Tutkimuksellinen seminaarityöLaajuus (4 op)
Tunnus: 7S00EL88
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä
Sisältö
- Aiempaan tutkimukseen tutustuminen valitusta asiakasryhmästä, työorientaatiosta tai yhteiskunnallisesta ilmiöstä.
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy sosionomin työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä
- Lastentarhaopettajan kelpoisuuden hankkivat tekevät tutkielmansa varhaiskasvatuksen teemoista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely on epäselvä
- lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
- aiheen käsittely jää yleiselle, pinnalliselle tasolla
- pohdinta kuvailevaa ja kytkentä ammatillisuuteen niukkaa
- raportoinnissa on noudatettu puutteellisesti TAMKin ohjeita. Tekstissä on ymmärrystä haittaavia
kielivirheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely ovat selkeitä
- lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
- sisältö monipuolinen ja jäsentynyt
- pohdinnassa työn keskeiset käsitteet liitetään ammatilliseen kontekstiin
- raportti on hyvää asiatekstiä ja kirjoitettu TAMKin ohjeiden mukaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely selkeä ja perusteltu
- lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, lähdeaineisto kattava
- sisältö perusteellinen ja tyyliltään eheä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
- työn sisältö on liian suppea ja jäsentymätön
- teksti pääosaltaan referoitua ja pohdinta toteava
- paljon puutteita raportin kielellisessä ilmaisussa, raportin ulkoasussa ja lähteiden merkinnässä
Ilmoittautumisaika
01.11.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 21.02.2025
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maiju Paldán
- Piia Roos
- Eija Lähteenmäki
- Tuija Laakso
- Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö
Piia Roos
Ryhmät
-
23SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä
Sisältö (OJ)
- Aiempaan tutkimukseen tutustuminen valitusta asiakasryhmästä, työorientaatiosta tai yhteiskunnallisesta ilmiöstä.
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy sosionomin työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä
- Lastentarhaopettajan kelpoisuuden hankkivat tekevät tutkielmansa varhaiskasvatuksen teemoista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely on epäselvä
- lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
- aiheen käsittely jää yleiselle, pinnalliselle tasolla
- pohdinta kuvailevaa ja kytkentä ammatillisuuteen niukkaa
- raportoinnissa on noudatettu puutteellisesti TAMKin ohjeita. Tekstissä on ymmärrystä haittaavia
kielivirheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely ovat selkeitä
- lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
- sisältö monipuolinen ja jäsentynyt
- pohdinnassa työn keskeiset käsitteet liitetään ammatilliseen kontekstiin
- raportti on hyvää asiatekstiä ja kirjoitettu TAMKin ohjeiden mukaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely selkeä ja perusteltu
- lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, lähdeaineisto kattava
- sisältö perusteellinen ja tyyliltään eheä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
- työn sisältö on liian suppea ja jäsentymätön
- teksti pääosaltaan referoitua ja pohdinta toteava
- paljon puutteita raportin kielellisessä ilmaisussa, raportin ulkoasussa ja lähteiden merkinnässä
Aika ja paikka
MUUTOKSET MAHDOLLISIA
7.1.2025 opinto-jakson ohjeistus ETÄ klo 16-17.30 (Piia & Tuija)
13.1.2025 klo 8.30-11.45 (C & D) tieteellinen kirjoittaminen, Maiju Paldan
13.1.2025 klo 12.30-15.45 (A & B) tieteellinen kirjoittaminen, Eija Lähteenmäki
13.1.2025 klo 8.30-10 (A) aiheen rajaus, Piia Roos
13.1.2025 klo 10.15-11.15 (B) aiheen rajaus, Piia Roos
17.1.2025 klo 8.30-10 (C) aiheen rajaus, Tuija Laakso
17.1.2025 klo 10.15-11.15 (D) aiheen rajaus, Tuija Laakso
ETÄ 20.1.2025 klo 8.30-10.00 ryhmä 1 (A & B)
tiedonhankinta / kirjasto / Marja-Liisa Timperi
ETÄ 20.1.2025 klo 10.15-11.45 ryhmä 2 (C & D)
tiedonhankinta / kirjasto / Marja-Liisa Timperi
24.1.2025 klo 8.30 - 10.00 (A & B) kirjoittamisen työpaja, Eija Lähteenmäki
24.1.2025 klo 8.30 - 10.00 (C & D) kirjoittamisen työpaja, Maiju Paldan
ETÄ 3.2.2025 klo 16.00 - 17.30 (A & B) kirjoittamisen työpaja, Eija Lähteenmäki
ETÄ 5.2.2025 klo 16.00 - 17.30 (C & D) kirjoittamisen työpaja, Maiju Paldan
ESITYKSET / päivittyy myöhemmin
klo 12.30-15.45 ryhmä AB Piia
klo 12.30-15.45 ryhmä AB Piia & ryhmä CD Tuija
klo 8.30-11.45 ryhmä CD Tuija
Seminaaritöiden palautukset 21.2 TAI 21.3.2025
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen edellyttää läsnäoloa kontaktiopetuksissa ja opintojaksoon liittyvien tehtävien tekeminen sovitussa aikataulussa. Poikkeustapauksista sovitaan erikseen opintojakson vastuuopettajan kanssa.
Pääpaino arvioinnissa on kirjallisessa osuudessa. Erityisen ansiokas suullinen esitys vaikuttaa kirjallisen esityksen arvosanaan korottavasti ja vastaavasti hyvin heikosti valmisteltu esitys arvosanaa alentavasti.
Arviointiasteikko
0-5
Oppimateriaalit
Tutustuminen opinnäytetyön ohjeistukseen ja arviointikriteereihin, ks. Moodle
Oman aihepiirin mukainen lähdekirjallisuus (minimi 4-5 lähdettä)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.
Info ja ohjeistus, ohjaus 8 h
Tiedonhankinta (kirjasto) 1,5 h
Tieteellinen kirjoittaminen, opetus ja työpajat 6 h
Esitysseminaari 8 h
Itsenäinen työskentely noin 85 h
Sisällön jaksotus
Ohjeistus
Aiheen valinta
Äidinkielen ohjeistus raporttiin liittyen
Kirjoittamisen työpajat
Tiedonhankinta (kirjasto)
Työskentely
Oman työn esittäminen ja yhden työn opponointi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Kansainvälisyys
Yksi englanninkielinen lähdemateriaali
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoon voi hakea hyväksilukua kirjallisen osuuden osalta, jos opiskelijalla on aiempi korkeakoulutasoinen opinnäytetyö tehtynä (max 10 vuotta aiemmin).
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- työn sisältö on liian suppea
- otsikointi ei vastaa lukujen sisältöä, työn kokonaisuus jäsentymätön
- paljon puutteita raportin kielielellisessä ilmaisussa ja ulkoasussa
- pohdinta erittäin puutteellinen
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - epäselvä
2. Lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - yksipuolista puolista, jäsentymätöntä
4. Lähteiden käyttö - pinnallista tai niukkaa
5. Kirjallinen ilmaisu- riittävää
6. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- puuttuu tai on niukkaa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä
2. Lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - jäsentynyt ja selkeä, keskeinen sisältö monipuolinen
4. Lähteiden käyttö - kuvailevaa ja pohtivaa
5. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
6. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyvä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä ja perusteltu
2. Lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, ei pelkkää referaattia
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - monipuolinen
4. Lähteiden käyttö - selkeää, analyyttistä ja kriittistä
5. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
6. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyviä ja raikkaita näkökulmia tuotu esiin
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Piia Roos
- Jussi Kemmo
- Eija Lähteenmäki
- Tuija Laakso
- Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö
Jussi Kemmo
Ryhmät
-
23ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä
Sisältö (OJ)
- Aiempaan tutkimukseen tutustuminen valitusta asiakasryhmästä, työorientaatiosta tai yhteiskunnallisesta ilmiöstä.
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy sosionomin työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä
- Lastentarhaopettajan kelpoisuuden hankkivat tekevät tutkielmansa varhaiskasvatuksen teemoista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely on epäselvä
- lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
- aiheen käsittely jää yleiselle, pinnalliselle tasolla
- pohdinta kuvailevaa ja kytkentä ammatillisuuteen niukkaa
- raportoinnissa on noudatettu puutteellisesti TAMKin ohjeita. Tekstissä on ymmärrystä haittaavia
kielivirheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely ovat selkeitä
- lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
- sisältö monipuolinen ja jäsentynyt
- pohdinnassa työn keskeiset käsitteet liitetään ammatilliseen kontekstiin
- raportti on hyvää asiatekstiä ja kirjoitettu TAMKin ohjeiden mukaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely selkeä ja perusteltu
- lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, lähdeaineisto kattava
- sisältö perusteellinen ja tyyliltään eheä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
- työn sisältö on liian suppea ja jäsentymätön
- teksti pääosaltaan referoitua ja pohdinta toteava
- paljon puutteita raportin kielellisessä ilmaisussa, raportin ulkoasussa ja lähteiden merkinnässä
Aika ja paikka
INFO huhtikuussa, opintojakso alkaa syksyllä 2024
Tarkempi aikataulu Moodlessa
HUOM; ko. opintojaksolla ja varhaiskasvatuksen tutkimuksellinen seminaarityö -opintojaksolla on yhteinen Moodle
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aiheen rajauksessa ja valitussa näkökulmassa pysyminen sekä aiheen tarkoituksenmukaisuus opinnäytetyön näkökulmasta.
Valmiin seminaarityön arviointi (0-5).
Seminaarityön palautus moodlen palautuskansioon. Palautukselle kolme vaihtoehtoa:
-palautus viimeistään 15.9.2024 mennessä (arviointi kolmen viikon sisällä viimeisestä palautuspäivästä).
- palautus viimeistään 15.11.2024 mennessä (arviointi kolmen viikon sisällä viimeisestä palautuspäivästä)
- palautus viimeistään 15.1.2025 mennessä (arviointi kolmen viikon sisällä viimeisestä palautuspäivästä).
Arviointiasteikko
0-5
Oppimateriaalit
Tutustuminen opinnäytetyön ohjeistukseen ja arviointikriteereihin, ks. Moodle
Oman aihepiirin mukainen lähdekirjallisuus (minimi 4-5 lähdettä)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.
Info ja ohjeistus 2 h
Ohjaus 2 h
Tiedonhankinta (kirjasto) 2 h
Tieteellinen kirjoittaminen, opetus 2 h
Itsenäinen työskentely noin 100 h
Sisällön jaksotus
Ohjeistus
Aiheen valinta ja rajaus
Äidinkielen ohjeistus raporttiin liittyen
Tiedonhankinta (kirjasto)
Työskentely
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Hyväksiluku aiemmalla korkeakoulutasoisella opinnäytetyöllä => HyväHot-hakemus. HUOM; pitää olla alle 10 vuotta sitten tehty työ.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Aihepiirin sitominen työelämästä nousevaan tarpeeseen
Kansainvälisyys
Kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden / tieteellisten artikkeleiden hyödyntäminen lähteenä
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkimuksellinen seminaarityö integroidaan opinnäytetyöhön. Seminaarityö tehdään samasta aiheesta kuin opinnäytetyö.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- työn sisältö on liian suppea
- otsikointi ei vastaa lukujen sisältöä, työn kokonaisuus jäsentymätön
- paljon puutteita raportin kielielellisessä ilmaisussa ja ulkoasussa
- pohdinta erittäin puutteellinen
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - epäselvä
2. Lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - yksipuolista puolista, jäsentymätöntä
4. Aineiston kuvailu - pinnallista
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - puuttuu tai niukka
6. Kirjallinen ilmaisu- riittävää
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- puuttuu tai on niukkaa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä
2. Lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - jäsentynyt ja selkeä, keskeinen sisältö monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - hyvä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - pohtivaa
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyvä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä ja perusteltu
2. Lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, ei pelkkää referaattia
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - selkeä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - kriittisesti reflektoiva
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyviä ja raikkaita näkökulmia tuotu esiin
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 01.02.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Piia Roos
- Eija Lähteenmäki
- Tuija Laakso
- Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö
Petteri Väkiparta
Ryhmät
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä
Sisältö (OJ)
- Aiempaan tutkimukseen tutustuminen valitusta asiakasryhmästä, työorientaatiosta tai yhteiskunnallisesta ilmiöstä.
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy sosionomin työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä
- Lastentarhaopettajan kelpoisuuden hankkivat tekevät tutkielmansa varhaiskasvatuksen teemoista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely on epäselvä
- lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
- aiheen käsittely jää yleiselle, pinnalliselle tasolla
- pohdinta kuvailevaa ja kytkentä ammatillisuuteen niukkaa
- raportoinnissa on noudatettu puutteellisesti TAMKin ohjeita. Tekstissä on ymmärrystä haittaavia
kielivirheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely ovat selkeitä
- lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
- sisältö monipuolinen ja jäsentynyt
- pohdinnassa työn keskeiset käsitteet liitetään ammatilliseen kontekstiin
- raportti on hyvää asiatekstiä ja kirjoitettu TAMKin ohjeiden mukaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely selkeä ja perusteltu
- lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, lähdeaineisto kattava
- sisältö perusteellinen ja tyyliltään eheä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
- työn sisältö on liian suppea ja jäsentymätön
- teksti pääosaltaan referoitua ja pohdinta toteava
- paljon puutteita raportin kielellisessä ilmaisussa, raportin ulkoasussa ja lähteiden merkinnässä
Aika ja paikka
MUUTOKSET MAHDOLLISIA
VKO 1 / opinto-jakson ohjeistus / VIDEO-tallenne katsottavissa 3.1.2024 alkaen (Piia & Tuija)
8.1.2024 aiheen valinta
HUOM; ETÄNÄ klo 12.30-15.45 kaikki yhdessä Piia & Tuija
Eijan opetusten aikatauluihin tulossa vielä muutoksia
12.1.2024
klo 12.30-15.45 (A, B, C & D) tieteellinen kirjoittaminen, Eija Lähteenmäki
15.1.2024 klo 10.15-11.45 ryhmä 1 (A & B)
tiedonhankinta / kirjasto / Marja-Liisa Timperi
15.1.2024 klo 12.30-14 ryhmä 2 (C & D)
tiedonhankinta / kirjasto / Marja-Liisa Timperi
18.1. klo 12.30 - 14 (A & B) kirjoittamisen työpaja, Eija Lähteenmäki
18.1. klo 14.15 - 15.45 (C & D) kirjoittamisen työpaja, Eija Lähteenmäki
2.2. klo 12.30 - 14 (A & B) kirjoittamisen työpaja, Eija Lähteenmäki
2.2. klo 14.15 - 15.45 (C & D) kirjoittamisen työpaja, Eija Lähteenmäki
ESITYKSET / alustava aikataulu
12.2. klo 12.30-15.45 ryhmä AB Piia
14.2. klo 12.30-15.45 ryhmä AB Piia & ryhmä CD Tuija
16.2. klo 8.30-11.45 ryhmä CD Tuija
Seminaaritöiden palautukset 16.2 TAI 16.3.2024
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen edellyttää läsnäoloa kontaktiopetuksissa ja opintojaksoon liittyvien tehtävien tekeminen sovitussa aikataulussa. Poikkeustapauksista sovitaan erikseen opintojakson vastuuopettajan kanssa.
Pääpaino arvioinnissa on kirjallisessa osuudessa. Erityisen ansiokas suullinen esitys vaikuttaa kirjallisen esityksen arvosanaan korottavasti ja vastaavasti hyvin heikosti valmisteltu esitys arvosanaa alentavasti.
Arviointiasteikko
0-5
Oppimateriaalit
Tutustuminen opinnäytetyön ohjeistukseen ja arviointikriteereihin, ks. Moodle
Oman aihepiirin mukainen lähdekirjallisuus (minimi 4-5 lähdettä)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.
Info ja ohjeistus, ohjaus 8 h
Tiedonhankinta (kirjasto) 1,5 h
Tieteellinen kirjoittaminen, opetus ja työpajat 6 h
Esitysseminaari 8 h
Itsenäinen työskentely noin 85 h
Sisällön jaksotus
Ohjeistus
Aiheen valinta
Äidinkielen ohjeistus raporttiin liittyen
Kirjoittamisen työpajat
Tiedonhankinta (kirjasto)
Työskentely
Oman työn esittäminen ja yhden työn opponointi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Kansainvälisyys
Yksi englanninkielinen lähdemateriaali
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoon voi hakea hyväksilukua kirjallisen osuuden osalta, jos opiskelijalla on aiempi korkeakoulutasoinen opinnäytetyö tehtynä (max 10 vuotta aiemmin).
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- työn sisältö on liian suppea
- otsikointi ei vastaa lukujen sisältöä, työn kokonaisuus jäsentymätön
- paljon puutteita raportin kielielellisessä ilmaisussa ja ulkoasussa
- pohdinta erittäin puutteellinen
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - epäselvä
2. Lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - yksipuolista puolista, jäsentymätöntä
4. Lähteiden käyttö - pinnallista tai niukkaa
5. Kirjallinen ilmaisu- riittävää
6. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- puuttuu tai on niukkaa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä
2. Lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - jäsentynyt ja selkeä, keskeinen sisältö monipuolinen
4. Lähteiden käyttö - kuvailevaa ja pohtivaa
5. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
6. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyvä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä ja perusteltu
2. Lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, ei pelkkää referaattia
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - monipuolinen
4. Lähteiden käyttö - selkeää, analyyttistä ja kriittistä
5. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
6. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyviä ja raikkaita näkökulmia tuotu esiin
Ilmoittautumisaika
07.04.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 18.12.2023
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Piia Roos
- Jussi Kemmo
- Eija Lähteenmäki
- Tuija Laakso
- Marja-Liisa Timperi
- Nina Himanko
Vastuuhenkilö
Jussi Kemmo
Ryhmät
-
22ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä
Sisältö (OJ)
- Aiempaan tutkimukseen tutustuminen valitusta asiakasryhmästä, työorientaatiosta tai yhteiskunnallisesta ilmiöstä.
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy sosionomin työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä
- Lastentarhaopettajan kelpoisuuden hankkivat tekevät tutkielmansa varhaiskasvatuksen teemoista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely on epäselvä
- lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
- aiheen käsittely jää yleiselle, pinnalliselle tasolla
- pohdinta kuvailevaa ja kytkentä ammatillisuuteen niukkaa
- raportoinnissa on noudatettu puutteellisesti TAMKin ohjeita. Tekstissä on ymmärrystä haittaavia
kielivirheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely ovat selkeitä
- lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
- sisältö monipuolinen ja jäsentynyt
- pohdinnassa työn keskeiset käsitteet liitetään ammatilliseen kontekstiin
- raportti on hyvää asiatekstiä ja kirjoitettu TAMKin ohjeiden mukaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely selkeä ja perusteltu
- lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, lähdeaineisto kattava
- sisältö perusteellinen ja tyyliltään eheä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
- työn sisältö on liian suppea ja jäsentymätön
- teksti pääosaltaan referoitua ja pohdinta toteava
- paljon puutteita raportin kielellisessä ilmaisussa, raportin ulkoasussa ja lähteiden merkinnässä
Aika ja paikka
INFO 19.4.2022, jatkuu syksyllä 2023
Tarkempi aikataulu Moodlessa
HUOM; ko. opintojaksolla ja varhaiskasvatuksen tutkimuksellinen seminaarityö -opintojaksolla on yhteinen Moodle
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aiheen rajauksessa ja valitussa näkökulmassa pysyminen sekä aiheen tarkoituksenmukaisuus opinnäytetyön näkökulmasta.
Valmiin seminaarityön arviointi (0-5).
Seminaarityön palautus moodlen palautuskansioon. Palautukselle kolme vaihtoehtoa:
-palautus viimeistään 15.9.2023 mennessä (arviointi kolmen viikon sisällä viimeisestä palautuspäivästä).
- palautus viimeistään 15.11.2023 mennessä (arviointi kolmen viikon sisällä viimeisestä palautuspäivästä)
- palautus viimeistään 15.1.2024 mennessä (arviointi kolmen viikon sisällä viimeisestä palautuspäivästä).
Arviointiasteikko
0-5
Oppimateriaalit
Tutustuminen opinnäytetyön ohjeistukseen ja arviointikriteereihin, ks. Moodle
Oman aihepiirin mukainen lähdekirjallisuus (minimi 4-5 lähdettä)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.
Info ja ohjeistus 2 h
Ohjaus 2 h
Tiedonhankinta (kirjasto) 2 h
Tieteellinen kirjoittaminen, opetus 2 h
Itsenäinen työskentely noin 100 h
Sisällön jaksotus
Ohjeistus
Aiheen valinta ja rajaus
Äidinkielen ohjeistus raporttiin liittyen
Tiedonhankinta (kirjasto)
Työskentely
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Hyväksiluku aiemmalla korkeakoulutasoisella opinnäytetyöllä => HyväHot-hakemus. HUOM; pitää olla alle 10 vuotta sitten tehty työ.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Aihepiirin sitominen työelämästä nousevaan tarpeeseen
Kansainvälisyys
Kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden / tieteellisten artikkeleiden hyödyntäminen lähteenä
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkimuksellinen seminaarityö integroidaan opinnäytetyöhön. Seminaarityö tehdään samasta aiheesta kuin opinnäytetyö.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- työn sisältö on liian suppea
- otsikointi ei vastaa lukujen sisältöä, työn kokonaisuus jäsentymätön
- paljon puutteita raportin kielielellisessä ilmaisussa ja ulkoasussa
- pohdinta erittäin puutteellinen
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - epäselvä
2. Lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - yksipuolista puolista, jäsentymätöntä
4. Aineiston kuvailu - pinnallista
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - puuttuu tai niukka
6. Kirjallinen ilmaisu- riittävää
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- puuttuu tai on niukkaa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä
2. Lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - jäsentynyt ja selkeä, keskeinen sisältö monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - hyvä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - pohtivaa
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyvä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä ja perusteltu
2. Lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, ei pelkkää referaattia
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - selkeä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - kriittisesti reflektoiva
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyviä ja raikkaita näkökulmia tuotu esiin
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 21.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sosionomi Virtuaalihenkilö
- Piia Roos
- Jussi Kemmo
- Annina Korpela
Vastuuhenkilö
Piia Roos
Ryhmät
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä
Sisältö (OJ)
- Aiempaan tutkimukseen tutustuminen valitusta asiakasryhmästä, työorientaatiosta tai yhteiskunnallisesta ilmiöstä.
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy sosionomin työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä
- Lastentarhaopettajan kelpoisuuden hankkivat tekevät tutkielmansa varhaiskasvatuksen teemoista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely on epäselvä
- lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
- aiheen käsittely jää yleiselle, pinnalliselle tasolla
- pohdinta kuvailevaa ja kytkentä ammatillisuuteen niukkaa
- raportoinnissa on noudatettu puutteellisesti TAMKin ohjeita. Tekstissä on ymmärrystä haittaavia
kielivirheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely ovat selkeitä
- lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
- sisältö monipuolinen ja jäsentynyt
- pohdinnassa työn keskeiset käsitteet liitetään ammatilliseen kontekstiin
- raportti on hyvää asiatekstiä ja kirjoitettu TAMKin ohjeiden mukaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely selkeä ja perusteltu
- lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, lähdeaineisto kattava
- sisältö perusteellinen ja tyyliltään eheä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
- työn sisältö on liian suppea ja jäsentymätön
- teksti pääosaltaan referoitua ja pohdinta toteava
- paljon puutteita raportin kielellisessä ilmaisussa, raportin ulkoasussa ja lähteiden merkinnässä
Aika ja paikka
20.1.2023 ZOOM klo 9-12 KAIKKI / ohjeistus / Piia & Jussi ETÄ
30.1.2023 aiheen valinta
klo 9-12 20SOB Jussi & 20SOC Piia
klo 13-16 20SOD Jussi & 20SOA Piia
2.2.2023
klo 13-16 (A, B, C & D) Annina Korpela 4h tieteellinen kirjoittaminen
30.1.2023 klo 10-12 ryhmä 1 (A & D)
tiedonhankinta / kirjasto / Marja-Liisa Timperi
3.2.2023 klo 9-11 (A & Cryhmä 2 (B & C) 2h
tiedonhankinta / kirjasto / Marja-Liisa Timperi
viikko 7
13.2. klo 13 - 14 (A & D) 60min Annina Korpela kirjoittamisen työpaja
14.2. klo 15 - 16 (B & C) 60min Annina Korpela kirjoittamisen työpaja
viikko 8
22.2. klo 15 - 16 (A & D) 60min Annina Korpela kirjoittamisen työpaja
23.2. klo 15 - 16 (B & C) 60min Annina Korpela kirjoittamisen työpaja
ESITYKSET / alustava aikataulu
6.3. klo 13-16 ryhmä A Piia, ryhmä B Jussi
9.3. klo 9-12 ryhmä C Piia, ryhmä D Jussi
10.3. klo 9-12 ryhmä A Piia, ryhmä B Jussi
10.3. klo 13-16 ryhmä C Piia, ryhmä D Jussi
Seminaaritöiden palautukset 26.2 TAI 24.3.2023
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen edellyttää läsnäoloa kontaktiopetuksissa ja opintojaksoon liittyvien tehtävien tekeminen sovitussa aikataulussa. Poikkeustapauksista sovitaan erikseen opintojakson vastuuopettajan kanssa.
Pääpaino arvioinnissa on kirjallisessa osuudessa. Erityisen ansiokas suullinen esitys vaikuttaa kirjallisen esityksen arvosanaan korottavasti ja vastaavasti hyvin heikosti valmisteltu esitys arvosanaa alentavasti.
Arviointiasteikko
0-5
Oppimateriaalit
Tutustuminen opinnäytetyön ohjeistukseen ja arviointikriteereihin, ks. Moodle
Oman aihepiirin mukainen lähdekirjallisuus (minimi 4-5 lähdettä)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.
Info ja ohjeistus, ohjaus 8 h
Tiedonhankinta (kirjasto) 1,5 h
Tieteellinen kirjoittaminen, opetus 6 h
Esitysseminaari 8 h
Itsenäinen työskentely noin 85 h
Sisällön jaksotus
Ohjeistus
Aiheen valinta
Äidinkielen ohjeistus raporttiin liittyen
Kirjoittamisen työpajat
Tiedonhankinta (kirjasto)
Työskentely
Oman työn esittäminen ja yhden työn opponointi
Kansainvälisyys
Yksi englanninkielinen lähdemateriaali
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- työn sisältö on liian suppea
- otsikointi ei vastaa lukujen sisältöä, työn kokonaisuus jäsentymätön
- paljon puutteita raportin kielielellisessä ilmaisussa ja ulkoasussa
- pohdinta erittäin puutteellinen
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - epäselvä
2. Lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - yksipuolista puolista, jäsentymätöntä
4. Aineiston kuvailu - pinnallista
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - puuttuu tai niukka
6. Kirjallinen ilmaisu- riittävää
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- puuttuu tai on niukkaa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä
2. Lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - jäsentynyt ja selkeä, keskeinen sisältö monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - hyvä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - pohtivaa
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyvä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä ja perusteltu
2. Lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, ei pelkkää referaattia
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - selkeä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - kriittisesti reflektoiva
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyviä ja raikkaita näkökulmia tuotu esiin
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Piia Roos
- Eija Lähteenmäki
- Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö
Piia Roos
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä
Sisältö (OJ)
- Aiempaan tutkimukseen tutustuminen valitusta asiakasryhmästä, työorientaatiosta tai yhteiskunnallisesta ilmiöstä.
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy sosionomin työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä
- Lastentarhaopettajan kelpoisuuden hankkivat tekevät tutkielmansa varhaiskasvatuksen teemoista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely on epäselvä
- lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
- aiheen käsittely jää yleiselle, pinnalliselle tasolla
- pohdinta kuvailevaa ja kytkentä ammatillisuuteen niukkaa
- raportoinnissa on noudatettu puutteellisesti TAMKin ohjeita. Tekstissä on ymmärrystä haittaavia
kielivirheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely ovat selkeitä
- lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
- sisältö monipuolinen ja jäsentynyt
- pohdinnassa työn keskeiset käsitteet liitetään ammatilliseen kontekstiin
- raportti on hyvää asiatekstiä ja kirjoitettu TAMKin ohjeiden mukaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely selkeä ja perusteltu
- lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, lähdeaineisto kattava
- sisältö perusteellinen ja tyyliltään eheä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
- työn sisältö on liian suppea ja jäsentymätön
- teksti pääosaltaan referoitua ja pohdinta toteava
- paljon puutteita raportin kielellisessä ilmaisussa, raportin ulkoasussa ja lähteiden merkinnässä
Aika ja paikka
1.9.-12.12.2022
Tarkempi aikataulu Moodlessa
HUOM; ko. opintojaksolla ja varhaiskasvatuksen tutkimuksellinen seminaarityö -opintojaksolla yhteinen Moodle
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aiheen rajauksessa ja valitussa näkökulmassa pysyminen sekä aiheen tarkoituksenmukaisuus opinnäytetyön näkökulmasta.
Valmiin seminaarityön arviointi (0-5).
Seminaarityön palautus moodlen palautuskansioon. Palautukselle kolme vaihtoehtoa:
-palautus viimeistään 15.11.2022 mennessä (arviointi kolmen viikon sisällä viimeisestä palautuspäivästä).
- palautus viimeistään 15.12.2022 mennessä (arviointi kolmen viikon sisällä viimeisestä palautuspäivästä)
- palautus viimeistään 15.1.2023 mennessä (arviointi kolmen viikon sisällä viimeisestä palautuspäivästä).
Arviointiasteikko
0-5
Oppimateriaalit
Tutustuminen opinnäytetyön ohjeistukseen ja arviointikriteereihin, ks. Moodle
Oman aihepiirin mukainen lähdekirjallisuus (minimi 4-5 lähdettä)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.
Info ja ohjeistus 2 h
Ohjaus 2 h
Tiedonhankinta (kirjasto) 2 h
Tieteellinen kirjoittaminen, opetus 2 h
Itsenäinen työskentely noin 100 h
Sisällön jaksotus
Ohjeistus
Aiheen valinta ja rajaus
Äidinkielen ohjeistus raporttiin liittyen
Tiedonhankinta (kirjasto)
Työskentely
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Kirjallisen osuuden hyväksiluku aiemmalla korkeakoulutasoisella opinnäytetyöllä (ei HyväHot-hakemusta, vaan sovitaan vastuuopettajan kanssa). HUOM; pitää olla alle 10 vuotta sitten tehty työ.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Aihepiirin sitominen työelämästä nousevaan tarpeeseen
Kansainvälisyys
Kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden / tieteellisten artikkeleiden hyödyntäminen lähteenä
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkimuksellinen seminaarityö integroidaan opinnäytetyöhön. Seminaarityö tehdään samasta aiheesta kuin opinnäytetyö.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- työn sisältö on liian suppea
- otsikointi ei vastaa lukujen sisältöä, työn kokonaisuus jäsentymätön
- paljon puutteita raportin kielielellisessä ilmaisussa ja ulkoasussa
- pohdinta erittäin puutteellinen
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - epäselvä
2. Lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - yksipuolista puolista, jäsentymätöntä
4. Aineiston kuvailu - pinnallista
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - puuttuu tai niukka
6. Kirjallinen ilmaisu- riittävää
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- puuttuu tai on niukkaa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä
2. Lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - jäsentynyt ja selkeä, keskeinen sisältö monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - hyvä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - pohtivaa
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyvä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä ja perusteltu
2. Lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, ei pelkkää referaattia
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - selkeä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - kriittisesti reflektoiva
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyviä ja raikkaita näkökulmia tuotu esiin
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 16.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.03.2022
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Piia Roos
- Jussi Kemmo
- Eija Lähteenmäki
- Marja-Liisa Timperi
- Annina Korpela
Vastuuhenkilö
Piia Roos
Ryhmät
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä
Sisältö (OJ)
- Aiempaan tutkimukseen tutustuminen valitusta asiakasryhmästä, työorientaatiosta tai yhteiskunnallisesta ilmiöstä.
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy sosionomin työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä
- Lastentarhaopettajan kelpoisuuden hankkivat tekevät tutkielmansa varhaiskasvatuksen teemoista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely on epäselvä
- lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
- aiheen käsittely jää yleiselle, pinnalliselle tasolla
- pohdinta kuvailevaa ja kytkentä ammatillisuuteen niukkaa
- raportoinnissa on noudatettu puutteellisesti TAMKin ohjeita. Tekstissä on ymmärrystä haittaavia
kielivirheitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely ovat selkeitä
- lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
- sisältö monipuolinen ja jäsentynyt
- pohdinnassa työn keskeiset käsitteet liitetään ammatilliseen kontekstiin
- raportti on hyvää asiatekstiä ja kirjoitettu TAMKin ohjeiden mukaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely selkeä ja perusteltu
- lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, lähdeaineisto kattava
- sisältö perusteellinen ja tyyliltään eheä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
- työn sisältö on liian suppea ja jäsentymätön
- teksti pääosaltaan referoitua ja pohdinta toteava
- paljon puutteita raportin kielellisessä ilmaisussa, raportin ulkoasussa ja lähteiden merkinnässä
Aika ja paikka
13.1. 2022 klo 13-16 KAIKKI / ohjeistus / Piia & Jussi ETÄ
20.1.2022 aiheen valinta
klo 9-12 20SOB Jussi & 20SOC Piia ETÄ
21.1.2022 aiheen valinta
klo 9-12 20SOA Jussi & 20SOD Piia ETÄ
(A & C) Annina Korpela pe 21.1. klo 13-16 tieteellinen kirjoittaminen ETÄ
(B & D) Eija LÄhteenmäki pe 21.1. klo 13-16 tieteellinen kirjoittaminen ETÄ
ma 31.1.2022 tiedonhankinta / kirjasto / Marja-Liisa Timperi
ryhmä 1 (A & C) klo 9-10.30 ETÄ
ryhmä 2 (B & D) klo 10.45-12.15 ETÄ
(A & C) 60min Annina Korpela TI 1.2. klo 9-10 kirjoittamisen työpaja ETÄ
(B & D) 60min Eija LÄhteenmäki to 3.2. klo 13-14 kirjoittamisen työpaja ETÄ
(A & C) 60min Annina Korpelai pe 18.2. klo 9-10 kirjoittamisen työpaja ETÄ
(B & D) 60min Eija LÄhteenmäki pe 18.2. klo 9-10 kirjoittamisen työpaja ETÄ
ESITYKSET
viikko 8 VARHAISKASVATUS
24.2. KLO 9-12 Piia
25.2.KLO 9-12 Piia
viikko 10 MUUT KUIN VARHAISKASVATUS
2 kertaa per opiskelija (sovitaan tarkemmin aloituskerralla 12.1.2022)
7.3. klo 9-12 Jussi
10.3. klo 9-12 Piia
10.3. klo 13-16 Jussi
11.3. klo 9-12 Jussi
Seminaaritöiden palautukset 11.3 TAI 8.4.2022
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Pääpaino arvioinnissa on kirjallisessa osuudessa. Ansiokas suullinen esitys vaikuttaa kirjallisen esityksen arvosanaan korottavasti ja vastaavasti hyvin heikosti valmisteltu esitys arvosanaa alentavasti.
Arviointiasteikko
0-5
Oppimateriaalit
Tutustuminen opinnäytetyön ohjeistukseen ja arviointikriteereihin, ks. Moodle
Oman aihepiirin mukainen lähdekirjallisuus (minimi 4-5 lähdettä)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.
Info ja ohjeistus, ohjaus 8 h
Tiedonhankinta (kirjasto) 1,5 h
Tieteellinen kirjoittaminen, opetus 6 h
Esitysseminaari 8 h
Itsenäinen työskentely noin 85 h
Sisällön jaksotus
Ohjeistus
Aiheen valinta
Äidinkielen ohjeistus raporttiin liittyen
Tiedonhankinta (kirjasto)
Työskentely
Esitysseminaarit
viikko 8 VARHAISKASVATUS
24.2. KLO 9-12 Piia
25.2.KLO 9-12 Piia
viikko 10 MUUT KUIN VARHAISKASVATUS
2 kertaa per opiskelija (sovitaan tarkemmin aloituskerralla 12.1.2022)
7.3. klo 9-12 Piia TAI Jussi
10.3. klo 9-12 Piia
10.3. klo 13-16 Jussi
11.3. klo 9-12 Piia TAI Jussi
Seminaaritöiden palautukset 11.3 TAI 8.4.2022
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- työn sisältö on liian suppea
- otsikointi ei vastaa lukujen sisältöä, työn kokonaisuus jäsentymätön
- paljon puutteita raportin kielielellisessä ilmaisussa ja ulkoasussa
- pohdinta erittäin puutteellinen
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - epäselvä
2. Lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - yksipuolista puolista, jäsentymätöntä
4. Aineiston kuvailu - pinnallista
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - puuttuu tai niukka
6. Kirjallinen ilmaisu- riittävää
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- puuttuu tai on niukkaa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä
2. Lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - jäsentynyt ja selkeä, keskeinen sisältö monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - hyvä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - pohtivaa
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyvä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä ja perusteltu
2. Lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, ei pelkkää referaattia
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - selkeä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - kriittisesti reflektoiva
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyviä ja raikkaita näkökulmia tuotu esiin