Ohjattu harjoittelu 9, koululaisen terveydenhoitajatyöLaajuus (6 op)
Tunnus: 7K00FO00
Laajuus
6 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
- osaa tehdä koululaisen ja nuoren terveyttä kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia itsenäisesti ja lähettää tarvittaessa jatkohoitoon
- tunnistaa koululaisen ja perheen terveyden tukemisen tarpeita ja osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä
- osaa kohdata erilaisista elämäntilanteista ja kulttuureista lähtöisin olevia lapsia ja nuoria sekä heidän perheitään ja syventää taitojaan terveyttä vahvistavassa terveyskeskustelussa
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin toimia koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa terveyden edistämisen asiantuntijana
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koululaisten erilaisista tarpeista lähtevissä tilanteissa
- osaa rokottaa ja antaa tartuntatauteihin ja rokotuksiin liittyvää ohjausta koululaiselle ja vanhemmille
Sisältö
- ohjattu harjoittelu koululaisen terveydenhoitajatyössä
Esitietovaatimukset
Osallistuminen opintojaksolle koululaisen ja perheen terveydenhoitotyö
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija:
- osaa kohdata koululaisen ja hänen perheensä asiallisesti, kunnioittavasti ja ammatillisesti
- osaa toteuttaa itsenäisesti koululaisen terveyttä, kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia
- osaa tulkita terveystarkastusten ja seulontatutkimusten tuloksia, havaitsee mahdollisia koululaisen kasvun ja kehityksen poikkeamia
- osaa ohjattuna suunnitella koululaisen jatkohoidon tarpeen
- osaa tunnistaa koululaisen ja hänen perheensä terveyden tukemisen tarpeita
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin terveyden edistämisen asiantuntijana koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koululaisten erilaisista tarpeista lähtevissä tilanteissa
- osaa toimia vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Hylätty:
Opiskelija:
- koululaisen ja hänen perheensä asiallinen, kunnioittava ja ammatillinen kohtaaminen on puutteellista
- ei kykene itsenäisesti toteuttamaan koululaisen terveyttä, kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia tai tarvitsee suoriutuakseen ohjaajan vahvaa tukea
- ei osaa tulkita terveystarkastusten ja seulontatutkimusten tuloksia eikä havaitse keskeisiä koululaisen kasvun ja kehityksen poikkeamia
- ei osaa ohjattuna suunnitella koululaisen jatkohoidon tarvetta
- ei tunnista koululaisen ja hänen perheensä terveyden tukemisen tarpeita
- ei osaa soveltaa asiakaslähtöisesti kouluympäristössä terveyttä edistäviä työmenetelmiä
- ei tunnista terveydenhoitajan roolia terveyden edistämisen asiantuntijana koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa
- ei osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koululaisten erilaisista tarpeista lähtevissä tilanteissa
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai asiakkaan tietosuojan
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan asiakasturvallisuuden
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti
- ei pysty vastaanottamaan palautetta
Ilmoittautumisaika
11.12.2023 - 10.03.2024
Ajoitus
11.03.2024 - 05.05.2024
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maija Korpikoski
- Anna Aikasalo
- Anne Silvan
Vastuuhenkilö
Anna Aikasalo
Ryhmät
-
21THTerveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 21TH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- osaa tehdä koululaisen ja nuoren terveyttä kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia itsenäisesti ja lähettää tarvittaessa jatkohoitoon
- tunnistaa koululaisen ja perheen terveyden tukemisen tarpeita ja osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä
- osaa kohdata erilaisista elämäntilanteista ja kulttuureista lähtöisin olevia lapsia ja nuoria sekä heidän perheitään ja syventää taitojaan terveyttä vahvistavassa terveyskeskustelussa
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin toimia koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa terveyden edistämisen asiantuntijana
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koululaisten erilaisista tarpeista lähtevissä tilanteissa
- osaa rokottaa ja antaa tartuntatauteihin ja rokotuksiin liittyvää ohjausta koululaiselle ja vanhemmille
Sisältö (OJ)
- ohjattu harjoittelu koululaisen terveydenhoitajatyössä
Esitietovaatimukset (OJ)
Osallistuminen opintojaksolle koululaisen ja perheen terveydenhoitotyö
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija:
- osaa kohdata koululaisen ja hänen perheensä asiallisesti, kunnioittavasti ja ammatillisesti
- osaa toteuttaa itsenäisesti koululaisen terveyttä, kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia
- osaa tulkita terveystarkastusten ja seulontatutkimusten tuloksia, havaitsee mahdollisia koululaisen kasvun ja kehityksen poikkeamia
- osaa ohjattuna suunnitella koululaisen jatkohoidon tarpeen
- osaa tunnistaa koululaisen ja hänen perheensä terveyden tukemisen tarpeita
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin terveyden edistämisen asiantuntijana koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koululaisten erilaisista tarpeista lähtevissä tilanteissa
- osaa toimia vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Hylätty:
Opiskelija:
- koululaisen ja hänen perheensä asiallinen, kunnioittava ja ammatillinen kohtaaminen on puutteellista
- ei kykene itsenäisesti toteuttamaan koululaisen terveyttä, kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia tai tarvitsee suoriutuakseen ohjaajan vahvaa tukea
- ei osaa tulkita terveystarkastusten ja seulontatutkimusten tuloksia eikä havaitse keskeisiä koululaisen kasvun ja kehityksen poikkeamia
- ei osaa ohjattuna suunnitella koululaisen jatkohoidon tarvetta
- ei tunnista koululaisen ja hänen perheensä terveyden tukemisen tarpeita
- ei osaa soveltaa asiakaslähtöisesti kouluympäristössä terveyttä edistäviä työmenetelmiä
- ei tunnista terveydenhoitajan roolia terveyden edistämisen asiantuntijana koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa
- ei osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koululaisten erilaisista tarpeista lähtevissä tilanteissa
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai asiakkaan tietosuojan
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan asiakasturvallisuuden
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti
- ei pysty vastaanottamaan palautetta
Aika ja paikka
Harjoittelu toteutuu keväällä 2024.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Toteutussuunnitelma täydentyy ennen opintojakson alkua.
Oppimateriaalit
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutetaan kouluterveydenhuollossa ohjattuna harjoitteluna.
Kansainvälisyys
Harjoittelun voi suorittaa KV-vaihdossa.