Verkkokaupan löydettävyys ja käytettävyysLaajuus (5 op)
Tunnus: 3H00FV80
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa hakukoneoptimoinnin yleiset periaatteet.
- ymmärtää hakusanojen merkityksen, ymmärtää optimoinnin rakenteen ja osaa hyödyntää hakurobottien toimintaa hakukoneoptimoinnin rakentamisessa
- ymmärtää miten sivuston navigointi vaikuttaa käytettävyyteen sekä miten tuoteryhmiä ja tuotetietoja hyödynnetään käyttäjäkokemuksen rakentamisessa.
- osaa hyödyntää kohderyhmäajattelua löydettävyyden ja käytettävyyden rakentamisessa huomioiden sekä kuluttajien että yritysten välisen kaupankäynnin eroavaisuudet
- osaa tuottaa saavutettavia materiaaleja verkkoon.
Sisältö
Mitä on hakukoneoptimointi?
Miten verkkokaupan löydettävyys ja käytettävyys toteutetaan?
Miten kohderyhmät vaikuttavat löydettävyyden ja käytettävyyden suunnitteluun?
Miten saavutettavuus huomioidaan verkkokaupan suunnittelussa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hallitsee hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät, tunnistaa hakusanojen merkityksen ja osaa hyödyntää niitä verkkokaupan rakentamisessa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella uusia ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tietää vain joitain hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyviä käsitteitä eikä osaa soveltaa näitä käytännölliseen suunnitteluun.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 30.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Teppo Yrjönkoski
- Hanna Schroderus
Ryhmät
-
23ALITAMAALiiketalouden tutkinto-ohjelma 2023, Monimuoto, maakunta, verkkototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hakukoneoptimoinnin yleiset periaatteet.
- ymmärtää hakusanojen merkityksen, ymmärtää optimoinnin rakenteen ja osaa hyödyntää hakurobottien toimintaa hakukoneoptimoinnin rakentamisessa
- ymmärtää miten sivuston navigointi vaikuttaa käytettävyyteen sekä miten tuoteryhmiä ja tuotetietoja hyödynnetään käyttäjäkokemuksen rakentamisessa.
- osaa hyödyntää kohderyhmäajattelua löydettävyyden ja käytettävyyden rakentamisessa huomioiden sekä kuluttajien että yritysten välisen kaupankäynnin eroavaisuudet
- osaa tuottaa saavutettavia materiaaleja verkkoon.
Sisältö (OJ)
Mitä on hakukoneoptimointi?
Miten verkkokaupan löydettävyys ja käytettävyys toteutetaan?
Miten kohderyhmät vaikuttavat löydettävyyden ja käytettävyyden suunnitteluun?
Miten saavutettavuus huomioidaan verkkokaupan suunnittelussa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tietää hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hallitsee hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät, tunnistaa hakusanojen merkityksen ja osaa hyödyntää niitä verkkokaupan rakentamisessa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella uusia ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija tietää vain joitain hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyviä käsitteitä eikä osaa soveltaa näitä käytännölliseen suunnitteluun.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena sekä lähiopetuksena.
Opetusmenetelmiä ovat luennot, ryhmätyöt, itsenäinen verkkomateriaalien opiskelu sekä erilaiset harjoitukset.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali julkaistaan Moodlessa opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hae hyväksilukua ennen opintojakson alkamista. Ole viimeistään viikkoa ennen opintojakson alkamista yhteydessä Hannaan ja Teppoon sähköpostilla. Saat näin tarkemmat ohjeet hyväksilukuun liittyen. Voit hakea hyväksilukua, jos sinulla on aiempaa työkokemusta verkkokaupan löydettävyydestä ja käytettävyydestä.
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Teppo Yrjönkoski
- Miina Kivelä
Vastuuhenkilö
Teppo Yrjönkoski
Ryhmät
-
22ALITAVLiiketalouden tutkinto-ohjelma 2022, Monimuoto, Virrat
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hakukoneoptimoinnin yleiset periaatteet.
- ymmärtää hakusanojen merkityksen, ymmärtää optimoinnin rakenteen ja osaa hyödyntää hakurobottien toimintaa hakukoneoptimoinnin rakentamisessa
- ymmärtää miten sivuston navigointi vaikuttaa käytettävyyteen sekä miten tuoteryhmiä ja tuotetietoja hyödynnetään käyttäjäkokemuksen rakentamisessa.
- osaa hyödyntää kohderyhmäajattelua löydettävyyden ja käytettävyyden rakentamisessa huomioiden sekä kuluttajien että yritysten välisen kaupankäynnin eroavaisuudet
- osaa tuottaa saavutettavia materiaaleja verkkoon.
Sisältö (OJ)
Mitä on hakukoneoptimointi?
Miten verkkokaupan löydettävyys ja käytettävyys toteutetaan?
Miten kohderyhmät vaikuttavat löydettävyyden ja käytettävyyden suunnitteluun?
Miten saavutettavuus huomioidaan verkkokaupan suunnittelussa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tietää hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hallitsee hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät, tunnistaa hakusanojen merkityksen ja osaa hyödyntää niitä verkkokaupan rakentamisessa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella uusia ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija tietää vain joitain hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyviä käsitteitä eikä osaa soveltaa näitä käytännölliseen suunnitteluun.
Aika ja paikka
Tammikuun ja toukokuun kontaktikerrat ovat lähiopetuksena Virroilla. Helmikuun, maaliskuun ja huhtikuun kontaktikerrat ovat verkossa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena sekä lähiopetuksena. Opetusmenetelmiä ovat luennot, ryhmätyöt, itsenäinen verkkomateriaalien opiskelu sekä erilaiset harjoitukset.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali julkaistaan Moodlessa opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hae hyväksilukua ennen opintojakson alkamista. Ole viimeistään viikkoa ennen opintojakson alkamista yhteydessä Miinaan ja Teppoon sähköpostilla. Saat näin tarkemmat ohjeet hyväksilukuun liittyen. Voit hakea hyväksilukua, jos sinulla on aiempaa työkokemusta verkkokaupan löydettävyydestä ja käytettävyydestä.
Ilmoittautumisaika
03.08.2023 - 01.10.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 02.10.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Teppo Yrjönkoski
Ryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
-
23AVODIGILIKDigitaalinen liiketoiminta, 30 op, kevät 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hakukoneoptimoinnin yleiset periaatteet.
- ymmärtää hakusanojen merkityksen, ymmärtää optimoinnin rakenteen ja osaa hyödyntää hakurobottien toimintaa hakukoneoptimoinnin rakentamisessa
- ymmärtää miten sivuston navigointi vaikuttaa käytettävyyteen sekä miten tuoteryhmiä ja tuotetietoja hyödynnetään käyttäjäkokemuksen rakentamisessa.
- osaa hyödyntää kohderyhmäajattelua löydettävyyden ja käytettävyyden rakentamisessa huomioiden sekä kuluttajien että yritysten välisen kaupankäynnin eroavaisuudet
- osaa tuottaa saavutettavia materiaaleja verkkoon.
Sisältö (OJ)
Mitä on hakukoneoptimointi?
Miten verkkokaupan löydettävyys ja käytettävyys toteutetaan?
Miten kohderyhmät vaikuttavat löydettävyyden ja käytettävyyden suunnitteluun?
Miten saavutettavuus huomioidaan verkkokaupan suunnittelussa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tietää hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hallitsee hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät, tunnistaa hakusanojen merkityksen ja osaa hyödyntää niitä verkkokaupan rakentamisessa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella uusia ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija tietää vain joitain hakukoneoptimointiin, käytettävyyden suunnitteluun ja verkkokaupan löydettävyyteen liittyviä käsitteitä eikä osaa soveltaa näitä käytännölliseen suunnitteluun.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opiskelu tapahtuu kokonaan verkko-oppimisympäristössä. Mahdolliset verkkoluennot tallennetaan.