Tutkimus työvälineenäLaajuus (5 op)
Tunnus: 3H00DZ85
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla opitaan tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä ja niiden soveltamista.
Opiskelija
- osaa asettaa tutkimusongelman
- osaa soveltaa teoriaa tutkimuksen tekemisessä
- tietää tutkimussuunnitelman sisällön
- osaa valita sopivan tutkimustyypin
- osaa valita sopivan tutkimusaineiston keruumenetelmän ja käyttää sitä
- osaa laatia sopivia kysymyksiä
- osaa käyttää tutkimuksen arviointikriteerejä
- osaa soveltaa tutkimuksen tekemisen eettisiä kriteerejä
- tietää tutkimusraportin sisällön
- osaa käyttää tilasto-ohjelmaa.
Sisältö
Mitä tutkimus on ja mitä se sisältää?
Mitä tarkoittaa laadullinen ja määrällinen tutkimus?
Miten tutkimus toteutetaan käytännössä?
Miten tilasto-ohjelmaa käytetään analysoinnissa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa ja osaa käyttää tilasto-ohjelmaa perustasolla. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa ja osaa käyttää tilasto-ohjelmaa ja perustella ratkaisunsa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa ja osaa käyttää tilasto-ohjelmaa itsenäisesti ja perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.
Ilmoittautumisaika
05.06.2024 - 13.08.2024
Ajoitus
14.08.2024 - 02.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pekka Kaatiala
- Mika Boedeker
- Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö
Mika Boedeker
Ryhmät
-
23ALITALiiketalouden tutkinto-ohjelma 2023, Monimuoto, Myyntiosaaminen
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opitaan tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä ja niiden soveltamista.
Opiskelija
- osaa asettaa tutkimusongelman
- osaa soveltaa teoriaa tutkimuksen tekemisessä
- tietää tutkimussuunnitelman sisällön
- osaa valita sopivan tutkimustyypin
- osaa valita sopivan tutkimusaineiston keruumenetelmän ja käyttää sitä
- osaa laatia sopivia kysymyksiä
- osaa käyttää tutkimuksen arviointikriteerejä
- osaa soveltaa tutkimuksen tekemisen eettisiä kriteerejä
- tietää tutkimusraportin sisällön
- osaa käyttää tilasto-ohjelmaa.
Sisältö (OJ)
Mitä tutkimus on ja mitä se sisältää?
Mitä tarkoittaa laadullinen ja määrällinen tutkimus?
Miten tutkimus toteutetaan käytännössä?
Miten tilasto-ohjelmaa käytetään analysoinnissa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa ja osaa käyttää tilasto-ohjelmaa perustasolla. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa ja osaa käyttää tilasto-ohjelmaa ja perustella ratkaisunsa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa ja osaa käyttää tilasto-ohjelmaa itsenäisesti ja perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.
Aika ja paikka
Lähiopetus lukujärjestyksen mukaan.
Tilanteen mukaan tarvittaessa Zoom / Teams -verkkotapaamiset.
Tarkempi aikataulu ja opetustilat lukkarit.tamk.fi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus:
Osan aikana vaiheittain Moodlessa suoritettavat minitentit (3 kpl)
- aineistotenttejä (vapaa aineiston käyttö tentin aikana)
- ei uusintatenttejä
- tarkemmat tiedot osan Moodlessa.
Määrällinen tutkimus:
- ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus: Tentit ja harjoitustehtävä.
Määrällinen: Koodaustehtävä, videotehtävä ja harjoitustehtävät itsenäisesti. Tutkimusraportti työparin kanssa, lisäksi siihen liittyvä itsearviointi ja vertaisarviointi. Tenttiä ei järjestetä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, kirjallisuus, selittävät videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi.
Lähiopetus
Verkko-opetus (Moodle/Zoom/Teams)
Parityöskentely
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
Suositeltava oppimateriaali Moodlessa.
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, nettikamera ja headset.
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa.
Tietokone pitää tuoda mukana kaikkiin lähipäiviin.
Opetusmateriaali, linkit selittäviin videoihin ja kirjallisuus ilmoitetaan Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 5 * 27 h = 135 h opiskelijan työskentelyä, mistä lukujärjestyksen mukaista opetusta ja ohjausta n. 35 h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus koostuu kolmesta kokonaisuudesta:
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus (Boedeker): läsnäolo etäopetuksessa, opiskeltava materiaali ja tentit Moodlessa, analyysiharjoitus.
- Määrällinen tutkimus (Kaatiala): läsnäolo (vähintään 50%) opetuksessa, tehtävät, projektit ja tarvittava materiaali Moodlessa.
- Tiedonhankinta (Timperi): läsnäolo 90 min etä-/lähikoulutuksessa ja tehtävät Moodlessa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut harjoitusten, harjoitustyön ja tutkimustyön tekemiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimustyötä liiketoiminnan kehittämisessä ja perustelemaan tekemänsä ratkaisut.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimustyötä liiketoiminnan kehittämisessä ja perustelemaan tekemänsä ratkaisut. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 30.08.2023
Ajoitus
15.09.2023 - 12.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Boedeker
- Pekka Kaatiala
- Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö
Mika Boedeker
Ryhmät
-
22ALITALiiketalouden tutkinto-ohjelma 2022, Monimuoto, Myyntiosaaminen
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opitaan tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä ja niiden soveltamista.
Opiskelija
- osaa asettaa tutkimusongelman
- osaa soveltaa teoriaa tutkimuksen tekemisessä
- tietää tutkimussuunnitelman sisällön
- osaa valita sopivan tutkimustyypin
- osaa valita sopivan tutkimusaineiston keruumenetelmän ja käyttää sitä
- osaa laatia sopivia kysymyksiä
- osaa käyttää tutkimuksen arviointikriteerejä
- osaa soveltaa tutkimuksen tekemisen eettisiä kriteerejä
- tietää tutkimusraportin sisällön
- osaa käyttää tilasto-ohjelmaa.
Sisältö (OJ)
Mitä tutkimus on ja mitä se sisältää?
Mitä tarkoittaa laadullinen ja määrällinen tutkimus?
Miten tutkimus toteutetaan käytännössä?
Miten tilasto-ohjelmaa käytetään analysoinnissa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa ja osaa käyttää tilasto-ohjelmaa perustasolla. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa ja osaa käyttää tilasto-ohjelmaa ja perustella ratkaisunsa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa ja osaa käyttää tilasto-ohjelmaa itsenäisesti ja perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.
Aika ja paikka
Lähitapaamiset, työpajat
Zoom / Teams -verkkotapaamiset
Tarkempi aikataulu ja opetustilat lukkarit.tamk.fi
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Määrällinen: Koodaustehtävä, videotehtävä ja harjoitustehtävät itsenäisesti. Tutkimusraportti työparin kanssa, lisäksi siihen liittyvä itsearviointi ja vertaisarviointi. Tenttiä ei järjestetä.
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus: Harjoitustehtävät
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, kirja (lähde)kolahdukset, selittävät videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi.
Lähiopetus
Verkko-opetus (Moodle/ Zoom/ Teams )
Parityöskentely
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
Suositeltava oppimateriaali Moodlessa.
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, nettikamera ja headset.
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa.
Tietokone pitää tuoda mukana kaikkiin lähipäiviin.
Opetusmateriaali, linkit selittäviin videoihin ja kirjallisuus ilmoitetaan Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 5 * 27 h opiskelijan työskentelyä (1 op = 27 h opiskelijan työtä).
Sisällön jaksotus
Katso kurssin lukujärjestys
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus koostuu kolmesta kokonaisuudesta:
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus (Boedeker)
- Määrällinen tutkimus (Kaatiala)
- Tiedonhankinta: läsnäolo 90 min etä-/lähikoulutuksessa & Moodlen tehtävät (Timperi)
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut harjoitusten, harjoitustyön ja tutkimustyön tekemiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimustyötä liiketoiminnan kehittämisessä ja perustelemaan tekemänsä ratkaisut.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimustyötä liiketoiminnan kehittämisessä ja perustelemaan tekemänsä ratkaisut. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 05.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Boedeker
- Pekka Kaatiala
- Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö
Pekka Kaatiala
Ryhmät
-
21ALITALiiketalouden tutkinto-ohjelma 2021, Monimuoto, Myyntiosaaminen
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla opitaan tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä ja niiden soveltamista.
Opiskelija
- osaa asettaa tutkimusongelman
- osaa soveltaa teoriaa tutkimuksen tekemisessä
- tietää tutkimussuunnitelman sisällön
- osaa valita sopivan tutkimustyypin
- osaa valita sopivan tutkimusaineiston keruumenetelmän ja käyttää sitä
- osaa laatia sopivia kysymyksiä
- osaa käyttää tutkimuksen arviointikriteerejä
- osaa soveltaa tutkimuksen tekemisen eettisiä kriteerejä
- tietää tutkimusraportin sisällön
- osaa käyttää tilasto-ohjelmaa.
Sisältö (OJ)
Mitä tutkimus on ja mitä se sisältää?
Mitä tarkoittaa laadullinen ja määrällinen tutkimus?
Miten tutkimus toteutetaan käytännössä?
Miten tilasto-ohjelmaa käytetään analysoinnissa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa ja osaa käyttää tilasto-ohjelmaa perustasolla. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa ja osaa käyttää tilasto-ohjelmaa ja perustella ratkaisunsa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa ja osaa käyttää tilasto-ohjelmaa itsenäisesti ja perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.
Aika ja paikka
Lähitapaamiset, työpajat
Zoom / Teams -verkkotapaamiset
Tarkempi aikataulu ja opetustilat lukkarit.tamk.fi
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Määrällinen: Koodaustehtävä, videotehtävä ja harjoitustehtävät itsenäisesti. Tutkimusraportti työparin kanssa, lisäksi siihen liittyvä itsearviointi ja vertaisarviointi. Tenttiä ei järjestetä.
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus: Harjoitustehtävät
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, kirja (lähde)kolahdukset, selittävät videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi.
Lähiopetus
Verkko-opetus (Moodle/ Zoom/ Teams )
Parityöskentely
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
Suositeltava oppimateriaali Moodlessa.
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, nettikamera ja headset.
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa.
Tietokone pitää tuoda mukana kaikkiin lähipäiviin.
Opetusmateriaali, linkit selittäviin videoihin ja kirjallisuus ilmoitetaan Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 5 * 27 h opiskelijan työskentelyä (1 op = 27 h opiskelijan työtä).
Sisällön jaksotus
Katso kurssin lukujärjestys
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus koostuu kolmesta kokonaisuudesta:
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus (Boedeker)
- Määrällinen tutkimus (Kaatiala)
- Tiedonhankinta: läsnäolo 90 min etä-/lähikoulutuksessa & Moodlen tehtävät (Timperi)
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole osallistunut harjoitusten, harjoitustyön ja tutkimustyön tekemiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimustyötä liiketoiminnan kehittämisessä ja perustelemaan tekemänsä ratkaisut.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimustyötä liiketoiminnan kehittämisessä ja perustelemaan tekemänsä ratkaisut. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.