Koululaisen ja perheen terveydenhoitajatyöLaajuus (3 op)
Tunnus: 7K00FA45
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen kasvun ja kehityksen seurantaa yhteistyössä koululaisen ja hänen perheensä kanssa
- osaa ohjata ja tukea kouluikäistä terveyttä edistäviin valintoihin
- osaa ohjata ja tukea perhettä kouluikäisen vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
- osaa arvioida kouluikäisen ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä koululaisen ja hänen perheensä kanssa
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisten turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä
Sisältö
- kouluikäisen terveydenhoitajatyö
- perhehoitotyö kouluikäisten terveydenhoitajatyössä
- oppilaiden määräaikaiset terveystarkastukset
- kouluikäisen terveysneuvonta (yksilö- ja ryhmätasolla)
- opiskeluhuolto osana terveydenhoitajatyötä
- oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden monialainen tarkastus
- työmenetelmät: varhainen puuttuminen ja puheeksiotto, motivoiva ohjaus
Esitietovaatimukset
Sairaanhoitajavaiheen kliinisten opintojen ja anatomian ja fysiologian suorittaminen (135 op)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- hallitsee oppilaiden määräaikaisten terveystarkastusten keskeiset sisällöt
-osaa oikeaa tietoa, mutta asia irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut ovat puutteellisia
- tarkastelee koululaisen ja perheen terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta
-hahmottaa yksittäisen koululaisen ja perheen erityistarpeet puutteellisesti
-ymmärtää perhenäkökulmaa teoriassa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- hallitsee oppilaiden määräaikaisten terveystarkastusten sisällöt hyvin
-osaa käyttää tutkittua tietoa ja osaa perustella asioita monesta eri näkökulmasta
- käyttää asiakas- ja perhenäkökulmaa monipuolisesti
-osaa tunnistaa keskeisimpiä koululaisen ja perheen erityistarpeita
- ymmärtää opiskeluhuollon osana terveydenhoitajatyötä
- ymmärtää koululaisten hyvinvoinnin tarkastelun merkityksen kouluyhteisön hyvinvoinnin näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
-osaa tarkastella koululaisen ja perheen tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia koululaisen ja perheen yksilölliseen tukemiseen laaja-alaisesti
- osaa tunnistaa koululaisten ja perheiden erityistarpeita ja osoittaa laajoja valmiuksia erityistarpeiden seurantaan ja jatkohoitoon
- osaa laajasti työmenetelmien hallinnan
- osaa hyödyntää moniammatillista otetta
- osaa tarkastella laaja-alaisesti koululaisten hyvinvointia kouluyhteisön hyvinvoinnin näkökulmasta
Ilmoittautumisaika
04.05.2023 - 30.07.2023
Ajoitus
07.08.2023 - 17.09.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maija Korpikoski
- Anna Aikasalo
- Hanna Sahinoja
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Anne Silvan
Ryhmät
-
20THTerveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 20TH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen kasvun ja kehityksen seurantaa yhteistyössä koululaisen ja hänen perheensä kanssa
- osaa ohjata ja tukea kouluikäistä terveyttä edistäviin valintoihin
- osaa ohjata ja tukea perhettä kouluikäisen vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
- osaa arvioida kouluikäisen ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä koululaisen ja hänen perheensä kanssa
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisten turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä
Sisältö (OJ)
- kouluikäisen terveydenhoitajatyö
- perhehoitotyö kouluikäisten terveydenhoitajatyössä
- oppilaiden määräaikaiset terveystarkastukset
- kouluikäisen terveysneuvonta (yksilö- ja ryhmätasolla)
- opiskeluhuolto osana terveydenhoitajatyötä
- oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden monialainen tarkastus
- työmenetelmät: varhainen puuttuminen ja puheeksiotto, motivoiva ohjaus
Esitietovaatimukset (OJ)
Sairaanhoitajavaiheen kliinisten opintojen ja anatomian ja fysiologian suorittaminen (135 op)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- hallitsee oppilaiden määräaikaisten terveystarkastusten keskeiset sisällöt
-osaa oikeaa tietoa, mutta asia irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut ovat puutteellisia
- tarkastelee koululaisen ja perheen terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta
-hahmottaa yksittäisen koululaisen ja perheen erityistarpeet puutteellisesti
-ymmärtää perhenäkökulmaa teoriassa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- hallitsee oppilaiden määräaikaisten terveystarkastusten sisällöt hyvin
-osaa käyttää tutkittua tietoa ja osaa perustella asioita monesta eri näkökulmasta
- käyttää asiakas- ja perhenäkökulmaa monipuolisesti
-osaa tunnistaa keskeisimpiä koululaisen ja perheen erityistarpeita
- ymmärtää opiskeluhuollon osana terveydenhoitajatyötä
- ymmärtää koululaisten hyvinvoinnin tarkastelun merkityksen kouluyhteisön hyvinvoinnin näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
-osaa tarkastella koululaisen ja perheen tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia koululaisen ja perheen yksilölliseen tukemiseen laaja-alaisesti
- osaa tunnistaa koululaisten ja perheiden erityistarpeita ja osoittaa laajoja valmiuksia erityistarpeiden seurantaan ja jatkohoitoon
- osaa laajasti työmenetelmien hallinnan
- osaa hyödyntää moniammatillista otetta
- osaa tarkastella laaja-alaisesti koululaisten hyvinvointia kouluyhteisön hyvinvoinnin näkökulmasta
Aika ja paikka
Orientaatiotunti 9.8.23, pakollinen läsnäolo. Myös muita läsnäolovelvoitettuja tunteja, joista lisätietoa orientaatiossa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti examissa 11.-24.9.23
https://exam.tuni.fi/enroll/exam/218872?code=7K00FA45-3002
Huom. Tentissä mukana lääkelasku hyväksytty/hylätty -arvioinnilla. Jos lääkelasku menee väärin, sen voi yksistään uusia seuraavissa uusinnoissa.
Uusinnat examissa vk 41-42 sekä 45-46.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen työskentely sekä ryhmätyöskentely verkossa ja lähitapaamisissa, seminaarityöskentely.
Toteutuksen yksityiskohdat tarkentuvat ennen orientaatiotuntia 9.8.23
Oppimateriaalit
Lisätietoa orientaatiossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 3op, mikä vastaa 81h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
1) teoria
2) itsenäiset tehtävät
3) pienryhmätyöskentely
4) lääkelasku
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Käytännön harjoittelu 6op (erillinen toteutus).
Kansainvälisyys
-
Ilmoittautumisaika
11.05.2022 - 07.08.2022
Ajoitus
08.08.2022 - 18.09.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maija Korpikoski
- Anna Aikasalo
- Laura Hilden
Vastuuhenkilö
Anna Aikasalo
Ryhmät
-
19THTerveydenhoitajakoulutus 19TH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen kasvun ja kehityksen seurantaa yhteistyössä koululaisen ja hänen perheensä kanssa
- osaa ohjata ja tukea kouluikäistä terveyttä edistäviin valintoihin
- osaa ohjata ja tukea perhettä kouluikäisen vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
- osaa arvioida kouluikäisen ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä koululaisen ja hänen perheensä kanssa
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisten turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä
Sisältö (OJ)
- kouluikäisen terveydenhoitajatyö
- perhehoitotyö kouluikäisten terveydenhoitajatyössä
- oppilaiden määräaikaiset terveystarkastukset
- kouluikäisen terveysneuvonta (yksilö- ja ryhmätasolla)
- opiskeluhuolto osana terveydenhoitajatyötä
- oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden monialainen tarkastus
- työmenetelmät: varhainen puuttuminen ja puheeksiotto, motivoiva ohjaus
Esitietovaatimukset (OJ)
Sairaanhoitajavaiheen kliinisten opintojen ja anatomian ja fysiologian suorittaminen (135 op)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- hallitsee oppilaiden määräaikaisten terveystarkastusten keskeiset sisällöt
-osaa oikeaa tietoa, mutta asia irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut ovat puutteellisia
- tarkastelee koululaisen ja perheen terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta
-hahmottaa yksittäisen koululaisen ja perheen erityistarpeet puutteellisesti
-ymmärtää perhenäkökulmaa teoriassa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- hallitsee oppilaiden määräaikaisten terveystarkastusten sisällöt hyvin
-osaa käyttää tutkittua tietoa ja osaa perustella asioita monesta eri näkökulmasta
- käyttää asiakas- ja perhenäkökulmaa monipuolisesti
-osaa tunnistaa keskeisimpiä koululaisen ja perheen erityistarpeita
- ymmärtää opiskeluhuollon osana terveydenhoitajatyötä
- ymmärtää koululaisten hyvinvoinnin tarkastelun merkityksen kouluyhteisön hyvinvoinnin näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
-osaa tarkastella koululaisen ja perheen tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia koululaisen ja perheen yksilölliseen tukemiseen laaja-alaisesti
- osaa tunnistaa koululaisten ja perheiden erityistarpeita ja osoittaa laajoja valmiuksia erityistarpeiden seurantaan ja jatkohoitoon
- osaa laajasti työmenetelmien hallinnan
- osaa hyödyntää moniammatillista otetta
- osaa tarkastella laaja-alaisesti koululaisten hyvinvointia kouluyhteisön hyvinvoinnin näkökulmasta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen työskentely sekä ryhmätyöskentely verkossa ja lähitapaamisissa, seminaarityöskentely.
Toteutuksen yksityiskohdat tarkentuvat orientaatiotunnilla 9.8.22.