Siirry suoraan sisältöön

Palvelumaiseman suunnitteluLaajuus (5 op)

Tunnus: 8T00DQ64

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee rakennushankkeen eri vaiheet ja osaa hahmottaa moniaistisen palvelumaiseman suunnittelun osana kokonaisuutta
- osaa toimia yhteistyössä monialaisen suunnitteluryhmän kanssa
- osaa huomioida palveluympäristöjen suunnittelussa työhyvinvointia ja liiketoimintaa edistäviä ratkaisuja

Sisältö

MITÄ toiminnallinen tilasuunnittelu tarkoittaa?
MIKSI asiakaskokemusta tukevan palvelumaiseman suunnittelu on tärkeää?
MITEN edistän vuorovaikutusta monialaisessa suunnittelutyöryhmässä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa palvelumaiseman suunnitteluun liittyvän käsitteistön ja osaa kuvata moniaistisen palveluympäristön.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella monialaisessa suunnitteluryhmässä.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija jäsentää palvelumaiseman suunnittelun ammatillisessa kontekstissa ja osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman vaihtoehdon moniaistisen palveluympäristön suunnitteluun ja perustella valintansa.
Opiskelija osaa ratkaista monialaisen suunnitteluryhmän vuorovaikutukseen liittyviä ongelmia.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti noudattaen palvelualalle tärkeitä vaatimuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää palvelumaiseman suunnittelun ammatillisessa kontekstissa ja osaa etsiä erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja moniaistisen palveluympäristön suunnitteluun.
Opiskelija osaa kokeilla uudenlaisia toimintamalleja edistääkseen vuorovaikutusta monialaisessa suunnitteluryhmässä.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti oman palvelualan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei tunnista palvelumaiseman suunnitteluun liittyvää käsitteistöä eikä kykene osallistumaan ja työskentelemään monialaisessa suunnittelutyöryhmässä.

Lisätiedot

Opintojaksosta on useampia toteutuksia, joiden sisällöt ja toteutusnumerot ilmoitetaan opiskelijoille. Oman koulutuksen vaihto-opiskelijoita on mahdollisuus ottaa mukaan Yhdelle toteutukselle.

Ilmoittautumisaika

03.06.2024 - 23.08.2024

Ajoitus

31.08.2024 - 26.10.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 50

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuija Ylä-Viteli
Vastuuhenkilö

Tuija Ylä-Viteli

Ryhmät
  • 23MRESTO
    Palveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee rakennushankkeen eri vaiheet ja osaa hahmottaa moniaistisen palvelumaiseman suunnittelun osana kokonaisuutta
- osaa toimia yhteistyössä monialaisen suunnitteluryhmän kanssa
- osaa huomioida palveluympäristöjen suunnittelussa työhyvinvointia ja liiketoimintaa edistäviä ratkaisuja

Sisältö (OJ)

MITÄ toiminnallinen tilasuunnittelu tarkoittaa?
MIKSI asiakaskokemusta tukevan palvelumaiseman suunnittelu on tärkeää?
MITEN edistän vuorovaikutusta monialaisessa suunnittelutyöryhmässä?

Lisätiedot (OJ)

Opintojaksosta on useampia toteutuksia, joiden sisällöt ja toteutusnumerot ilmoitetaan opiskelijoille. Oman koulutuksen vaihto-opiskelijoita on mahdollisuus ottaa mukaan Yhdelle toteutukselle.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa palvelumaiseman suunnitteluun liittyvän käsitteistön ja osaa kuvata moniaistisen palveluympäristön.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella monialaisessa suunnitteluryhmässä.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija jäsentää palvelumaiseman suunnittelun ammatillisessa kontekstissa ja osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman vaihtoehdon moniaistisen palveluympäristön suunnitteluun ja perustella valintansa.
Opiskelija osaa ratkaista monialaisen suunnitteluryhmän vuorovaikutukseen liittyviä ongelmia.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti noudattaen palvelualalle tärkeitä vaatimuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää palvelumaiseman suunnittelun ammatillisessa kontekstissa ja osaa etsiä erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja moniaistisen palveluympäristön suunnitteluun.
Opiskelija osaa kokeilla uudenlaisia toimintamalleja edistääkseen vuorovaikutusta monialaisessa suunnitteluryhmässä.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti oman palvelualan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei tunnista palvelumaiseman suunnitteluun liittyvää käsitteistöä eikä kykene osallistumaan ja työskentelemään monialaisessa suunnittelutyöryhmässä.

Aika ja paikka

verkkokurssi-toteutus 31.8.2024-26.10.2024

Yhteinen aloitus lauantai 31.8. klo 8.30-11.00, Zoom-tapaaminen
Yhteinen lopetus lauantai 26.10. klo 8.30-11.00, Zoom-tapaaminen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.
Opintojaksolla on yksilötehtävä (70% painotus arvioinnissa) ja tiimitehtävä (30% painotus arvioinnissa).

Arviointiasteikko

0-5

Oppimateriaalit

Kirjallisuus ja muu materiaali opintojakson Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h opiskelijan itsenäistä työskentelyä ja osin tiimityötä opintojakson loppupuolella.

Sisällön jaksotus

Opiskelija etenee itsenäisesti Modulikohtaisesti. Verkkokurssin rytmitys on Moduli/viikko. Jokaiselle modulille on kohdennettu yksi tehtävä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT osaamisen näyttö

Ahot hakemukset 22.8. 2024 mennessä Hyvähot-järjestelmään, osoitettu Tuija Ylä-Viteli.
AHOT osaamisen näyttö tehtävänä. Osaamisen näyttöön hyväksytyt viedään AHOT Palvelumaiseman suunnittelu -Moodle kurssille. Tehtävä aukeaa Moodlessa 23.8.2024 klo 8.00. Tehtävä palautettava Moodleen viimeistään 27.8.2024 klo 23.55 mennessä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson tehtävät opiskelija voi soveltaa haluamaansa kohteeseen tai case-harjoituksena.

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 25.08.2023

Ajoitus

31.08.2023 - 27.10.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 50

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuija Ylä-Viteli
Vastuuhenkilö

Tuija Ylä-Viteli

Ryhmät
  • 22MRESTO
    Palveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee rakennushankkeen eri vaiheet ja osaa hahmottaa moniaistisen palvelumaiseman suunnittelun osana kokonaisuutta
- osaa toimia yhteistyössä monialaisen suunnitteluryhmän kanssa
- osaa huomioida palveluympäristöjen suunnittelussa työhyvinvointia ja liiketoimintaa edistäviä ratkaisuja

Sisältö (OJ)

MITÄ toiminnallinen tilasuunnittelu tarkoittaa?
MIKSI asiakaskokemusta tukevan palvelumaiseman suunnittelu on tärkeää?
MITEN edistän vuorovaikutusta monialaisessa suunnittelutyöryhmässä?

Lisätiedot (OJ)

Opintojaksosta on useampia toteutuksia, joiden sisällöt ja toteutusnumerot ilmoitetaan opiskelijoille. Oman koulutuksen vaihto-opiskelijoita on mahdollisuus ottaa mukaan Yhdelle toteutukselle.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa palvelumaiseman suunnitteluun liittyvän käsitteistön ja osaa kuvata moniaistisen palveluympäristön.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella monialaisessa suunnitteluryhmässä.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija jäsentää palvelumaiseman suunnittelun ammatillisessa kontekstissa ja osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman vaihtoehdon moniaistisen palveluympäristön suunnitteluun ja perustella valintansa.
Opiskelija osaa ratkaista monialaisen suunnitteluryhmän vuorovaikutukseen liittyviä ongelmia.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti noudattaen palvelualalle tärkeitä vaatimuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää palvelumaiseman suunnittelun ammatillisessa kontekstissa ja osaa etsiä erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja moniaistisen palveluympäristön suunnitteluun.
Opiskelija osaa kokeilla uudenlaisia toimintamalleja edistääkseen vuorovaikutusta monialaisessa suunnitteluryhmässä.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti oman palvelualan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei tunnista palvelumaiseman suunnitteluun liittyvää käsitteistöä eikä kykene osallistumaan ja työskentelemään monialaisessa suunnittelutyöryhmässä.

Aika ja paikka

Opintojakson toteutus etänä Zoomin välityksellä

I Ennakkotehtävä, 21.8. saatavilla Moodlessa
II Opintojakson aloitus, torstai 31.8. klo16.30–20.00
III Toimitilojen suunnittelu ja rakentaminen, torstai 14.9. klo 16.30–20.00
IV Asiakaslähtöisiä palvelumaisemia, perjantai 27.10. klo 8.00–16.00

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä
Arvioinnin kohteena oleva suunnittelutehtävä palautettava 31.10.2023.
Yksilötehtävän palautus 11.9.2023 (ennakkotehtävä)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Ennakkotehtävä 20 %, yksilö
- Suunnittelutehtävä, palvelumaisema (60 %), tiimityö
- Vertaisarviointi tiimityöstä, 20 % yksilö

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot
paneelikeskustelu
yksilötyönä harjoitustehtävä (ennakkotehtävä)
tiimitehtävänä suunnitteluharjoitus

Oppimateriaalit

RT Ammattikeittiöt 94-11254. Julkaistu 28.2.2017
RT 103058 OHJEKORTTI kesäkuu 20191 (14). Palvelumuotoilu kiinteistö- ja rakentamisalalla

Muu aiheeseen liittyvä materiaali
Ammattikeittiölaitevalmistajien omat yrityssivut (koneet ja laitteet)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5 op =135h opiskelijan työtä
1 op =27 opiskelijan työtä

Yhteiset kontaktikerrat Zoomin välityksellä 16h
Itsenäinen työskentely yksilönä ja tiimin kanssa työskentely yhteensä 119 h

Opintojakson Moodlessa on videoita itsenäisesti kuunneltavissa, verkkokeskustelua ja muuta materiaalia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahot osaamisen näyttö

1. Ahot osaamisen näyttöön liittyvät hakemukset 21.8. mennessä HyväHot-järjestelmään. Hakemus osoitetaan Tuija Ylä-Vitelille.

2. Osaamisen näyttöön hyväksytyille: Ahot-osaamisen tehtävä saatavissa Moodle-kurssilta AHOT TYV. Tehtävä annetaan 24.8. ja tehtävä palautetaan 27.8.
Tehtävä: Suunnittelutehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämän asintuntijavieraita mukana opintojaksolla.
Suunnittelutehtävän soveltaminen, monialainen projekti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson toteutus ETÄNÄ Zoomin välityksellä. Zoom-linkki saatavilla opintojakson Moodlessa.

I Ennakkotehtävä, 21.8. alkaen saatavilla opintojakson Moodlessa
II Opintojakson aloitus, torstai 31.8. klo16.30–20.00
III Toimitilojen suunnittelu ja rakentaminen, torstai 14.9. klo 16.30–20.00
IV Asiakaslähtöisiä palvelumaisemia, perjantai 27.10. klo 8.00–16.00

Ilmoittautumisaika

07.06.2022 - 15.08.2022

Ajoitus

25.08.2022 - 14.10.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 50

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuija Ylä-Viteli
Vastuuhenkilö

Tuija Ylä-Viteli

Ryhmät
  • 21MRESTO
    Palveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee rakennushankkeen eri vaiheet ja osaa hahmottaa moniaistisen palvelumaiseman suunnittelun osana kokonaisuutta
- osaa toimia yhteistyössä monialaisen suunnitteluryhmän kanssa
- osaa huomioida palveluympäristöjen suunnittelussa työhyvinvointia ja liiketoimintaa edistäviä ratkaisuja

Sisältö (OJ)

MITÄ toiminnallinen tilasuunnittelu tarkoittaa?
MIKSI asiakaskokemusta tukevan palvelumaiseman suunnittelu on tärkeää?
MITEN edistän vuorovaikutusta monialaisessa suunnittelutyöryhmässä?

Lisätiedot (OJ)

Opintojaksosta on useampia toteutuksia, joiden sisällöt ja toteutusnumerot ilmoitetaan opiskelijoille. Oman koulutuksen vaihto-opiskelijoita on mahdollisuus ottaa mukaan Yhdelle toteutukselle.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa palvelumaiseman suunnitteluun liittyvän käsitteistön ja osaa kuvata moniaistisen palveluympäristön.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella monialaisessa suunnitteluryhmässä.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija jäsentää palvelumaiseman suunnittelun ammatillisessa kontekstissa ja osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman vaihtoehdon moniaistisen palveluympäristön suunnitteluun ja perustella valintansa.
Opiskelija osaa ratkaista monialaisen suunnitteluryhmän vuorovaikutukseen liittyviä ongelmia.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti noudattaen palvelualalle tärkeitä vaatimuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää palvelumaiseman suunnittelun ammatillisessa kontekstissa ja osaa etsiä erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja moniaistisen palveluympäristön suunnitteluun.
Opiskelija osaa kokeilla uudenlaisia toimintamalleja edistääkseen vuorovaikutusta monialaisessa suunnitteluryhmässä.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti oman palvelualan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei tunnista palvelumaiseman suunnitteluun liittyvää käsitteistöä eikä kykene osallistumaan ja työskentelemään monialaisessa suunnittelutyöryhmässä.

Aika ja paikka

Opintojakson toteutus etänä Zoomin välityksellä

I Ennakkotehtävä, 15.8 saatavilla Moodlessa
II Opintojakson aloitus, torstai 25.8 klo16.30–20.00
III Toimitilojen suunnittelu ja rakentaminen, torstai 8.9 klo 16.30–20.00
IV Asiakaslähtöisiä palvelumaisemia, perjantai 14.10 klo 8.00–16.00

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä
Arvioinnin kohteena oleva suunnittelutehtävä palautettava 12.10.2022.
Yksilötehtävän palautus 4.9.2022 (ennakkotehtävä)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Ennakkotehtävä 20 %, yksilö
- Suunnittelutehtävä, palvelumaisema (60 %), tiimityö
- Vertaisarviointi tiimityöstä, 20 % yksilö

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot
paneelikeskustelu
yksilötyönä harjoitustehtävä (ennakkotehtävä)
tiimitehtävänä suunnitteluharjoitus

Oppimateriaalit

RT Ammattikeittiöt 94-11254. Julkaistu 28.2.2017
RT 103058 OHJEKORTTI kesäkuu 20191 (14). Palvelumuotoilu kiinteistö- ja rakentamisalalla

Muu aiheeseen liittyvä materiaali
Ammattikeittiölaitevalmistajien omat yrityssivut (koneet ja laitteet)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5 op =135h opiskelijan työtä
1 op =27 opiskelijan työtä

Yhteiset kontaktikerrat Zoomin välityksellä 16h
Itsenäinen työskentely yksilönä ja tiimin kanssa työskentely yhteensä 119 h

Opintojakson Moodlessa on videoita itsenäisesti kuunneltavissa, verkkokeskustelua ja muuta materiaalia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahot osaamisen näyttö

1. Ahot osaamisen näyttöön liittyvät hakemukset 15.8 mennessä HyväHot-järjestelmäään. Hakemus osoitetaan Tuija Ylä-Vitelille.

2. Osamisen näyttöön hyväksytyille: Ahot-osaamisen tehtävä saatavissa Moodle-kurssilta AHOT 2022. Tehtävä annetaan 19.8 ja tehtävä palautetaan 23.8.
Tehtävä: Suunnittelutehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämän asintuntijavieraita mukana opintojaksolla.
Suunnittelutehtävän soveltaminen työelämään (tiimi saa valita kohteen).

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson toteutus ETÄNÄ Zoomin välityksellä. Zoom-linkki saatavilla opintojakson Moodlessa.

I Ennakkotehtävä, 15.8 alkaen saatavilla Moodlessa (palautus 4.9 mennessä)
II Opintojakson aloitus, torstai 25.8 klo16.30–20.00
III Toimitilojen suunnittelu ja rakentaminen, torstai 8.9 klo 16.30–20.00
IV Asiakaslähtöisiä palvelumaisemia, perjantai 14.10 klo 8.00–16.00

Ilmoittautumisaika

07.06.2022 - 15.08.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 11.10.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 50

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuija Ylä-Viteli
Vastuuhenkilö

Tuija Ylä-Viteli

Ryhmät
  • 21RESTO
    Palveluliiketoiminta 2021, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee rakennushankkeen eri vaiheet ja osaa hahmottaa moniaistisen palvelumaiseman suunnittelun osana kokonaisuutta
- osaa toimia yhteistyössä monialaisen suunnitteluryhmän kanssa
- osaa huomioida palveluympäristöjen suunnittelussa työhyvinvointia ja liiketoimintaa edistäviä ratkaisuja

Sisältö (OJ)

MITÄ toiminnallinen tilasuunnittelu tarkoittaa?
MIKSI asiakaskokemusta tukevan palvelumaiseman suunnittelu on tärkeää?
MITEN edistän vuorovaikutusta monialaisessa suunnittelutyöryhmässä?

Lisätiedot (OJ)

Opintojaksosta on useampia toteutuksia, joiden sisällöt ja toteutusnumerot ilmoitetaan opiskelijoille. Oman koulutuksen vaihto-opiskelijoita on mahdollisuus ottaa mukaan Yhdelle toteutukselle.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa palvelumaiseman suunnitteluun liittyvän käsitteistön ja osaa kuvata moniaistisen palveluympäristön.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella monialaisessa suunnitteluryhmässä.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija jäsentää palvelumaiseman suunnittelun ammatillisessa kontekstissa ja osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman vaihtoehdon moniaistisen palveluympäristön suunnitteluun ja perustella valintansa.
Opiskelija osaa ratkaista monialaisen suunnitteluryhmän vuorovaikutukseen liittyviä ongelmia.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti noudattaen palvelualalle tärkeitä vaatimuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää palvelumaiseman suunnittelun ammatillisessa kontekstissa ja osaa etsiä erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja moniaistisen palveluympäristön suunnitteluun.
Opiskelija osaa kokeilla uudenlaisia toimintamalleja edistääkseen vuorovaikutusta monialaisessa suunnitteluryhmässä.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti oman palvelualan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei tunnista palvelumaiseman suunnitteluun liittyvää käsitteistöä eikä kykene osallistumaan ja työskentelemään monialaisessa suunnittelutyöryhmässä.

Aika ja paikka

Toteutus 1. periodissa 22.8-11.10.2022
Opetustunnit maanantaisin ja tiistaisin klo 8.00-12.00
Toteutus pääsääntöisesti lähiopetuksena TAMKilla, yksittäisiä kertoja etänä Zoomin välityksellä (asiantuntijavieraat, tentti ym.).

Retara-monialaisessa projektissa on Moodlen lisäksi käytössä Teams-alusta. Opiskelija voi valita osallistuuko RETARA-monialaiseen projektiin vai tekeekö suunnittelun omavalintaisesta kohteesta tiimityönä. Valinta tehdään opintojakson aloituskerralla 22.8.2022.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti
13.9.2022 klo 8.30–10.30 Tentti, Moodlessa (rakennushankkeen vaiheet, toiminnallinen tilasuunnittelu, mitoitus)
1.UUSINTATENTTI 3.10. 2022 klo 14.00–16.00 Moodle
2.UUSINTATENTTI 10.10.2022 klo 16.00–18.00 Moodle

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1.Suunnittelutehtävä tiimityönä (50 % arvioinnista, tiimityö, arviointi1-5)
A.RETARA-tiimitehtävä (Monialainen päiväkotiprojekti ja siihen liittyvä raportointi)
tai
B. Omavalintainen suunnittelukohde-tiimitehtävä ja siihen liittyvä raportointi

2.Tiimitehtävän Itse- ja vertaisarviointi (20 % arvioinnista, yksilö, arviointi 1–5)

3.Tentti (30 % arvioinnista, yksilö, arviointi 1–5)
Tenttipäivä 13.9.2022 klo 8.30–10.30, tentti Moodlessa (rakennushankkeen vaiheet, toiminnallinen tilasuunnittelu, mitoitus)
1.UUSINTATENTTI 3.10. 2022 klo 14.00–16.00 Moodle
2.UUSINTATENTTI 10.10.2022 klo 16–18 Moodle

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot
harjoitustehtävät
ohjauskeskustelut
tiimityöskentely / workshop työskentely

Oppimateriaalit

RT Ammattikeittiöt 94-11254. Julkaistu 28.2.2017
RT 103058 OHJEKORTTI kesäkuu 20191 (14). Palvelumuotoilu kiinteistö- ja rakentamisalalla

Muu aiheeseen liittyvä materiaali
Ammattikeittiölaitevalmistajien omat yrityssivut (koneet ja laitteet)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = yhteensä 135h opiskelijan työtä (1 op=27h opiskelijan työtä)
kontaktiopetus 64h
itsenäinen työskentely yksin ja tiimin kanssa 71h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahot osaamisen näyttö.
Hakemus HyväHot-järjestelmään 15.8.2022 mennessä. Osoita hakemus Tuija Ylä-Vitelille.
Hyväksytyille hakijoille ilmoitetaan ohjeistus osaamisen näytöstä erikseen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksototeutuksella on yritysten edustajia luennoimassa, ohjaamassa ja antamassa palautetta tiimitehtävään.

Kansainvälisyys

Vieraskielinen lähdemateriaali

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus 1. periodissa 22.8-11.10.2022
Opetustunnit maanantaisin ja tiistaisin klo 8.00-12.00
Toteutus pääsääntöisesti lähiopetuksena TAMKilla, yksittäisiä kertoja etänä Zoomin välityksellä (asiantuntijavieraat, tentti ym.).

Retara-monialaisessa projektissa on Moodlen lisäksi käytössä Teams-alusta. Opiskelija voi valita osallistuuko RETARA-monialaiseen projektiin vai tekeekö suunnittelun omavalintaisesta kohteesta tiimityönä. Valinta tehdään opintojakson aloituskerralla 22.8.2022.