Siirry suoraan sisältöön

Lämpötekniikka, värähdys- ja aaltoliikeLaajuus (3 op)

Tunnus: 5N00EW01

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
soveltaa lämmönsiirron mekanismien laskentamalleja talotekniikan järjestelmien lämpöteknisen toiminnan kuvaamiseen
lämpöpumppujen ja kylmälaitteiden toimintaperiaatteen ja niihin liittyvän teholaskennan
mallintaa äänen etenemistä ilmassa ja rakenteessa ja tuntee ääniopin peruskäsitteet

Sisältö

Kylmätekniikan perusteet, lämpöpumpun, jääkaapin ja pakastimen toimintaperiaatteet. Kylmä-, lämpö- ja kompressoritehojen laskenta, kylmä- ja lämpökerroin. Lämmönsiirron mekanismit (johtuminen, konvektio, säteily) ja niihin liittyvät laskentamallit. Lämpötilaprofiilin laskenta ja yksinkertaiset tehomitoitukset taloteknisiin järjestelmiin, esimerkiksi lattialämmityksen tai sähköisen ikkunalämmityksen laskennallinen tarkastelu. Aalto- ja värähdysliikkeen perusilmiöt, seisovat mekaaniset aallot, äänitekniikan perusteet, ihmisen kuuloaistin toiminta, äänen intensiteetti- ja painetaso, äänen vaimeneminen ja ääneneristävyys, A-painotus.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa ratkaista esimerkkien kaltaisia ongelmia. Laskennassa tai muussa arvioitavassa suorituksessa saattaa olla virheitä tai opiskelija ei pysty tekemään tehtäviä annetussa aikataulussa. Opiskelija saattaa tarvita suoritukseensa erityistä tukea. Opiskelija osaa käsitellä talotekniikan alan lämpöteknisiä aiheita, kuten lämpöpumpun toimintaa ja lämmönsiirtoa. Opiskelija tuntee ääniopin peruskäsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa laajemmin muihinkin kuin esimerkkien kaltaisiin ongelmiin. Laskennassa tai muussa arvioitavassa suorituksessa on vain vähäisiä virheitä, ja opiskelija käyttää sujuvasti oikeita käsitteitä. Opiskelija kykenee itsenäiseen työhön ja pystyy kriittisesti arvioimaan saamiensa tulosten oikeellisuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa perehtymistään aiheeseen oman ammattiaineensa kautta esimerkiksi pohtimalla laskennallisten tulosten merkitystä käytännössä tai vertaamalla niitä käytännön lukuarvoihin. Opiskelija osaa täsmällisesti perustella ratkaisunsa sanallisesti ja opiskelijan tuottama laskenta tai muu arvioitava esitys on virheetöntä.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 09.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 15.11.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Talotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Talotekniikan tutkinto-ohjelma, Sähköinen talotekniikka
Opettaja
  • Jari Puranen
Vastuuhenkilö

Jari Puranen

Ryhmät
  • 23I254
    Sähköinen talotekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa
soveltaa lämmönsiirron mekanismien laskentamalleja talotekniikan järjestelmien lämpöteknisen toiminnan kuvaamiseen
lämpöpumppujen ja kylmälaitteiden toimintaperiaatteen ja niihin liittyvän teholaskennan
mallintaa äänen etenemistä ilmassa ja rakenteessa ja tuntee ääniopin peruskäsitteet

Sisältö (OJ)

Kylmätekniikan perusteet, lämpöpumpun, jääkaapin ja pakastimen toimintaperiaatteet. Kylmä-, lämpö- ja kompressoritehojen laskenta, kylmä- ja lämpökerroin. Lämmönsiirron mekanismit (johtuminen, konvektio, säteily) ja niihin liittyvät laskentamallit. Lämpötilaprofiilin laskenta ja yksinkertaiset tehomitoitukset taloteknisiin järjestelmiin, esimerkiksi lattialämmityksen tai sähköisen ikkunalämmityksen laskennallinen tarkastelu. Aalto- ja värähdysliikkeen perusilmiöt, seisovat mekaaniset aallot, äänitekniikan perusteet, ihmisen kuuloaistin toiminta, äänen intensiteetti- ja painetaso, äänen vaimeneminen ja ääneneristävyys, A-painotus.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa ratkaista esimerkkien kaltaisia ongelmia. Laskennassa tai muussa arvioitavassa suorituksessa saattaa olla virheitä tai opiskelija ei pysty tekemään tehtäviä annetussa aikataulussa. Opiskelija saattaa tarvita suoritukseensa erityistä tukea. Opiskelija osaa käsitellä talotekniikan alan lämpöteknisiä aiheita, kuten lämpöpumpun toimintaa ja lämmönsiirtoa. Opiskelija tuntee ääniopin peruskäsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa laajemmin muihinkin kuin esimerkkien kaltaisiin ongelmiin. Laskennassa tai muussa arvioitavassa suorituksessa on vain vähäisiä virheitä, ja opiskelija käyttää sujuvasti oikeita käsitteitä. Opiskelija kykenee itsenäiseen työhön ja pystyy kriittisesti arvioimaan saamiensa tulosten oikeellisuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osoittaa perehtymistään aiheeseen oman ammattiaineensa kautta esimerkiksi pohtimalla laskennallisten tulosten merkitystä käytännössä tai vertaamalla niitä käytännön lukuarvoihin. Opiskelija osaa täsmällisesti perustella ratkaisunsa sanallisesti ja opiskelijan tuottama laskenta tai muu arvioitava esitys on virheetöntä.

Aika ja paikka

Opetusta lukujärjestyksen mukaisesti TAMKilla, lukuunottamatta kahta etäopetuskertaa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei ole.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana määräytyy laskuharjoitusten ja harjoitustyön pisteiden perusteella.

Laskuharjoitukset ovat joko itsenäisesti tai tunnilla tehtäviä harjoituksia, jotka voivat olla Moodlen STACK-tehtäviä tai kirjallisia töitä. Tunnilla tehtäviä harjoituksia ei voi palauttaa kyseisen opetuskerran jälkeen.

Harjoitustyö palautetaan kirjallisena raporttina (sähköisenä) Moodleen. Sen maksimipistemäärä on 50 %:a kurssipisteistä. Laskuharjoitusten pistemäärä on 50 %:a kokonaispisteistä. Huomaa, että tässä on annettu pisteet prosenttiosuuksina, Moodlessa olevat pisteet eivät suoraan vastaa näitä lukuja, vaan kaikki pisteet skaalataan kurssin lopussa näihin suhdelukuihin.

Arvosanarajat ovat 40 % (1), 50 %(2), 65 % (3), 80 % (4) ja 90 % (5).

Arvosanaa ei voi korottaa opintojakson päättymisen jälkeen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetuskeskustelu, lähiopetus, etäopetus, laskuesimerkit, harjoitustehtävät ja harjoitustyö.

Oppimateriaalit

Opettajan tunnilla esittämä materiaali, fysiikan ja talotekniikan kirjallisuus, viranomaismääräykset ja -asetukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

30 tuntia lähi- tai etäopetusta, 50 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Sisällön jaksotus

Lämpöopin kertaus 20 h
Virtaustekniikkaa 20 h
Lämmönsiirron perusteet 10 h
Lämmönsiirron sovellukset 10 h
Lämpöpumput ja kylmätekniikka 10 h
Värähdys- ja äänioppi 10 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely, jossa opiskelija osoittaa lämmönsiirron laskennan ja kylmätekniikan osaamista. AHOTointi tulee tehdä viikon kuluessa opintojakson aloituksesta (ensimmäisestä opetuskerrasta).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso järjestetään viimeisen kerran, eikä sitä voi suorittaa enää tämän toteutuksen päättymisen jälkeen.

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 20.11.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Matematiikka ja fysiikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Talotekniikan tutkinto-ohjelma, Sähköinen talotekniikka
Opettaja
  • Jari Puranen
Vastuuhenkilö

Jari Puranen

Ryhmät
  • 22I254
    Sähköinen talotekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa
soveltaa lämmönsiirron mekanismien laskentamalleja talotekniikan järjestelmien lämpöteknisen toiminnan kuvaamiseen
lämpöpumppujen ja kylmälaitteiden toimintaperiaatteen ja niihin liittyvän teholaskennan
mallintaa äänen etenemistä ilmassa ja rakenteessa ja tuntee ääniopin peruskäsitteet

Sisältö (OJ)

Kylmätekniikan perusteet, lämpöpumpun, jääkaapin ja pakastimen toimintaperiaatteet. Kylmä-, lämpö- ja kompressoritehojen laskenta, kylmä- ja lämpökerroin. Lämmönsiirron mekanismit (johtuminen, konvektio, säteily) ja niihin liittyvät laskentamallit. Lämpötilaprofiilin laskenta ja yksinkertaiset tehomitoitukset taloteknisiin järjestelmiin, esimerkiksi lattialämmityksen tai sähköisen ikkunalämmityksen laskennallinen tarkastelu. Aalto- ja värähdysliikkeen perusilmiöt, seisovat mekaaniset aallot, äänitekniikan perusteet, ihmisen kuuloaistin toiminta, äänen intensiteetti- ja painetaso, äänen vaimeneminen ja ääneneristävyys, A-painotus.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa ratkaista esimerkkien kaltaisia ongelmia. Laskennassa tai muussa arvioitavassa suorituksessa saattaa olla virheitä tai opiskelija ei pysty tekemään tehtäviä annetussa aikataulussa. Opiskelija saattaa tarvita suoritukseensa erityistä tukea. Opiskelija osaa käsitellä talotekniikan alan lämpöteknisiä aiheita, kuten lämpöpumpun toimintaa ja lämmönsiirtoa. Opiskelija tuntee ääniopin peruskäsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa laajemmin muihinkin kuin esimerkkien kaltaisiin ongelmiin. Laskennassa tai muussa arvioitavassa suorituksessa on vain vähäisiä virheitä, ja opiskelija käyttää sujuvasti oikeita käsitteitä. Opiskelija kykenee itsenäiseen työhön ja pystyy kriittisesti arvioimaan saamiensa tulosten oikeellisuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osoittaa perehtymistään aiheeseen oman ammattiaineensa kautta esimerkiksi pohtimalla laskennallisten tulosten merkitystä käytännössä tai vertaamalla niitä käytännön lukuarvoihin. Opiskelija osaa täsmällisesti perustella ratkaisunsa sanallisesti ja opiskelijan tuottama laskenta tai muu arvioitava esitys on virheetöntä.

Aika ja paikka

Opetusta lukujärjestyksen mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Koe (tai välikokeet) viimeisellä opetuskerralla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana määräytyy laskuharjoitusten, harjoitustyön ja kokeen pisteiden perusteella.

Laskuharjoitukset ovat joko itsenäisesti tai tunnilla tehtäviä harjoituksia, jotka voivat olla Moodlen STACK-tehtäviä tai kirjallisia töitä.

Harjoitustyö palautetaan kirjallisesti (sähköisenä) Moodleen. Sen maksimipistemäärä on 20 %:a kurssipisteistä. Kokeen pistemäärä on 30 %:a kokonaispisteistä.

Arvosanarajat ovat 40 % (1), 50 %(2), 65 % (3), 80 % (4) ja 90 % (5).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetuskeskustelu, lähi- tai etäopetus, videot, laskuesimerkit, harjoitustehtävät ja -työt, koe.

Oppimateriaalit

Opettajan materiaali, fysiikan ja talotekniikan kirjallisuus, viranomaismääräykset ja -asetukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

30 tuntia lähi- tai etäopetusta, 50 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Sisällön jaksotus

Lämpöopin kertaus 10 h
Ilman kosteus 10 h
Lämmönsiirron perusteet 10 h
Lämmönsiirron sovellukset 15 h
Lämpöpumput ja kylmätekniikka 20 h
Värähdys- ja äänioppi 10 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely, jossa opiskelija osoittaa lämmönsiirron laskennan ja kylmätekniikan osaamista. AHOTointi tulee tehdä viikon kuluessa opintojakson aloituksesta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 19.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 10.12.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Talotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 45

Koulutus
  • Talotekniikan tutkinto-ohjelma, Sähköinen talotekniikka
Opettaja
  • Jari Puranen
Vastuuhenkilö

Jari Puranen

Ryhmät
  • 21I254
    Sähköinen talotekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa
soveltaa lämmönsiirron mekanismien laskentamalleja talotekniikan järjestelmien lämpöteknisen toiminnan kuvaamiseen
lämpöpumppujen ja kylmälaitteiden toimintaperiaatteen ja niihin liittyvän teholaskennan
mallintaa äänen etenemistä ilmassa ja rakenteessa ja tuntee ääniopin peruskäsitteet

Sisältö (OJ)

Kylmätekniikan perusteet, lämpöpumpun, jääkaapin ja pakastimen toimintaperiaatteet. Kylmä-, lämpö- ja kompressoritehojen laskenta, kylmä- ja lämpökerroin. Lämmönsiirron mekanismit (johtuminen, konvektio, säteily) ja niihin liittyvät laskentamallit. Lämpötilaprofiilin laskenta ja yksinkertaiset tehomitoitukset taloteknisiin järjestelmiin, esimerkiksi lattialämmityksen tai sähköisen ikkunalämmityksen laskennallinen tarkastelu. Aalto- ja värähdysliikkeen perusilmiöt, seisovat mekaaniset aallot, äänitekniikan perusteet, ihmisen kuuloaistin toiminta, äänen intensiteetti- ja painetaso, äänen vaimeneminen ja ääneneristävyys, A-painotus.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa ratkaista esimerkkien kaltaisia ongelmia. Laskennassa tai muussa arvioitavassa suorituksessa saattaa olla virheitä tai opiskelija ei pysty tekemään tehtäviä annetussa aikataulussa. Opiskelija saattaa tarvita suoritukseensa erityistä tukea. Opiskelija osaa käsitellä talotekniikan alan lämpöteknisiä aiheita, kuten lämpöpumpun toimintaa ja lämmönsiirtoa. Opiskelija tuntee ääniopin peruskäsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa laajemmin muihinkin kuin esimerkkien kaltaisiin ongelmiin. Laskennassa tai muussa arvioitavassa suorituksessa on vain vähäisiä virheitä, ja opiskelija käyttää sujuvasti oikeita käsitteitä. Opiskelija kykenee itsenäiseen työhön ja pystyy kriittisesti arvioimaan saamiensa tulosten oikeellisuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osoittaa perehtymistään aiheeseen oman ammattiaineensa kautta esimerkiksi pohtimalla laskennallisten tulosten merkitystä käytännössä tai vertaamalla niitä käytännön lukuarvoihin. Opiskelija osaa täsmällisesti perustella ratkaisunsa sanallisesti ja opiskelijan tuottama laskenta tai muu arvioitava esitys on virheetöntä.

Aika ja paikka

Opetusta lukujärjestyksen mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana määräytyy kotitehtävien ja laskuharjoitusten ja harjoitustyön pisteiden perusteella. Moodlen kotitehtävistä maksimipistemäärä on 50 %:a kurssin pisteistä, ja kotitehtävistä on tehtävä vähintään 80 %:a arvosanaan 1. 100 %:a kotitehtävistä tuottaa arvosanan 2. Kotitehtävä on hyväksytty, kun siitä on saatu oikea vastaus.

Laskuharjoitukset ovat joko itsenäisesti tai tunnilla tehtäviä harjoituksia, jotka voivat olla Moodlen STACK-tehtäviä tai kirjallisia töitä. Näistä voi saada maksimissaan 30 %:a kurssin pisteistä.

Harjoitustyö palautetaan kirjallisesti (sähköisenä) Moodleen. Sen maksimipistemäärä on 20 %:a kurssipisteistä.

Arvosanarajat ovat 40 % (1), 50 %(2), 65 % (3), 80 % (4) ja 90 % (5).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetuskeskustelu, lähi- tai etäopetus, videot, laskuesimerkit, harjoitustehtävät ja -työt.

Oppimateriaalit

Opettajan materiaali, fysiikan ja talotekniikan kirjallisuus, viranomaismääräykset ja -asetukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

30 tuntia lähi- tai etäopetusta, 50 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Sisällön jaksotus

Lämpöopin kertaus 10 h
Lämmönsiirron perusteet 10 h
Lämmönsiirron sovellukset 15 h
Lämpöpumput ja kylmätekniikka 25 h
Värähdys- ja äänioppi 20 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely, jossa opiskelija osoittaa lämmönsiirron laskennan ja kylmätekniikan osaamista. AHOTointi tulee tehdä viikon kuluessa opintojakson aloituksesta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson aiheet liittyvät vahvasti Fysiikan Laboratoriotyöt -opintojaksoon.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole pystynyt harjoitustehtävillä osoittamaan riittävää osaamista opintojakson aihealueista.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa ratkaista esimerkkien kaltaisia ongelmia. Opiskelijalla on ongelmia ymmärtää tulosten oikeita suuruusluokkia tai oikeita yksiköitä. Opiskelija osaa ainakin kaksi aihetta seuraavista:
- laskea kylmäaineprosessin (tehojen mitoitus) ja lukea ph-diagrammia
- laskea lämmönsiirron sovelluksia
- laskea aaltoliikkeen tehtäviä
- laskea ääniopin tehtäviä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa:
- laskea kylmäaineprosessin (tehojen mitoitus) ja lukea ph-diagrammia
- laskea lämmönsiirron sovelluksia
- laskea ääniopin tehtäviä
Ratkaisuissa on kuitenkin puutteita tai virheitä. Esimerkiksi ratkaisuja ei ole sanallisesti perusteltu.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa:
- laskea kylmäaineprosessin (tehojen mitoitus) ja lukea ph-diagrammia
- laskea lämmönsiirron sovelluksia
- laskea ääniopin tehtäviä
Ratkaisut ovat täsmällisiä ja ne on perusteltu sanallisesti. Opiskelija osaa kommentoida tuloksia ja pohtia niiden oikeellisuutta käytännön kautta.