Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu harjoittelu 9, koululaisen terveydenhoitajatyöLaajuus (6 op)

Tunnus: 7K00FO00

Laajuus

6 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
- osaa tehdä koululaisen ja nuoren terveyttä kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia itsenäisesti ja lähettää tarvittaessa jatkohoitoon
- tunnistaa koululaisen ja perheen terveyden tukemisen tarpeita ja osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä
- osaa kohdata erilaisista elämäntilanteista ja kulttuureista lähtöisin olevia lapsia ja nuoria sekä heidän perheitään ja syventää taitojaan terveyttä vahvistavassa terveyskeskustelussa
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin toimia koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa terveyden edistämisen asiantuntijana
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koululaisten erilaisista tarpeista lähtevissä tilanteissa
- osaa rokottaa ja antaa tartuntatauteihin ja rokotuksiin liittyvää ohjausta koululaiselle ja vanhemmille

Sisältö

- ohjattu harjoittelu koululaisen terveydenhoitajatyössä

Esitietovaatimukset

Osallistuminen opintojaksolle koululaisen ja perheen terveydenhoitotyö

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija:
- osaa kohdata koululaisen ja hänen perheensä asiallisesti, kunnioittavasti ja ammatillisesti
- osaa toteuttaa itsenäisesti koululaisen terveyttä, kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia
- osaa tulkita terveystarkastusten ja seulontatutkimusten tuloksia, havaitsee mahdollisia koululaisen kasvun ja kehityksen poikkeamia
- osaa ohjattuna suunnitella koululaisen jatkohoidon tarpeen
- osaa tunnistaa koululaisen ja hänen perheensä terveyden tukemisen tarpeita
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin terveyden edistämisen asiantuntijana koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koululaisten erilaisista tarpeista lähtevissä tilanteissa
- osaa toimia vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Hylätty:

Opiskelija:
- koululaisen ja hänen perheensä asiallinen, kunnioittava ja ammatillinen kohtaaminen on puutteellista
- ei kykene itsenäisesti toteuttamaan koululaisen terveyttä, kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia tai tarvitsee suoriutuakseen ohjaajan vahvaa tukea
- ei osaa tulkita terveystarkastusten ja seulontatutkimusten tuloksia eikä havaitse keskeisiä koululaisen kasvun ja kehityksen poikkeamia
- ei osaa ohjattuna suunnitella koululaisen jatkohoidon tarvetta
- ei tunnista koululaisen ja hänen perheensä terveyden tukemisen tarpeita
- ei osaa soveltaa asiakaslähtöisesti kouluympäristössä terveyttä edistäviä työmenetelmiä
- ei tunnista terveydenhoitajan roolia terveyden edistämisen asiantuntijana koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa
- ei osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koululaisten erilaisista tarpeista lähtevissä tilanteissa
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai asiakkaan tietosuojan
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan asiakasturvallisuuden
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti
- ei pysty vastaanottamaan palautetta

Ilmoittautumisaika

11.12.2023 - 10.03.2024

Ajoitus

11.03.2024 - 05.05.2024

Laajuus

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maija Korpikoski
  • Anna Aikasalo
  • Anne Silvan
Vastuuhenkilö

Anna Aikasalo

Ryhmät
  • 21TH
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 21TH

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa tehdä koululaisen ja nuoren terveyttä kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia itsenäisesti ja lähettää tarvittaessa jatkohoitoon
- tunnistaa koululaisen ja perheen terveyden tukemisen tarpeita ja osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä
- osaa kohdata erilaisista elämäntilanteista ja kulttuureista lähtöisin olevia lapsia ja nuoria sekä heidän perheitään ja syventää taitojaan terveyttä vahvistavassa terveyskeskustelussa
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin toimia koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa terveyden edistämisen asiantuntijana
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koululaisten erilaisista tarpeista lähtevissä tilanteissa
- osaa rokottaa ja antaa tartuntatauteihin ja rokotuksiin liittyvää ohjausta koululaiselle ja vanhemmille

Sisältö (OJ)

- ohjattu harjoittelu koululaisen terveydenhoitajatyössä

Esitietovaatimukset (OJ)

Osallistuminen opintojaksolle koululaisen ja perheen terveydenhoitotyö

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija:
- osaa kohdata koululaisen ja hänen perheensä asiallisesti, kunnioittavasti ja ammatillisesti
- osaa toteuttaa itsenäisesti koululaisen terveyttä, kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia
- osaa tulkita terveystarkastusten ja seulontatutkimusten tuloksia, havaitsee mahdollisia koululaisen kasvun ja kehityksen poikkeamia
- osaa ohjattuna suunnitella koululaisen jatkohoidon tarpeen
- osaa tunnistaa koululaisen ja hänen perheensä terveyden tukemisen tarpeita
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin terveyden edistämisen asiantuntijana koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koululaisten erilaisista tarpeista lähtevissä tilanteissa
- osaa toimia vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Hylätty:

Opiskelija:
- koululaisen ja hänen perheensä asiallinen, kunnioittava ja ammatillinen kohtaaminen on puutteellista
- ei kykene itsenäisesti toteuttamaan koululaisen terveyttä, kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia tai tarvitsee suoriutuakseen ohjaajan vahvaa tukea
- ei osaa tulkita terveystarkastusten ja seulontatutkimusten tuloksia eikä havaitse keskeisiä koululaisen kasvun ja kehityksen poikkeamia
- ei osaa ohjattuna suunnitella koululaisen jatkohoidon tarvetta
- ei tunnista koululaisen ja hänen perheensä terveyden tukemisen tarpeita
- ei osaa soveltaa asiakaslähtöisesti kouluympäristössä terveyttä edistäviä työmenetelmiä
- ei tunnista terveydenhoitajan roolia terveyden edistämisen asiantuntijana koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa
- ei osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koululaisten erilaisista tarpeista lähtevissä tilanteissa
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai asiakkaan tietosuojan
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan asiakasturvallisuuden
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti
- ei pysty vastaanottamaan palautetta

Aika ja paikka

Harjoittelu toteutuu keväällä 2024.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Toteutussuunnitelma täydentyy ennen opintojakson alkua.

Oppimateriaalit

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutetaan kouluterveydenhuollossa ohjattuna harjoitteluna.

Kansainvälisyys

Harjoittelun voi suorittaa KV-vaihdossa.