Siirry suoraan sisältöön

Sosionomi eettisenä ammattilaisenaLaajuus (5 op)

Tunnus: 7S00GV38

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla muodostetaan kuvaa itsestä ja sosionomista sosiaalialalla.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa analysoida omaa identiteettiään yleisesti ja suhteessa sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
• osaa analysoida omia lähtökohtiaan ja aktiivisuuttaan itseohjautuvana toimijana ja oppijana sekä reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
• ymmärtää sosiaalialan etiikan perusteita ja erilaisia ihmiskäsityksiä osana omaa ammatillista toimijuutta
• tietää kestävän kehityksen ja sosiaalialan globaalin muuttuvan luonteen sekä ammattilaiselta vaadittavia yhteiskunnallisia, ihmisoikeudellisia ja moraalisia periaatteita ja arvoja

Sisältö

• Oma elämänhistoria, minäkuva ja identiteetti, ammatillinen kasvu, sosiaalialan kompetenssit
• Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, aktiivinen ja eettinen toimijuus, sisäinen motivaatio
• Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen, palautteen vastaanottaminen ja antaminen
• Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, vuorovaikutustaidot
• Ihmisoikeudet, ihmisarvon kunnioittaminen ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus
• Itsemääräämisoikeus, luottamuksellisuus ja salassapito
• Kestävä kehitys ja kestävä elämäntapa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Opiskelija
• osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet
• osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan ja kykenee teoreettiseen perusteluun
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja tietoon pohjautuen
• osaa reflektoida omaa toimintaansa, osaamistaan ja kehittämisen kohteita myös saamansa palautteen pohjalta

Hylätty:

Opiskelija
• ei kykene osoittamaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista
• ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan eikä kykene teoreettiseen perusteluun.
• ei pysty reflektoimaan omaa toimintaansa, osaamistaan tai kehittämisen kohteitaan

Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 28.02.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 19.12.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Juha Santala
  • Petteri Väkiparta
Vastuuhenkilö

Juha Santala

Ryhmät
  • 25ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
  • 25ASOVA
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, varhaiskasvatuksen suuntautumispolku

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla muodostetaan kuvaa itsestä ja sosionomista sosiaalialalla.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa analysoida omaa identiteettiään yleisesti ja suhteessa sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
• osaa analysoida omia lähtökohtiaan ja aktiivisuuttaan itseohjautuvana toimijana ja oppijana sekä reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
• ymmärtää sosiaalialan etiikan perusteita ja erilaisia ihmiskäsityksiä osana omaa ammatillista toimijuutta
• tietää kestävän kehityksen ja sosiaalialan globaalin muuttuvan luonteen sekä ammattilaiselta vaadittavia yhteiskunnallisia, ihmisoikeudellisia ja moraalisia periaatteita ja arvoja

Sisältö (OJ)

• Oma elämänhistoria, minäkuva ja identiteetti, ammatillinen kasvu, sosiaalialan kompetenssit
• Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, aktiivinen ja eettinen toimijuus, sisäinen motivaatio
• Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen, palautteen vastaanottaminen ja antaminen
• Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, vuorovaikutustaidot
• Ihmisoikeudet, ihmisarvon kunnioittaminen ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus
• Itsemääräämisoikeus, luottamuksellisuus ja salassapito
• Kestävä kehitys ja kestävä elämäntapa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:

Opiskelija
• osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet
• osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan ja kykenee teoreettiseen perusteluun
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja tietoon pohjautuen
• osaa reflektoida omaa toimintaansa, osaamistaan ja kehittämisen kohteita myös saamansa palautteen pohjalta

Hylätty:

Opiskelija
• ei kykene osoittamaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista
• ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan eikä kykene teoreettiseen perusteluun.
• ei pysty reflektoimaan omaa toimintaansa, osaamistaan tai kehittämisen kohteitaan

Aika ja paikka

Kokonaisuus kestää koko vuoden 2025

13.01.2025 Ryhmäytyminen

17.01.2025 Valokuvatehtävä

24.01.2025 08.30 - 11.45 Klo 8.30 - 10 Tutor opiskelija; Totsu, Pakki, moodle,
klo 10-30 - 11.45 Ammatillisen kasvun kaavio, OPS, kompetenssit
05.03.2025 14.15 - 15.45C4-05 (66 henkilöä) Sosiaalialan eettiset periaatteet

04.04.2025 12.30 - 15.45C4-12 (60 henkilöä) C4-10a (35 henkilöä) C4-13a (24 henkilöä)
Harjoittelut ja miten ne suoritettaan (otetaan yhteinen teams)
Vaarankarikot, kompetenssitehtävän reflektio, Sosiaalialan etiikka; arvot, itsemääräämisoikeus

09.05.2025 12.30 - 15.45C4-05 (66 henkilöä)
teoreettinen reflektio ja asiantuntijuus, Leirikoulun suunnittelu Ammatillinen harjoittelu, kesäopinnot, Sosiaalialan etiikka; Ihmisoikeudet, Norsupallo
Tentti arvoista ja etiikasta sekä etiikan asiantuntijahaastattelut syksyllä.

Teemoja syksyllä 2024:
12.-13.9 leirikoulu, portfolion ohjeistus; Miksi valitsin tämän ammatin, sovellunko alalle, mitä työntekijältä odotetaan?
lokakuu: Hyvä elämä: mitä se on, mikä sinulle on hyvää elämää, mikä on hyvää elämää syrjäytetylle huono-osaiselle.
Tavoite: opiskelija ei aseta omia ihanteita ja tavoitteita auttamisen tavoitteiksi + joulujuhlaohjelma
Joulukuu: portfoliot

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti syksyllä. Tentti materiaali:

1) Raunio: olennainen sosialityössä luku 3

2) Ihmisoikeuksien julistus

3) Talentian ammatieettiset ohjeet

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

A) Tentti. Arviointi 1-5
Tentti syksyllä. Tentti materiaali:

1) Raunio: olennainen sosialityössä luku 3

2) Ihmisoikeuksien julistus

3) Talentian ammatieettiset ohjeet

B) Asiantuntijahaastattelu, syksyllä 2025. Arviointi hyv/hyl

C) Ammatillisen kasvun port-foliot Arviointi hyv/hyl

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Keskustelu/dialogi
Päiväkirjasta portfolioksi prosessi
Valokuvatyöskentely
Kotiryhmät

Oppimateriaalit

AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT
OMA IDENTITEETTI
Kuka minä olen, ennen oppimista on tehtävä omat käsitykset näkyviksi - kehitymme lähtökohtamme tuntevasta näkemykselliseksi ja vahvan oman asenteen omaavaksi. On tunnettava hyväksyttävä itsensä, vahvuutensa ja heikkoutensa sekä elämäntarinansa, jotta voi kohdata asiakkaan ja hänen elämänsä.
REFLEKTIIVISYYS
Oppimisen, ammatillisen kasvun ja työssä kehittymisen sekä laadukkaan asiakastyön edellytys on kyky analysoida ja tarkastella kriittisesti asioita eri tasoilla - kehitymme itsereflektion taidoista yhteiskuntatason kriittiseen ja vapauttavaan asenteeseen...
ITSEOHJAUTUVUUS
Itseohjautuva oppija tuntee itsensä ja omaa monia kasvuun sekä ammatillisuuteen liittyviä perusominaisuuksia ja taitoja - kehitymme ohjatuista toimijoista itseohjautuviksi yksilöiksi. Esim. Millainen oppija olen, olenko aktiivinen, tunnenko itseni ja mikä motivoi minua sisäisesti tähän vaativaan ammattiin?
VUOROVAIKUTUS
Sosionomin vahvin ja keskeisin osaamisalue sekä asiakastyön ydin - kehitymme ryhmän jäsenestä verkostotyön tekijäksi. Esim. Millainen olen omassa opiskelijaryhmässäni ja opiskelijayhteisösä?
AMMATTIETIIKKA
Sosiaalialan työn perusta ja lähtökohta - kehitymme oman eettisyyden tiedostamisesta eettisyyden edistämiseen ja eettisten epäkohtien korjaamiseen yhteiskunnallisesti...
SOSIONOMIN AMMATTI-IDENTITEETTI
Arvioimme vähitellen ja yksilöllisesti etenevää kasvuamme sosiaalialan ammattilaiseksi eli sosionomiksi - kehitymme sosionomi yksilöstä sosionomi kehittäjiksi ja vaikuttajiksi.
Kuka minä olen, ennen oppimista on tehtävä omat käsitykset näkyviksi - kehitymme lähtökohtamme tuntevasta näkemykselliseksi ja vahvan oman asenteen omaavaksi. On tunnettava hyväksyttävä itsensä, vahvuutensa ja heikkoutensa sekä elämäntarinansa, jotta voi kohdata asiakkaan ja hänen elämänsä.

Sisällön jaksotus

viikot 3, 4, 10, 14 ja 19

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 23.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Keskikuru
  • Jussi Kemmo
  • Anssi-Pekka Udd
  • Tuija Landström
  • Minna Nurminen
Vastuuhenkilö

Minna Nurminen

Ryhmät
  • 24SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla muodostetaan kuvaa itsestä ja sosionomista sosiaalialalla.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa analysoida omaa identiteettiään yleisesti ja suhteessa sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
• osaa analysoida omia lähtökohtiaan ja aktiivisuuttaan itseohjautuvana toimijana ja oppijana sekä reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
• ymmärtää sosiaalialan etiikan perusteita ja erilaisia ihmiskäsityksiä osana omaa ammatillista toimijuutta
• tietää kestävän kehityksen ja sosiaalialan globaalin muuttuvan luonteen sekä ammattilaiselta vaadittavia yhteiskunnallisia, ihmisoikeudellisia ja moraalisia periaatteita ja arvoja

Sisältö (OJ)

• Oma elämänhistoria, minäkuva ja identiteetti, ammatillinen kasvu, sosiaalialan kompetenssit
• Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, aktiivinen ja eettinen toimijuus, sisäinen motivaatio
• Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen, palautteen vastaanottaminen ja antaminen
• Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, vuorovaikutustaidot
• Ihmisoikeudet, ihmisarvon kunnioittaminen ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus
• Itsemääräämisoikeus, luottamuksellisuus ja salassapito
• Kestävä kehitys ja kestävä elämäntapa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:

Opiskelija
• osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet
• osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan ja kykenee teoreettiseen perusteluun
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja tietoon pohjautuen
• osaa reflektoida omaa toimintaansa, osaamistaan ja kehittämisen kohteita myös saamansa palautteen pohjalta

Hylätty:

Opiskelija
• ei kykene osoittamaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista
• ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan eikä kykene teoreettiseen perusteluun.
• ei pysty reflektoimaan omaa toimintaansa, osaamistaan tai kehittämisen kohteitaan

Aika ja paikka

SYKSY 2024
20.8. Ammatillisen kasvun aloitus ja syksyn opinnot+Maiju Ketko A-P+MInttu
26.8. Pienryhmät - oma ryhmämme, leirikoulun suunnittelua A+B,C+D
9.9. Etiikka -aloitus Jussi
10.9. Sosionomeja kentältä - A-P+Minttu
25.-26.9. Leirikoulu ryhmät A+B A-P
26.-27.9. Leirikoulu ryhmät C+D A-P
vko 41 Pienryhmät - Opintojen ohjaus 1 op/vertaistutorit
vko 43-44 Etiikka Jussi
vko 45 Pienryhmät - "Jotakin itsestä"
vko 46 Etiikka - lopetus Jussi
vko 47 Pienryhmät - Ikäihmiset ja ammatillisuus kohtaamisessa Sanna
25.11. 1.+2. vsk. kohtaaminen
3.12. Yhteisön joulujuhla
yht. 60 h
KEVÄT 2025
tammikuu ryhmän kerta - oman osaamisen välireflektio Minttu
maaliskuu Koko koulutuksen palauteporinat
maaliskuu Ryhmän oma kerta - opiskelijatutorit mukana
maaliskuu Ammatillisen kasvun teema 1
huhtikuu Ammatillisen kasvun teema 2
toukokuu Ammatillisen kasvun teema - Etiikka - vuoden yhteenveto etiikasta
toukokuu Portfolioiden esityksiä X 2 ja kevätjuhla
32 h

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Portfolioiden esittäminen omassa pienryhmässä toukokuussa 2025. Tarkat päivät tulevat syksyllä lukujärjestysten valmistuttua.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvionti perustuu koko vuoden ammatillisen kasvun kokoavan portfolion arviointiin. Tarkemmat portfolion ohjeet ja hyväksytyn sisällön vaatimukset löydettävissä 24SOn kotisivun moodlesta. Itse sisällön lisäksi keskeisessä roolissa on sen esittäminen ja vertaispalautteen antaminen toukokuussa 2025 omassa ryhmässä.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lisäksi aktiivista osallistumista ja läsnäoloa opintojakson opetuskerroilla. Etälinkkejä ei anneta poissaoleville ja opetuskerrat toteutetaan lähes poikkeuksetta LÄHIOPETUKSENA.

Poissaolot tulee korvata, mikäli niitä on enemmän kuin 2 koko vuoden aikana. Korvaustehtävät katsotaan keväällä 2025 lukuvuoden lopussa. Sähköisen opintojaksopalautteen antaminen opintojakson päätyttyä on edellytys merkinnän saamiselle.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- pienryhmätyöskentely
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- prosessipäiväkirjatyöskentely
- portfoliotyöskentely

Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.

Oppimateriaalit

PORTFOLIO-ORIENTAATIONA JA JOHDATUKSENA AMMATILLISEN KASVUN PROSESSIIN:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.

Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.

Ammatillisen kasvun materiaalit - 24SO kotisivuilla olevat ammatillisen kasvun osiot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

KOKONAISUUS: 135 h
PIENRYHMÄKERRAT: 92 h = 3,5 op
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY: 43 h = 1,5 op
- ammatillisen kasvun prosessipäiväkirja
- valmistautuminen lähikerroille/itsenäiset tehtävät
- portfolion rakentaminen prosessimaisesti

Sisällön jaksotus

OPINTOJAKSON LÄPÄISEVÄT AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT:
Oma identiteetti
Sosionomin ammatti-identiteetti
Reflektiivisyys
Itseohjautuvuus
Vuorovaikutus
Etiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on yksilö- mutta myös ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei lähtökohtaisesti ole.

Paljon opintoja nopeuttavilla keskustelu oman tutoropettajan kanssa suoritustavoista!

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso liittyy kaikkiin vuoden opintojaksoihin, jolloin 1. vuoden osalta ammatillisen kasvun teemoja tarkastellaan suhteessa syksyn Ikäihmisten kohtaamiseen ja Hyvinvoinnin kokonaisvaltaisenen tukeminen-opintojaksoon sekä kevään harjoitteluun.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso toteutetaan aikavälillä elokuu 2024-toukokuu 2025 koko vuoden oppimista jäsentävänä ja kokoavana prosessina.

Opintojakso koskee koko vuosikurssia 24SO ja toteutetaan käytännössä pääosin ryhmissä A, B, C ja D.