Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus työvälineenä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00DZ85-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.06.2024 - 13.08.2024

Ajoitus

14.08.2024 - 02.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Pekka Kaatiala
  • Mika Boedeker
  • Marja-Liisa Timperi

Vastuuhenkilö

Mika Boedeker

Ryhmät

  • 23ALITA
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2023, Monimuoto, Myyntiosaaminen

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla opitaan tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä ja niiden soveltamista.

Opiskelija
- osaa asettaa tutkimusongelman
- osaa soveltaa teoriaa tutkimuksen tekemisessä
- tietää tutkimussuunnitelman sisällön
- osaa valita sopivan tutkimustyypin
- osaa valita sopivan tutkimusaineiston keruumenetelmän ja käyttää sitä
- osaa laatia sopivia kysymyksiä
- osaa käyttää tutkimuksen arviointikriteerejä
- osaa soveltaa tutkimuksen tekemisen eettisiä kriteerejä
- tietää tutkimusraportin sisällön
- osaa käyttää tilasto-ohjelmaa.

Sisältö (OJ)

Mitä tutkimus on ja mitä se sisältää?
Mitä tarkoittaa laadullinen ja määrällinen tutkimus?
Miten tutkimus toteutetaan käytännössä?
Miten tilasto-ohjelmaa käytetään analysoinnissa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa ja osaa käyttää tilasto-ohjelmaa perustasolla. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa ja osaa käyttää tilasto-ohjelmaa ja perustella ratkaisunsa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa ja osaa käyttää tilasto-ohjelmaa itsenäisesti ja perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Aika ja paikka

Lähiopetus lukujärjestyksen mukaan.
Tilanteen mukaan tarvittaessa Zoom / Teams -verkkotapaamiset.
Tarkempi aikataulu ja opetustilat lukkarit.tamk.fi

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus:
Osan aikana vaiheittain Moodlessa suoritettavat minitentit (3 kpl)
- aineistotenttejä (vapaa aineiston käyttö tentin aikana)
- ei uusintatenttejä
- tarkemmat tiedot osan Moodlessa.

Määrällinen tutkimus:
- ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus: Tentit ja harjoitustehtävä.
Määrällinen: Koodaustehtävä, videotehtävä ja harjoitustehtävät itsenäisesti. Tutkimusraportti työparin kanssa, lisäksi siihen liittyvä itsearviointi ja vertaisarviointi. Tenttiä ei järjestetä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, kirjallisuus, selittävät videot, harjoitustehtävät ja niiden raportointi.
Lähiopetus
Verkko-opetus (Moodle/Zoom/Teams)
Parityöskentely
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu

Oppimateriaalit

Suositeltava oppimateriaali Moodlessa.
Opiskelua varten sinulla tulee olla käytettävissäsi tietokone, Internet-yhteys, nettikamera ja headset.
Lisäksi opiskelussa käytetään sovelluksia, joiden lataamiseen löytyvät linkit TAMKin intrasta tai joihin luodaan tunnus verkossa.
Tietokone pitää tuoda mukana kaikkiin lähipäiviin.
Opetusmateriaali, linkit selittäviin videoihin ja kirjallisuus ilmoitetaan Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 5 * 27 h = 135 h opiskelijan työskentelyä, mistä lukujärjestyksen mukaista opetusta ja ohjausta n. 35 h.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (Katso opinto-opas)

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus koostuu kolmesta kokonaisuudesta:
- Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus (Boedeker): läsnäolo etäopetuksessa, opiskeltava materiaali ja tentit Moodlessa, analyysiharjoitus.
- Määrällinen tutkimus (Kaatiala): läsnäolo (vähintään 50%) opetuksessa, tehtävät, projektit ja tarvittava materiaali Moodlessa.
- Tiedonhankinta (Timperi): läsnäolo 90 min etä-/lähikoulutuksessa ja tehtävät Moodlessa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut harjoitusten, harjoitustyön ja tutkimustyön tekemiseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelijan kyvyssä perustella tekemiään ratkaisuja on puutteita.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimustyötä liiketoiminnan kehittämisessä ja perustelemaan tekemänsä ratkaisut.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa tutkimukseen liittyvät peruskäsitteet ja keskeiset menettelytavat. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimustyötä liiketoiminnan kehittämisessä ja perustelemaan tekemänsä ratkaisut. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.