Siirry suoraan sisältöön

Asiakastyön teoriat ja menetelmät IILaajuus (7 op)

Tunnus: 7S00GV50

Laajuus

7 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla perehdytään tutkitusti vaikuttaviin asiakastyön menetelmiin. Keskiössä ovat ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus sekä taidelähtöiset menetelmät, joita syvennetään ja sovelletaan toiminnallisesti opintojaksolla.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tietää asiakastyön, ammatillisen vuorovaikutuksen ja haastattelun sekä moniammatillisen työn perusteet
• osaa arvioida eri asiakasryhmien palvelutarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
• osaa arvioida keskustelun rakennetta sekä verbaalista ja nonverbaalista vuorovaikutusta
• osaa soveltaa perusteltuja menetelmiä vaativissa elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen ohjauksessa, valmennuksessa ja kuntoutuksessa
• osaa reflektoida omia vahvuuksiaan ja kehitettäviä osa-alueitaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyen
• tunnistaa kehollisuuden merkityksen asiakastyössä

Sisältö

• Tutkimukseen perustuviin sosiaalialan työmenetelmiin syventyminen ja soveltaminen
• Dialoginen, voimavara- ja ratkaisukeskeinen ohjaus, soveltaminen ohjauskeskustelussa ja ryhmätoiminnassa
• Taidelähtöisten menetelmien (musiikki, draama, kuvallinen, liikunnallinen sekä kehollinen ilmaisu) soveltaminen asiakkaiden/ ryhmien tarpeen mukaan

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti

Lisätiedot

• Varhaiskasvatuksen kelpoisuuden hankkiville oma toteutus