Siirry suoraan sisältöön

LastensuojeluLaajuus (10 op)

Tunnus: 7S00EL64

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina lastensuojelussa
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammattia
- identiteettiä työskentelyssä lapsiperheiden ja monitoimijaisen verkoston kanssa lastensuojelussa.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen ja perheen kokemuksia ja elämäntilanteita sekä huomioida ne työskentelyn lähtökohtana
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita ja perheen vuorovaikutuksen ongelmia sekä huomioida niitä työskentelyssä
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä lastensuojelussa ja lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuollossa
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen arkea sekä vanhempien kasvatustyötä sekä toimia niiden pohjalta suunnitelmallisesti ennaltaehkäisevän lastensuojelun ja avohuollon eri muodoissa
- osaa jäsentää ja analysoida sijaishuollon arkeen liittyviä erityisyyksiä sekä huomioida niitä pedagogisessa toiminnassaan sijaishuollon eri muodoissa
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen ja nuoren itsenäistymiseen liittyviä kysymyksiä ja tukea niitä jälkihuollossa.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa jäsentää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä analysoida niiden merkityksiä asiakkaan, oman toiminnan ja palvelujärjestelmän näkökulmista.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa jäsentää ja analysoida kriittisesti lastensuojelun tilaa, kehittämistä ja tulevaisuutta.

Sisältö

- Oma kasvatushistoria ja -näkemys, hyvinvointi ja jaksaminen, sijaistraumatisoituminen, moniammatillisuus, -alaisuus ja –toimijaisuus
- lapsi- ja perhelähtöinen työote, osallisuus, kriisi- ja traumatieto, kokemusasiantuntijuus ja yhteiskehittäminen
- systeeminen lastensuojelu, arkilähtöinen ja sosiaalipedagoginen perhetyö sekä perhekuntoutus, kiintymyssuhdeperusteinen ja terapeuttinen laitoshuolto, erityisen ja vaativan tason palvelut, itsenäistyminen ja elämänhallinta, narratiivinen työorientaatio, aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen, digitalisaation mahdollisuudet ja haasteet, osallisuuden huomioiva dokumentointi
- työelämästä nousevat ajankohtaiset ilmiöt ja aiheet esimerkiksi syrjäytyminen, mielenterveys- ja päihdeongelmat, väkivalta ja seksuaalinen hyväksikäyttö, monikulttuurisuus, perheiden moninaisuus, yrittäjyys lastensuojelussa
- lastensuojelulaki, muut soveltuvat lait, laatusuositukset, alueelliset, valtakunnalliset ja kansainväliset kehittämisstrategiat- ja hankkeet, ajankohtainen kansallinen ja kansainvälinen tutkimustieto

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.

Ilmoittautumisaika

16.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 13.03.2025

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuija Laakso
  • Anssi-Pekka Udd
  • Jaana Kokkinen
  • Hanneli Sinisalo
Vastuuhenkilö

Anssi-Pekka Udd

Ryhmät
  • 22SOD
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä D
  • 22SOC
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä C
  • 22SOB
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä B
  • 22SOA
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä A
  • 23ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina lastensuojelussa
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammattia
- identiteettiä työskentelyssä lapsiperheiden ja monitoimijaisen verkoston kanssa lastensuojelussa.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen ja perheen kokemuksia ja elämäntilanteita sekä huomioida ne työskentelyn lähtökohtana
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita ja perheen vuorovaikutuksen ongelmia sekä huomioida niitä työskentelyssä
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä lastensuojelussa ja lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuollossa
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen arkea sekä vanhempien kasvatustyötä sekä toimia niiden pohjalta suunnitelmallisesti ennaltaehkäisevän lastensuojelun ja avohuollon eri muodoissa
- osaa jäsentää ja analysoida sijaishuollon arkeen liittyviä erityisyyksiä sekä huomioida niitä pedagogisessa toiminnassaan sijaishuollon eri muodoissa
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen ja nuoren itsenäistymiseen liittyviä kysymyksiä ja tukea niitä jälkihuollossa.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa jäsentää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä analysoida niiden merkityksiä asiakkaan, oman toiminnan ja palvelujärjestelmän näkökulmista.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa jäsentää ja analysoida kriittisesti lastensuojelun tilaa, kehittämistä ja tulevaisuutta.

Sisältö (OJ)

- Oma kasvatushistoria ja -näkemys, hyvinvointi ja jaksaminen, sijaistraumatisoituminen, moniammatillisuus, -alaisuus ja –toimijaisuus
- lapsi- ja perhelähtöinen työote, osallisuus, kriisi- ja traumatieto, kokemusasiantuntijuus ja yhteiskehittäminen
- systeeminen lastensuojelu, arkilähtöinen ja sosiaalipedagoginen perhetyö sekä perhekuntoutus, kiintymyssuhdeperusteinen ja terapeuttinen laitoshuolto, erityisen ja vaativan tason palvelut, itsenäistyminen ja elämänhallinta, narratiivinen työorientaatio, aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen, digitalisaation mahdollisuudet ja haasteet, osallisuuden huomioiva dokumentointi
- työelämästä nousevat ajankohtaiset ilmiöt ja aiheet esimerkiksi syrjäytyminen, mielenterveys- ja päihdeongelmat, väkivalta ja seksuaalinen hyväksikäyttö, monikulttuurisuus, perheiden moninaisuus, yrittäjyys lastensuojelussa
- lastensuojelulaki, muut soveltuvat lait, laatusuositukset, alueelliset, valtakunnalliset ja kansainväliset kehittämisstrategiat- ja hankkeet, ajankohtainen kansallinen ja kansainvälinen tutkimustieto

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Viikoittaiset "teematentit" kunkin viikon sisällöistä oman oppimisen varmistamiseksi ja kertaamiseksi - läpäistävä kaikki ja mahdollista uusia itse.
Arvosana muodostuu modulin lopussa olevan kirjallisen tentin kautta, joka tehdään opintojakson aikana käytetyissä tiimeissä.
Aika:
Uusinta:
Tenttimateriaalina artikkeli:
Lisäksi tentissä sovelletaan modulin materiaaleja ja lähikertojen sisältöjä vierailijoineen. Ennakkotehtävät hyvin tekemällä ja olemalla aktiivisesti läsnä lähikerroilla pärjää hyvin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille
- LÄHIKERROILLA LÄSNÄOLO LÄHTÖKOHTAISESTI PAKOLLINEN; joka kerralla itseohjautuva poissaolojen seuranta moodlessa
- poissaolo ilman erillistä korvausta 3 päivän verran (24 h); poissaolojen osalta kuitenkin ennakkotehtävien tekeminen ryhmissä normaalisti ja moodlesta itseopiskeluna asioiden ottaminen haltuun; korvaustehtävänä toimii viikottaiset "teematentit" (hyväksytty/hylätty)
- Aktiivinen ja vastuullinen ote itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätöihin - ENNAKKOTEHTÄVÄT TEHTÄVÄ LÄHIKERTOJEN ONNISTUMISEKSI
- Arvosana kirjallisen ryhmätentin kautta, joka tehdään omissa tiimeissä
- Opintojaksopalaute edellytys suoritusmerkinnälle - annetaan opintojakson loputtua

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

HUOM! PIENIÄ MUUTOKSIA SYKSYN 2024 AIKANA MM. YHTEISSUUNNITTELUN KAUTTA!

- Itsenäinen työskentely/flipped learning - materiaaleihin tutustumista ja valmistautumista lähikerroille yksilö- ja tiimityönä; sama 3-4 hengen ryhmä koko opintojakson ajan
- Lähiopetus kampuksella - EI linkkejä sairaustapauksissa: luennot, keskustelut, yhteinen työskentely - pääasiallisesti tiistaisin ja keskiviikkoisin
- Reflektioprosessi
- Työelämävierailut ja -vierailijat lähikerroilla
- Viikottaiset viikon teemoja käsittelevät ja omaa oppimista mittaamat "teematentit", kirjallinen ryhmätentti omissa tiimeissä

Oppimateriaalit

Moodlesivujen materiaalit ja muut opiskelijoiden itse käyttämät: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=47356

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 10 op = 270 h, josta
PÄIVÄTOTEUTUS:
Lähiopetuskerrat: 13 x 8 h + = 104 h = 4 op
Itsenäinen työskentely n. 166 h = n. 6 op, joka sisältää
- lähikertojen ennakkomateriaaleihin tutustuminen/työstäminen yksin ja yhdessä+itsenäiset ennakkotehtävät 5 op
- tutustumiskäynnit, sparrausryhmään osallistuminen 1 op

MONIMUOTOTEUTUS:
Lähiopetuskerrat: 6 x 8 h + 2 x 2 h reflektiot (8.2. ja 5.3.) = 52 h = n. 2 op
Itsenäinen työskentely: n. 8 op

Sisällön jaksotus

ETENEMINEN TEEMOINEEN:

ENNAKKOTEHTÄVÄ JOULUKUUSSA 2024/VIIKOLLA 1 - 1. lähikerralle mukaan!

VKO 1 ENNAKKOTEHTÄVÄT JA VALMISTAUTUMINEN ITSENÄISESTI
Toteutusvideo; Lastensuojelun perusasioiden kertaus; Henkilökohtainen tehtävä: "MIELIKUVAT LASTENSUOJELUSTA",

VKO 2 ALOITUS JA PERUSTAN LUOMISTA (+MONIMUOTO)
ti 7.1. klo 8.30-11.30 Aloitus, orientaatio, ennakkotehtävät A-P ja JAANA; 2. klo 12.30-15.45 Perusasioiden kertaus  - JAANA
ke 8.1 klo 8.30-11.30 Katsaus ajankohtaisiin teemoihin; klo 12.30-15.45 Sparrausryhmien aloitukset A-P
to 9.1. 4 h Sensitiivinen vanhemmuus – Hanneli

VKO 3 EHKÄISEVÄN TYÖN NÄKÖKULMA
ti 14.1 klo 8.30-15.45 Ehkäisevä työ ja asiakasprosessi –JAANA
ke 15.1. ITSENÄINEN: Lapsen oikeuksien -verkkokurssi+oma vapaavalintainen THL -kurssi; Avohuollon ennakkotehtävien tekoa

VKO 4 LASTENSUOJELUN AVOHUOLTO
ti 21.1 klo 8.30-15.45 Avohuolto: Lastensuojelun perhetyön prosessi ja arki - A-P
ke 22.1 klo 8.30-15.45 Avohuolto: Systeeminen työskentely lastensuojelun avohuollossa – TUIJA

VKO 5 MONITOIMIJAINEN YHTEISTYÖ JA KOKONAISVALTAINEN TILANNEKUVA; AJANKOHTAISET ILMIÖT
ti 28.1 ITSENÄINEN: Monitoimijaisuus ja kokonaisvaltainen tilannekuva
ke 29.1. Ajankohtaiset ilmiöt kentällä -asiantuntijapäivä: 1. nuorten rikollisuus, 2. päihteet, 3. väkivalta, 4. nepsy/mielenterveys
to 30.1 klo 8.30-15.45 Monialainen yhteistyö: Yhteistyöpäivä Terveydenhoitaja -opiskelijoiden kanssa - A-P

VKO 6 TRAUMANÄKÖKULMA
ti 4.2. klo 8.30-15-45 Traumainformoitu työote - HANNELI
ke 5.2. ITSENÄINEN: Sijaishuollon ennakkotehtävät

VKO 7 LASTENSUOJELUN SIJAIS- JA JÄLKIHUOLTO: VÄLIREFLEKTIO (+MONIMUOTO)
ma 10.2. klo 8.30-15.45 Sijaishuolto – Terapeuttinen, sosiaalipedagoginen ja yhteisöllinen työote - JAANA
ti 11.2 klo 8.30-15.45 Sijaishuolto - Laatukriteerit; Rajoitustoimenpiteet ennakoinnin ja käytännön osalta - JAANA
ke 12.2. klo 8.30-11.30 Jälkihuolto - JAANA, 17. klo 12.30-15.45 Välireflektio - KAIKKI OPET
pe 14.2 Care Day 2024 - ITSENÄINEN SEURANTA

VKO 8 ASIAKKAIDEN ÄÄNI; TYÖNTEKIJÄN HYVINVOINTI
ti 18.2. klo 8.30-15.45 Sijaistraumatisoituminen, myötätuntouupumus ja jaksaminen - HANNELI
to 20.2. klo 8.30-12/15.45 Kokemusasiantuntijat - A-P

VKO 9: TALVILOMA       

VKO 10 LAATU, KEHITTÄMINEN JA TULEVAISUUS; LOPETUS (+MONIMUOTO)
ti 4.3 klo 8.30-11.45 Loppuseminaarin suunnittelua ryhmissä
to 6.3 klo 8.30-11.45 Laatu, kehittäminen ja tulevaisuus – seminaari yhteistyössä työelämän kanssa+PELA -modulin kanssa A-P ja Minttu; klo 12.30-15 Prosessin yhteenveto ja lopetus -A-P JA JAANA

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti.
Osaamisen hyväksilukemisen osalta keskustelu oman tutoropettajan kanssa ja yhteys A-P Uddiin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa vierailijoiden ja vierailukäyntien muodossa.

Jokaista tiimiä suositellaan tutustumaan vierailukäynnin muodossa lastensuojelun muotoihin - avohuolto + sijais-/jälkihuolto.

Kansainvälisyys

LAATU, KEHITTÄMINEN JA TULEVAISUUS -osuuden materiaalina:

Burns, Kenneth, Tarja Pösö and Marit Skivenes. Child Welfare Removals by the State: A Cross-Country Analysis of Decision-Making Systems. New York: Oxford University Press, 2016. Chapter 10: Removals of children by the child welfare system—variations and differences across countries. (verkkojulkaisu)

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus pääasiallisesti 22SO-ryhmälle ja 23ASO -ryhmälle - poikkeustapauksessa muille ryhmäläisille (esim. nopeuttajat). Näissä tapauksissa sovittava erikseen oman tutoropettajan ja A-P Uddin kanssa.

HUOM! Muista ottaa esille opintojakson alussa opettajien kanssa ja hyödyntää opintojakson aikana YKSILÖLLISTÄ OPISKELUJÄRJESTELYÄ, jos sinulla on siihen oikeus!

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Ilmoittautumisaika

21.09.2023 - 01.10.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 21.03.2024

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

6 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Johanna Vilppola
  • Tuija Laakso
  • Anssi-Pekka Udd
  • Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö

Anssi-Pekka Udd

Ryhmät
  • 21SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
  • 22ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina lastensuojelussa
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammattia
- identiteettiä työskentelyssä lapsiperheiden ja monitoimijaisen verkoston kanssa lastensuojelussa.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen ja perheen kokemuksia ja elämäntilanteita sekä huomioida ne työskentelyn lähtökohtana
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita ja perheen vuorovaikutuksen ongelmia sekä huomioida niitä työskentelyssä
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä lastensuojelussa ja lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuollossa
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen arkea sekä vanhempien kasvatustyötä sekä toimia niiden pohjalta suunnitelmallisesti ennaltaehkäisevän lastensuojelun ja avohuollon eri muodoissa
- osaa jäsentää ja analysoida sijaishuollon arkeen liittyviä erityisyyksiä sekä huomioida niitä pedagogisessa toiminnassaan sijaishuollon eri muodoissa
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen ja nuoren itsenäistymiseen liittyviä kysymyksiä ja tukea niitä jälkihuollossa.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa jäsentää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä analysoida niiden merkityksiä asiakkaan, oman toiminnan ja palvelujärjestelmän näkökulmista.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa jäsentää ja analysoida kriittisesti lastensuojelun tilaa, kehittämistä ja tulevaisuutta.

Sisältö (OJ)

- Oma kasvatushistoria ja -näkemys, hyvinvointi ja jaksaminen, sijaistraumatisoituminen, moniammatillisuus, -alaisuus ja –toimijaisuus
- lapsi- ja perhelähtöinen työote, osallisuus, kriisi- ja traumatieto, kokemusasiantuntijuus ja yhteiskehittäminen
- systeeminen lastensuojelu, arkilähtöinen ja sosiaalipedagoginen perhetyö sekä perhekuntoutus, kiintymyssuhdeperusteinen ja terapeuttinen laitoshuolto, erityisen ja vaativan tason palvelut, itsenäistyminen ja elämänhallinta, narratiivinen työorientaatio, aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen, digitalisaation mahdollisuudet ja haasteet, osallisuuden huomioiva dokumentointi
- työelämästä nousevat ajankohtaiset ilmiöt ja aiheet esimerkiksi syrjäytyminen, mielenterveys- ja päihdeongelmat, väkivalta ja seksuaalinen hyväksikäyttö, monikulttuurisuus, perheiden moninaisuus, yrittäjyys lastensuojelussa
- lastensuojelulaki, muut soveltuvat lait, laatusuositukset, alueelliset, valtakunnalliset ja kansainväliset kehittämisstrategiat- ja hankkeet, ajankohtainen kansallinen ja kansainvälinen tutkimustieto

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Suullinen tentti tiimeissä 45 min/tiimi.
Suullisen tentin ajat viikoilla 11 ja 12 tulossa myöhemmin.
Tenttimateriaalina toimivat kaikki modulin materiaalit ja lähikertojen sisällöt vierailijoineen. Ennakkotehtävät hyvin tekemällä ja olemalla aktiivisesti läsnä lähikerroilla pärjää hyvin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille - LÄHIKERROILLA LÄSNÄOLO LÄHTÖKOHTAISESTI PAKOLLINEN; joka kerralla itseohjautuva poissaolojen seuranta moodlessa; poissolo ilman erillistä korvausta 3 lähikerralta (kokonaista päivää); poissaolojen osalta kuitenkin ennakkotehtävien tekeminen ryhmissä normaalisti ja moodlesta itseopiskeluna asioiden ottaminen haltuun
- Aktiivinen ja vastuullinen ote itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätöihin - ENNAKKOTEHTÄVÄT TEHTÄVÄ LÄHIKERTOJEN ONNISTUMISEKSI
- Arvosana lopussa suoritettavan suullisen ryhmätentin kautta, joka tehdään omissa tiimeissä - HUOM! arvosana on kuitenkin henkilökohtainen!
- Opintojaksopalaute edellytys suoritusmerkinnälle - annetaan opintojakson loputtua!

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Itsenäinen työskentely/flipped learning - materiaaleihin tutustumista ja valmistautumista lähikerroille yksilö- ja tiimityönä; sama 3-4 hengen ryhmä koko opintojakson ajan
- Lähiopetus kampuksella - EI linkkejä sairaustapauksissa: luennot, keskustelut, yhteinen työskentely - pääasiallisesti tiistaisin ja keskiviikkoisin
- Reflektioprosessi
- Työelämävierailut ja -vierailijat lähikerroilla
- Suullinen ryhmätentti omissa tiimeissä - arvosana henkilökohtainen

Oppimateriaalit

Moodlesivujen materiaalit ja muut opiskelijoiden itse käyttämät:
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=39819

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 10 op = 270 h, josta
PÄIVÄTOTEUTUS:
Lähiopetuskerrat: 13 x 8 h + = 104 h = 4 op
Itsenäinen työskentely n. 166 h = n. 6 op, joka sisältää
- lähikertojen ennakkomateriaaleihin tutustuminen/työstäminen yksin ja yhdessä+itsenäiset ennakkotehtävät 5 op
- tutustumiskäynnit, sparrausryhmään osallistuminen 1 op

MONIMUOTOTEUTUS:
Lähiopetuskerrat: 6 x 8 h + 2 x 2 h reflektiot (8.2. ja 5.3.) = 52 h = n. 2 op
Itsenäinen työskentely: n. 8 op

Sisällön jaksotus

ENNAKKOTEHTÄVÄ JOULUKUUSSA 2023/VIIKOLLA 1 - 1. lähikerralle mukaan!

VKO 1 ENNAKKOTEHTÄVÄT JA VALMISTAUTUMINEN ITSENÄISESTI
Toteutusvideo; Lastensuojelun perusasioiden kertaus; Henkilökohtainen tehtävä: "MIELIKUVAT LASTENSUOJELUSTA",

VKO 2 ALOITUS JA PERUSTAN LUOMISTA
ti 9.1. klo 8.30-11.30 Aloitus, orientaatio, ennakkotehtävät; klo 12.30-15.45 Perusasioiden kertaus - A-P ja JAANA
to 11.1 klo 8.30-11.30 Katsaus ajankohtaisiin teemoihin; klo 12.30-15.45 Sparrausryhmien aloitukset A-P

VKO 3 EHKÄISEVÄN TYÖN NÄKÖKULMA
ti 16.1 klo 8.30-15.45 Ehkäisevä työ ja asiakasprosessi -JAANA
ke 17.1. ITSENÄINEN: Lapsen oikeuksien -verkkokurssi+oma vapaavalintainen THL -kurssi; Avohuollon ennakkotehtävien tekoa

VKO 4 LASTENSUOJELUN AVOHUOLTO
ti 23.1 klo 8.30-15.45 Avohuolto: Lastensuojelun perhetyön prosessi ja arki - A-P
ke 24.1 klo 8.30-15.45 Avohuolto: Systeeminen työskentely lastensuojelun avohuollossa - TUIJA

VKO 5 TRAUMANÄKÖKULMA
ti 30.1. klo 8.30-15-45 Traumainformoitu työote - JOHANNA VILPPOLA
ke 31.1. ITSENÄINEN: Sijaishuollon ennakkotehtävät
pe 2.2. TUTUSTUMISKÄYNTEJÄ - Kuusikon perhetukikeskus - ryhmä 1 ja 2

VKO 6 LASTENSUOJELUN SIJAISHUOLTO; VÄLIREFLEKTIO
ti 6.2. klo 8.30-15.45 Sijaishuolto – Terapeuttinen, sosiaalipedagoginen ja yhteisöllinen työote - JAANA
ke 7.2. klo 8.30-15.45 Sijaishuolto - Laatukriteerit; Rajoitustoimenpiteet ennakoinnin ja käytännön osalta - JAANA
to 8.2. klo 8.30-11.30 Jälkihuolto; klo 12.30-15.45 Välireflektio - KAIKKI OPET

VKO 7 ASIAKKAIDEN ÄÄNI; TYÖNTEKIJÄN HYVINVOINTI
ti 13.2. klo 8.30-15.45 Kokemusasiantuntijat - A-P
to 15.2. klo 8.30-15.45 Sijaistraumatisoituminen, myötätuntouupumus ja jaksaminen - JOHANNA VILPPOLA
pe 16.2 Care Day 2024 ITSENÄINEN SEURANTA VERKOSSA

VKO 8 MONITOIMIJAINEN YHTEISTYÖ JA KOKONAISVALTAINEN TILANNEKUVA
ti 20.2 ITSENÄINEN: Monitoimijaisuus ja kokonaisvaltainen tilannekuva
ke 21.2 klo 8.30-15.45 Monialainen yhteistyö: Yhteistyöpäivä Terveydenhoitaja -opiskelijoiden kanssa - A-P

VKO 9: TALVILOMA

VKO 10 LAATU, KEHITTÄMINEN JA TULEVAISUUS; LOPETUS
ti 5.3 klo 8.30-11.45 Loppuseminaarin suunnittelua ryhmissä
to 7.3 klo 8.30-11.45 Laatu, kehittäminen ja tulevaisuus – seminaari; klo 12.30-15 Prosessin yhteenveto ja lopetus -A-P JA JAANA?

SUULLINEN RYHMÄTENTTI: viikoilla 11 ja 12

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa vierailijoiden ja vierailukäyntien muodossa.

Jokaista tiimiä suositellaan tutustumaan vierailukäynnin muodossa lastensuojelun muotoihin - avohuolto + sijais-/jälkihuolto.

Kansainvälisyys

Burns, Kenneth, Tarja Pösö and Marit Skivenes. Child Welfare Removals by the State: A Cross-Country Analysis of Decision-Making Systems. New York: Oxford University Press, 2016. Chapter 10: Removals of children by the child welfare system—variations and differences across countries. (verkkojulkaisu)

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus pääasiallisesti 21SO-ryhmälle ja 22ASO -ryhmälle - poikkeustapauksessa muille ryhmäläisille (esim. nopeuttajat). Näissä tapauksissa sovittava erikseen A-P Uddin kanssa

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 15.03.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

6 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuija Laakso
  • Anssi-Pekka Udd
  • Jaana Kokkinen
  • Tuija Landström
Vastuuhenkilö

Anssi-Pekka Udd

Ryhmät
  • 21ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
  • 21SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
  • 20SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina lastensuojelussa
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammattia
- identiteettiä työskentelyssä lapsiperheiden ja monitoimijaisen verkoston kanssa lastensuojelussa.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen ja perheen kokemuksia ja elämäntilanteita sekä huomioida ne työskentelyn lähtökohtana
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita ja perheen vuorovaikutuksen ongelmia sekä huomioida niitä työskentelyssä
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä lastensuojelussa ja lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuollossa
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen arkea sekä vanhempien kasvatustyötä sekä toimia niiden pohjalta suunnitelmallisesti ennaltaehkäisevän lastensuojelun ja avohuollon eri muodoissa
- osaa jäsentää ja analysoida sijaishuollon arkeen liittyviä erityisyyksiä sekä huomioida niitä pedagogisessa toiminnassaan sijaishuollon eri muodoissa
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen ja nuoren itsenäistymiseen liittyviä kysymyksiä ja tukea niitä jälkihuollossa.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa jäsentää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä analysoida niiden merkityksiä asiakkaan, oman toiminnan ja palvelujärjestelmän näkökulmista.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa jäsentää ja analysoida kriittisesti lastensuojelun tilaa, kehittämistä ja tulevaisuutta.

Sisältö (OJ)

- Oma kasvatushistoria ja -näkemys, hyvinvointi ja jaksaminen, sijaistraumatisoituminen, moniammatillisuus, -alaisuus ja –toimijaisuus
- lapsi- ja perhelähtöinen työote, osallisuus, kriisi- ja traumatieto, kokemusasiantuntijuus ja yhteiskehittäminen
- systeeminen lastensuojelu, arkilähtöinen ja sosiaalipedagoginen perhetyö sekä perhekuntoutus, kiintymyssuhdeperusteinen ja terapeuttinen laitoshuolto, erityisen ja vaativan tason palvelut, itsenäistyminen ja elämänhallinta, narratiivinen työorientaatio, aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen, digitalisaation mahdollisuudet ja haasteet, osallisuuden huomioiva dokumentointi
- työelämästä nousevat ajankohtaiset ilmiöt ja aiheet esimerkiksi syrjäytyminen, mielenterveys- ja päihdeongelmat, väkivalta ja seksuaalinen hyväksikäyttö, monikulttuurisuus, perheiden moninaisuus, yrittäjyys lastensuojelussa
- lastensuojelulaki, muut soveltuvat lait, laatusuositukset, alueelliset, valtakunnalliset ja kansainväliset kehittämisstrategiat- ja hankkeet, ajankohtainen kansallinen ja kansainvälinen tutkimustieto

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

YKSILÖTENTTI oman aikataulun mukaan aj. 9.1-5.3.
Uusinta- ja korotuspäivät aj.13.-17.3. ja 23.-27.3.

RYHMÄTENTTI tehdään n. 4 hengen samassa ryhmässä, jonka kanssa opiskellaan koko opintojakso.
TENTTIAJAT: PÄIVÄTOTEUTUS TO 23.2. KLO 9-12; MONIMUOTO KE 15.3. KLO 9-12
RYHMÄTENTIN uusinta- ja korotuspäivät: 31.3. ja 21.4. klo 9-12

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille - LÄHIKERROILLA LÄSNÄOLO LÄHTÖKOHTAISESTI PAKOLLINEN; joka kerralla itseohjautuva poissaolojen seuranta moodlessa; poissolo ilman erillistä korvausta 3 lähikerralta (kokonainen päivä); poissaolojen osalta kuitenkin ennakkotehtävien tekeminen ryhmissä normaalisti ja moodlesta itseopiskeluna asioiden ottaminen haltuun
- Aktiivinen ja vastuullinen ote itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätöihin - ENNAKKOTEHTÄVÄT TEHTÄVÄ LÄHIKERTOJEN ONNISTUMISEKSI
- Arvosana tenttien keskiarvona: 0-5 (TAMKin yhteinen arviointikehikko)
HUOM! Opintojaksopalaute edellytys suoritusmerkinnälle - annetaan opintojakson loputtua!

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Itsenäinen työskentely/flipped learning - materiaaleihin tutustumista ja valmistautumista pääosin keskiviikkojen tai muiden päivien opetukseen yksilö- ja ryhmätyönä; sama 4 hengen ryhmä koko opintojakson ajan
- Lähiopetus kampuksella - EI linkkejä kuin sairaustapauksissa tai koronatilanteen vuoksi: luennot, keskustelut, yhteinen työskentely - pääasiallisesti tiistaisin ja keskiviikkoisin
- Reflektioprosessi
- Työelämävierailut ja -vierailijat lähikerroilla
- Yksiö- ja ryhmätentti - ryhmätentti samassa ryhmässä kuin opintojakson aikana

Oppimateriaalit

TENTISSÄ KÄYTETTÄVÄ KIRJALLISUUS:
OSA1 - KOKO AJAN AUKI OLEVA YKSILÖTENTTI - aukeaa 9.1. ja sulkeutuu 10.3.
- Hughes, D. 2011. Kiintymyskeskeinen vanhemmuus. Toimivuutta kasvatukseen. PT-kustannus. Tampere.
- Timonen-Kallio, E., Yliruka, L. & Närhi, P. Lastensuojelun terapeuttisen laitoskasvatuksen mallinnus. THL. Työpaperi 23/2017. 47 sivua. (verkkojulkaisu)

OSA - RYHMÄTENTIT: PÄIVÄTOTEUTUS TO 23.2. KLO 9-12; MONIMUOTO KE 15.3. KLO 9-12:
- Alatalo, M., Lappi, K. & Petrelius, P. Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden
tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa. Kohti monitoimijaista, yhteistä perhetyötä. THL. Työpaperi 21/2017. 71 sivua. (verkkojulkaisu)
- Lastensuojelun laatusuositus - Sijaishuollon laatukriteerit, STM Julkaisuja 2019 (8). Liite 2!!!! (verkkojulkaisu)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 10 op = 270 h, josta
PÄIVÄTOTEUTUS:
Lähiopetuskerrat: 15 x 8 h = 120 h = n. 5 op
Itsenäinen työskentely n. 150 h = n. 5 op, josta
- materiaaleihin tutustuminen/työstäminen yksin ja yhdessä+itsenäiset ennakkotehtävät: n. 2 op = n. 70 h
Tentteihin lukeminen n. 3 op = n. 80 h

MONIMUOTOTEUTUS:
Lähiopetuskerrat: 7.5 x 8 h = 60 h = n. 2,5 op
Itsenäinen työskentely: n. 4,5 op = n. 130 h
Tentteihin lukeminen n. 3 op = n. 80 h

Sisällön jaksotus

ENNAKKOTEHTÄVÄ JOULUKUUSSA 2022/VIIKOLLA 1 - TI 10.1. lähikerralle mukaan!

VKO 1 ENNAKKOTEHTÄVÄT JA VALMISTAUTUMINEN ITSENÄISESTI
Toteutusvideo; Lastensuojelun perusasioiden kertaus; Henkilökohtainen tehtävä: "MIELIKUVAT LASTENSUOJELUSTA",

VKO 2 ALOITUS JA PERUSTAN LUOMISTA
ti 10.1. klo 9-12 Aloitus, orientaatio, ennakkotehtävät; klo 13-16 Perusasioiden kertaus
ke 11.1 klo 9-12 Katsaus ajankohtaisiin teemoihin; klo 13-16 Monimuotoiset perheet
to 12.1 klo 9-16 Barnahus -verkkokurssi; klo 13-16 Osallisuus; Avohuollon työelämätahon yhteystyön suunnittelua

VKO 3 EHKÄISEVÄN TYÖN NÄKÖKULMA
ke 18.1 klo 9-16 Ehkäisevä työ ja asiakasprosessi
pe 20.1. Asiakkaasta kumppaniksi -hankkeen juhlawebinaari verkossa

VKO 4 LASTENSUOJELUN AVOHUOLTO
ti 24.1 klo 9-16 Avohuolto: Lastensuojelun perhetyön prosessi ja arki
ke 25.1 klo 9-16 Avohuolto: Systeeminen työskentely lastensuojelun avohuollossa

VKO 5 TRAUMANÄKÖKULMA
ti 31.1. klo 13-16 Valmistautumista lähikerralle itsenäisesti
ke 1.2 klo 9-16 Traumanäkökulma

VKO 6 LASTENSUOJELUN SIJAISHUOLTO
ma 6.2. Artteli -järjestöpäivä
ti 7.2. klo 9-16 Sijaishuolto – Terapeuttinen, sosiaalipedagoginen ja yhteisöllinen työote
ke 8.2. klo 9-16 Sijaishuolto - Laatukriteerit; Hyvä kohtelu; Rajoitustoimenpiteet ennakoinnin ja käytännön osalta
to 9.2. klo 9-12 Jälkihuolto; klo 13-16 Välireflektio
pe 10.2. klo 9-16 Sijaistraumatisoituminen, myötätuntouupumus ja jaksaminen

VKO 7 ASIAKKAIDEN ÄÄNI JA VERKOSTOT
ke 15.2. klo 9-12 Kokemusasiantuntijoiden ääni; klo 13-16 Ryhmätenttiin valmistautuminen
to 16.2. klo 9-12 THL:n verkkokoulutus "Rikoserityinen työ lastensuojelun jälkihuollossa"; 13-16 Työelämätori
pe 17.2 klo ? Care Day 2023 -verkkotapahtuma – Pesäpuu ry

VKO 8 MONITOIMIJAINEN YHTEISTYÖ JA KOKONAISVALTAINEN TILANNEKUVA
ti 21.2 klo 9-12 Monitoimijaisuus ja kokonaisvaltainen tilannekuva - itsenäinen
ke 22.2 klo 9-16 Monialainen yhteistyö: Yhteistyöpäivä Terveydenhoitaja -opiskelijoiden kanssa
TO 23.2. klo 9-12 PÄIVÄTOTEUTUKISEN RYHMÄTENTTI

VKO 9: TALVILOMA

VKO 10 LAATU, KEHITTÄMINEN JA TULEVAISUUS; LOPETUS
ti 7.3 klo 9-12 Loppuseminaarin suunnittelua ryhmissä
ke 8.3 klo 9-12 Laatu, kehittäminen ja tulevaisuus – seminaari; klo 13-15 Prosessin yhteenveto ja lopetus

VKO 11
KE 15.3. KLO 9-12 MONIMUODON RYHMÄTENTTI

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa vierailijoiden ja vierailukäyntien muodossa.

Jokaista ryhmää suositellaan tutustumaan molempiin lastensuojelun muotoihin - avohuolto + sijais-/jälkihuolto.

Kansainvälisyys

Burns, Kenneth, Tarja Pösö and Marit Skivenes. Child Welfare Removals by the State: A Cross-Country Analysis of Decision-Making Systems. New York: Oxford University Press, 2016. Chapter 10: Removals of children by the child welfare system—variations and differences across countries. (verkkojulkaisu)

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus pääasiallisesti 20SO-ryhmälle ja 21ASO -ryhmälle - poikkeustapauksessa muille ryhmäläisille (esim. nopeuttajat). Näissä tapauksissa sovittava erikseen A-P Uddin kanssa

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Ilmoittautumisaika

23.09.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 11.05.2022

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

6 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuija Laakso
  • Anssi-Pekka Udd
  • Minna Nurminen
  • Tuija Landström
Vastuuhenkilö

Anssi-Pekka Udd

Ryhmät
  • 21ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
  • 19SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
  • 20ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina lastensuojelussa
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammattia
- identiteettiä työskentelyssä lapsiperheiden ja monitoimijaisen verkoston kanssa lastensuojelussa.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen ja perheen kokemuksia ja elämäntilanteita sekä huomioida ne työskentelyn lähtökohtana
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita ja perheen vuorovaikutuksen ongelmia sekä huomioida niitä työskentelyssä
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä lastensuojelussa ja lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuollossa
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen arkea sekä vanhempien kasvatustyötä sekä toimia niiden pohjalta suunnitelmallisesti ennaltaehkäisevän lastensuojelun ja avohuollon eri muodoissa
- osaa jäsentää ja analysoida sijaishuollon arkeen liittyviä erityisyyksiä sekä huomioida niitä pedagogisessa toiminnassaan sijaishuollon eri muodoissa
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen ja nuoren itsenäistymiseen liittyviä kysymyksiä ja tukea niitä jälkihuollossa.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa jäsentää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä analysoida niiden merkityksiä asiakkaan, oman toiminnan ja palvelujärjestelmän näkökulmista.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa jäsentää ja analysoida kriittisesti lastensuojelun tilaa, kehittämistä ja tulevaisuutta.

Sisältö (OJ)

- Oma kasvatushistoria ja -näkemys, hyvinvointi ja jaksaminen, sijaistraumatisoituminen, moniammatillisuus, -alaisuus ja –toimijaisuus
- lapsi- ja perhelähtöinen työote, osallisuus, kriisi- ja traumatieto, kokemusasiantuntijuus ja yhteiskehittäminen
- systeeminen lastensuojelu, arkilähtöinen ja sosiaalipedagoginen perhetyö sekä perhekuntoutus, kiintymyssuhdeperusteinen ja terapeuttinen laitoshuolto, erityisen ja vaativan tason palvelut, itsenäistyminen ja elämänhallinta, narratiivinen työorientaatio, aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen, digitalisaation mahdollisuudet ja haasteet, osallisuuden huomioiva dokumentointi
- työelämästä nousevat ajankohtaiset ilmiöt ja aiheet esimerkiksi syrjäytyminen, mielenterveys- ja päihdeongelmat, väkivalta ja seksuaalinen hyväksikäyttö, monikulttuurisuus, perheiden moninaisuus, yrittäjyys lastensuojelussa
- lastensuojelulaki, muut soveltuvat lait, laatusuositukset, alueelliset, valtakunnalliset ja kansainväliset kehittämisstrategiat- ja hankkeet, ajankohtainen kansallinen ja kansainvälinen tutkimustieto

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Yksilötentti oman aikataulun mukaan opintojakson loppuun mennessä. Tentti tehdään moodlessa 17.1. alkaen ja 11.3. mennessä.

Ryhmätentti tehdään n. 4 hengen samassa ryhmässä, jonka kanssa opiskellaan koko opintojakso.
TENTIN AIKATAULU PE 11.3.2022 klo 9-12

Monimuotototeutus: Yksilötentti auki 17.1.-13.5. ja ryhmätentti 13.5. klo 9-12

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille - LÄHIKERROILLA LÄSNÄOLO LÄHTÖKOHTAISESTI PAKOLLINEN; joka kerralla itseohjautuva poissaolojen seuranta moodlessa; poissolo ilman erillistä korvausta 3 lähikerralta (joko puolikas tai kokonainen päivä); poissaolojen osalta kuitenkin kerran ennakkotehtävien tekeminen ryhmissä normaalisti ja moodlesta itseopiskeluna asioiden ottaminen haltuun
- etälinkkejä vain karanteenitapauksissa tai TAMKin etäsuosituksen vuoksi; sairaustapauksissa sairastetaan; tallenteita ei tehdä lähikerroista
- Aktiivinen ja vastuullinen ote itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätöihin - ENNAKKOTEHTÄVÄT TEHTÄVÄ LÄHIKERTOJEN ONNISTUMISEKSI
- Arvosana tenttien keskiarvona: 0-5 (TAMKin yhteinen arviointikehikko)
HUOM! Opintojaksopalaute edellytys suoritusmerkinnälle - annetaan opintojakson loputtua!

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Itsenäinen työskentely/flipped learning - materiaaleihin tutustumista ja valmistautumista keskiviikkojen opetukseen yksilö- ja ryhmätyönä; sama 4 hengen ryhmä koko opintojakson ajan
- Lähiopetus kampuksella - EI linkkejä kuin sairaustapauksissa tai koronatilanteen vuoksi: luennot, keskustelut, yhteinen työskentely - pääasiallisesti keskiviikot ja tiistaisin
- Etäopetus ZOOM -alustalla
- Reflektioprosessi
- Työelämävierailut ja -vierailijat lähikerroilla
- Yksiö- ja ryhmätentti - ryhmätentti samassa ryhmässä kuin opintojakson aikana

Oppimateriaalit

TENTISSÄ KÄYTETTÄVÄ KIRJALLISUUS:
OSA1 - KOKO AJAN AUKI OLEVA YKSILÖTENTTI - aukeaa 17.1. ja sulkeutuu 11.3.; monimuodolla sulkeutuu 13.5.:
- Hughes, D. 2011. Kiintymyskeskeinen vanhemmuus. Toimivuutta kasvatukseen. PT-kustannus. Tampere.
- Timonen-Kallio, E., Yliruka, L. & Närhi, P. Lastensuojelun terapeuttisen laitoskasvatuksen mallinnus. THL. Työpaperi 23/2017. 47 sivua. (verkkojulkaisu)

OSA - RYHMÄTENTTI OPINTOJAKSON LOPUKSI 11.3. klo 9-12:
- Alatalo, M., Lappi, K. & Petrelius, P. Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden
tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa. Kohti monitoimijaista, yhteistä perhetyötä. THL. Työpaperi 21/2017. 71 sivua. (verkkojulkaisu)
- Lastensuojelun laatusuositus, STM Julkaisuja 2019 (8). Liite 2!!!! (verkkojulkaisu)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 10 op = 270 h, josta
PÄIVÄTOTEUTUS:
Lähiopetuskerrat: 10,5 x 8 h + Sijaishuollon päivä 4 h = n. 90 h = 3 op
Itsenäinen työskentely n. 180 h = n. 7 op, josta
- materiaaleihin tutustuminen/työstäminen yksin ja yhdessä+itsenäiset päiväkirjatehtävät: n. 3 op = 80 h
Tentteihin lukeminen n.4 op = 100 h

MONIMUOTOTEUTUS:
Lähiopetuskerrat: 6 x 8 h = 48 h = 2 op
Itsenäinen työskentely: 220 h = 8 op, josta
Tentteihin lukeminen n.4 op = 100 h

Sisällön jaksotus

ENNAKKOTEHTÄVÄT TAMMIKUUN VIIKOLLA 2: KE 12.1. lähikerralle mukaan!

Tarkempi eteneminen päivätoteutuksen JA monimuodon etenemisen osalta opintojakson moodle-sivulla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa vierailijoiden ja vierailukäyntien muodossa - koronatilanne huomioiden. Jokaisen/jokainen ryhmä on kontaktissa 2 työelämätahon kanssa - avohuolto + sijais-/jälkihuolto, jos mahdollista koronatilanteen vuoksi.

Kansainvälisyys

Burns, Kenneth, Tarja Pösö and Marit Skivenes. Child Welfare Removals by the State: A Cross-Country Analysis of Decision-Making Systems. New York: Oxford University Press, 2016. Chapter 10: Removals of children by the child welfare system—variations and differences across countries. (verkkojulkaisu)

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus pääasiallisesti 19SO-ryhmälle ja 20ASO -ryhmälle - poikkeustapauksessa muille ryhmäläisille (esim. nopeuttajat). Näissä tapauksissa sovittava erikseen A-P Uddin kanssa

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.