Siirry suoraan sisältöön

Palvelujen suunnittelu ja palveluliiketoimintamallitLaajuus (5 op)

Tunnus: 3H00DZ67

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla perehdytään palvelujen suunnitteluun ja erilaisiin palveluliiketoimintamalleihin.

Opiskelija osaa
- määritellä palveluliiketoiminnan muodot ja palveluliiketoimintamallit
- suunnitella palveluita ja käyttää apunaan palvelumuotoilua

Sisältö

Mitä ovat palveluliiketoiminnan mallit?
Miten palveluita suunnitellaan?
Miten palveluprosessi toimii?
Miten palveluja muotoillaan?
Mitä on tuotteistaminen?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija pystyy ratkaisemaan ja analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 09.01.2024

Ajoitus

11.01.2024 - 03.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

16 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mika Jokinen
Vastuuhenkilö

Mika Jokinen

Ryhmät
  • 23ALITA
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2023, Monimuoto, Myyntiosaaminen

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään palvelujen suunnitteluun ja erilaisiin palveluliiketoimintamalleihin.

Opiskelija osaa
- määritellä palveluliiketoiminnan muodot ja palveluliiketoimintamallit
- suunnitella palveluita ja käyttää apunaan palvelumuotoilua

Sisältö (OJ)

Mitä ovat palveluliiketoiminnan mallit?
Miten palveluita suunnitellaan?
Miten palveluprosessi toimii?
Miten palveluja muotoillaan?
Mitä on tuotteistaminen?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija pystyy ratkaisemaan ja analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Aika ja paikka

12.01.2024 08.00 - 12.00 B5-31
15.02.2024 17.00 - 19.00 Moodletentti
08.03.2024 09.00 - 12.00 B3-27
12.04.2024 09.00 - 12.00 B5-31
03.05.2024 09.00 - 12.00 B5-31

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Palvelumuotoilun moodletentti järjestetään 15.2. klo 17:00-19:00.
Uusintatentti järjestetään 29.2. klo 17:00-19:00.

Uusintatentissä ei voi korottaa arvosanaa. Jos et ole saanut hyväksyttyä pistemäärää tentistä, niin voit osallistua uusintaan.

Ryhmätehtävää ei voi uusia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palvelumuotoilun tentti (yksilö) 1-5 (30%)
Palvelumuotoilun ja tuotteistamisen Case (ryhmätehtävä) 1-5 (70%)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä käytetään mm. lähi- ja etävalmennusta, ryhmätyöskentelyä/tiimioppimista ja itsenäistä opiskelua.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus:
Palvelumuotoilu - Tuulaniemi, J.2011 (osat 1-3)
Palvelumuotoilun bisneskirja - Koivisto, M. 2021 (Osa I: Palvelumuotoilun idea)
Sivistystoimen työkalupakki palvelumuotoiluun (.pdf)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjattu valmennus 10%
Itsenäinen opiskelu 30%
Tiimityöskentely 60%

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella.

Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 7.1.2024 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja (Mika Jokinen). Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.

Aiempaan osaamiseen perustuva näyttö arvioidaan asteikolla 0-5.

Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Valitse HyväHot-hakemuksen käsittelijäksii opintojakson vastuuopettaja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toteutuksella tehdään yhteistyötä työelämän kanssa palvelumuotoilutoimeksiannon parissa.

Kansainvälisyys

Osa kurssin materiaalista on kansainvälistä (englanniksi).

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssilla hyödynnettävä toimeksianto tulee valmentajien kautta. Tiimien ei tarvitse hakea itse toimeksiantoa/toimeksiantajaa.

Ilmoittautumisaika

23.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 12.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Wilska
  • Mika Jokinen
Vastuuhenkilö

Minna Wilska

Ryhmät
  • 22ALITA
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2022, Monimuoto, Myyntiosaaminen

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään palvelujen suunnitteluun ja erilaisiin palveluliiketoimintamalleihin.

Opiskelija osaa
- määritellä palveluliiketoiminnan muodot ja palveluliiketoimintamallit
- suunnitella palveluita ja käyttää apunaan palvelumuotoilua

Sisältö (OJ)

Mitä ovat palveluliiketoiminnan mallit?
Miten palveluita suunnitellaan?
Miten palveluprosessi toimii?
Miten palveluja muotoillaan?
Mitä on tuotteistaminen?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija pystyy ratkaisemaan ja analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Aika ja paikka

Kontaktiopetuksen ajankohta ja paikka:
20.01.2023 12.00 - 15.00 B5-31
23.02.2023 17.00 - 18.00 Zoom
23.03.2023 12.00 - 14.30 Zoom
21.04.2023 12.00 - 15.00 Zoom
12.05.2023 12.00 - 15.00 B5-31

Etätapaamiset järjestetään Zoomin kautta. Tammikuussa ja toukokuussa on lähiopetusta ja silloin ei voi osallistua etänä.

Join Zoom Meeting:
https://tuni.zoom.us/j/63792440320?pwd=emhSdk1pTG9leGJqQ2w5alV4aVRLUT09

Meeting ID: 637 9244 0320
Passcode: 691290

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Palvelumuotoilun moodletentti 23.2. klo 17:00-19:00

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palvelumuotoilun tentti (yksilö) 1-5 (40%)
Palvelumuotoilun ja tuotteistamisen Case (ryhmätehtävä) 1-5 (60%)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä käytetään mm. lähi- ja etävalmennusta, ryhmätyöskentelyä/tiimioppimista ja itsenäistä opiskelua.

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus:
Tuulaniemi, J, (2011) Palvelumuotoilu
Sivistystoimen työkalupakki palvelumuotoiluun

Muu suositeltava kirjallisuus ja lisämateriaali löytyy Moodlesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjattu valmennus 10%
Itsenäinen opiskelu 30%
Tiimityöskentely 60%

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella.

Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 6.1.2023 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja. Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.
Arvioitava näyttö annetaan 12.1.2023 klo: 17:00 paikassa Zoom. Näyttö arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Valitse HyväHot-hakemuksen käsittelijäksii opintojakson vastuuopettaja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toteutuksella tehdään yhteistyötä työelämän kanssa palvelumuotoilutoimeksiannon parissa.

Kansainvälisyys

Osa kurssin materiaalista on kansainvälistä (englanniksi).

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssilla hyödynnettävä toimeksianto tulee valmentajien kautta. Tiimien ei tarvitse hakea itse toimeksiantoa/toimeksiantajaa.

Ilmoittautumisaika

24.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 01.06.2022

Laajuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Wilska
  • Mika Jokinen
Vastuuhenkilö

Mika Jokinen

Ryhmät
  • 21ALITA
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2021, Monimuoto, Myyntiosaaminen

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään palvelujen suunnitteluun ja erilaisiin palveluliiketoimintamalleihin.

Opiskelija osaa
- määritellä palveluliiketoiminnan muodot ja palveluliiketoimintamallit
- suunnitella palveluita ja käyttää apunaan palvelumuotoilua

Sisältö (OJ)

Mitä ovat palveluliiketoiminnan mallit?
Miten palveluita suunnitellaan?
Miten palveluprosessi toimii?
Miten palveluja muotoillaan?
Mitä on tuotteistaminen?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija pystyy ratkaisemaan ja analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Aika ja paikka

Toteutus alkaa tammikuussa, mutta ensimmäinen kontaktipäivä pidetään helmikuussa. Kurssi kestää toukokuulle asti. Kontaktipäivät pyritään pitämään lähiopetuksena, mutta tämän lisäksi etävalmennuksia järjestetään Zoomin kautta. Näiden aikataulu tarkentuu myöhemmin.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Palvelumuotoilu (moodletentti) 10.-13.2.
Palvelumuotoilu uusintatentti 24.-27.2.
Tuotteistamisen moodletentti 19.5. klo 14:00-16:00 (auki)
Tuottestamisen uusintatentti 31.5. klo 17:00-19:00 (auki)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palvelumuotoilun tentti (yksilö), painotus 20%
Palvelumuotoilu case (ryhmä), painotus 60%
Tuotteistaminen (tentti), painotus 20%

Arviointiasteikko on 0-5

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä käytetään mm. lähi- ja etävalmennusta, ryhmätyöskentelyä/tiimioppimista ja itsenäistä opiskelua.

Oppimateriaalit

Tuulaniemi, J, (2011) Palvelumuotoilu
Sivistystoimen työkalupakki palvelumuotoiluun
The Lean Service Creation Handbook (Futurice)

Täydentyy ja lopulliset tiedot julkaistaan kurssin moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjattu valmennus 10%
Itsenäinen opiskelu 30%
Tiimityöskentely 60%

Sisällön jaksotus

Palvelumuotoilu 4 op.(tammi-huhti)
Tuotteistaminen 1 op. (toukokuu)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toteutuksella tehdään yhteistyötä työelämän kanssa palvelumuotoilutoimeksiannon parissa.

Kansainvälisyys

Osa kurssin materiaalista on kansainvälistä (englanniksi).

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssilla hyödynnettävä toimeksianto tulee valmentajien kautta. Tiimien ei tarvitse hakea itse toimeksiantoa/toimeksiantajaa.