Ohjattu harjoittelu 9, koululaisen terveydenhoitajatyö (6 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FO00-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
09.06.2025 - 08.09.2025
Ajoitus
15.09.2025 - 23.11.2025
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maija Korpikoski
- Anna Aikasalo
- Anne Silvan
Vastuuhenkilö
Anne Silvan
Ryhmät
-
22THTerveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, 22TH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- osaa tehdä koululaisen ja nuoren terveyttä kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia itsenäisesti ja lähettää tarvittaessa jatkohoitoon
- tunnistaa koululaisen ja perheen terveyden tukemisen tarpeita ja osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä
- osaa kohdata erilaisista elämäntilanteista ja kulttuureista lähtöisin olevia lapsia ja nuoria sekä heidän perheitään ja syventää taitojaan terveyttä vahvistavassa terveyskeskustelussa
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin toimia koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa terveyden edistämisen asiantuntijana
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koululaisten erilaisista tarpeista lähtevissä tilanteissa
- osaa rokottaa ja antaa tartuntatauteihin ja rokotuksiin liittyvää ohjausta koululaiselle ja vanhemmille
Sisältö (OJ)
- ohjattu harjoittelu koululaisen terveydenhoitajatyössä
Esitietovaatimukset (OJ)
Osallistuminen opintojaksolle koululaisen ja perheen terveydenhoitotyö
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija:
- osaa kohdata koululaisen ja hänen perheensä asiallisesti, kunnioittavasti ja ammatillisesti
- osaa toteuttaa itsenäisesti koululaisen terveyttä, kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia
- osaa tulkita terveystarkastusten ja seulontatutkimusten tuloksia, havaitsee mahdollisia koululaisen kasvun ja kehityksen poikkeamia
- osaa ohjattuna suunnitella koululaisen jatkohoidon tarpeen
- osaa tunnistaa koululaisen ja hänen perheensä terveyden tukemisen tarpeita
- osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin terveyden edistämisen asiantuntijana koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koululaisten erilaisista tarpeista lähtevissä tilanteissa
- osaa toimia vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Hylätty:
Opiskelija:
- koululaisen ja hänen perheensä asiallinen, kunnioittava ja ammatillinen kohtaaminen on puutteellista
- ei kykene itsenäisesti toteuttamaan koululaisen terveyttä, kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia tai tarvitsee suoriutuakseen ohjaajan vahvaa tukea
- ei osaa tulkita terveystarkastusten ja seulontatutkimusten tuloksia eikä havaitse keskeisiä koululaisen kasvun ja kehityksen poikkeamia
- ei osaa ohjattuna suunnitella koululaisen jatkohoidon tarvetta
- ei tunnista koululaisen ja hänen perheensä terveyden tukemisen tarpeita
- ei osaa soveltaa asiakaslähtöisesti kouluympäristössä terveyttä edistäviä työmenetelmiä
- ei tunnista terveydenhoitajan roolia terveyden edistämisen asiantuntijana koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa
- ei osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koululaisten erilaisista tarpeista lähtevissä tilanteissa
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai asiakkaan tietosuojan
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan asiakasturvallisuuden
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti
- ei pysty vastaanottamaan palautetta
Aika ja paikka
Harjoittelu ajoittuu syksylle 2025: pääsääntöisesti vk 38-41 tai vk 44-47 opiskelijan varaamassa harjoittelupaikassa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun määrätyn tuntimäärän mukaisesti.
Läsnäolovelvollisuus harjoittelun orientaatiossa ja reflektiossa.
Harjoittelun tavoitteiden, itsearviointien sekä kirjallisten tehtävien tekeminen ohjeiden mukaan. Soveltuvin osin lääkehoidon passin täyttäminen.
Oppimateriaalit
Teoriaopetuksen oppimateriaali, opettajan osoittamat materiaalit, harjoittelupaikkojen perehtymismateriaali, ohjatun harjoittelun perehtymiskäsikirja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Laajuus 6op eli 6 x 27h = 162h
Harjoittelun kokonaistuntimäärä sisältää: orientaation 1h, reflektion 2h, tehtävät 6h sekä arvioinnit harjoittelupaikassa.
Harjoittelupaikassa tehtävä tuntimäärä on 153h; 38h 15min/viikko
Terveydenhoitajavaiheen harjoittelut tehdään pääsääntöisesti täysimääräisenä.
Harjoittelun orientaatiossa ja reflektiossa on läsnäolovelvollisuus.
Ajankäyttötiedot voivat tarkentua orientaatiossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutuu kouluterveydenhuollossa
Kansainvälisyys
Harjoittelun voi suorittaa KV-vaihdossa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija kirjaa alustavat tavoitteet Workseediin, keskustelee tavoitteistaan ohjaajan kanssa ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
Työvuorot suunnitellaan koko harjoittelun ajalle ja ne suunnitellaan ohjaajan työvuorojen mukaan. Ne kirjataan Workseediin yhdessä tavoitteiden kanssa ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
Harjoittelun tehtävistä tarkemmat tiedot harjoittelun orientaatiossa.
Lisätiedot voivat täydentyä orientaatiossa.