Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu harjoittelu 9, koululaisen terveydenhoitajatyö (6 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FO00-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

09.06.2025 - 08.09.2025

Ajoitus

15.09.2025 - 23.11.2025

Laajuus

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maija Korpikoski
  • Anna Aikasalo
  • Anne Silvan

Vastuuhenkilö

Anne Silvan

Ryhmät

  • 22TH
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, 22TH

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa tehdä koululaisen ja nuoren terveyttä kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia itsenäisesti ja lähettää tarvittaessa jatkohoitoon
- tunnistaa koululaisen ja perheen terveyden tukemisen tarpeita ja osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä
- osaa kohdata erilaisista elämäntilanteista ja kulttuureista lähtöisin olevia lapsia ja nuoria sekä heidän perheitään ja syventää taitojaan terveyttä vahvistavassa terveyskeskustelussa
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin toimia koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa terveyden edistämisen asiantuntijana
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koululaisten erilaisista tarpeista lähtevissä tilanteissa
- osaa rokottaa ja antaa tartuntatauteihin ja rokotuksiin liittyvää ohjausta koululaiselle ja vanhemmille

Sisältö (OJ)

- ohjattu harjoittelu koululaisen terveydenhoitajatyössä

Esitietovaatimukset (OJ)

Osallistuminen opintojaksolle koululaisen ja perheen terveydenhoitotyö

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija:
- osaa kohdata koululaisen ja hänen perheensä asiallisesti, kunnioittavasti ja ammatillisesti
- osaa toteuttaa itsenäisesti koululaisen terveyttä, kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia
- osaa tulkita terveystarkastusten ja seulontatutkimusten tuloksia, havaitsee mahdollisia koululaisen kasvun ja kehityksen poikkeamia
- osaa ohjattuna suunnitella koululaisen jatkohoidon tarpeen
- osaa tunnistaa koululaisen ja hänen perheensä terveyden tukemisen tarpeita
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin terveyden edistämisen asiantuntijana koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koululaisten erilaisista tarpeista lähtevissä tilanteissa
- osaa toimia vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Hylätty:

Opiskelija:
- koululaisen ja hänen perheensä asiallinen, kunnioittava ja ammatillinen kohtaaminen on puutteellista
- ei kykene itsenäisesti toteuttamaan koululaisen terveyttä, kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia tai tarvitsee suoriutuakseen ohjaajan vahvaa tukea
- ei osaa tulkita terveystarkastusten ja seulontatutkimusten tuloksia eikä havaitse keskeisiä koululaisen kasvun ja kehityksen poikkeamia
- ei osaa ohjattuna suunnitella koululaisen jatkohoidon tarvetta
- ei tunnista koululaisen ja hänen perheensä terveyden tukemisen tarpeita
- ei osaa soveltaa asiakaslähtöisesti kouluympäristössä terveyttä edistäviä työmenetelmiä
- ei tunnista terveydenhoitajan roolia terveyden edistämisen asiantuntijana koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa
- ei osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koululaisten erilaisista tarpeista lähtevissä tilanteissa
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai asiakkaan tietosuojan
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan asiakasturvallisuuden
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti
- ei pysty vastaanottamaan palautetta

Aika ja paikka

Harjoittelu ajoittuu syksylle 2025: pääsääntöisesti vk 38-41 tai vk 44-47 opiskelijan varaamassa harjoittelupaikassa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun määrätyn tuntimäärän mukaisesti.
Läsnäolovelvollisuus harjoittelun orientaatiossa ja reflektiossa.
Harjoittelun tavoitteiden, itsearviointien sekä kirjallisten tehtävien tekeminen ohjeiden mukaan. Soveltuvin osin lääkehoidon passin täyttäminen.

Oppimateriaalit

Teoriaopetuksen oppimateriaali, opettajan osoittamat materiaalit, harjoittelupaikkojen perehtymismateriaali, ohjatun harjoittelun perehtymiskäsikirja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laajuus 6op eli 6 x 27h = 162h
Harjoittelun kokonaistuntimäärä sisältää: orientaation 1h, reflektion 2h, tehtävät 6h sekä arvioinnit harjoittelupaikassa.
Harjoittelupaikassa tehtävä tuntimäärä on 153h; 38h 15min/viikko

Terveydenhoitajavaiheen harjoittelut tehdään pääsääntöisesti täysimääräisenä.

Harjoittelun orientaatiossa ja reflektiossa on läsnäolovelvollisuus.

Ajankäyttötiedot voivat tarkentua orientaatiossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutuu kouluterveydenhuollossa

Kansainvälisyys

Harjoittelun voi suorittaa KV-vaihdossa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija kirjaa alustavat tavoitteet Workseediin, keskustelee tavoitteistaan ohjaajan kanssa ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
Työvuorot suunnitellaan koko harjoittelun ajalle ja ne suunnitellaan ohjaajan työvuorojen mukaan. Ne kirjataan Workseediin yhdessä tavoitteiden kanssa ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.

Harjoittelun tehtävistä tarkemmat tiedot harjoittelun orientaatiossa.

Lisätiedot voivat täydentyä orientaatiossa.