Siirry suoraan sisältöön

Pedagogisen osaamisen harjoittelu varhaiskasvatuksessaLaajuus (15 op)

Tunnus: 7S00EM10

Laajuus

15 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa.
- tiedostaa roolinsa ja vastuunsa lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukijana.
- osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia työssään päiväkodissa.
- tietää päivähoidon perustehtävän ja yhteiskunnallisen merkityksen.
- osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen vuorovaikutussuhteen lapsiin ja kykenee huomioimaan lasten yksilölliset tarpeet.
- tuntee varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja kunnan varhaiskasvatussuunnitelmat ja tietää lapsen varhaiskasvatussuunnitelman keskeiset tavoitteet ja tarkoituksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kasvatuksellisesti mielekästä toimintaa hyödyntäen erilaisia kasvatusmenetelmiä huomioiden lapsen laaja-alaisen osaamisen tavoitteet ja oppimisen alueet.
- ymmärtää tavoitteellisuuden merkityksen kasvatustoiminnassa ja osaa asettaa realistisia tavoitteita lasten kasvuun ja kehitykseen liittyen.
- tuntee lapsi- ja perhepalvelut ja selvittää palveluiden tarjonnan harjoittelupaikka-kunnallaan.
- osallistuu vanhempien kanssa päivittäin tehtävään yhteistyöhön, josta saa varmuutta ja taitoja kohdata erilaisia perheitä

Sisältö

Pedagoginen osaaminen
Yhteistyö-,vuorovaikutus-ja palvelujärjestelmäosaaminen
Eettinen osaaminen
Tutkiva ja kehittävä työote

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty: Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelijan taidot, ajattelut, tiedot ja asenne eivät osoita sosiaalialan edistynyttä osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelijan taidot, ajattelut, tiedot ja asenne osoittavat sosiaalialan edistynyttä osaamista.
* Opiskelija jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita ja kykenee soveltamaan näitä toiminnassaan harjoittelupaikassa sekä harjoitteluraportissaan.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 01.04.2025

Ajoitus

23.08.2024 - 10.05.2025

Laajuus

15 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

87 % Lähiopetus, 13 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Petteri Väkiparta
  • Piia Roos
Vastuuhenkilö

Petteri Väkiparta

Ryhmät
  • 24AVOSOVAKA
    Varhaiskasvatuksen opintoja 60 op
  • AVOINAMK
    Avoin amk
  • 24ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa.
- tiedostaa roolinsa ja vastuunsa lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukijana.
- osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia työssään päiväkodissa.
- tietää päivähoidon perustehtävän ja yhteiskunnallisen merkityksen.
- osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen vuorovaikutussuhteen lapsiin ja kykenee huomioimaan lasten yksilölliset tarpeet.
- tuntee varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja kunnan varhaiskasvatussuunnitelmat ja tietää lapsen varhaiskasvatussuunnitelman keskeiset tavoitteet ja tarkoituksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kasvatuksellisesti mielekästä toimintaa hyödyntäen erilaisia kasvatusmenetelmiä huomioiden lapsen laaja-alaisen osaamisen tavoitteet ja oppimisen alueet.
- ymmärtää tavoitteellisuuden merkityksen kasvatustoiminnassa ja osaa asettaa realistisia tavoitteita lasten kasvuun ja kehitykseen liittyen.
- tuntee lapsi- ja perhepalvelut ja selvittää palveluiden tarjonnan harjoittelupaikka-kunnallaan.
- osallistuu vanhempien kanssa päivittäin tehtävään yhteistyöhön, josta saa varmuutta ja taitoja kohdata erilaisia perheitä

Sisältö (OJ)

Pedagoginen osaaminen
Yhteistyö-,vuorovaikutus-ja palvelujärjestelmäosaaminen
Eettinen osaaminen
Tutkiva ja kehittävä työote

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty: Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelijan taidot, ajattelut, tiedot ja asenne eivät osoita sosiaalialan edistynyttä osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelijan taidot, ajattelut, tiedot ja asenne osoittavat sosiaalialan edistynyttä osaamista.
* Opiskelija jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita ja kykenee soveltamaan näitä toiminnassaan harjoittelupaikassa sekä harjoitteluraportissaan.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 28.02.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Laajuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Ryhmät
  • 22SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa.
- tiedostaa roolinsa ja vastuunsa lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukijana.
- osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia työssään päiväkodissa.
- tietää päivähoidon perustehtävän ja yhteiskunnallisen merkityksen.
- osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen vuorovaikutussuhteen lapsiin ja kykenee huomioimaan lasten yksilölliset tarpeet.
- tuntee varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja kunnan varhaiskasvatussuunnitelmat ja tietää lapsen varhaiskasvatussuunnitelman keskeiset tavoitteet ja tarkoituksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kasvatuksellisesti mielekästä toimintaa hyödyntäen erilaisia kasvatusmenetelmiä huomioiden lapsen laaja-alaisen osaamisen tavoitteet ja oppimisen alueet.
- ymmärtää tavoitteellisuuden merkityksen kasvatustoiminnassa ja osaa asettaa realistisia tavoitteita lasten kasvuun ja kehitykseen liittyen.
- tuntee lapsi- ja perhepalvelut ja selvittää palveluiden tarjonnan harjoittelupaikka-kunnallaan.
- osallistuu vanhempien kanssa päivittäin tehtävään yhteistyöhön, josta saa varmuutta ja taitoja kohdata erilaisia perheitä

Sisältö (OJ)

Pedagoginen osaaminen
Yhteistyö-,vuorovaikutus-ja palvelujärjestelmäosaaminen
Eettinen osaaminen
Tutkiva ja kehittävä työote

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty: Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelijan taidot, ajattelut, tiedot ja asenne eivät osoita sosiaalialan edistynyttä osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelijan taidot, ajattelut, tiedot ja asenne osoittavat sosiaalialan edistynyttä osaamista.
* Opiskelija jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita ja kykenee soveltamaan näitä toiminnassaan harjoittelupaikassa sekä harjoitteluraportissaan.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 30.04.2024

Ajoitus

01.05.2023 - 02.06.2024

Laajuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Petteri Väkiparta
  • Nina Himanko
Ryhmät
  • 23ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa.
- tiedostaa roolinsa ja vastuunsa lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukijana.
- osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia työssään päiväkodissa.
- tietää päivähoidon perustehtävän ja yhteiskunnallisen merkityksen.
- osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen vuorovaikutussuhteen lapsiin ja kykenee huomioimaan lasten yksilölliset tarpeet.
- tuntee varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja kunnan varhaiskasvatussuunnitelmat ja tietää lapsen varhaiskasvatussuunnitelman keskeiset tavoitteet ja tarkoituksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kasvatuksellisesti mielekästä toimintaa hyödyntäen erilaisia kasvatusmenetelmiä huomioiden lapsen laaja-alaisen osaamisen tavoitteet ja oppimisen alueet.
- ymmärtää tavoitteellisuuden merkityksen kasvatustoiminnassa ja osaa asettaa realistisia tavoitteita lasten kasvuun ja kehitykseen liittyen.
- tuntee lapsi- ja perhepalvelut ja selvittää palveluiden tarjonnan harjoittelupaikka-kunnallaan.
- osallistuu vanhempien kanssa päivittäin tehtävään yhteistyöhön, josta saa varmuutta ja taitoja kohdata erilaisia perheitä

Sisältö (OJ)

Pedagoginen osaaminen
Yhteistyö-,vuorovaikutus-ja palvelujärjestelmäosaaminen
Eettinen osaaminen
Tutkiva ja kehittävä työote

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty: Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelijan taidot, ajattelut, tiedot ja asenne eivät osoita sosiaalialan edistynyttä osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelijan taidot, ajattelut, tiedot ja asenne osoittavat sosiaalialan edistynyttä osaamista.
* Opiskelija jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita ja kykenee soveltamaan näitä toiminnassaan harjoittelupaikassa sekä harjoitteluraportissaan.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Aika ja paikka

Harjoittelun ajankohdan voi valita oman aikataulunsa mukaan. Suositeltava ajankohta on lokakuu 2023- toukokuu 2024. Merkitse tämän harjoittelujakson moodlen wikiin ajankohta ja harjoittelupaikan sekä harjoittelun ohjaajan yhteystiedot.
Harjoittelun kesto 8 vk - tähän ei lasketa opetusviikkoja.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei ole.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelupaikan ohjaajan antama arviointi ja harjoittelun hyväksyminen. Ohjaava opettaja arvioi raportin ja hyväksyy harjoittelun kokonaisuudessaan ja laittaa suorituksesta merkinnän.

Arviointiasteikko

0-5

Oppimateriaalit

Moodlessa harjoittelun ohjeet. Varhaiskasvatusmoduulin materiaali sekä kirjallisuus ja muu varhaiskasvatuksen kirjallisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Keskimäärin päivittäinen harjoittelu aika on 7h työpaikalla ja 1h suunnitteluun ja kirjallisiin tehtäviin. Viikossa 35 h+5 h.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelun ohjaajana voi toimia päiväkodissa varhaiskasvatuksen sosionomi tai varhaiskasvatuksen opettaja (sosionomi AMK tai kasv.tieteiden kandi/maisteri).

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty:Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelijan taidot, ajattelut, tiedot ja asenne eivät osoita riittävää pedagogista osaamista suhteessa varhaiskasvatuksen sosionomin osaamiseen
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelijan taidot, ajattelut, tiedot ja asenne osoittavat riittävää pedagogista osaamista suhteessa varhaiskasvatuksen sosionomin osaamiseen.
* Opiskelija jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita ja kykenee soveltamaan näitä toiminnassaan harjoittelupaikassa sekä harjoitteluraportissaan.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Ilmoittautumisaika

23.11.2022 - 30.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Petteri Väkiparta
  • Piia Roos
Ryhmät
  • 21SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa.
- tiedostaa roolinsa ja vastuunsa lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukijana.
- osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia työssään päiväkodissa.
- tietää päivähoidon perustehtävän ja yhteiskunnallisen merkityksen.
- osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen vuorovaikutussuhteen lapsiin ja kykenee huomioimaan lasten yksilölliset tarpeet.
- tuntee varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja kunnan varhaiskasvatussuunnitelmat ja tietää lapsen varhaiskasvatussuunnitelman keskeiset tavoitteet ja tarkoituksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kasvatuksellisesti mielekästä toimintaa hyödyntäen erilaisia kasvatusmenetelmiä huomioiden lapsen laaja-alaisen osaamisen tavoitteet ja oppimisen alueet.
- ymmärtää tavoitteellisuuden merkityksen kasvatustoiminnassa ja osaa asettaa realistisia tavoitteita lasten kasvuun ja kehitykseen liittyen.
- tuntee lapsi- ja perhepalvelut ja selvittää palveluiden tarjonnan harjoittelupaikka-kunnallaan.
- osallistuu vanhempien kanssa päivittäin tehtävään yhteistyöhön, josta saa varmuutta ja taitoja kohdata erilaisia perheitä

Sisältö (OJ)

Pedagoginen osaaminen
Yhteistyö-,vuorovaikutus-ja palvelujärjestelmäosaaminen
Eettinen osaaminen
Tutkiva ja kehittävä työote

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty: Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelijan taidot, ajattelut, tiedot ja asenne eivät osoita sosiaalialan edistynyttä osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelijan taidot, ajattelut, tiedot ja asenne osoittavat sosiaalialan edistynyttä osaamista.
* Opiskelija jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita ja kykenee soveltamaan näitä toiminnassaan harjoittelupaikassa sekä harjoitteluraportissaan.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.07.2022

Ajoitus

02.09.2022 - 31.05.2023

Laajuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Avoin AMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Petteri Väkiparta
  • Piia Roos
Vastuuhenkilö

Piia Roos

Ryhmät
  • 22AVOSOVAKA
    Varhaiskasvatuksen opintoja 60 op, S2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa.
- tiedostaa roolinsa ja vastuunsa lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukijana.
- osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia työssään päiväkodissa.
- tietää päivähoidon perustehtävän ja yhteiskunnallisen merkityksen.
- osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen vuorovaikutussuhteen lapsiin ja kykenee huomioimaan lasten yksilölliset tarpeet.
- tuntee varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja kunnan varhaiskasvatussuunnitelmat ja tietää lapsen varhaiskasvatussuunnitelman keskeiset tavoitteet ja tarkoituksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kasvatuksellisesti mielekästä toimintaa hyödyntäen erilaisia kasvatusmenetelmiä huomioiden lapsen laaja-alaisen osaamisen tavoitteet ja oppimisen alueet.
- ymmärtää tavoitteellisuuden merkityksen kasvatustoiminnassa ja osaa asettaa realistisia tavoitteita lasten kasvuun ja kehitykseen liittyen.
- tuntee lapsi- ja perhepalvelut ja selvittää palveluiden tarjonnan harjoittelupaikka-kunnallaan.
- osallistuu vanhempien kanssa päivittäin tehtävään yhteistyöhön, josta saa varmuutta ja taitoja kohdata erilaisia perheitä

Sisältö (OJ)

Pedagoginen osaaminen
Yhteistyö-,vuorovaikutus-ja palvelujärjestelmäosaaminen
Eettinen osaaminen
Tutkiva ja kehittävä työote

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty: Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelijan taidot, ajattelut, tiedot ja asenne eivät osoita sosiaalialan edistynyttä osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelijan taidot, ajattelut, tiedot ja asenne osoittavat sosiaalialan edistynyttä osaamista.
* Opiskelija jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita ja kykenee soveltamaan näitä toiminnassaan harjoittelupaikassa sekä harjoitteluraportissaan.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.06.2022 - 30.04.2023

Ajoitus

04.08.2022 - 31.05.2023

Laajuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Petteri Väkiparta
  • Piia Roos
Vastuuhenkilö

Petteri Väkiparta

Ryhmät
  • 22ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa.
- tiedostaa roolinsa ja vastuunsa lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukijana.
- osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia työssään päiväkodissa.
- tietää päivähoidon perustehtävän ja yhteiskunnallisen merkityksen.
- osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen vuorovaikutussuhteen lapsiin ja kykenee huomioimaan lasten yksilölliset tarpeet.
- tuntee varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja kunnan varhaiskasvatussuunnitelmat ja tietää lapsen varhaiskasvatussuunnitelman keskeiset tavoitteet ja tarkoituksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kasvatuksellisesti mielekästä toimintaa hyödyntäen erilaisia kasvatusmenetelmiä huomioiden lapsen laaja-alaisen osaamisen tavoitteet ja oppimisen alueet.
- ymmärtää tavoitteellisuuden merkityksen kasvatustoiminnassa ja osaa asettaa realistisia tavoitteita lasten kasvuun ja kehitykseen liittyen.
- tuntee lapsi- ja perhepalvelut ja selvittää palveluiden tarjonnan harjoittelupaikka-kunnallaan.
- osallistuu vanhempien kanssa päivittäin tehtävään yhteistyöhön, josta saa varmuutta ja taitoja kohdata erilaisia perheitä

Sisältö (OJ)

Pedagoginen osaaminen
Yhteistyö-,vuorovaikutus-ja palvelujärjestelmäosaaminen
Eettinen osaaminen
Tutkiva ja kehittävä työote

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty: Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelijan taidot, ajattelut, tiedot ja asenne eivät osoita sosiaalialan edistynyttä osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelijan taidot, ajattelut, tiedot ja asenne osoittavat sosiaalialan edistynyttä osaamista.
* Opiskelija jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita ja kykenee soveltamaan näitä toiminnassaan harjoittelupaikassa sekä harjoitteluraportissaan.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Laajuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Petteri Väkiparta
  • Piia Roos
Vastuuhenkilö

Petteri Väkiparta

Ryhmät
  • 20SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa.
- tiedostaa roolinsa ja vastuunsa lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukijana.
- osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia työssään päiväkodissa.
- tietää päivähoidon perustehtävän ja yhteiskunnallisen merkityksen.
- osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen vuorovaikutussuhteen lapsiin ja kykenee huomioimaan lasten yksilölliset tarpeet.
- tuntee varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja kunnan varhaiskasvatussuunnitelmat ja tietää lapsen varhaiskasvatussuunnitelman keskeiset tavoitteet ja tarkoituksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kasvatuksellisesti mielekästä toimintaa hyödyntäen erilaisia kasvatusmenetelmiä huomioiden lapsen laaja-alaisen osaamisen tavoitteet ja oppimisen alueet.
- ymmärtää tavoitteellisuuden merkityksen kasvatustoiminnassa ja osaa asettaa realistisia tavoitteita lasten kasvuun ja kehitykseen liittyen.
- tuntee lapsi- ja perhepalvelut ja selvittää palveluiden tarjonnan harjoittelupaikka-kunnallaan.
- osallistuu vanhempien kanssa päivittäin tehtävään yhteistyöhön, josta saa varmuutta ja taitoja kohdata erilaisia perheitä

Sisältö (OJ)

Pedagoginen osaaminen
Yhteistyö-,vuorovaikutus-ja palvelujärjestelmäosaaminen
Eettinen osaaminen
Tutkiva ja kehittävä työote

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty: Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelijan taidot, ajattelut, tiedot ja asenne eivät osoita sosiaalialan edistynyttä osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelijan taidot, ajattelut, tiedot ja asenne osoittavat sosiaalialan edistynyttä osaamista.
* Opiskelija jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita ja kykenee soveltamaan näitä toiminnassaan harjoittelupaikassa sekä harjoitteluraportissaan.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2021 - 28.03.2022

Ajoitus

01.08.2021 - 31.07.2022

Laajuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Avoin AMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
  • Piia Roos
  • Petteri Väkiparta
  • Piia Roos
Vastuuhenkilö

Piia Roos

Ryhmät
  • 21AVOSOVAKA
    Varhaiskasvatuksen opintoja 60 op, avoin AMK

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa.
- tiedostaa roolinsa ja vastuunsa lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukijana.
- osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia työssään päiväkodissa.
- tietää päivähoidon perustehtävän ja yhteiskunnallisen merkityksen.
- osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen vuorovaikutussuhteen lapsiin ja kykenee huomioimaan lasten yksilölliset tarpeet.
- tuntee varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja kunnan varhaiskasvatussuunnitelmat ja tietää lapsen varhaiskasvatussuunnitelman keskeiset tavoitteet ja tarkoituksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kasvatuksellisesti mielekästä toimintaa hyödyntäen erilaisia kasvatusmenetelmiä huomioiden lapsen laaja-alaisen osaamisen tavoitteet ja oppimisen alueet.
- ymmärtää tavoitteellisuuden merkityksen kasvatustoiminnassa ja osaa asettaa realistisia tavoitteita lasten kasvuun ja kehitykseen liittyen.
- tuntee lapsi- ja perhepalvelut ja selvittää palveluiden tarjonnan harjoittelupaikka-kunnallaan.
- osallistuu vanhempien kanssa päivittäin tehtävään yhteistyöhön, josta saa varmuutta ja taitoja kohdata erilaisia perheitä

Sisältö (OJ)

Pedagoginen osaaminen
Yhteistyö-,vuorovaikutus-ja palvelujärjestelmäosaaminen
Eettinen osaaminen
Tutkiva ja kehittävä työote

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty: Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelijan taidot, ajattelut, tiedot ja asenne eivät osoita sosiaalialan edistynyttä osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelijan taidot, ajattelut, tiedot ja asenne osoittavat sosiaalialan edistynyttä osaamista.
* Opiskelija jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita ja kykenee soveltamaan näitä toiminnassaan harjoittelupaikassa sekä harjoitteluraportissaan.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.

Arviointiasteikko

0-5