Siirry suoraan sisältöön

KehittämistehtäväLaajuus (5 op)

Tunnus: 7K00FA49

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- syventää terveydenhoitajatyön asiantuntijuutta elämänkulun eri vaiheissa
- osaa arvioida kriittisesti työtään ja käyttämiään työmenetelmiä
- osaa soveltaa tutkittua ja kokemuksellista tietoa ja tuottaa uutta tietoa työelämän kehittämiseksi ja uudistamiseksi
- tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään
- osaa kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta

Sisältö

- näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen kehittäminen
- tutkimusten ja hankkeiden/ projektien tulosten sekä muun työyhteisön osaamisen hyödyntäminen terveydenhoitajatyössä
- reflektiivinen työote, kriittinen ymmärtäminen ja arviointi
- kehittämistehtävä koostuu erilaisista tehtävistä, jotka integroituvat terveydenhoitajatyön suuntaviin opintojaksoihin

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija
- osaa työskennellä eettisesti
- osaa reflektoida osaamistaan ja oppimistaan
- työskentely on näyttöön perustuvaa
- osaa soveltaa oppimistaan ja osaamista terveyden edistämisen elämänkulun eri vaiheissa

Hylätty
Opiskelija
- työskentely ei ole eettisiin arvoihin perustuvaa
- ei osaa reflektoida omaa osaamistaan ja oppimista
- työskentely ei ole näyttöön perustuvaa
- ei hahmota terveyden edistämistä elämänkulun eri vaiheessa

Ilmoittautumisaika

28.11.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 14.04.2024

Laajuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maija Korpikoski
  • Paula Pajunen
  • Elisa Airikkala
  • Irmeli Nieminen
Vastuuhenkilö

Elisa Airikkala

Ryhmät
  • 20TH
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 20TH

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- syventää terveydenhoitajatyön asiantuntijuutta elämänkulun eri vaiheissa
- osaa arvioida kriittisesti työtään ja käyttämiään työmenetelmiä
- osaa soveltaa tutkittua ja kokemuksellista tietoa ja tuottaa uutta tietoa työelämän kehittämiseksi ja uudistamiseksi
- tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään
- osaa kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta

Sisältö (OJ)

- näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen kehittäminen
- tutkimusten ja hankkeiden/ projektien tulosten sekä muun työyhteisön osaamisen hyödyntäminen terveydenhoitajatyössä
- reflektiivinen työote, kriittinen ymmärtäminen ja arviointi
- kehittämistehtävä koostuu erilaisista tehtävistä, jotka integroituvat terveydenhoitajatyön suuntaviin opintojaksoihin

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija
- osaa työskennellä eettisesti
- osaa reflektoida osaamistaan ja oppimistaan
- työskentely on näyttöön perustuvaa
- osaa soveltaa oppimistaan ja osaamista terveyden edistämisen elämänkulun eri vaiheissa

Hylätty
Opiskelija
- työskentely ei ole eettisiin arvoihin perustuvaa
- ei osaa reflektoida omaa osaamistaan ja oppimista
- työskentely ei ole näyttöön perustuvaa
- ei hahmota terveyden edistämistä elämänkulun eri vaiheessa

Aika ja paikka

Kevät 2024, seminaari 17.4.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen, pienryhmä- ja moniammatillinen työskentely, valmentava ohjaus.

Oppimateriaalit

Näyttöön perustuvan tieto.
Kokemuksellisen tieto moniammatillisista verkostoista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27h

Sisällön jaksotus

Ensimmäinen orientaatio 29.11.2023, toinen orientaatio 15.1.
Aiheet tulee esittää opettajille 15.1.
Valmentava ohjaus sovitaan tarkemmin oman ohjaavan opettajan kanssa.
Seminaari 17.4.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssin moodlessa tarkemmat ohjeet.

Ilmoittautumisaika

12.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 23.04.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maija Korpikoski
  • Anne Silvan
  • Paula Pajunen
Vastuuhenkilö

Paula Pajunen

Ryhmät
  • 19TH
    Terveydenhoitajakoulutus 19TH

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- syventää terveydenhoitajatyön asiantuntijuutta elämänkulun eri vaiheissa
- osaa arvioida kriittisesti työtään ja käyttämiään työmenetelmiä
- osaa soveltaa tutkittua ja kokemuksellista tietoa ja tuottaa uutta tietoa työelämän kehittämiseksi ja uudistamiseksi
- tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään
- osaa kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta

Sisältö (OJ)

- näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen kehittäminen
- tutkimusten ja hankkeiden/ projektien tulosten sekä muun työyhteisön osaamisen hyödyntäminen terveydenhoitajatyössä
- reflektiivinen työote, kriittinen ymmärtäminen ja arviointi
- kehittämistehtävä koostuu erilaisista tehtävistä, jotka integroituvat terveydenhoitajatyön suuntaviin opintojaksoihin

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija
- osaa työskennellä eettisesti
- osaa reflektoida osaamistaan ja oppimistaan
- työskentely on näyttöön perustuvaa
- osaa soveltaa oppimistaan ja osaamista terveyden edistämisen elämänkulun eri vaiheissa

Hylätty
Opiskelija
- työskentely ei ole eettisiin arvoihin perustuvaa
- ei osaa reflektoida omaa osaamistaan ja oppimista
- työskentely ei ole näyttöön perustuvaa
- ei hahmota terveyden edistämistä elämänkulun eri vaiheessa

Aika ja paikka

Opintojakso alkaa 18.1.2023 ja päättyy 28.4.2023

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittämistehtävä arvioidaan numeraalisesti 0-5.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kehittämistehtävä tehdään pareittain
Orientaatio, itsenäinen työskentely, esitysseminaari

Oppimateriaalit

Opiskelija perehtyy itse monipuolisesti aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op x 27 h = 135h/opiskelija, 2 x 135h = 270h/kehittämistehtävätyöpari
Orientaatio 18.1.2023, pakollinen läsnäolovelvollisuus
Kehittämistehtävien yhteenveto/purku toteutetaan 18.4.2023, pakollinen läsnäolovelvollisuus

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa 18.1.2023 ja päättyy 28.4.2023

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävät tehdään työelämään tai hankkeisiin.

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Kehittämistehtävän ohjeet, raportointi- ja esittämistapa tulevat tarkentumaan 18.1.2023 pidettävässä orientaatiossa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty:
Ei osaa tunnistaa ja määritellä terveydenhoitajatyön kehittämiskohdetta
Ei ole laatinut ohjeiden mukaista kehittämistehtävän suunnitelmaa
Ei osaa toteuttaa kehittämistehtävä -prosessia yhteistyössä työparin ja työelämäyhteistyötahon kanssa
Ei osaa raportoida kehittämistehtävä -prosessia annettujen ohjeiden mukaisesti
Ei ole esitellyt kehittämistehtävä -prosessia ja sen tuloksia
Ei ole riittävässä määrin perehtynyt aihealuetta koskevaan tutkittuun ja kokemukselliseen tietoon
Kehittämistehtävän teoreettinen perusta on hatara ja sisältää virheellistä tietoa
Ei osaa huomioida asiakas -näkökulmaa terveydenhoitajatyön kehittämisessä

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä työelämälähtöisen terveydenhoitajatyön kehittämiskohteen
Osaa laatia ohjeiden mukaisen kehittämistehtävän suunnitelman
Osaa toteuttaa kehittämistehtävä -prosessin yhdessä työparin ja työelämäyhteistyötahon kanssa
Osaa yhdessä työparin kanssa raportoida kehittämistehtävä -prosessin annettujen ohjeiden mukaisesti
Osaa yhdessä työparin kanssa esitellä kehittämistehtävä -prosessia ja sen tuloksia
Osaa kehittämisprosessissa soveltaa tutkittua ja kokemuksellista tietoa
Osaa tuottaa uutta asiakkaiden hyvinvointia edistävää tietoa terveydenhoitajatyön kehittämiseksi

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa määritellä, rajata ja perustella terveydenhoitajatyön työelämälähtöisen kehittämiskohteen
Osaa suunnitella kehittämistehtävään sopivat menettelytavat ja perustella valintansa
Osaa toteuttaa kehittämistehtävä -prosessin yhteistyössä työparin ja työelämäyhteistyötahon kanssa vastuullisuutta ja sitoutuneisuutta osoittaen
Osaa kehittämistehtävän raportissa kuvata ja arvioida kehittämisprosessia realistisesti ja rakentavasti
Osaa yhdessä työparin kanssa esitellä kehittämistehtävä -prosessia ja sen tuloksia realistisesti ja luovasti
Osaa kehittämisprosessissa soveltaa arvioiden tutkittua ja kokemuksellista tietoa
Osaa tuottaa terveydenhoitajatyöhön uutta tietoa asiakkaiden hyvinvoinnin edistämiseksi

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa analysoiden määritellä ja perustella terveydenhoitajatyön työelämälähtöisen kehittämiskohteen
Osaa perustellen valita kehittämistehtävään toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, joissa kokeillaan terveydenhoitajatyön uudenlaisia toimintamalleja
Osaa toteuttaa kehittämistehtävä -prosessin yhteistyössä työparin ja työelämäyhteistyötahon kanssa vastuullisuutta, joustavuutta ja rakentavaa työskentelytapaa osoittaen
Osaa kehittämistehtävän raportissa kuvata ja arvioida kehittämisprosessia systemaattisesti ja reflektoivaa otetta käyttäen
Osaa yhdessä työparin kanssa esitellä kehittämistehtävä -prosessia ja sen tuloksia innovatiivisuutta osoittaen
Osaa kehittämisprosessissa systemaattisesti soveltaa tutkittua ja kokemuksellista tietoa oman ja terveydenhoitajatyön ammatillisen kasvun välineenä
Osaa tuottaa monipuolista terveydenhoitajatyötä uudistavaa tietoa asiakkaiden hyvinvoinnin edistämiseksi