Tutkimuksellinen seminaarityö (4op)
Opintojakson tunnus: 7S00EL88
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
 - 4 op
 
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä
                    
Sisältö
-  Aiempaan tutkimukseen tutustuminen valitusta asiakasryhmästä, työorientaatiosta tai yhteiskunnallisesta ilmiöstä.
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy sosionomin työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä
- Lastentarhaopettajan kelpoisuuden hankkivat tekevät tutkielmansa varhaiskasvatuksen teemoista.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely on epäselvä  
- lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista  
- aiheen käsittely jää yleiselle, pinnalliselle tasolla 
- pohdinta kuvailevaa ja kytkentä ammatillisuuteen niukkaa 
- raportoinnissa on noudatettu puutteellisesti TAMKin ohjeita. Tekstissä on ymmärrystä haittaavia   
    kielivirheitä.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely ovat selkeitä 
- lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista  
- sisältö monipuolinen ja jäsentynyt  
- pohdinnassa työn keskeiset käsitteet liitetään ammatilliseen kontekstiin  
- raportti on hyvää asiatekstiä ja kirjoitettu TAMKin ohjeiden mukaan
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely selkeä ja perusteltu  
- lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, lähdeaineisto kattava 
- sisältö perusteellinen ja tyyliltään eheä
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty:  
- työn sisältö on liian suppea ja jäsentymätön 
- teksti pääosaltaan referoitua ja pohdinta toteava 
- paljon puutteita raportin kielellisessä ilmaisussa, raportin ulkoasussa ja lähteiden merkinnässä