Siirry suoraan sisältöön

Sosionomina kohtaamassa asiakkaita ja työyhteisöjäLaajuus (3 op)

Tunnus: 7S00EL26

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa analysoida oman ja ammatillisen identiteetin merkitystä ja roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintansa suunnitelmallisuutta sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa analysoida itseään asiakkaan eettisenä ja ammatillisena kohtaajana sekä yhteistyökykyisyyttään toimijana, oppijana sekä työyhteisön jäsenenä.

Sisältö

- Asenteet ja ennakkoluulot, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus, osallisuus
- Reflektio ennen toimintaa, toiminnan aikana ja jälkeen, teoreettinen reflektio
- Dialogisuus, työyhteisötaidot

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

-

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Ilmoittautumisaika

07.06.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 23.05.2025

Laajuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Petteri Väkiparta
  • Tuija Laakso
  • Jaana Kokkinen
  • Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö

Hanna-Kaisa Korpikoski

Ryhmät
  • 23SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida oman ja ammatillisen identiteetin merkitystä ja roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintansa suunnitelmallisuutta sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa analysoida itseään asiakkaan eettisenä ja ammatillisena kohtaajana sekä yhteistyökykyisyyttään toimijana, oppijana sekä työyhteisön jäsenenä.

Sisältö (OJ)

- Asenteet ja ennakkoluulot, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus, osallisuus
- Reflektio ennen toimintaa, toiminnan aikana ja jälkeen, teoreettinen reflektio
- Dialogisuus, työyhteisötaidot

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Välireflektio joulukuussa 2024 ja ammatillisen kasvun portfolion esittäminen toukokuussa 2025 - apumateriaaleja 23SOn moodlen ammatillisen kasvun osiossa. Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo lähikerroilla pakollinen ryhmäprosessin etenemisen vuoksi. Poissolojen osalta korvaustehtävät katsotaan keväällä läsnäoloseurannan kautta.

Suoritustapana keväällä 2025 omassa ryhmässä esiteltävän ammatillisen kasvun portfolion tekeminen hyväksytyllä reflektion tasolla SEKÄ muiden esitysten seuraaminen ja vertaispalautteen antaminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus koko vuosikurssin kanssa sekä pääosin pienryhmissä.
Itsenäinen päiväkirjatyöskentely ja portfoliotyöskentely.
Ryhmätyöskentely.

Oppimateriaalit

Ammatillisen kasvun materiaalit 23SOn kotisivu-moodlesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus: 3 op = 81 h
Lähikerrat: 2,5 op = 38 h +22 h = 60 h
Itsenäinen työskentely: 17 h

Sisällön jaksotus

SYKSY 2024
26.8. 4h Aloituskerta: totsu (Hanna) yhteisöprojektin alustus (Tuija)
19.9. 4h klo 12:30-13:45 Yksinäisyystyö korkeakouluissa- hanke klo 14-15:45 Maiju Ketko
4.10. 8h yhteisöprojektin työstäminen tiimeissä (itsenäisesti)
22.10. 4h Hyvinvointi: Hervanta mielenreitti (Petteri) + yhteisöprojektin tsekkaus.
25.11. 4h Vuosikurssien kohtaaminen, yhdessä 24so kanssa
3.12. 4h Itsearviointi (Jaana) + yhteisöprojektin tsekkaus (joulujuhla iltapäivällä)
YHT. 20h
____________________________________________________________
KEVÄT 2025
Kevään teemat tarkentuvat myöhemmin!

tammikuu vko 2 Tutorryhmittäin: Työyhteisö teema (Petteri) 1 x 4h
helmikuu vko 7: Kaksi 4h kertaa. Yhteisöprojektin esittelyt, kaikki ryhmät yhdessä.
maaliskuu vko 10: Tutorryhmittäin (Tuija) 1 x 4h
Sosionomikoulutuksen palauteporinat 4.3. klo 13-15
toukokuu vko 21: Ammatillisen kasvun portfolioiden esitykset tutorryhmittäin kahdelle kerralle: 2 x 4h.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 29.04.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.12.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Juha Santala
Vastuuhenkilö

Juha Santala

Ryhmät
  • 23ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida oman ja ammatillisen identiteetin merkitystä ja roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintansa suunnitelmallisuutta sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa analysoida itseään asiakkaan eettisenä ja ammatillisena kohtaajana sekä yhteistyökykyisyyttään toimijana, oppijana sekä työyhteisön jäsenenä.

Sisältö (OJ)

- Asenteet ja ennakkoluulot, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus, osallisuus
- Reflektio ennen toimintaa, toiminnan aikana ja jälkeen, teoreettinen reflektio
- Dialogisuus, työyhteisötaidot

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Port-folion esitys joulukuussa ja osallistuminen opetuskeroille.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- prosessityöskentely (oman kasvun analyysi ammatillisen kasvun teemojen ja ryhmäprosessin kautta)
Vuosi koostuu sisällöllisesti ensimmäisen vuoden tapaan henkilökohtaisen kasvuprosessin dokumentoinnista vuoden aikana sekä vapaamuotoisesta yhteenvedosta ja esittelystä lukuvuoden päätteeksi.

Oppimateriaalit

- henkilökohtaista kasvua ohjaavat materiaalit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 81 tuntia.

30 tuntia lähiopetus
Itsenäistä 51 tuntia

Sisällön jaksotus

26.01.2024 8.30 -11.45 opintojen eteneminen, lukkari, Totsu, A-P: ammatillisen kasvun kuvio, kompetenssit, ops. Nepsymessuvideo, Kirje tuntemattomalle
21.02.2024 8.30 -11.45 suunnitellaan kevään lopetusta. Harjoitteluista, Hyvä vihollinen, Auttamisen peruskysymyksiä linqvist, Runot ja auttaminen
22.3 2024 8.30 - 11.45 teemana pahuus. Ja hyvyys
19.4.2024 9.00- 11.45 Opinnäytetyöprosessin info. Populismi ja demokratia, tulevaisuuden työelämä ja työhyvinvointi
17.05.2023 Koko päivä, Kintulampi
04.09.2023 12.30 - 15.30 Vieraantuminen ja hyväelämä,
27.09.2023 8.30 -15.30 + Opinnäytetyö + auttajan varjotehtävän antaminen
22.10 8.30 -11.45 Auttajan varjo
28.11.2024 10.15 - 15.45 Ammatillisen kasvun reflektio
Yhteenvetolomakkeiden laadinta.


H4-25 (60 henkilöä)
22.10.2024 08.30 - 11.45 C4-09a (21 henkilöä) C4-09b (21 henkilöä)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei voida lukea hyväksi, eikä suorittaa muilla tavoilla

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty: Opiskelija Ei osaa
- jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.
Hyväksytty: Opiskelija
osaa jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- osaa analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.

Ilmoittautumisaika

17.05.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.05.2024

Laajuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 95

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Piia Roos
  • Tuija Laakso
  • Anssi-Pekka Udd
  • Tuija Landström
  • Tuija Landström
Vastuuhenkilö

Anssi-Pekka Udd

Ryhmät
  • 22SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida oman ja ammatillisen identiteetin merkitystä ja roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintansa suunnitelmallisuutta sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa analysoida itseään asiakkaan eettisenä ja ammatillisena kohtaajana sekä yhteistyökykyisyyttään toimijana, oppijana sekä työyhteisön jäsenenä.

Sisältö (OJ)

- Asenteet ja ennakkoluulot, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus, osallisuus
- Reflektio ennen toimintaa, toiminnan aikana ja jälkeen, teoreettinen reflektio
- Dialogisuus, työyhteisötaidot

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ammatillisen kasvun portfolion esittäminen toukokuussa 2024 - apumateriaaleja 22SOn moodlen ammatillisen kasvun osiossa. Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo lähikerroilla pakollinen ryhmäprosessin etenemisen vuoksi. Poissolojen osalta korvaustehtävät katsotaan keväällä läsnäoloseurannan kautta.

Suoritustapana keväällä 2024 omassa ryhmässä esiteltävän ammatillisen kasvun portfolion tekeminen hyväksytyllä reflektion tasolla SEKÄ muiden esitysten seuraaminen ja vertaispalautteen antaminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus koko vuosikurssin kanssa sekä pääosin pienryhmissä.
Itsenäinen päiväkirjatyöskentely ja portfoliotyöskentely.
Ryhmätyöskentely.

Oppimateriaalit

Ammatillisen kasvun materiaalit 22SOn kotisivu-moodlesta.
Yhteisöprojektien tekemistä tukevat materiaalit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus: 3 op = 81 h
Lähikerrat: 2,5 op = 38 h +22 h = 60 h
Itsenäinen työskentely: 17 h = 10 h yhteisöprojektia ja 7 h portfoliota 0,5 op
= 5 h
Yhteisöprojektille käytettävä aika yhteensä n. 16 h (lähikerroilla ja itsenäisesti yhteensä)

Sisällön jaksotus

21.8. Opintoriihi 4 h - syksyn opintojaksot
22.8. Vuoden aloitus 8 h - toteutus, Antaverkan leiri-infoa + yhteisöprojektin aloitus
5.9. Yhteisöprojektin suunnittelua itsenäisesti 4 h
19.-20.9. Ammatillisen kasvun leirikoulu Antaverkka Ylöjärvi: kasvun teemoja ja yhteisöprojektia 6 h
24.10. pienryhmät 4h - TEEMA 1 (Jussi) + yhteisöprojektin jatkaminen
13.11. Järjestöpäivä 8 h
22.11. vuosikurssien kohtaaminen 4 h
30.11. Yhteisöprojektin suunnittelua itsenäisesti 4 h
13.12. pienryhmät 4 h - TEEMA 2 (Piia) + syksyn yhteenvetoa yhdessä + joulujuhla 4 h
46 h
_______________________________
yhteisöprojektin toteutus tammikuun loppuun mennessä
helmikuu: TEEMA 3 (Tuija) + yhteisöprojektien esitykset puolet 4 h
helmikuu: TEEMA 4 (A-P) + yhteisprojektien esitykset puolet 4 h
maaliskuu: opiskelijafoorumi 4 h
huhtikuu harjoitteluajan tapaaminen itsenäisesti 2 h
toukokuu kasvujen yhteenvedot ja kevätjuhla 8 h
22 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yhteistyö työelämän kanssa ryhmien yhteisöprojektien kautta.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 10.03.2023

Ajoitus

25.01.2023 - 11.12.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Juha Santala
Vastuuhenkilö

Juha Santala

Ryhmät
  • 22ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida oman ja ammatillisen identiteetin merkitystä ja roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintansa suunnitelmallisuutta sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa analysoida itseään asiakkaan eettisenä ja ammatillisena kohtaajana sekä yhteistyökykyisyyttään toimijana, oppijana sekä työyhteisön jäsenenä.

Sisältö (OJ)

- Asenteet ja ennakkoluulot, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus, osallisuus
- Reflektio ennen toimintaa, toiminnan aikana ja jälkeen, teoreettinen reflektio
- Dialogisuus, työyhteisötaidot

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Port-folion esitys joulukuussa ja osallistuminen opetuskeroille.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- prosessityöskentely (oman kasvun analyysi ammatillisen kasvun teemojen ja ryhmäprosessin kautta)
Vuosi koostuu sisällöllisesti ensimmäisen vuoden tapaan henkilökohtaisen kasvuprosessin dokumentoinnista vuoden aikana sekä vapaamuotoisesta yhteenvedosta ja esittelystä lukuvuoden päätteeksi.

Oppimateriaalit

- henkilökohtaista kasvua ohjaavat materiaalit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 81 tuntia.

30 tuntia lähiopetus
Itsenäistä 51 tuntia

Sisällön jaksotus

25.01.2023 09.00 - 12.00 opintojen eteneminen, lukkari, Totsu kaikille. A-P: ammatillisen kasvun kuvio, kompetenssit, ops.
Sosionomin ammatti-identiteetti
23.02.2023 13.00 - 16.00 suunnitellaan kevään lopetusta. Aggressiivisuus asiakassuhteissa Asiakastyön harjoittelu II, välireflektio.
20.03.2023 09.00 - 12.00 teemana pahuus.
17.04.2023 09.00 - 12.00 Populismi ja demokratia, tulevaisuuden työelämä ja työhyvinvointi
17.05.2023 09.00 - 16 Viikinsaari,
05.09.2023 09.00 - 12.00 Vieraantuminen ja hyväelämä, auttajan varjo -tehtävän antaminen
28.09.2023 13-16 Auttajan varjo
30.11.2023 09.00-12.00 Ammatillisen kasvun reflektio
Yhteenvetolomakkeiden laadinta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei voida lukea hyväksi, eikä suorittaa muilla tavoilla

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty: Opiskelija Ei osaa
- jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.
Hyväksytty: Opiskelija
osaa jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- osaa analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 29.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.05.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Keskikuru
  • Jussi Kemmo
  • Vesa Joutsen
  • Minna Nurminen
  • Tuija Landström
Vastuuhenkilö

Minna Nurminen

Ryhmät
  • 21SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida oman ja ammatillisen identiteetin merkitystä ja roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintansa suunnitelmallisuutta sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa analysoida itseään asiakkaan eettisenä ja ammatillisena kohtaajana sekä yhteistyökykyisyyttään toimijana, oppijana sekä työyhteisön jäsenenä.

Sisältö (OJ)

- Asenteet ja ennakkoluulot, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus, osallisuus
- Reflektio ennen toimintaa, toiminnan aikana ja jälkeen, teoreettinen reflektio
- Dialogisuus, työyhteisötaidot

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Aika ja paikka

28.9.2022-31.5.2023

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu kolmeen kokonaisuuteen:
1) PAKOLLISET ja AKTIIVISET läsnäolot lähikerroilla - pakollisten poissaolojen osalta sovitaan mahdollisista korvaavuuksista oman pienryhmäopettajan JA ryhmän kanssa
2) pienryhmien oman yhteisöprojektin ja kontaktikerran suunnitteluun, toteutukseen JA esittämiseen osallistuminen aktiivisesti
3) henkilökohtaisen ammatillisen kasvun yhteenvedon hyväksytty tekeminen ja esittäminen opintojakson tavoitteet täyttäen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- pienryhmäpedagogiikka
- yhteistoiminnallisuus
- osallinen, kokemuksellinen ja dialoginen pedagogiikka
- prosessityöskentely (oman kasvun analyysi ammatillisen kasvun teemojen ja ryhmäprosessin kautta)
Vuosi koostuu sisällöllisesti ensimmäisen vuoden tapaan henkilökohtaisen kasvuprosessin dokumentoinnista vuoden aikana sekä vapaamuotoisesta portfolionyhteenvedosta ja esittelystä lukuvuoden päätteeksi.
2. lukuvuotena lähdemme viemään ryhmäprosesseja eteenpäin ammatillisen kasvun kuvion teemojen mukaisesti TOIMIMALLA. Pienryhmät suunnittelevat, toteuttavat ja raportoivat yhteisöprojektin, jossa opetellaan mm. Suunnitelmallisuutta, ja reflektointia toiminnan eri vaiheissa.

Oppimateriaalit

-henkilökohtaista kasvua ohjaavat materiaalit
-ennakkotehtävätekstit
-muu tarvittava materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus: 3 op = 81 h
Lähiopetus: 56 h = 2 op
Itsenäinen kasvun prosessointi+ryhmätuotoksen teko 27 h = 1 op

Sisällön jaksotus

Syyskuu
29.8 Lukuvuoden aloitus, yhteisöprojektien orientaatio ja leirikoulun suunnittelu
14. - 15.9 Leirikoulu
23.9 Pienryhmissä yhteisöprojektin työstämistä
27.9 Teemana huono-osaisuus

Lokakuu
11.10 Pienryhmissä yhteisöprojektin työstämistä
28.10 Teemana arvot ja tunteet

Marraskuu
1.11 Pienryhmissä yhteisöprojektin työstämistä
16.11 Teemana yhteisön jäsenenä

Joulukuu
8.12 Vuosikurssien kohtaaminen 21SO ja 22SO

Tammikuu
9.1 Pienryhmissä yhteisöprojektin työstämistä
31.1 Teemana suunnitelmallinen työskentely
Yhteisöprojektien loppuun saattaminen ja raportointi 31.1.2023 mennessä

Helmikuu
7.2 Yhteisöprojektien esittely koko vuosikursille

Maaliskuu
10.3 Ennakkotehtävä Auttjan varjo
Harjoitteluorientaatio

Huhtikuu
17.4 Harjoittelun välireflektio

Toukokuu
19.5 Harjoittelun loppureflektio
24.-25.5 Portfolioiden palautukset, kauden päätös

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei voida lukea hyväksi, eikä suorittaa muilla tavoilla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Pienryhmien Yhteisöprojektit on sidottu työelämään ja prosessi dokumentoidaan visuaaliseen muotoon, toteutetaan konkreettisesti viimeistään alkuvuodesta 2023. Projekti esitellään helmikuussa 2023 koko omalle vuosikursille ja digitaaliset esitykset palautetaan moodleen somekanavissa julkaisua varten.
Pienryhmätyöskentelyä hyödynnetään myös kevään harjoittelun ja viimeisten harjoittelujen osalta henkilökohtaisen osaamisen ja kasvun suunnittelussa.

Lisätietoja opiskelijoille

-Pakottavat poissaolot sovittava etukäteen
-Oppimisympäristönä ryhmän kotisivu moodlessa

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- osaa analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.

Ilmoittautumisaika

03.01.2022 - 01.04.2022

Ajoitus

24.01.2022 - 09.12.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Juha Santala
Vastuuhenkilö

Juha Santala

Ryhmät
  • 21ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida oman ja ammatillisen identiteetin merkitystä ja roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintansa suunnitelmallisuutta sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa analysoida itseään asiakkaan eettisenä ja ammatillisena kohtaajana sekä yhteistyökykyisyyttään toimijana, oppijana sekä työyhteisön jäsenenä.

Sisältö (OJ)

- Asenteet ja ennakkoluulot, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus, osallisuus
- Reflektio ennen toimintaa, toiminnan aikana ja jälkeen, teoreettinen reflektio
- Dialogisuus, työyhteisötaidot

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Port-folion esitys joulukuussa ja osallistuminen opetuskeroille.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- prosessityöskentely (oman kasvun analyysi ammatillisen kasvun teemojen ja ryhmäprosessin kautta)
Vuosi koostuu sisällöllisesti ensimmäisen vuoden tapaan henkilökohtaisen kasvuprosessin dokumentoinnista vuoden aikana sekä vapaamuotoisesta yhteenvedosta ja esittelystä lukuvuoden päätteeksi.

Oppimateriaalit

- henkilökohtaista kasvua ohjaavat materiaalit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 81 tuntia.

30 tuntia lähiopetus
Itsenäistä 51 tuntia

Sisällön jaksotus

24.01.2022 09.00 - 12.00 opintojen eteneminen, lukkari, Totsu kaikille. A-P: ammatillisen kasvun kuvio, kompetenssit, ops.
Minä kasvattajana /sosiaaliohjaajana
22.02.2022 09.00 - 12.00 suunnitellaan kevään lopetusta. teemana pahuus. Asiakastyön harjoittelu II, välireflektio.
21.03.2022 09.00 - 11.00 Aggressiivisuus asiakassuhteissa
19.04.2022 09.00 - 12.00 Populismi ja demokratia, tulevaisuuden työelämä ja työhyvinvointi
18.05.2022 13.00 - 16.00 Alumni Killi Jokela + norsupallo
31.08.2022 09.00 - 12.00 Vieraantuminen ja hyväelämä, anna auttajan varjo klo, 11 syömään, klo 12 disko
27.09.2022 09.00 - 12.00 Auttajan varjo
29.11.2022 09.00 - 12.00 Ammatillisen kasvun reflektio

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei voida lukea hyväksi, eikä suorittaa muilla tavoilla

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty: Opiskelija Ei osaa
- jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.
Hyväksytty: Opiskelija
osaa jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- osaa analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.

Ilmoittautumisaika

18.05.2021 - 12.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.05.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Petteri Väkiparta
  • Riikkaelina Susipolku-Jensen
  • Anssi-Pekka Udd
  • Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö

Anssi-Pekka Udd

Ryhmät
  • 20SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida oman ja ammatillisen identiteetin merkitystä ja roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintansa suunnitelmallisuutta sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa analysoida itseään asiakkaan eettisenä ja ammatillisena kohtaajana sekä yhteistyökykyisyyttään toimijana, oppijana sekä työyhteisön jäsenenä.

Sisältö (OJ)

- Asenteet ja ennakkoluulot, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus, osallisuus
- Reflektio ennen toimintaa, toiminnan aikana ja jälkeen, teoreettinen reflektio
- Dialogisuus, työyhteisötaidot

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

-

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.
Opintojakson ssisältöjen ja tavoitteiden saavuttaminen näytetään toukokuussa 2022 esiteltävillä henkilökohtaisilla ammatillisen kasvun yhteenvedoilla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suorittaminen edellyttää:
- pakollinen läsnäolo lähikerroilla; korvaavien tehtävien tekeminen omalle ryhmälle sovitusti jokaisesta poissaolosta, jonka syy välttämätön!
- ammatillisen kasvun yhteenvedon tekeminen ja esittäminen hyväksytysti toukokuussa 2022

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- pienryhmätyöskentely
- reflektiopäiväkirjatyöskentely
- soveltava portfoliotyöskentely
- luovat menetelmät

Oppimateriaalit

Ammatillisen kasvun prosessikuvio ja sen 2. vuoden "teemat".
Opintojakson aikana annettava kirjallisuus mm. artikkelit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 3 op = 81 h
Lähiopetus n. 2 op = 70 h
Itsenäinen opiskelu (mm. päiväkirja, yhteenvedon tekeminen) n. 1 op = 11 h

Sisällön jaksotus

ELO-/SYYSKUU
TI 31.8. klo 9-12 ALOITUS
TI 7.9. klo 13-16
PIENRYHMIEN OMAT KERRAT - TUTOROPE SOPII AJANKOHDAN
LOKAKUU
MA 4.10 ja TI 5.10. ”PAJAT”
MARRASKUU
MA 1.11. JA TI 2.11. "ESITYKSET"
MA 15.11. JA 16.11. ”PAJAT”
JOULUKUU
KE 1.12. KLO 9-12 VUOSIKURSSIEN KOHTAAMINEN
KE 8.12. klo 9-12 ITSENÄINEN JOULUJUHLAAN VALMISTAUTUMINEN JA OMAN RYHMÄN KERTA
TO 16.12. YHTEISÖN JOULUJUHLA
VUOSI 2022 (ajankohdat tarkentuvat loppuvuonna)
TAMMIKUU
17.1. AMMATILLISUUDEN RAJAT
HELMIKUU
4.2. SOSIONOMIPÄIVÄ - LISÄTTY 7.12.2021
14.2. TYÖYHTEISÖSSÄ TOIMIMINEN - SEKARYHMÄT
MAALISKUU
8.3. OPISKELIJAFOORUMI - LISÄTTY 22.11.2021
14.3. HARJOITTELUTAVOITTEET JA TUNNELMAT
HUHTIKUU
13.4. HARJOITTELUREFLEKTIO HARKAN AIKANA
TOUKOKUU
24. ja 25.5. KASVUJEN ESITTELYT JA KEVÄTJUHLA + LEIRIKOULU

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kokonaisuutta ei voi lähtökohtaisesti korvata suoraan aiemmilla opinnoilla ryhmäprosessin vuoksi. Nopeuttajien osalta keskustelu oman tutoropettajan kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yhteistyö Tule nähdyksi -hankkeen kanssa syksyn lähikerroilla.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYVÄKSYTTY:
- opiskelija osallistuu lähikerroille aktiivisella otteella
- osaa reflektoida teoreettisella ja kriittisellä otteella omaa kasvuaan 2. opiskeluvuoden aikana henkilökohtaisella ja ammatillisella tasolla, tekee siitä prosessia kuvaavan yhteenvedon ja esittelee sen omassa ryhmässä
HYLÄTTY:
- ei osallistu lähikerroille ollenkaan tai ei osallistu lähikerroilla työskentelyyn tai ei tee korvaustehtäviä hyväksytysti
- ammatillisen kasvun yhteenveto ei täytä teoreettisen ja kriittisen reflektion tasoa, opiskelija ei tee yhteenvetoa tai esittele sitä ryhmässä