Siirry suoraan sisältöön

Verkkokaupan löydettävyys ja käytettävyysLaajuus (5 op)

Tunnus: 3H00FV80

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa hakukoneoptimoinnin yleiset periaatteet.
- ymmärtää hakusanojen merkityksen, ymmärtää optimoinnin rakenteen ja osaa hyödyntää hakurobottien toimintaa hakukoneoptimoinnin rakentamisessa
- ymmärtää miten sivuston navigointi vaikuttaa käytettävyyteen sekä miten tuoteryhmiä ja tuotetietoja hyödynnetään käyttäjäkokemuksen rakentamisessa.
- osaa hyödyntää kohderyhmäajattelua löydettävyyden ja käytettävyyden rakentamisessa huomioiden sekä kuluttajien että yritysten välisen kaupankäynnin eroavaisuudet
- osaa tuottaa saavutettavia materiaaleja verkkoon.

Sisältö

Mitä on hakukoneoptimointi?
Miten verkkokaupan löydettävyys ja käytettävyys toteutetaan?
Miten kohderyhmät vaikuttavat löydettävyyden ja käytettävyyden suunnitteluun?
Miten saavutettavuus huomioidaan verkkokaupan suunnittelussa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija hallitsee hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät, tunnistaa hakusanojen merkityksen ja osaa hyödyntää niitä verkkokaupan rakentamisessa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella uusia ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tietää vain joitain hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyviä käsitteitä eikä osaa soveltaa näitä käytännölliseen suunnitteluun.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 30.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Teppo Yrjönkoski
  • Hanna Schroderus
Ryhmät
  • 23ALITAMAA
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2023, Monimuoto, maakunta, verkkototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa hakukoneoptimoinnin yleiset periaatteet.
- ymmärtää hakusanojen merkityksen, ymmärtää optimoinnin rakenteen ja osaa hyödyntää hakurobottien toimintaa hakukoneoptimoinnin rakentamisessa
- ymmärtää miten sivuston navigointi vaikuttaa käytettävyyteen sekä miten tuoteryhmiä ja tuotetietoja hyödynnetään käyttäjäkokemuksen rakentamisessa.
- osaa hyödyntää kohderyhmäajattelua löydettävyyden ja käytettävyyden rakentamisessa huomioiden sekä kuluttajien että yritysten välisen kaupankäynnin eroavaisuudet
- osaa tuottaa saavutettavia materiaaleja verkkoon.

Sisältö (OJ)

Mitä on hakukoneoptimointi?
Miten verkkokaupan löydettävyys ja käytettävyys toteutetaan?
Miten kohderyhmät vaikuttavat löydettävyyden ja käytettävyyden suunnitteluun?
Miten saavutettavuus huomioidaan verkkokaupan suunnittelussa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät, tunnistaa hakusanojen merkityksen ja osaa hyödyntää niitä verkkokaupan rakentamisessa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella uusia ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija tietää vain joitain hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyviä käsitteitä eikä osaa soveltaa näitä käytännölliseen suunnitteluun.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena sekä lähiopetuksena.
Opetusmenetelmiä ovat luennot, ryhmätyöt, itsenäinen verkkomateriaalien opiskelu sekä erilaiset harjoitukset.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali julkaistaan Moodlessa opintojakson alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hae hyväksilukua ennen opintojakson alkamista. Ole viimeistään viikkoa ennen opintojakson alkamista yhteydessä Hannaan ja Teppoon sähköpostilla. Saat näin tarkemmat ohjeet hyväksilukuun liittyen. Voit hakea hyväksilukua, jos sinulla on aiempaa työkokemusta verkkokaupan löydettävyydestä ja käytettävyydestä.

Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Teppo Yrjönkoski
  • Miina Kivelä
Vastuuhenkilö

Teppo Yrjönkoski

Ryhmät
  • 22ALITAV
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2022, Monimuoto, Virrat

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa hakukoneoptimoinnin yleiset periaatteet.
- ymmärtää hakusanojen merkityksen, ymmärtää optimoinnin rakenteen ja osaa hyödyntää hakurobottien toimintaa hakukoneoptimoinnin rakentamisessa
- ymmärtää miten sivuston navigointi vaikuttaa käytettävyyteen sekä miten tuoteryhmiä ja tuotetietoja hyödynnetään käyttäjäkokemuksen rakentamisessa.
- osaa hyödyntää kohderyhmäajattelua löydettävyyden ja käytettävyyden rakentamisessa huomioiden sekä kuluttajien että yritysten välisen kaupankäynnin eroavaisuudet
- osaa tuottaa saavutettavia materiaaleja verkkoon.

Sisältö (OJ)

Mitä on hakukoneoptimointi?
Miten verkkokaupan löydettävyys ja käytettävyys toteutetaan?
Miten kohderyhmät vaikuttavat löydettävyyden ja käytettävyyden suunnitteluun?
Miten saavutettavuus huomioidaan verkkokaupan suunnittelussa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät, tunnistaa hakusanojen merkityksen ja osaa hyödyntää niitä verkkokaupan rakentamisessa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella uusia ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija tietää vain joitain hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyviä käsitteitä eikä osaa soveltaa näitä käytännölliseen suunnitteluun.

Aika ja paikka

Tammikuun ja toukokuun kontaktikerrat ovat lähiopetuksena Virroilla. Helmikuun, maaliskuun ja huhtikuun kontaktikerrat ovat verkossa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena sekä lähiopetuksena. Opetusmenetelmiä ovat luennot, ryhmätyöt, itsenäinen verkkomateriaalien opiskelu sekä erilaiset harjoitukset.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali julkaistaan Moodlessa opintojakson alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hae hyväksilukua ennen opintojakson alkamista. Ole viimeistään viikkoa ennen opintojakson alkamista yhteydessä Miinaan ja Teppoon sähköpostilla. Saat näin tarkemmat ohjeet hyväksilukuun liittyen. Voit hakea hyväksilukua, jos sinulla on aiempaa työkokemusta verkkokaupan löydettävyydestä ja käytettävyydestä.

Ilmoittautumisaika

03.08.2023 - 01.10.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 02.10.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Teppo Yrjönkoski
Ryhmät
  • AVOINAMK
    Avoin amk
  • 23AVODIGILIK
    Digitaalinen liiketoiminta, 30 op, kevät 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa hakukoneoptimoinnin yleiset periaatteet.
- ymmärtää hakusanojen merkityksen, ymmärtää optimoinnin rakenteen ja osaa hyödyntää hakurobottien toimintaa hakukoneoptimoinnin rakentamisessa
- ymmärtää miten sivuston navigointi vaikuttaa käytettävyyteen sekä miten tuoteryhmiä ja tuotetietoja hyödynnetään käyttäjäkokemuksen rakentamisessa.
- osaa hyödyntää kohderyhmäajattelua löydettävyyden ja käytettävyyden rakentamisessa huomioiden sekä kuluttajien että yritysten välisen kaupankäynnin eroavaisuudet
- osaa tuottaa saavutettavia materiaaleja verkkoon.

Sisältö (OJ)

Mitä on hakukoneoptimointi?
Miten verkkokaupan löydettävyys ja käytettävyys toteutetaan?
Miten kohderyhmät vaikuttavat löydettävyyden ja käytettävyyden suunnitteluun?
Miten saavutettavuus huomioidaan verkkokaupan suunnittelussa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät, tunnistaa hakusanojen merkityksen ja osaa hyödyntää niitä verkkokaupan rakentamisessa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella uusia ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija tietää vain joitain hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyviä käsitteitä eikä osaa soveltaa näitä käytännölliseen suunnitteluun.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opiskelu tapahtuu kokonaan verkko-oppimisympäristössä. Mahdolliset verkkoluennot tallennetaan.