KehittämistehtäväLaajuus (5 op)
Tunnus: 7K00FA49
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- syventää terveydenhoitajatyön asiantuntijuutta elämänkulun eri vaiheissa
- osaa arvioida kriittisesti työtään ja käyttämiään työmenetelmiä
- osaa soveltaa tutkittua ja kokemuksellista tietoa ja tuottaa uutta tietoa työelämän kehittämiseksi ja uudistamiseksi
- tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään
- osaa kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta
Sisältö
- näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen kehittäminen
- tutkimusten ja hankkeiden/ projektien tulosten sekä muun työyhteisön osaamisen hyödyntäminen terveydenhoitajatyössä
- reflektiivinen työote, kriittinen ymmärtäminen ja arviointi
- kehittämistehtävä koostuu erilaisista tehtävistä, jotka integroituvat terveydenhoitajatyön suuntaviin opintojaksoihin
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija
- osaa työskennellä eettisesti
- osaa reflektoida osaamistaan ja oppimistaan
- työskentely on näyttöön perustuvaa
- osaa soveltaa oppimistaan ja osaamista terveyden edistämisen elämänkulun eri vaiheissa
Hylätty
Opiskelija
- työskentely ei ole eettisiin arvoihin perustuvaa
- ei osaa reflektoida omaa osaamistaan ja oppimista
- työskentely ei ole näyttöön perustuvaa
- ei hahmota terveyden edistämistä elämänkulun eri vaiheessa
Ilmoittautumisaika
28.11.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 14.04.2024
Laajuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maija Korpikoski
- Paula Pajunen
- Elisa Airikkala
- Irmeli Nieminen
Vastuuhenkilö
Elisa Airikkala
Ryhmät
-
20THTerveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 20TH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- syventää terveydenhoitajatyön asiantuntijuutta elämänkulun eri vaiheissa
- osaa arvioida kriittisesti työtään ja käyttämiään työmenetelmiä
- osaa soveltaa tutkittua ja kokemuksellista tietoa ja tuottaa uutta tietoa työelämän kehittämiseksi ja uudistamiseksi
- tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään
- osaa kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta
Sisältö (OJ)
- näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen kehittäminen
- tutkimusten ja hankkeiden/ projektien tulosten sekä muun työyhteisön osaamisen hyödyntäminen terveydenhoitajatyössä
- reflektiivinen työote, kriittinen ymmärtäminen ja arviointi
- kehittämistehtävä koostuu erilaisista tehtävistä, jotka integroituvat terveydenhoitajatyön suuntaviin opintojaksoihin
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty
Opiskelija
- osaa työskennellä eettisesti
- osaa reflektoida osaamistaan ja oppimistaan
- työskentely on näyttöön perustuvaa
- osaa soveltaa oppimistaan ja osaamista terveyden edistämisen elämänkulun eri vaiheissa
Hylätty
Opiskelija
- työskentely ei ole eettisiin arvoihin perustuvaa
- ei osaa reflektoida omaa osaamistaan ja oppimista
- työskentely ei ole näyttöön perustuvaa
- ei hahmota terveyden edistämistä elämänkulun eri vaiheessa
Aika ja paikka
Kevät 2024, seminaari 17.4.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäinen, pienryhmä- ja moniammatillinen työskentely, valmentava ohjaus.
Oppimateriaalit
Näyttöön perustuvan tieto.
Kokemuksellisen tieto moniammatillisista verkostoista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27h
Sisällön jaksotus
Ensimmäinen orientaatio 29.11.2023, toinen orientaatio 15.1.
Aiheet tulee esittää opettajille 15.1.
Valmentava ohjaus sovitaan tarkemmin oman ohjaavan opettajan kanssa.
Seminaari 17.4.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin moodlessa tarkemmat ohjeet.
Ilmoittautumisaika
12.12.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 23.04.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maija Korpikoski
- Anne Silvan
- Paula Pajunen
Vastuuhenkilö
Paula Pajunen
Ryhmät
-
19THTerveydenhoitajakoulutus 19TH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- syventää terveydenhoitajatyön asiantuntijuutta elämänkulun eri vaiheissa
- osaa arvioida kriittisesti työtään ja käyttämiään työmenetelmiä
- osaa soveltaa tutkittua ja kokemuksellista tietoa ja tuottaa uutta tietoa työelämän kehittämiseksi ja uudistamiseksi
- tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään
- osaa kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta
Sisältö (OJ)
- näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen kehittäminen
- tutkimusten ja hankkeiden/ projektien tulosten sekä muun työyhteisön osaamisen hyödyntäminen terveydenhoitajatyössä
- reflektiivinen työote, kriittinen ymmärtäminen ja arviointi
- kehittämistehtävä koostuu erilaisista tehtävistä, jotka integroituvat terveydenhoitajatyön suuntaviin opintojaksoihin
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty
Opiskelija
- osaa työskennellä eettisesti
- osaa reflektoida osaamistaan ja oppimistaan
- työskentely on näyttöön perustuvaa
- osaa soveltaa oppimistaan ja osaamista terveyden edistämisen elämänkulun eri vaiheissa
Hylätty
Opiskelija
- työskentely ei ole eettisiin arvoihin perustuvaa
- ei osaa reflektoida omaa osaamistaan ja oppimista
- työskentely ei ole näyttöön perustuvaa
- ei hahmota terveyden edistämistä elämänkulun eri vaiheessa
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa 18.1.2023 ja päättyy 28.4.2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kehittämistehtävä arvioidaan numeraalisesti 0-5.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kehittämistehtävä tehdään pareittain
Orientaatio, itsenäinen työskentely, esitysseminaari
Oppimateriaalit
Opiskelija perehtyy itse monipuolisesti aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op x 27 h = 135h/opiskelija, 2 x 135h = 270h/kehittämistehtävätyöpari
Orientaatio 18.1.2023, pakollinen läsnäolovelvollisuus
Kehittämistehtävien yhteenveto/purku toteutetaan 18.4.2023, pakollinen läsnäolovelvollisuus
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 18.1.2023 ja päättyy 28.4.2023
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävät tehdään työelämään tai hankkeisiin.
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Kehittämistehtävän ohjeet, raportointi- ja esittämistapa tulevat tarkentumaan 18.1.2023 pidettävässä orientaatiossa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty:
Ei osaa tunnistaa ja määritellä terveydenhoitajatyön kehittämiskohdetta
Ei ole laatinut ohjeiden mukaista kehittämistehtävän suunnitelmaa
Ei osaa toteuttaa kehittämistehtävä -prosessia yhteistyössä työparin ja työelämäyhteistyötahon kanssa
Ei osaa raportoida kehittämistehtävä -prosessia annettujen ohjeiden mukaisesti
Ei ole esitellyt kehittämistehtävä -prosessia ja sen tuloksia
Ei ole riittävässä määrin perehtynyt aihealuetta koskevaan tutkittuun ja kokemukselliseen tietoon
Kehittämistehtävän teoreettinen perusta on hatara ja sisältää virheellistä tietoa
Ei osaa huomioida asiakas -näkökulmaa terveydenhoitajatyön kehittämisessä
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä työelämälähtöisen terveydenhoitajatyön kehittämiskohteen
Osaa laatia ohjeiden mukaisen kehittämistehtävän suunnitelman
Osaa toteuttaa kehittämistehtävä -prosessin yhdessä työparin ja työelämäyhteistyötahon kanssa
Osaa yhdessä työparin kanssa raportoida kehittämistehtävä -prosessin annettujen ohjeiden mukaisesti
Osaa yhdessä työparin kanssa esitellä kehittämistehtävä -prosessia ja sen tuloksia
Osaa kehittämisprosessissa soveltaa tutkittua ja kokemuksellista tietoa
Osaa tuottaa uutta asiakkaiden hyvinvointia edistävää tietoa terveydenhoitajatyön kehittämiseksi
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa määritellä, rajata ja perustella terveydenhoitajatyön työelämälähtöisen kehittämiskohteen
Osaa suunnitella kehittämistehtävään sopivat menettelytavat ja perustella valintansa
Osaa toteuttaa kehittämistehtävä -prosessin yhteistyössä työparin ja työelämäyhteistyötahon kanssa vastuullisuutta ja sitoutuneisuutta osoittaen
Osaa kehittämistehtävän raportissa kuvata ja arvioida kehittämisprosessia realistisesti ja rakentavasti
Osaa yhdessä työparin kanssa esitellä kehittämistehtävä -prosessia ja sen tuloksia realistisesti ja luovasti
Osaa kehittämisprosessissa soveltaa arvioiden tutkittua ja kokemuksellista tietoa
Osaa tuottaa terveydenhoitajatyöhön uutta tietoa asiakkaiden hyvinvoinnin edistämiseksi
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa analysoiden määritellä ja perustella terveydenhoitajatyön työelämälähtöisen kehittämiskohteen
Osaa perustellen valita kehittämistehtävään toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, joissa kokeillaan terveydenhoitajatyön uudenlaisia toimintamalleja
Osaa toteuttaa kehittämistehtävä -prosessin yhteistyössä työparin ja työelämäyhteistyötahon kanssa vastuullisuutta, joustavuutta ja rakentavaa työskentelytapaa osoittaen
Osaa kehittämistehtävän raportissa kuvata ja arvioida kehittämisprosessia systemaattisesti ja reflektoivaa otetta käyttäen
Osaa yhdessä työparin kanssa esitellä kehittämistehtävä -prosessia ja sen tuloksia innovatiivisuutta osoittaen
Osaa kehittämisprosessissa systemaattisesti soveltaa tutkittua ja kokemuksellista tietoa oman ja terveydenhoitajatyön ammatillisen kasvun välineenä
Osaa tuottaa monipuolista terveydenhoitajatyötä uudistavaa tietoa asiakkaiden hyvinvoinnin edistämiseksi