Siirry suoraan sisältöön

Esiintymis- ja neuvontataidotLaajuus (8 op)

Tunnus: 6M00DO46

Laajuus

8 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
- ymmärtää viestintä- ja vuorovaikutustaitojen merkityksen osana ammattitaitoa
-osaa arvioida omaa viestintä- ja vuorovaikutusosaamistaan
- osaa havainnoida ja arvioida muiden viestintää sekä sopeuttaa omaa viestintäänsä tilanteeseen sopivaksi
-osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
-osaa valmistella ja pitää kohdeyleisölle suullisen esityksen, jota osaa tarvittaessa havainnollistaa
- tietää, miten erilaiset viestintä- ja vuorovaikutustilanteet (asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet, palaverit, neuvottelut, kokoukset) tyypillisesti etenevät, ja osaa toimia niissä vastuullisesti ja vakiintuneiden toimintatapojen mukaisesti
- osaa hyödyntää saamaansa palautetta.
- osaa selvittää metsänomistajan tavoitteet ja sovittaa ne yhteen lainsäädännön, suositusten ja edustamansa organisaation tavoitteiden kanssa sekä neuvoa metsäomistajaa metsäomaisuuden hoitoon liittyvissä kysymyksissä
-osaa ohjata metsänomistajaa tekemään metsänhoitoa koskevia päätöksiä ottaen huomioon sosiaalisen, ekologisen ja taloudellisen kestävyyden
-osaa suunnitella ja toteuttaa metsäneuvontatapahtumia erilaisille kohderyhmille
- osaa kirjoittaa yleistajuisia metsäasioihin liittyviä tekstejä
-osaa käyttää sähköisiä viestintäkanavia ja sosiaalista mediaa metsäneuvonnassa
-osaa argumentoida, perustella ja puolustaa omia näkökantojaan

Sisältö

Asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet metsäalalla. Vuorovaikutuksen tasot. Viestintätyylit. Sanaton viestintä. Puhe-esityksen sisällön suunnittelu. Havainnollistaminen. Esityksen pitäminen. Kokous- ja neuvottelutaidon teoria ja tapakulttuuri. Ryhmädynamiikka.
Metsätalouteen liittyvän lainsäädännön ja suositusten soveltaminen, neuvontatilanteen suunnittelu ja toteuttaminen sekä siihen liittyvä pedagoginen osaaminen, metsänomistajan arvojen ja tavoitteiden selvittäminen, henkilökohtainen neuvonta ja siihen liittyvät vuorovaikutustaidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä ja suosituksia. Niiden käyttö neuvonnan tai omien näkemysten esittelyn perusteena on kaavamaista, eikä osoita metsänomistajan tarpeiden huomioimista. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta vain vähän eikä juuri muuta toimintaansa vuorovaikutustilanteen mukaan. Hän tarvitsee ohjausta ja tukea neuvontatilaisuuden järjestelyissä ja ryhmäneuvontatilanteen läpiviemisessä. Opiskelija osaa viestiä asiatyylisesti ja ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa käyttää aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia ja laskentamalleja näkemystensä ja tavallisten hoitoratkaisuiden perustelemiseen. Hän osoittaa kykyä ottaa huomioon metsänomistajan tavoitteita ja tarpeita. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta ja osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan. Hän osaa järjestää tilauksen mukaisen neuvontatilanteen ja viedä ryhmäneuvontatilanteen läpi niin, että olennaiset oppimistavoitteet saavutetaan. Opiskelija osaa viestiä asiatyylisesti ja ymmärrettävästi.
Vuorovaikutus- ja esiintymistilanteet ovat vastaanottajan ja tilanteen huomioivia ja rakenteeltaan toimivia. Esiintyessään opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa vuorovaikutustilanteessa yhdistää luontevasti ja kokonaisvaltaisesti metsänomistamiseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia, laskentamalleja, markkinointiosaamista, ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien välisestä vuorovaikutuksesta onnistuneen, metsänomistajan tavoitteet täyttävän vuorovaikutustilanteen rakentamiseen. Neuvontatilaisuuden järjestämisessä ja läpiviennissä hän osoittaa omatoimisuutta ja luovuutta, jotka mahdollistavat syvällisen oppimisen ryhmän tilanteen huomioiden.
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

13.01.2023 - 10.06.2023

Laajuus

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mari Touronen
  • Ari Vanamo
Ryhmät
  • 21AIM
    Metsätalous 2021, monimuoto

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- ymmärtää viestintä- ja vuorovaikutustaitojen merkityksen osana ammattitaitoa
-osaa arvioida omaa viestintä- ja vuorovaikutusosaamistaan
- osaa havainnoida ja arvioida muiden viestintää sekä sopeuttaa omaa viestintäänsä tilanteeseen sopivaksi
-osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
-osaa valmistella ja pitää kohdeyleisölle suullisen esityksen, jota osaa tarvittaessa havainnollistaa
- tietää, miten erilaiset viestintä- ja vuorovaikutustilanteet (asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet, palaverit, neuvottelut, kokoukset) tyypillisesti etenevät, ja osaa toimia niissä vastuullisesti ja vakiintuneiden toimintatapojen mukaisesti
- osaa hyödyntää saamaansa palautetta.
- osaa selvittää metsänomistajan tavoitteet ja sovittaa ne yhteen lainsäädännön, suositusten ja edustamansa organisaation tavoitteiden kanssa sekä neuvoa metsäomistajaa metsäomaisuuden hoitoon liittyvissä kysymyksissä
-osaa ohjata metsänomistajaa tekemään metsänhoitoa koskevia päätöksiä ottaen huomioon sosiaalisen, ekologisen ja taloudellisen kestävyyden
-osaa suunnitella ja toteuttaa metsäneuvontatapahtumia erilaisille kohderyhmille
- osaa kirjoittaa yleistajuisia metsäasioihin liittyviä tekstejä
-osaa käyttää sähköisiä viestintäkanavia ja sosiaalista mediaa metsäneuvonnassa
-osaa argumentoida, perustella ja puolustaa omia näkökantojaan

Sisältö (OJ)

Asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet metsäalalla. Vuorovaikutuksen tasot. Viestintätyylit. Sanaton viestintä. Puhe-esityksen sisällön suunnittelu. Havainnollistaminen. Esityksen pitäminen. Kokous- ja neuvottelutaidon teoria ja tapakulttuuri. Ryhmädynamiikka.
Metsätalouteen liittyvän lainsäädännön ja suositusten soveltaminen, neuvontatilanteen suunnittelu ja toteuttaminen sekä siihen liittyvä pedagoginen osaaminen, metsänomistajan arvojen ja tavoitteiden selvittäminen, henkilökohtainen neuvonta ja siihen liittyvät vuorovaikutustaidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä ja suosituksia. Niiden käyttö neuvonnan tai omien näkemysten esittelyn perusteena on kaavamaista, eikä osoita metsänomistajan tarpeiden huomioimista. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta vain vähän eikä juuri muuta toimintaansa vuorovaikutustilanteen mukaan. Hän tarvitsee ohjausta ja tukea neuvontatilaisuuden järjestelyissä ja ryhmäneuvontatilanteen läpiviemisessä. Opiskelija osaa viestiä asiatyylisesti ja ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa käyttää aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia ja laskentamalleja näkemystensä ja tavallisten hoitoratkaisuiden perustelemiseen. Hän osoittaa kykyä ottaa huomioon metsänomistajan tavoitteita ja tarpeita. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta ja osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan. Hän osaa järjestää tilauksen mukaisen neuvontatilanteen ja viedä ryhmäneuvontatilanteen läpi niin, että olennaiset oppimistavoitteet saavutetaan. Opiskelija osaa viestiä asiatyylisesti ja ymmärrettävästi.
Vuorovaikutus- ja esiintymistilanteet ovat vastaanottajan ja tilanteen huomioivia ja rakenteeltaan toimivia. Esiintyessään opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa vuorovaikutustilanteessa yhdistää luontevasti ja kokonaisvaltaisesti metsänomistamiseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia, laskentamalleja, markkinointiosaamista, ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien välisestä vuorovaikutuksesta onnistuneen, metsänomistajan tavoitteet täyttävän vuorovaikutustilanteen rakentamiseen. Neuvontatilaisuuden järjestämisessä ja läpiviennissä hän osoittaa omatoimisuutta ja luovuutta, jotka mahdollistavat syvällisen oppimisen ryhmän tilanteen huomioiden.
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan.

Aika ja paikka

25.1.-27.5. 2023
Etäluentoja seuraavina keskiviikkoiltoina (18-20): 25.1. (aloitus), 15.2., 29.3., 26.4.
Lisäksi etänä
Lähiopetuspäivät Tampereella: La 11.3., Pe 24.3. iltapäivä, La 25.3., Pe 14.4. ap., Pe 26.5. ja La 27.5.
26.-27.5. Neuvontapäivän viimeistely pe 26.5. ja toteutus la 27.5.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Verkkotentti laki- ja metsänhoitosasioista, osuus kokonaisarvioinnista 20%

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Esiintymistaidot (40 %)
Puhe-esityksen laatiminen ja pitäminen sekä vuorovaikutus ja viestintä neuvontatilanteessa (molemmat arvioidaan arvosanalla 1-5). Edellytetään myös viestijäprofiilin laatimista ja aktiivista osallistumista viestintä- ja vuorovaikutusharjoituksiin.
2. Neuvonnan sisällöt (20 %)
Metsätaloutta koskevien säädösten ja metsänhoidon suositusten verkkotentti

3. Ryhmäneuvonnan harjoitukset (25 %)
a) Metsäveroneuvontatilaisuuteen (webinaariin/koulutustilaisuuteen) osallistuminen (tammi-helmikuu) ja raportointi tästä neuvonnan raportissa. Metsäveroneuvontatilaisuudessa seurataan sekä asiasisältöä (metsä omaisuutena) että tilaisuuden toteuttamista (metsäneuvonta)
b) Ryhmäneuvontatilaisuuden suunnitteluun ja toteuttamiseen osallistuminen (maalis-toukokuu),

4. Henkilökohtaisen neuvonnan harjoitukset (15 %)
a) Metsänomistajan haastattelu alkutalvella.
b) Metsäneuvojan haastattelu (helmi-toukokuussa)
c) Argumentointiharjoituksiin osallistuminen ja niiden reflektointi neuvonnan raportissa

Neuvonnan raporttiin kootaan yhteenveto kaikista kohtien 3. ja 4. osioista yhdistettynä teoreettiseen taustatietoon.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etäluennot, erilaiset ryhmäharjoitukset ja itsenäisesti tehtävät harjoitukset, neuvontatapahtuman suunnittelu ja toteutus

Oppimateriaalit

Esitelty Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähi- ja etäopetus n. 46 h
Itsenäinen opiskelu n. 180 h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Metsänomistajatapahtuma tarkoitus järjestää metsäkeskuksen kanssa. Metsäkeskuksen asiantuntijaluennot.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei tunne metsätalouteen liittyviä suosituksia eikä lainsäädäntöä. Hän ei osaa suunnitella neuvontatilanteita eikä toimia erilaisissa neuvontatilanteissa. Hän ei ole suorittanut vaadittuja harjoitustehtäviä eikä muita osasuorituksia.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee metsien hoitoon ja käyttöön liittyvää lainsäädäntöä ja suosituksia. Niiden käyttö neuvonnan tai omien näkemysten esittelyn perusteena on kaavamaista, eikä osoita metsänomistajan tarpeiden huomioimista. Opiskelija viestii asiatyylisesti ja ymmärrettävästi.Opiskelija osaa havainnoida vuorovaikutustilannetta vain vähän eikä juuri muuta toimintaansa vuorovaikutustilanteen mukaan. Opiskelija tarvitsee huomattavasti ohjausta ja tukea neuvontatilaisuuden järjestelyissä ja ryhmäneuvontatilanteen läpiviemisessä. Harjoitustehtävien ja raporttien palautus on huomattavasti myöhässä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa käyttää metsien hoitoon ja käyttöön liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia ja laskentamalleja näkemystensä ja tavallisten hoitoratkaisuiden perustelemiseen. Hän osoittaa kykyä ottaa huomioon metsänomistajan tavoitteita ja tarpeita. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta ja osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan. Vuorovaikutus- ja esiintymistilanteet ovat vastaanottajan ja tilanteen huomioivia ja rakenteeltaan toimivia. Esiintyessään opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.Opiskelija osaa järjestää tilauksen mukaisen neuvontatilanteen ja viedä ryhmäneuvontatilanteen läpi niin, että olennaiset oppimistavoitteet saavutetaan. Opiskelija on pääosin palauttanut harjoitustehtävät ja raportit ajallaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa vuorovaikutustilanteessa yhdistää luontevasti ja kokonaisvaltaisesti metsien hoitoon ja käyttöön liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia, laskentamalleja, markkinointiosaamista, ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien välisestä vuorovaikutuksesta onnistuneen, metsänomistajan tavoitteet täyttävän vuorovaikutustilanteen rakentamiseen. Neuvontatilaisuuden järjestämisessä ja läpiviennissä hän osoittaa omatoimisuutta ja luovuutta, jotka mahdollistavat syvällisen oppimisen ryhmän tilanteen huomioiden. Opiskelija on palauttanut kaikki vaadittavat raportoinnit ajallaan.
Opiskelija on osallistunut tuntikeskusteluun aktiivisesti ja rakentavasti. Hän viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan.