Siirry suoraan sisältöön

Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: 7S00EL92

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää tutkimusprosessin eri vaiheet ja muodostaa tutkimusasetelman

- osaa soveltaa keskeisimpiä tutkimusmenetelmiä tutkimusasetelman mukaisesti

- osaa analysoida tilastollista ja laadullista tutkimusaineistoa

Sisältö

- tutkimuksellinen kehittämisosaaminen

- käsitteet ja teoria, tutkimustehtävä ja -kysymykset

- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus, toimintatutkimus, kysely, haastattelu, havainnointi

- tilastollinen analyysi ja sisällön analyysi

- tutkimusetiikka ja luotettavuus

- tutkimuksen raportointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällisen analyysin etenemisen pääpiirteet

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- osaa selittää tutkimusprosessin etenemisen
- osaa muodostaa eheän tutkimusasetelman
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti muodostaen eheän tutkimusasetelman

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 02.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 90

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Piia Roos
  • Jussi Kemmo
  • Tuija Laakso
  • Tapio Yrjölä
  • Anssi-Pekka Udd
Ryhmät
  • 22SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa selittää tutkimusprosessin eri vaiheet ja muodostaa tutkimusasetelman

- osaa soveltaa keskeisimpiä tutkimusmenetelmiä tutkimusasetelman mukaisesti

- osaa analysoida tilastollista ja laadullista tutkimusaineistoa

Sisältö (OJ)

- tutkimuksellinen kehittämisosaaminen

- käsitteet ja teoria, tutkimustehtävä ja -kysymykset

- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus, toimintatutkimus, kysely, haastattelu, havainnointi

- tilastollinen analyysi ja sisällön analyysi

- tutkimusetiikka ja luotettavuus

- tutkimuksen raportointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällisen analyysin etenemisen pääpiirteet

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- osaa selittää tutkimusprosessin etenemisen
- osaa muodostaa eheän tutkimusasetelman
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti muodostaen eheän tutkimusasetelman

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja

Aika ja paikka

HUOM! TARKENTUU ELOKUUSSA 2024, KUN LOPULLISET LUKUJÄRJESTYKSET KUNNOSSA!

TILASTOTIEDE 2 OP
vko 35 Kyselylomake
ti 27.8. iltapäivä; ke 28.8. iltapäivä
vko 36 SPSS
ti 3.9. koko päivä; ke 4.9. koko päivä
vko 37 SPSS
ti 10.9. koko päivä; ke 11.9. koko päivä
vko 38 Tilastolliset tunnusluvut
ti 17.9. koko päivä; ke 18.9. koko päivä
vko 39 Tilastollinen testaaminen
ti 24.9. koko päivä; ke 25.9. koko päivä
vko 40 TENTTI
ti 1.10. iltapäivä; ke 2.10. iltapäivä

TUTKIMUSPROSESSI 3 OP
ti 22.10. Asetelma ja käsitteet; ennakkotehtävänä tutkimusotteisiin tutustuminen
ma 28.10. Tarkoitus, tavoite ja tutkimuskysymykset; tutkimusotteet
ke 6.11. Menetelmäpäivä
ti 12.11. Laadullinen sisällönanalyysi
ti 26.11. Eettisyys ja luotettavuus
ti 26.11. TENTTI
ma 2.12. Raportointi
VAPAAEHTOINEN TUKIPAJA 1 12.3.2025
VAPAAEHTOINEN TUKIPAJA 23.4.2025

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tilastotieteen tentit 1.10. ja 2.10. - hyv/hyl

Tutkimusprosessin tentti TI 26.11. lähikerralla. Arviointi 0-5.
Uusintamahdollisuus MA 20.1. KLO 14-15.30 Juhlasalissa. 2. uusintatentti tukipajan yhteydessä 12.3. klo 12.30-15.30.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tilastotiede: tentti hyv/hyl
Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät: EXAM -yksilötentti arviointi 0-5

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tilastotiede 2 op
Etä- ja lähiopetus
Itsenäinen opiskelu Moodlen materiaalien ja harjoitusaineiston parissa opintojakson tavoitteiden mukaisesti

Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät 3 op
Etä- ja lähiopetus
Itsenäinen opiskelu: tutustuminen Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät -moodlesivun materiaaleihin
Pienryhmätyöskentely seminaariryhmissä eri kertojen teeman puitteissa soveltaen samalla oman opinnäytetyön aiheeseen ja asetelmaan.

Oppimateriaalit

Tilastotieteen opetusmateriaali on Moodlessa osoitteessa: ?

Tutkimustyön perusteiden ja tutkimusmenetelmien moodle (ei avainta)
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=12022

TENTTIMATERIAALI TUTKIMUSPROSESSIIN:
Tutkimustyön perusteet moodlen materiaalit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tilastotiede 2 op = 54 h
Orientaatio 2 tuntia
Kontaktiopetus 36 tuntia
Itsenäinen opiskelu 16 tuntia

Tutkimusprosessi
Lähiopetus n. 28 h = 1 op (+ vapaaehtoiset tukipajat 16 h)
Itsenäinen työskentely: suunnitelman työstäminen, tenttiin lukeminen = 2 op

Sisällön jaksotus

TÄRKEÄÄ:
Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät 5 op koostuu kahdesta osasta:
Tilastotiede 2 op
Tutkimusprosessi 3 op, joka integroidaan osaksi Opinnäytetyön suunnittelu -prosessia syysloman jälkeen. Pääosin aamupäivisin käydään läpi Tutkimusprosessi osuuden sisältöä ja niitä sovelletaan Opinnäytetyön suunnittelussa iltapäivällä pienemmissä ryhmissä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yhteys työelämään opinnäytetyön aiheen kautta, jota työstetään opintojaksolla integroituna Opinnäytetyön suunnittelu -opintojaksoon.

Lisätietoja opiskelijoille

Moodle oppimisympäristöt:
Tilastotieteen perusteet, ei avainta https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=36422
Tutkimustyön perusteet ja menetelmät, ei avainta: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=12022

Ilmoittautumisaika

01.05.2024 - 03.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jussi Kemmo
  • Hanneli Sinisalo
Vastuuhenkilö

Jussi Kemmo

Ryhmät
  • 23ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa selittää tutkimusprosessin eri vaiheet ja muodostaa tutkimusasetelman

- osaa soveltaa keskeisimpiä tutkimusmenetelmiä tutkimusasetelman mukaisesti

- osaa analysoida tilastollista ja laadullista tutkimusaineistoa

Sisältö (OJ)

- tutkimuksellinen kehittämisosaaminen

- käsitteet ja teoria, tutkimustehtävä ja -kysymykset

- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus, toimintatutkimus, kysely, haastattelu, havainnointi

- tilastollinen analyysi ja sisällön analyysi

- tutkimusetiikka ja luotettavuus

- tutkimuksen raportointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällisen analyysin etenemisen pääpiirteet

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- osaa selittää tutkimusprosessin etenemisen
- osaa muodostaa eheän tutkimusasetelman
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti muodostaen eheän tutkimusasetelman

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tutkimusprosessin osalta tentti - suoritustavat:

TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" harjoitukset SPSS-ohjelmalla

"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Opintojaksolla tutkimusprosessin soveltamisen osaamisen osoittaminen tentillä- sovitaan tarkemmin ensimmäisellä lähikerralla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" – Hanneli Sinisalo
- Harjoitukset suoritettu hyväksytysti
- ARVIOINTI: suoritettu

"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- kontaktiopetukseen osallistuminen aktiivisesti
- opinnäytetyön ideapaperin ja asetelman tekeminen tutkimusprosessin teoriaa soveltaen tehtävien kautta. Osaaminen arvioidaan tentin muodossa
- ARVIOINTI: 0-5

ARVOSANA TUTKIMUSPROSESSI -kokonaisuuden arvosanasta - kokoaa osaamisen myös tilastotieteen osalta!

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" – Hanneli Sinisalo
- Luennot
- Itsenäinen työskentely (SPSS)
- Materiaalit Moodlessa

"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen, oman opinnäytetyön ideapaperin/asetelman/tutkimussuunnitelman työstäminen välitehtävien kautta ja tentti

Oppimateriaalit

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Hanneli Sinisalo
- Materiaalit Moodlessa
- Lisälukemistoa:
Nummenmaa (2009): Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Tammi.
Karjalainen: Tilastotieteen perusteet. Pii-kirjat.


"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- Lisäksi sosionomien yhteinen Moodle ”Opinnäytetyö sosiaalialalla”
- yleinen tutkimuskirjallisuus esim.:
Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.;
Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.;
Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä;
Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
- oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa asetelmaa laatiessa

Ilmoittautumisaika

01.05.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 18.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 90

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sari Räisänen
  • Piia Roos
  • Jussi Kemmo
  • Tuija Laakso
  • Anssi-Pekka Udd
Vastuuhenkilö

Anssi-Pekka Udd

Ryhmät
  • 21SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa selittää tutkimusprosessin eri vaiheet ja muodostaa tutkimusasetelman

- osaa soveltaa keskeisimpiä tutkimusmenetelmiä tutkimusasetelman mukaisesti

- osaa analysoida tilastollista ja laadullista tutkimusaineistoa

Sisältö (OJ)

- tutkimuksellinen kehittämisosaaminen

- käsitteet ja teoria, tutkimustehtävä ja -kysymykset

- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus, toimintatutkimus, kysely, haastattelu, havainnointi

- tilastollinen analyysi ja sisällön analyysi

- tutkimusetiikka ja luotettavuus

- tutkimuksen raportointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällisen analyysin etenemisen pääpiirteet

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- osaa selittää tutkimusprosessin etenemisen
- osaa muodostaa eheän tutkimusasetelman
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti muodostaen eheän tutkimusasetelman

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja

Aika ja paikka

Tilastotiede
22.8. klo 9-10.30 opintojakson orientaatio etäopetus https://tuni.zoom.us/j/172330427

Kvantitattivisen tutkimuksen prosessi
31.8. klo 9-12 21SOA
31.8. klo 13-16 21SOB
1.9. klo 9-12 21SOC
1.9. klo 13-16 21SOD

Tilastolliset tunnusluvut, korrelaatio ja ristiintaulukointi
7.9. klo 9-10.30 21SOA
7.9 klo 10.45-12.15 21SOB
7.9 klo 13.00-14.30 21SOC
7.9. klo 14.45-16.00 21SOD

Kyselylomakkeen toteutus E-lomake
13.9. klo 9-12 21SOA
13.9. klo 13-16 21SOC
20.9. klo 9-12 21SOB
20.9. klo 13-16 21SOD

Tilastolliset analyysit Excel /Tixel
27.9. klo 9-12 21SOA
27.9. klo 13-16 21SOC
3.10. klo 9-12 21SOD
3.10. klo 13-16 21SOB

OPINNÄYTETYÖN SUUNNITTELU (tunnit enen syyslomaa lasketaan Opinnäytetyön 5 op opiskelijan resurssista - laitettu tähän toteutukseen selkeyden vuoksi)
KE 23.8. KLO 9-12 Aloitus - opinnäytetyöprosessi
MA 28.8. KLO 13-16 Ideapaperin ideointia
KE 30.8. KLO 9-12 Opparimarkkinat
MA 4.9. KLO 9-16 Ideapaperin ideointia + itsenäistä
MA 11.9. KLO 13-16 Ideapaperin ideointia ja esityksiä
MA 18.9.KLO 9-12 Ideapaperin työstöä - itsenäinen
MA 25.9. KLO 9-16 Ideapaperin työstöä ja esityksiä+itsenäistä
MA 2.10. KLO 13-16 Ideapaperin esityksiä
MA 9.10. KLO 13-16 Ideapaperin esityksiä
SYYSLOMA
TUTKIMUSPROSESSI + OPINNÄYTETYÖN SUUNNITTELU (alla olevan sisällön opiskelijan resurssit Tutkimustyön perusteista 3 op ja Opinnäytetyön suunnittelu 5 op resurssista)
MA 23.10. KLO 9-12+13-16 Tiede ja tutkimus (itsenäinen etukäteen), Opinnäytetyön asetelma, Teoria ja käsitteet
MA 30.10. KLO 9-12+13-16 Tarkoitus, tavoite ja tutkimuskysymykset, Tutkimustyypit
MA 6.11. KLO 13-16 Tutkimusmenetelmät
MA 20.11. KLO 10.30-12+13-16 Laadullisten aineistojen analyysi+Opinnäytetyösuunnitelmien esityksiä
MA 27.11. KLO 9-12+13-16 Eettisyys ja luotettavuus+Opinnäytetyösuunnitelmien esityksiä
MA 4.12. KLO 9-12+13-16 Raportointi+Opinnäytetyösuunnitelmien esityksiä
TI 12.12. KLO 9-12 Opinnäytesuunnitelmien esityksiä
MA 15.1. klo 13-16 Lisäkerta: Opinnäytetyösuunnitelmien esityksiä

TUKIPAJAT KEVÄÄLLÄ 2024 (vapaaehtoiset)
MA 29.1. Aineistonkeruun tukipaja
MA 4.3. Aanalyysitukipaja
MA 25.3. Tulokset ja johtopäätökset -tukipaja
MA 22.4. Viimeistele raportti - työpaja

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tilastotiede suoritetaan oppimistehtävillä, ei tenttiä.

Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät: ei tenttiä, suoritustapana luennoilla sekä pienryhmäkerroilla läsnäolo. Suoritustapana palautetaan oma opinnäytetyösuunnitelma sen valmistuttua, joka arvioidaan 0-5 sen eheyden, johdonmukaisuuden ja sisältöjen soveltamisen kautta.
Suunnitelman palautusaikoja kaksi:
24.11.2023 JA 15.1.2024

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tilastotiede 2 op
Etä- ja lähiopetus
Itsenäinen opiskelu Moodlen materiaalien ja harjoitusaineiston parissa opintojakson tavoitteiden mukaisesti

Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät 2.5 op?
Etä- ja lähiopetus
Itsenäinen opiskelu: tutustuminen Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät -moodlesivun materiaaleihin
Pienryhmätyöskentely seminaariryhmissä eri kertojen teeman puitteissa soveltaen samalla oman opinnäytetyön aiheeseen ja asetelmaan.

Oppimateriaalit

Tilastotieteen opetusmateriaali on Moodlessa osoitteessa (ei avainta)
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=36422

Tutkimustyön perusteiden ja tutkimusmenetelmien moodle (ei avainta)
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=12022

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tilastotiede
Orientaatio 2 tuntia
Kontaktiopetus 16 tuntia
Itsenäinen opiskelu 36 tuntia

Tutkimusprosessi
Lähiopetus n. 25 h = 1 op
Itsenäinen työskentely = 2 op

Sisällön jaksotus

TÄRKEÄÄ:
Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät 5 op koostuu kahdesta osasta:
Tilastotiede 2 op
Tutkimusprosessi 3 op, joka integroidaan osaksi Opinnäytetyön suunnittelu -prosessia syysloman jälkeen. Pääosin aamupäivisin käydään läpi Tutkimusprosessi osuuden sisältöä ja niitä sovelletaan Opinnäytetyön suunnittelussa iltapäivällä pienemmissä ryhmissä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yhteys työelämään opinnäytetyön aiheen kautta, jota työstetään opintojaksolla integroituna Opinnäytetyön suunnittelu -opintojaksoon.

Lisätietoja opiskelijoille

Moodle oppimisympäristöt:
Tilastotieteen perusteet, ei avainta https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=36422

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 18.12.2023

Laajuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sari Räisänen
  • Jussi Kemmo
Vastuuhenkilö

Jussi Kemmo

Ryhmät
  • 22ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa selittää tutkimusprosessin eri vaiheet ja muodostaa tutkimusasetelman

- osaa soveltaa keskeisimpiä tutkimusmenetelmiä tutkimusasetelman mukaisesti

- osaa analysoida tilastollista ja laadullista tutkimusaineistoa

Sisältö (OJ)

- tutkimuksellinen kehittämisosaaminen

- käsitteet ja teoria, tutkimustehtävä ja -kysymykset

- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus, toimintatutkimus, kysely, haastattelu, havainnointi

- tilastollinen analyysi ja sisällön analyysi

- tutkimusetiikka ja luotettavuus

- tutkimuksen raportointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällisen analyysin etenemisen pääpiirteet

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- osaa selittää tutkimusprosessin etenemisen
- osaa muodostaa eheän tutkimusasetelman
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti muodostaen eheän tutkimusasetelman

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja

Aika ja paikka

06.09.2023 9.00 - 12.00 Tutkimusprosessi ja kvalitatiiviset menetelmät
8.9.2023 9.00-12.00 Tilastotiede
8.9.2023 13.00-16.00 Tieteellinen kirjoittaminen/Eija Lähteenmäki
26.9.2023 13.00-16.00 Tiedonhaku/Marja-Liisa Timperi
27.09.2023 9.00 - 12.00 Tutkimusprosessi ja kvalitatiiviset menetelmät
28.9.2023 13.00-16.00 Tilastotiede
25.10.2023 13.00 - 16.00 Tutkimusprosessi ja kvalitatiiviset menetelmät/Tentti. Tenttiaika klo. 14.30-16.00
27.10.2023 13.00-16.00 Tilastotiede

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tutkimusprosessin osalta tentti - suoritustavat:

TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" oppimistehtävä, tarkemmat tiedot orientaatiossa syksyllä 2023

"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Opintojaksolla tutkimusprosessin soveltamisen osaamisen osoittaminen tentillä- sovitaan tarkemmin ensimmäisellä lähikerralla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Sari Räisänen
- Arvioitava SPSS harjoitustehtävä
- ARVIOINTI: suoritettu

"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- kontaktiopetukseen osallistuminen aktiivisesti
- opinnäytetyön ideapaperin ja asetelman tekeminen tutkimusprosessin teoriaa soveltaen tehtävien kautta. Osaaminen arvioidaan ryhmätentin muodossa
- ARVIOINTI: 0-5

ARVOSANA TUTKIMUSPROSESSI -kokonaisuuden arvosanasta - kokoaa osaamisen myös tilastotieteen osalta!

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Sari Räisänen
- materiaalit Moodlessa

"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen, oman opinnäytetyön ideapaperin/asetelman/tutkimussuunnitelman työstäminen välitehtävävien kautta

Oppimateriaalit

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Sari Räisänen
Materiaalit Moodlessa https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=36422

"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- moodlesivun materiaalit - TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET JA TUTKIMUSMENETELMÄT, EI avainta!
- yleinen tutkimuskirjallisuus esim.:
Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.;
Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.;
Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä;
Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
- oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

KOKONAISUUS: 5 op = 135 h
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op = 68 h":
lähiopetus 3 x 3 tuntia
itsenäinen työskentely 59 tuntia opintojakson sisältöjen mukaisesti, materiaalit Moodlessa

"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op = 68 h":
kontaktiopetus lähityöskentelynä 3 x 3 h.
itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista, tutkimusprosessin vaiheiden soveltamista omaan opinnäytetyön ideapaperiin ja asetelmaan.

Sisällön jaksotus

"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op":
Ota mielellään mukaan oma tietokone. Lataa Tixel-ohjelmisto omalle koneelle. Tixel on Excelin lisäosa.


1. kerta
- orientaatio
- määrällisen tutkimuksen perusteet ja prosessi
- kyselytutkimuksen perusteet
- tilastotieteen perusteet ja keskeiset tunnusluvut


2. kerta
- kyselylomakkeen laatiminen ja julkaisu
- E-lomakkeen käyttö, löytyy intrasta hakemalla

3. kerta
-Moodlessa olevan harjoitusaineiston avulla analyysit, tarvitset Tixelin (katso Moodlesta ohjeet asennukseen)

"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op":
TEEMAT:

- TUTKIMUSASETELMA; TEORIA JA KÄSITTEET ja
- TARKOITUS JA TAVOITE, TUTKIMUSKYSYMYKSET; TUTKIMUSOTTEET (1 kerta)
- TUTKIMUSMENETELMÄT (2 kerta)
- LAADULLINEN SISÄLLÖNANALYYSI ja
- TUTKIMUSETIIKKA JA LUOTETTAVUUS, RAPORTOINTI JA YHTEENVETO JA TENTTI (3 kerta)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa asetelmaa laatiessa

Lisätietoja opiskelijoille

MOODLESIVUT:

- Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät, Tilastotieteen perusteet 2,5 op, ei avainta
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=36422


- Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät, EI avainta!

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa selittää tutkimusprosessin
- osaa muodostaa tutkimusasetelman
- osaa selittää teorian merkityksen tutkimuksessa
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti omaan tutkimusaiheeseensa muodostaen eheän kokonaisuuden