Palvelujen suunnittelu ja palveluliiketoimintamallitLaajuus (5 op)
Tunnus: 3H00DZ67
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla perehdytään palvelujen suunnitteluun ja erilaisiin palveluliiketoimintamalleihin.
Opiskelija osaa
- määritellä palveluliiketoiminnan muodot ja palveluliiketoimintamallit
- suunnitella palveluita ja käyttää apunaan palvelumuotoilua
Sisältö
Mitä ovat palveluliiketoiminnan mallit?
Miten palveluita suunnitellaan?
Miten palveluprosessi toimii?
Miten palveluja muotoillaan?
Mitä on tuotteistaminen?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija pystyy ratkaisemaan ja analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 09.01.2024
Ajoitus
11.01.2024 - 03.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
16 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Jokinen
Vastuuhenkilö
Mika Jokinen
Ryhmät
-
23ALITALiiketalouden tutkinto-ohjelma 2023, Monimuoto, Myyntiosaaminen
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla perehdytään palvelujen suunnitteluun ja erilaisiin palveluliiketoimintamalleihin.
Opiskelija osaa
- määritellä palveluliiketoiminnan muodot ja palveluliiketoimintamallit
- suunnitella palveluita ja käyttää apunaan palvelumuotoilua
Sisältö (OJ)
Mitä ovat palveluliiketoiminnan mallit?
Miten palveluita suunnitellaan?
Miten palveluprosessi toimii?
Miten palveluja muotoillaan?
Mitä on tuotteistaminen?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija pystyy ratkaisemaan ja analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.
Aika ja paikka
12.01.2024 08.00 - 12.00 B5-31
15.02.2024 17.00 - 19.00 Moodletentti
08.03.2024 09.00 - 12.00 B3-27
12.04.2024 09.00 - 12.00 B5-31
03.05.2024 09.00 - 12.00 B5-31
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Palvelumuotoilun moodletentti järjestetään 15.2. klo 17:00-19:00.
Uusintatentti järjestetään 29.2. klo 17:00-19:00.
Uusintatentissä ei voi korottaa arvosanaa. Jos et ole saanut hyväksyttyä pistemäärää tentistä, niin voit osallistua uusintaan.
Ryhmätehtävää ei voi uusia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palvelumuotoilun tentti (yksilö) 1-5 (30%)
Palvelumuotoilun ja tuotteistamisen Case (ryhmätehtävä) 1-5 (70%)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä käytetään mm. lähi- ja etävalmennusta, ryhmätyöskentelyä/tiimioppimista ja itsenäistä opiskelua.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus:
Palvelumuotoilu - Tuulaniemi, J.2011 (osat 1-3)
Palvelumuotoilun bisneskirja - Koivisto, M. 2021 (Osa I: Palvelumuotoilun idea)
Sivistystoimen työkalupakki palvelumuotoiluun (.pdf)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjattu valmennus 10%
Itsenäinen opiskelu 30%
Tiimityöskentely 60%
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella.
Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 7.1.2024 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja (Mika Jokinen). Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.
Aiempaan osaamiseen perustuva näyttö arvioidaan asteikolla 0-5.
Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Valitse HyväHot-hakemuksen käsittelijäksii opintojakson vastuuopettaja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutuksella tehdään yhteistyötä työelämän kanssa palvelumuotoilutoimeksiannon parissa.
Kansainvälisyys
Osa kurssin materiaalista on kansainvälistä (englanniksi).
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssilla hyödynnettävä toimeksianto tulee valmentajien kautta. Tiimien ei tarvitse hakea itse toimeksiantoa/toimeksiantajaa.
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 12.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Wilska
- Mika Jokinen
Vastuuhenkilö
Minna Wilska
Ryhmät
-
22ALITALiiketalouden tutkinto-ohjelma 2022, Monimuoto, Myyntiosaaminen
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla perehdytään palvelujen suunnitteluun ja erilaisiin palveluliiketoimintamalleihin.
Opiskelija osaa
- määritellä palveluliiketoiminnan muodot ja palveluliiketoimintamallit
- suunnitella palveluita ja käyttää apunaan palvelumuotoilua
Sisältö (OJ)
Mitä ovat palveluliiketoiminnan mallit?
Miten palveluita suunnitellaan?
Miten palveluprosessi toimii?
Miten palveluja muotoillaan?
Mitä on tuotteistaminen?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija pystyy ratkaisemaan ja analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.
Aika ja paikka
Kontaktiopetuksen ajankohta ja paikka:
20.01.2023 12.00 - 15.00 B5-31
23.02.2023 17.00 - 18.00 Zoom
23.03.2023 12.00 - 14.30 Zoom
21.04.2023 12.00 - 15.00 Zoom
12.05.2023 12.00 - 15.00 B5-31
Etätapaamiset järjestetään Zoomin kautta. Tammikuussa ja toukokuussa on lähiopetusta ja silloin ei voi osallistua etänä.
Join Zoom Meeting:
https://tuni.zoom.us/j/63792440320?pwd=emhSdk1pTG9leGJqQ2w5alV4aVRLUT09
Meeting ID: 637 9244 0320
Passcode: 691290
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Palvelumuotoilun moodletentti 23.2. klo 17:00-19:00
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palvelumuotoilun tentti (yksilö) 1-5 (40%)
Palvelumuotoilun ja tuotteistamisen Case (ryhmätehtävä) 1-5 (60%)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä käytetään mm. lähi- ja etävalmennusta, ryhmätyöskentelyä/tiimioppimista ja itsenäistä opiskelua.
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuus:
Tuulaniemi, J, (2011) Palvelumuotoilu
Sivistystoimen työkalupakki palvelumuotoiluun
Muu suositeltava kirjallisuus ja lisämateriaali löytyy Moodlesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjattu valmennus 10%
Itsenäinen opiskelu 30%
Tiimityöskentely 60%
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella.
Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 6.1.2023 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja. Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.
Arvioitava näyttö annetaan 12.1.2023 klo: 17:00 paikassa Zoom. Näyttö arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Valitse HyväHot-hakemuksen käsittelijäksii opintojakson vastuuopettaja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutuksella tehdään yhteistyötä työelämän kanssa palvelumuotoilutoimeksiannon parissa.
Kansainvälisyys
Osa kurssin materiaalista on kansainvälistä (englanniksi).
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssilla hyödynnettävä toimeksianto tulee valmentajien kautta. Tiimien ei tarvitse hakea itse toimeksiantoa/toimeksiantajaa.
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 01.06.2022
Laajuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Wilska
- Mika Jokinen
Vastuuhenkilö
Mika Jokinen
Ryhmät
-
21ALITALiiketalouden tutkinto-ohjelma 2021, Monimuoto, Myyntiosaaminen
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla perehdytään palvelujen suunnitteluun ja erilaisiin palveluliiketoimintamalleihin.
Opiskelija osaa
- määritellä palveluliiketoiminnan muodot ja palveluliiketoimintamallit
- suunnitella palveluita ja käyttää apunaan palvelumuotoilua
Sisältö (OJ)
Mitä ovat palveluliiketoiminnan mallit?
Miten palveluita suunnitellaan?
Miten palveluprosessi toimii?
Miten palveluja muotoillaan?
Mitä on tuotteistaminen?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija pystyy ratkaisemaan ja analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.
Aika ja paikka
Toteutus alkaa tammikuussa, mutta ensimmäinen kontaktipäivä pidetään helmikuussa. Kurssi kestää toukokuulle asti. Kontaktipäivät pyritään pitämään lähiopetuksena, mutta tämän lisäksi etävalmennuksia järjestetään Zoomin kautta. Näiden aikataulu tarkentuu myöhemmin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Palvelumuotoilu (moodletentti) 10.-13.2.
Palvelumuotoilu uusintatentti 24.-27.2.
Tuotteistamisen moodletentti 19.5. klo 14:00-16:00 (auki)
Tuottestamisen uusintatentti 31.5. klo 17:00-19:00 (auki)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palvelumuotoilun tentti (yksilö), painotus 20%
Palvelumuotoilu case (ryhmä), painotus 60%
Tuotteistaminen (tentti), painotus 20%
Arviointiasteikko on 0-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä käytetään mm. lähi- ja etävalmennusta, ryhmätyöskentelyä/tiimioppimista ja itsenäistä opiskelua.
Oppimateriaalit
Tuulaniemi, J, (2011) Palvelumuotoilu
Sivistystoimen työkalupakki palvelumuotoiluun
The Lean Service Creation Handbook (Futurice)
Täydentyy ja lopulliset tiedot julkaistaan kurssin moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjattu valmennus 10%
Itsenäinen opiskelu 30%
Tiimityöskentely 60%
Sisällön jaksotus
Palvelumuotoilu 4 op.(tammi-huhti)
Tuotteistaminen 1 op. (toukokuu)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutuksella tehdään yhteistyötä työelämän kanssa palvelumuotoilutoimeksiannon parissa.
Kansainvälisyys
Osa kurssin materiaalista on kansainvälistä (englanniksi).
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssilla hyödynnettävä toimeksianto tulee valmentajien kautta. Tiimien ei tarvitse hakea itse toimeksiantoa/toimeksiantajaa.