Elämänkulun ja kehityksen psykologiaLaajuus (5 op)
Tunnus: 7S00GV44
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla perehdytään psyykkiseen kehitykseen elämänkulun aikana ja kiintymyssuhteiden merkitykseen sekä sovelletaan psykologista tietoa suhteessa sosionomin työhön.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona ja hallitsee sen jäsennykset
• osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa
• osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä
• tunnistaa seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen
Sisältö
• Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
• Kiintymyssuhteet ja tunne-elämän kehitys
• Traumatieto
• Psyykkinen kehitys elämänkulun aikana
• Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti
Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 30.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Hanneli Sinisalo
Vastuuhenkilö
Minna Putous
Ryhmät
-
25ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla perehdytään psyykkiseen kehitykseen elämänkulun aikana ja kiintymyssuhteiden merkitykseen sekä sovelletaan psykologista tietoa suhteessa sosionomin työhön.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona ja hallitsee sen jäsennykset
• osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa
• osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä
• tunnistaa seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen
Sisältö (OJ)
• Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
• Kiintymyssuhteet ja tunne-elämän kehitys
• Traumatieto
• Psyykkinen kehitys elämänkulun aikana
• Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ryhmätenttiin 6.5. klo 12.45-17.00 (kotiryhmät) kirjallisuus:
-KAIKILLE Johnson, S. & Auvinen, P. 2015. Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi. sivut 33-90 ja 161-181.
Ryhmässä sovitaan nämä kaksi kirjaa siten, että puolet ryhmästä lukee toisen ja puolet toisen kirjan.
Cacciatore, R. 2008. Kiukkuirja. Aggressiokasvattajan käsikirja -vauvasta kouluikään (löytyy moodlesta).
Cacciatore, R. 2009. Kapinakirja. Aggrssiokasvattajan käsikirja - koululaisesta aikuiseksi (?)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo opetuksessa
Itsenäiset tehtävät Keskustelu läheisen kanssa ja Seksuaalikasvatus-tehtävä (hyväksytty-hylätty)
Ryhmätentti (0-5)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-flipped learning
-luennot (etä/lähiopetus tilanteen mukaan)
-kirjallisuus
-aktivoivat tehtävät
-itsenäinen työskentely
-reflektiot
-ryhmätyöskentely
-elokuva
-aidot oppimisympäristöt
-oman minuuden ja elämänkokemuksen soveltaminen
Oppimateriaalit
Ryhmätenttiin (kotiryhmät) 6.5. klo 12.30 alkean kirjallisuus:
-KAIKILLE Johnson, S. & Auvinen, P. 2015. Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi. sivut 33-90 ja 161-181.
Ryhmässä sovitaan nämä kaksi kirjaa siten, että puolet ryhmästä lukee toisen ja puolet toisen kirjan.
Cacciatore, R. 2008. Kiukkukirja. Aggressiokasvattajan käsikirja -vauvasta kouluikään (löytyy moodlesta).
Cacciatore, R. 2009. Kapinakirja. Aggrssiokasvattajan käsikirja - koululaisesta aikuiseksi (?) Tämä kirja vaihdettava, koska ei ole saatavissa.
Sisällön jaksotus
Opetus kahdelle ryhmälle (R1 LÄHI ja R2 ETÄ)
Viikko 3
Kaikille ETÄ. Toteutusinfo videon 1 x 45 min, katso 21.1. mennessä. Itsenäisen tehtävän ohjeistukset. Suositus laittaa vireile Keskustelu läheisen kanssa -tehtävä jo alkuvaiheessa.
21.1. klo 12.30-15.45 R1 LÄHI Kiintymyssuhdetieto, Hanneli Sinisalo, 4 t / R2 ETÄ Nuoruus, Minna Putous, 4 t
23.1. klo 12.30-15.45 R2 ETÄ Kiintymyssuhdetieto, Hanneli Sinisalo, 4 t /R1 LÄHI Nuoruus, Minna Putous, 4 t
Välitehtävänä seksuaalikasvatustehtävä. Suositellaan tehtäväksi kotiryhmissä. Mahdollisuus tehdä myös yksilöllisesti.l
Viikko 10
04.03.2025 08.30 - 11.45 R1+R2 Etä Kognitiivinen kehitys, Hanneli Sinisalo, 4 t
04.03.2025 12.30 - 15.45 R1+R2 ETÄ Traumatieto. Riikkaelina Susipolku, 4 t
Välitehtävä: Ylisukupolvien (elokuva), suositeltavaa katsoa kotiryhmissä, jotta keskustelu teemoista mahdollistuu. Kotiryhmä tekee muistion valituista teemoista traumanäkökulmasta (Riikkaelina: muista katsoa kysymykset)
01.04.2025 08.30 - 11.45 R1 LÄHI Traumareflektio, Riikkaelina Susipolku, 4 t / R2 ETÄ Vanhuus ja keskustelu läheisen kanssa -reflektio, Minna Putous, 4t
01.04.2025 12.30 - 15.45R2 ETÄ Traumareflektio, Riikkaelina Susipolku, 4 t / R1 LÄHI Vanhuus ja keskustelu läheisen kanssa -reflektio, Minna Putous, 4t
Viikko 19
6.5. kotiryhmissä klo 12.30 alkaen, mahdollisuus tehdä tenttiä 17.00 asti.
Tenttipalaute moodlessa viimeistään kolme viikkoa tentin jälkeen. Kun tenttipalaute on katsottu, on ryhmän mahdollista kysyä arvioinnista opettajilta 26.05.2025 13.00 - 15.00 .
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tämä opintojakso on tarjolla 25ASO- ja 25ASOVA-ryhmille. Opetus on tarjolla joko lähiopetuksena tai etäopetuksena tiettynä aikana. Opiskelija valitsee joko etä- tai lähiopetusryhmän.