Pedagogisen osaamisen harjoittelu varhaiskasvatuksessa (15 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EM10-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 30.04.2024
Ajoitus
01.05.2023 - 02.06.2024
Laajuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petteri Väkiparta
- Nina Himanko
Ryhmät
-
23ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa.
- tiedostaa roolinsa ja vastuunsa lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukijana.
- osaa soveltaa varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia työssään päiväkodissa.
- tietää päivähoidon perustehtävän ja yhteiskunnallisen merkityksen.
- osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen vuorovaikutussuhteen lapsiin ja kykenee huomioimaan lasten yksilölliset tarpeet.
- tuntee varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja kunnan varhaiskasvatussuunnitelmat ja tietää lapsen varhaiskasvatussuunnitelman keskeiset tavoitteet ja tarkoituksen.
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kasvatuksellisesti mielekästä toimintaa hyödyntäen erilaisia kasvatusmenetelmiä huomioiden lapsen laaja-alaisen osaamisen tavoitteet ja oppimisen alueet.
- ymmärtää tavoitteellisuuden merkityksen kasvatustoiminnassa ja osaa asettaa realistisia tavoitteita lasten kasvuun ja kehitykseen liittyen.
- tuntee lapsi- ja perhepalvelut ja selvittää palveluiden tarjonnan harjoittelupaikka-kunnallaan.
- osallistuu vanhempien kanssa päivittäin tehtävään yhteistyöhön, josta saa varmuutta ja taitoja kohdata erilaisia perheitä
Sisältö (OJ)
Pedagoginen osaaminen
Yhteistyö-,vuorovaikutus-ja palvelujärjestelmäosaaminen
Eettinen osaaminen
Tutkiva ja kehittävä työote
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty: Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelijan taidot, ajattelut, tiedot ja asenne eivät osoita sosiaalialan edistynyttä osaamista.
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelijan taidot, ajattelut, tiedot ja asenne osoittavat sosiaalialan edistynyttä osaamista.
* Opiskelija jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita ja kykenee soveltamaan näitä toiminnassaan harjoittelupaikassa sekä harjoitteluraportissaan.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.
Aika ja paikka
Harjoittelun ajankohdan voi valita oman aikataulunsa mukaan. Suositeltava ajankohta on lokakuu 2023- toukokuu 2024. Merkitse tämän harjoittelujakson moodlen wikiin ajankohta ja harjoittelupaikan sekä harjoittelun ohjaajan yhteystiedot.
Harjoittelun kesto 8 vk - tähän ei lasketa opetusviikkoja.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei ole.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelupaikan ohjaajan antama arviointi ja harjoittelun hyväksyminen. Ohjaava opettaja arvioi raportin ja hyväksyy harjoittelun kokonaisuudessaan ja laittaa suorituksesta merkinnän.
Arviointiasteikko
0-5
Oppimateriaalit
Moodlessa harjoittelun ohjeet. Varhaiskasvatusmoduulin materiaali sekä kirjallisuus ja muu varhaiskasvatuksen kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Keskimäärin päivittäinen harjoittelu aika on 7h työpaikalla ja 1h suunnitteluun ja kirjallisiin tehtäviin. Viikossa 35 h+5 h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelun ohjaajana voi toimia päiväkodissa varhaiskasvatuksen sosionomi tai varhaiskasvatuksen opettaja (sosionomi AMK tai kasv.tieteiden kandi/maisteri).
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty:Opiskelija ei ole saavuttanut suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin nähden hyvän tasoa (arvosana 3)
* Opiskelijan taidot, ajattelut, tiedot ja asenne eivät osoita riittävää pedagogista osaamista suhteessa varhaiskasvatuksen sosionomin osaamiseen
* Opiskelijan teoreettinen osaaminen jää kuvailevalle ja toteavalle tasolle. Opiskelija ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan harjoittelupaikassa eikä harjoitteluraportissa.
* Opiskelija ei ota ammatillista vastuuta toiminnastaan harjoittelupaikassa.
Hyväksytty:
* Opiskelijan taidot, ajattelut, tiedot ja asenne osoittavat riittävää pedagogista osaamista suhteessa varhaiskasvatuksen sosionomin osaamiseen.
* Opiskelija jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita ja kykenee soveltamaan näitä toiminnassaan harjoittelupaikassa sekä harjoitteluraportissaan.
* Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös asiakastyöhön ja harjoittelupaikan toimintaan.