Kirjoitusviestintä ja informaatiotekniikkaLaajuus (5 op)
Tunnus: 7S00EL16
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita ja erityisesti artikkelitiedon etsimisessä ja ymmärtää, miten tiedonhankinnan oppimispolku rakentuu sosiaalialalla
- tuntee opiskelun ja työelämän kannalta keskeiset tekstilajit ja osaa soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa
- tuottaa hyvää ja tilanteeseen sopivaa kieltä ja tyyliä
- osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon
- ymmärtää sähköpostin erityisluonteen ja osaa käyttää sitä työviestinnän kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla
-osaa käyttää tietokonetta itsenäisesti ja MS Office -ohjelmia opinnoissaan
- osaa käyttää opinnoissaan TAMKin tietoteknisiä ohjelmia
- osaa soveltaa oppimaansa työelämän tarpeiden mukaan
Sisältö
- TAMKin kirjasto- ja tietopalveluihin tutustuminen, ajantasaisten artikkelien etsiminen kirjoitusviestinnän oppimistehtävää varten
- Kielenhuollon kertaus
- Kirjoittamisen prosessi
- Asiakirjastandardi
- Asiatyyli
- Opiskeluun liittyvien tekstilajien piirteitä: referaatti, essee, raportti, pienoistutkielma
- Työnhaun asiakirjat: työhakemus ja ansioluettelo
- Sosionomin ammatilliset tekstit: muistio, tiedote, raportti, artikkeli, sähköpostiviestit
- Lähteiden käyttö: referointi, lähdeviitteet, lähdeluettelo
- MS-Word
- MS-Excelin perusteet
- MS-PowerPointin perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin perusasiat
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin keskeiset asiat
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kiitettävästi kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 13.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Keskikuru
- Marja-Liisa Timperi
- Annina Korpela
Vastuuhenkilö
Annina Korpela
Ryhmät
-
24ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita ja erityisesti artikkelitiedon etsimisessä ja ymmärtää, miten tiedonhankinnan oppimispolku rakentuu sosiaalialalla
- tuntee opiskelun ja työelämän kannalta keskeiset tekstilajit ja osaa soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa
- tuottaa hyvää ja tilanteeseen sopivaa kieltä ja tyyliä
- osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon
- ymmärtää sähköpostin erityisluonteen ja osaa käyttää sitä työviestinnän kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla
-osaa käyttää tietokonetta itsenäisesti ja MS Office -ohjelmia opinnoissaan
- osaa käyttää opinnoissaan TAMKin tietoteknisiä ohjelmia
- osaa soveltaa oppimaansa työelämän tarpeiden mukaan
Sisältö (OJ)
- TAMKin kirjasto- ja tietopalveluihin tutustuminen, ajantasaisten artikkelien etsiminen kirjoitusviestinnän oppimistehtävää varten
- Kielenhuollon kertaus
- Kirjoittamisen prosessi
- Asiakirjastandardi
- Asiatyyli
- Opiskeluun liittyvien tekstilajien piirteitä: referaatti, essee, raportti, pienoistutkielma
- Työnhaun asiakirjat: työhakemus ja ansioluettelo
- Sosionomin ammatilliset tekstit: muistio, tiedote, raportti, artikkeli, sähköpostiviestit
- Lähteiden käyttö: referointi, lähdeviitteet, lähdeluettelo
- MS-Word
- MS-Excelin perusteet
- MS-PowerPointin perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin perusasiat
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin keskeiset asiat
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kiitettävästi kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä.
Aika ja paikka
Kirjoitusviestintä: lähiopetustunnit ti 16.1. ja ti 5.3.TAMK pääkampus.
:Informaatioteknologia: Lähtötasotesti 24.1 ja työpajat 7.3 TAMK pääkampus
Tiedonhankinta: harjoitustunti lukujärjestyksen mukaisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Informaatiotekniikka: Lähtötasotesti suoritetaan itsenäisesti moodle alustalla 24.1 tunneilla Ei uusintamahdollisuutta. Jos läpäiset testin sinun ei tarvitse osallistua työpajoihin.
Jos testiä ei läpäise, toteutetaan lisäopetus tietojenkäsittelyn työpajoissa 7.3
Kirjoitusviestintä:
Ei tenttiä. Arviointi perustuu kirjallisiin tehtäviin.
Tiedonhankinta: Ei tenttiä. Hyväksytty suoritus itsenäisesti tehdyistä tehtävistä ja osallistuminen kontaktitunnille.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Informaatiotekniikka: testi ja tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty. Hyväksytty arviointi tarkoittaa arvosanan 3 suoritusta, mikäli suoritus jää tason alle, tulee suorituksia täydentää
Kirjoitusviestintä: Arviointi perustuu kirjallisiin tehtäviin (mm. pienoistutkielma).
Tiedonhankinta: Hyväksytty / hylätty suoritus. Hyväksytty suoritus itsenäisesti tehdyistä tehtävistä ja osallistuminen kontaktitunnille.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kirjoitusviestintä: luennot, harjoitukset
Informaatioteknologia: Lähtötasotesti ja itsenäiset tehtävät
Tiedonhankinta: harjoitustunti, itsenäiset tehtävät
Oppimateriaalit
Informaatiotekniikka: Materiaali Moodlessa
Kirjoitusviestintä: Materiaali Moodlessa
Tiedonhankinta: Materiaali Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Informaatiotekniikka: Opiskelijan työmäärä 2 x 27 h, jostalähtötasotestin tekeminen 3h, , mahdollinen työpajoihin osallistuminen 3h, sekä itsenäiset tehtävät 48 h.
Kirjoitusviestintä: 2 x 4 tuntia lähiopetusta, noin 46 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Tiedonhankinta: Opiskelijan työmäärä 1 x 2 tuntia kontaktiopetusta, noin 4 itsenäistä työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Kirjoitusviestintä:
- kielenhuollon kertaus
- raportti tekstilajina
- TAMKin Kirjallisen raportoinnin ohjeet ja raporttipohja
- tekstiviitteet ja lähdeluettelo
Informaatiotekniikka:
Lähtötasotesti ja testin perusteella työpajat niille , jotka eivät testiä läpäise ( word, excel, powerpoint)
Itsenäiset tehtävät
Videointitehtävä
Tekijänoikeudet
Tekoäly ja opiskelu
Tiedonhankinta:
-Kirjaston tietoaineistot ja palvelut, etäkäyttö
- Tiedonhankintataidot opiskelutaitona mm. hakutekniikat
- Eettinen tiedonkäyttö korkeakouluopinnoissa
- Tieteen avoimuus, avoin tiede käsitteenä
- Valikoidut oman koulutusalan kotimaiset ja kansainväliset tiedonlähteet
- Tiedonhankintaprosessin ymmärtäminen, tiedonhaun suunnittelu
- Aiheenmukaisen tiedonhaun tekniikat ja strategiat
- Hakutulosten osuvuuden ja lähteiden luotettavuuden arviointi
Avoimet julkaisut tiedonhaussa
Viittauskäytännöt osana hyvää tieteellistä käytäntöä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Informaatiotekniikka: Aikaisemmin suoritetut, osuuden tavoitteita vastaavat korkeakouluopinnot voidaan hyväksyä ahotoinnilla. Nämä katsotaan opiskelijakohtaisesti. Ota yhteys osuuden opettajaan: sanna.keskikuru@tuni.fi
Kirjoitusviestintä: Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole.
Tiedonhankinta: Aikaisemmin suoritetut, osuuden tavoitteita vastaavat korkeakouluopinnot voidaan hyväksyä. Ota yhteys osuuden opettajaan: marja-liisa.timperi@tuni.fi
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä annetussa aikataulussa. Teksteissä on huomattavia virheitä ja puutteita, jotka häiritsevät ymmärrettävyyttä. Viesteissä ei huomioida tilannetta eikä vastaanottajaa. Asettelu ei vastaa ohjeita. Lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai niiden merkitsemisessä on huomattavia puutteita.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin perusasiat
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti, ja referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin keskeiset asiat
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden.Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kiitettävästi kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä.
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 30.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 18.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Keskikuru
- Eija Lähteenmäki
- Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö
Sanna Keskikuru
Ryhmät
-
23SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
-
23SOASosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä A
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita ja erityisesti artikkelitiedon etsimisessä ja ymmärtää, miten tiedonhankinnan oppimispolku rakentuu sosiaalialalla
- tuntee opiskelun ja työelämän kannalta keskeiset tekstilajit ja osaa soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa
- tuottaa hyvää ja tilanteeseen sopivaa kieltä ja tyyliä
- osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon
- ymmärtää sähköpostin erityisluonteen ja osaa käyttää sitä työviestinnän kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla
-osaa käyttää tietokonetta itsenäisesti ja MS Office -ohjelmia opinnoissaan
- osaa käyttää opinnoissaan TAMKin tietoteknisiä ohjelmia
- osaa soveltaa oppimaansa työelämän tarpeiden mukaan
Sisältö (OJ)
- TAMKin kirjasto- ja tietopalveluihin tutustuminen, ajantasaisten artikkelien etsiminen kirjoitusviestinnän oppimistehtävää varten
- Kielenhuollon kertaus
- Kirjoittamisen prosessi
- Asiakirjastandardi
- Asiatyyli
- Opiskeluun liittyvien tekstilajien piirteitä: referaatti, essee, raportti, pienoistutkielma
- Työnhaun asiakirjat: työhakemus ja ansioluettelo
- Sosionomin ammatilliset tekstit: muistio, tiedote, raportti, artikkeli, sähköpostiviestit
- Lähteiden käyttö: referointi, lähdeviitteet, lähdeluettelo
- MS-Word
- MS-Excelin perusteet
- MS-PowerPointin perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin perusasiat
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin keskeiset asiat
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kiitettävästi kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä.
Aika ja paikka
Kirjoitusviestintä: TAMK pääkampus, syksy 2023
Informaatioteknologia: TAMK, pääkampus ja verkko, syksy 2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjoitusviestintä: Kielenhuollon testin ajankohta sovitaan yhdessä. Arviointi perustuu testin lisäksi kirjallisiin tehtäviin.
Informaatioteknologia: Lähtötasotesti suoritetaan itsenäisesti moodle alustalla 25.8 klo 13-16. Ei uusintamahdollisuutta. Jos läpäiset testin sinun ei tarvitse osallistua työpajoihin.
Jos testiä ei läpäise, toteutetaan lisäopetus tietojenkäsittelyn työpajoissa myöhemmin ilmoitettuna ajankohtana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjoitusviestintä: kielenhuollon testi (painoarvo lopullisessa arvioinnissa 1/3), pienoistutkielma (painoarvo lopullisessa arvioinnissa 2/3), opintojakson tehtävät (hyv/hyl)
Informaatioteknologian osuuden testi ja tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty. Hyväksytty arviointi tarkoittaa arvosanan 3 suoritusta, mikäli suoritus jää tason alle, tulee suorituksia täydentää
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kirjoitusviestintä: luennot, harjoitukset
Informaatioteknologia: Lähtötasotesti ja itsenäiset tehtävät
Oppimateriaalit
Kirjoitusviestintä: Opettajan laatima materiaali, jaetaan Moodlen kautta.
Informaatioteknologia: Opettajan laatima materiaali, jaetaan Moodlen kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjoitusviestintä: Opiskelijan työmäärä 3 x 27 h, aktiivinen osallistuminen kontaktitunneille sekä tehtävien tekeminen tuntien ulkopuolella itsenäisesti ja parin kanssa.
Informaatioteknologia: Opiskelijan työmäärä 2 x 27 h, lähtötasotestin tekeminen , mahdollinen työpajoihin osallistuminen sekä itsenäiset tehtävät
Sisällön jaksotus
Kirjoitusviestintä:
- kielenhuollon kertaus
- opiskelussa tarpeelliset tekstilajit: referaatti, essee, raportti
- tiedonhaku
- TAMKin Kirjallisen raportoinnin ohje ja raporttipohja
- tekstiviitteet ja lähdeluettelo
- muistiot ja tiedotteet
Informaatioteknologia:
Lähtötasotesti ja testin perusteella työpajat niille , jotka eivät testiä läpäise ( word, excel, powerpoint)
Itsenäiset tehtävät
Videointitehtävä
Tekijänoikeudet
Tekoäly ja opiskelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjoitusviestintä: Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole.
Informaatioteknologia: Aikaisemmin suoritetut osuuden tavoitteita vastaavat korkeakouluopinnot voidaan hyväksyä ahotoinnilla. Nämä katsotaan opiskelijakohtaisesti. Ota yhteys osuuden opettajaan: sanna.keskikuru@tuni.fi
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 30.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 18.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Keskikuru
- Marja-Liisa Timperi
- Annina Korpela
Vastuuhenkilö
Annina Korpela
Ryhmät
-
23SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
-
23SOBSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä B
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita ja erityisesti artikkelitiedon etsimisessä ja ymmärtää, miten tiedonhankinnan oppimispolku rakentuu sosiaalialalla
- tuntee opiskelun ja työelämän kannalta keskeiset tekstilajit ja osaa soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa
- tuottaa hyvää ja tilanteeseen sopivaa kieltä ja tyyliä
- osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon
- ymmärtää sähköpostin erityisluonteen ja osaa käyttää sitä työviestinnän kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla
-osaa käyttää tietokonetta itsenäisesti ja MS Office -ohjelmia opinnoissaan
- osaa käyttää opinnoissaan TAMKin tietoteknisiä ohjelmia
- osaa soveltaa oppimaansa työelämän tarpeiden mukaan
Sisältö (OJ)
- TAMKin kirjasto- ja tietopalveluihin tutustuminen, ajantasaisten artikkelien etsiminen kirjoitusviestinnän oppimistehtävää varten
- Kielenhuollon kertaus
- Kirjoittamisen prosessi
- Asiakirjastandardi
- Asiatyyli
- Opiskeluun liittyvien tekstilajien piirteitä: referaatti, essee, raportti, pienoistutkielma
- Työnhaun asiakirjat: työhakemus ja ansioluettelo
- Sosionomin ammatilliset tekstit: muistio, tiedote, raportti, artikkeli, sähköpostiviestit
- Lähteiden käyttö: referointi, lähdeviitteet, lähdeluettelo
- MS-Word
- MS-Excelin perusteet
- MS-PowerPointin perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin perusasiat
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin keskeiset asiat
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kiitettävästi kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä.
Aika ja paikka
Kirjoitusviestintä: TAMK pääkampus, syksy 2023
Informaatioteknologia: TAMK, pääkampus ja verkko, syksy 2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjoitusviestintä: Kielenhuollon testin ajankohta sovitaan yhdessä. Arviointi perustuu testin lisäksi kirjallisiin tehtäviin.
Informaatioteknologia: Lähtötasotesti suoritetaan itsenäisesti moodle alustalla 25.8 klo 13-16. Ei uusintamahdollisuutta. Jos läpäiset testin sinun ei tarvitse osallistua työpajoihin.
Jos testiä ei läpäise, toteutetaan lisäopetus tietojenkäsittelyn työpajoissa myöhemmin ilmoitettuna ajankohtana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjoitusviestintä: kielenhuollon testi (painoarvo lopullisessa arvioinnissa 1/3), pienoistutkielma (painoarvo lopullisessa arvioinnissa 2/3), opintojakson tehtävät (hyv/hyl)
Informaatioteknologian osuuden testi ja tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty. Hyväksytty arviointi tarkoittaa arvosanan 3 suoritusta, mikäli suoritus jää tason alle, tulee suorituksia täydentää
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kirjoitusviestintä: luennot, harjoitukset
Informaatioteknologia: Lähtötasotesti ja itsenäiset tehtävät
Oppimateriaalit
Kirjoitusviestintä: Opettajan laatima materiaali, jaetaan Moodlen kautta.
Informaatioteknologia: Opettajan laatima materiaali, jaetaan Moodlen kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjoitusviestintä: Opiskelijan työmäärä 3 x 27 h, aktiivinen osallistuminen kontaktitunneille sekä tehtävien tekeminen tuntien ulkopuolella itsenäisesti ja parin kanssa.
Informaatioteknologia: Opiskelijan työmäärä 2 x 27 h, lähtötasotestin tekeminen , mahdollinen työpajoihin osallistuminen sekä itsenäiset tehtävät
Sisällön jaksotus
Kirjoitusviestintä:
- kielenhuollon kertaus
- opiskelussa tarpeelliset tekstilajit: referaatti, essee, raportti
- tiedonhaku
- TAMKin Kirjallisen raportoinnin ohje ja raporttipohja
- tekstiviitteet ja lähdeluettelo
- muistiot ja tiedotteet
Informaatioteknologia:
Lähtötasotesti ja testin perusteella työpajat niille , jotka eivät testiä läpäise ( word, excel, powerpoint)
Itsenäiset tehtävät
Videointitehtävä
Tekijänoikeudet
Tekoäly ja opiskelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjoitusviestintä: Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole.
Informaatioteknologia: Aikaisemmin suoritetut osuuden tavoitteita vastaavat korkeakouluopinnot voidaan hyväksyä ahotoinnilla. Nämä katsotaan opiskelijakohtaisesti. Ota yhteys osuuden opettajaan: sanna.keskikuru@tuni.fi
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 30.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 18.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Keskikuru
- Eija Lähteenmäki
- Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö
Sanna Keskikuru
Ryhmät
-
23SOCSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä C
-
23SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita ja erityisesti artikkelitiedon etsimisessä ja ymmärtää, miten tiedonhankinnan oppimispolku rakentuu sosiaalialalla
- tuntee opiskelun ja työelämän kannalta keskeiset tekstilajit ja osaa soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa
- tuottaa hyvää ja tilanteeseen sopivaa kieltä ja tyyliä
- osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon
- ymmärtää sähköpostin erityisluonteen ja osaa käyttää sitä työviestinnän kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla
-osaa käyttää tietokonetta itsenäisesti ja MS Office -ohjelmia opinnoissaan
- osaa käyttää opinnoissaan TAMKin tietoteknisiä ohjelmia
- osaa soveltaa oppimaansa työelämän tarpeiden mukaan
Sisältö (OJ)
- TAMKin kirjasto- ja tietopalveluihin tutustuminen, ajantasaisten artikkelien etsiminen kirjoitusviestinnän oppimistehtävää varten
- Kielenhuollon kertaus
- Kirjoittamisen prosessi
- Asiakirjastandardi
- Asiatyyli
- Opiskeluun liittyvien tekstilajien piirteitä: referaatti, essee, raportti, pienoistutkielma
- Työnhaun asiakirjat: työhakemus ja ansioluettelo
- Sosionomin ammatilliset tekstit: muistio, tiedote, raportti, artikkeli, sähköpostiviestit
- Lähteiden käyttö: referointi, lähdeviitteet, lähdeluettelo
- MS-Word
- MS-Excelin perusteet
- MS-PowerPointin perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin perusasiat
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin keskeiset asiat
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kiitettävästi kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä.
Aika ja paikka
Kirjoitusviestintä: TAMK pääkampus, syksy 2023
Informaatioteknologia: TAMK, pääkampus ja verkko, syksy 2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjoitusviestintä: Kielenhuollon testin ajankohta sovitaan yhdessä. Arviointi perustuu testin lisäksi kirjallisiin tehtäviin.
Informaatioteknologia: Lähtötasotesti suoritetaan itsenäisesti moodle alustalla 25.8 klo 13-16. Ei uusintamahdollisuutta. Jos läpäiset testin sinun ei tarvitse osallistua työpajoihin.Jos testiä ei läpäise, toteutetaan lisäopetus tietojenkäsittelyn työpajoissa myöhemmin ilmoitettuna ajankohtana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjoitusviestintä: kielenhuollon testi (painoarvo lopullisessa arvioinnissa 1/3), pienoistutkielma (painoarvo lopullisessa arvioinnissa 2/3), opintojakson tehtävät (hyv/hyl)
Informaatioteknologian osuuden testi ja tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty. Hyväksytty arviointi tarkoittaa arvosanan 3 suoritusta, mikäli suoritus jää tason alle, tulee suorituksia täydentää
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kirjoitusviestintä: luennot, harjoitukset
Informaatioteknologia: Lähtötasotesti ja itsenäiset tehtävät
Oppimateriaalit
Kirjoitusviestintä: Opettajan laatima materiaali, jaetaan Moodlen kautta.
Informaatioteknologia: Opettajan laatima materiaali, jaetaan Moodlen kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjoitusviestintä: Opiskelijan työmäärä 3 x 27 h, aktiivinen osallistuminen kontaktitunneille sekä tehtävien tekeminen tuntien ulkopuolella itsenäisesti ja parin kanssa.
Informaatioteknologia: Opiskelijan työmäärä 2 x 27 h, lähtötasotestin tekeminen , mahdollinen työpajoihin osallistuminen sekä itsenäiset tehtävät
Sisällön jaksotus
Kirjoitusviestintä:
- kielenhuollon kertaus
- opiskelussa tarpeelliset tekstilajit: referaatti, essee, raportti
- tiedonhaku
- TAMKin Kirjallisen raportoinnin ohje ja raporttipohja
- tekstiviitteet ja lähdeluettelo
- muistiot ja tiedotteet
Informaatioteknologia:
Lähtötasotesti ja testin perusteella työpajat niille , jotka eivät testiä läpäise ( word, excel, powerpoint)
Itsenäiset tehtävät
Videointitehtävä
Tekijänoikeudet
Tekoäly ja opiskelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjoitusviestintä: Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole.
Informaatioteknologia: Aikaisemmin suoritetut osuuden tavoitteita vastaavat korkeakouluopinnot voidaan hyväksyä ahotoinnilla. Nämä katsotaan opiskelijakohtaisesti. Ota yhteys osuuden opettajaan: sanna.keskikuru@tuni.fi
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 30.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 18.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Keskikuru
- Marja-Liisa Timperi
- Annina Korpela
Vastuuhenkilö
Sanna Keskikuru
Ryhmät
-
23SODSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä D
-
23SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita ja erityisesti artikkelitiedon etsimisessä ja ymmärtää, miten tiedonhankinnan oppimispolku rakentuu sosiaalialalla
- tuntee opiskelun ja työelämän kannalta keskeiset tekstilajit ja osaa soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa
- tuottaa hyvää ja tilanteeseen sopivaa kieltä ja tyyliä
- osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon
- ymmärtää sähköpostin erityisluonteen ja osaa käyttää sitä työviestinnän kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla
-osaa käyttää tietokonetta itsenäisesti ja MS Office -ohjelmia opinnoissaan
- osaa käyttää opinnoissaan TAMKin tietoteknisiä ohjelmia
- osaa soveltaa oppimaansa työelämän tarpeiden mukaan
Sisältö (OJ)
- TAMKin kirjasto- ja tietopalveluihin tutustuminen, ajantasaisten artikkelien etsiminen kirjoitusviestinnän oppimistehtävää varten
- Kielenhuollon kertaus
- Kirjoittamisen prosessi
- Asiakirjastandardi
- Asiatyyli
- Opiskeluun liittyvien tekstilajien piirteitä: referaatti, essee, raportti, pienoistutkielma
- Työnhaun asiakirjat: työhakemus ja ansioluettelo
- Sosionomin ammatilliset tekstit: muistio, tiedote, raportti, artikkeli, sähköpostiviestit
- Lähteiden käyttö: referointi, lähdeviitteet, lähdeluettelo
- MS-Word
- MS-Excelin perusteet
- MS-PowerPointin perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin perusasiat
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin keskeiset asiat
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kiitettävästi kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä.
Aika ja paikka
Kirjoitusviestintä: TAMK pääkampus, syksy 2023
Informaatioteknologia: TAMK, pääkampus ja verkko, syksy 2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjoitusviestintä: Kielenhuollon testin ajankohta sovitaan yhdessä. Arviointi perustuu testin lisäksi kirjallisiin tehtäviin.
Informaatioteknologia: Lähtötasotesti suoritetaan itsenäisesti moodle alustalla 25.8 klo 13-16. Ei uusintamahdollisuutta. Jos läpäiset testin sinun ei tarvitse osallistua työpajoihin.
Jos testiä ei läpäise, toteutetaan lisäopetus tietojenkäsittelyn työpajoissa myöhemmin ilmoitettuna ajankohtana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjoitusviestintä: kielenhuollon testi (painoarvo lopullisessa arvioinnissa 1/3), pienoistutkielma (painoarvo lopullisessa arvioinnissa 2/3), opintojakson tehtävät (hyv/hyl)
Informaatioteknologian osuuden testi ja tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty. Hyväksytty arviointi tarkoittaa arvosanan 3 suoritusta, mikäli suoritus jää tason alle, tulee suorituksia täydentää
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kirjoitusviestintä: luennot, harjoitukset
Informaatioteknologia: Lähtötasotesti ja itsenäiset tehtävät
Oppimateriaalit
Kirjoitusviestintä: Opettajan laatima materiaali, jaetaan Moodlen kautta.
Informaatioteknologia: Opettajan laatima materiaali, jaetaan Moodlen kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjoitusviestintä: Opiskelijan työmäärä 3 x 27 h, aktiivinen osallistuminen kontaktitunneille sekä tehtävien tekeminen tuntien ulkopuolella itsenäisesti ja parin kanssa.
Informaatioteknologia: Opiskelijan työmäärä 2 x 27 h, lähtötasotestin tekeminen , mahdollinen työpajoihin osallistuminen sekä itsenäiset tehtävät
Sisällön jaksotus
Kirjoitusviestintä:
- kielenhuollon kertaus
- opiskelussa tarpeelliset tekstilajit: referaatti, essee, raportti
- tiedonhaku
- TAMKin Kirjallisen raportoinnin ohje ja raporttipohja
- tekstiviitteet ja lähdeluettelo
- muistiot ja tiedotteet
Informaatioteknologia:
Lähtötasotesti ja testin perusteella työpajat niille , jotka eivät testiä läpäise ( word, excel, powerpoint)
Itsenäiset tehtävät
Videointitehtävä
Tekijänoikeudet
Tekoäly ja opiskelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjoitusviestintä: Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole.
Informaatioteknologia: Aikaisemmin suoritetut osuuden tavoitteita vastaavat korkeakouluopinnot voidaan hyväksyä ahotoinnilla. Nämä katsotaan opiskelijakohtaisesti. Ota yhteys osuuden opettajaan: sanna.keskikuru@tuni.fi
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä annetussa aikataulussa. Teksteissä on huomattavia virheitä ja puutteita, jotka häiritsevät ymmärrettävyyttä. Viesteissä ei huomioida tilannetta eikä vastaanottajaa. Asettelu ei vastaa ohjeita. Lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai niiden merkitsemisessä on huomattavia puutteita.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 27.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 08.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Keskikuru
- Juuso Korhonen
- Marja-Liisa Timperi
- Annina Korpela
Vastuuhenkilö
Annina Korpela
Ryhmät
-
23ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita ja erityisesti artikkelitiedon etsimisessä ja ymmärtää, miten tiedonhankinnan oppimispolku rakentuu sosiaalialalla
- tuntee opiskelun ja työelämän kannalta keskeiset tekstilajit ja osaa soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa
- tuottaa hyvää ja tilanteeseen sopivaa kieltä ja tyyliä
- osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon
- ymmärtää sähköpostin erityisluonteen ja osaa käyttää sitä työviestinnän kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla
-osaa käyttää tietokonetta itsenäisesti ja MS Office -ohjelmia opinnoissaan
- osaa käyttää opinnoissaan TAMKin tietoteknisiä ohjelmia
- osaa soveltaa oppimaansa työelämän tarpeiden mukaan
Sisältö (OJ)
- TAMKin kirjasto- ja tietopalveluihin tutustuminen, ajantasaisten artikkelien etsiminen kirjoitusviestinnän oppimistehtävää varten
- Kielenhuollon kertaus
- Kirjoittamisen prosessi
- Asiakirjastandardi
- Asiatyyli
- Opiskeluun liittyvien tekstilajien piirteitä: referaatti, essee, raportti, pienoistutkielma
- Työnhaun asiakirjat: työhakemus ja ansioluettelo
- Sosionomin ammatilliset tekstit: muistio, tiedote, raportti, artikkeli, sähköpostiviestit
- Lähteiden käyttö: referointi, lähdeviitteet, lähdeluettelo
- MS-Word
- MS-Excelin perusteet
- MS-PowerPointin perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin perusasiat
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin keskeiset asiat
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kiitettävästi kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
08.08.2022 - 17.08.2022
Ajoitus
18.08.2022 - 18.11.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Liisa Laine
- Matias Ilonen
- Marja-Liisa Timperi
- Annina Korpela
Vastuuhenkilö
Annina Korpela
Ryhmät
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita ja erityisesti artikkelitiedon etsimisessä ja ymmärtää, miten tiedonhankinnan oppimispolku rakentuu sosiaalialalla
- tuntee opiskelun ja työelämän kannalta keskeiset tekstilajit ja osaa soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa
- tuottaa hyvää ja tilanteeseen sopivaa kieltä ja tyyliä
- osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon
- ymmärtää sähköpostin erityisluonteen ja osaa käyttää sitä työviestinnän kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla
-osaa käyttää tietokonetta itsenäisesti ja MS Office -ohjelmia opinnoissaan
- osaa käyttää opinnoissaan TAMKin tietoteknisiä ohjelmia
- osaa soveltaa oppimaansa työelämän tarpeiden mukaan
Sisältö (OJ)
- TAMKin kirjasto- ja tietopalveluihin tutustuminen, ajantasaisten artikkelien etsiminen kirjoitusviestinnän oppimistehtävää varten
- Kielenhuollon kertaus
- Kirjoittamisen prosessi
- Asiakirjastandardi
- Asiatyyli
- Opiskeluun liittyvien tekstilajien piirteitä: referaatti, essee, raportti, pienoistutkielma
- Työnhaun asiakirjat: työhakemus ja ansioluettelo
- Sosionomin ammatilliset tekstit: muistio, tiedote, raportti, artikkeli, sähköpostiviestit
- Lähteiden käyttö: referointi, lähdeviitteet, lähdeluettelo
- MS-Word
- MS-Excelin perusteet
- MS-PowerPointin perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin perusasiat
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin keskeiset asiat
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kiitettävästi kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä.
Aika ja paikka
Informaatiotekniikka: neljä opetuskertaa + koe neljännen tunnin lopussa
ti 16.8. klo 9-12
ti 23.8. klo 13-16
ma 29.8. klo 13-16
ma 5.9. klo 9-12
Kirjoitusviestintä:
ke 24.8. klo 9-12
to 8.9. klo 13-16
ke 14.9. klo 13-16
to 29.9. klo 13-16
to 6.10. klo 13-16
ke 16.11. klo 10-11
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Informaatiotekniikka:
Uusintamahdollisuus toisen ryhmän kokeen yhteydessä.
Kielenhuollon testin ajankohta sovitaan yhdessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Informaatiotekniikka: konekoe (0-5)
Kirjoitusviestintä: kielenhuollon testi (painoarvo lopullisessa arvioinnissa 1/3), pienoistutkielma (painoarvo lopullisessa arvioinnissa 2/3), opintojakson tehtävät (hyv/hyl)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Informaatiotekniikka: luennot, harjoitukset
Kirjoitusviestintä: luennot, harjoitukset
Oppimateriaalit
Informaatiotekniikka: Kurssilla jaettava materiaali Moodlessa
Kirjoitusviestintä: Kurssilla jaettava materiaali Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Informaatiotekniikka: 16 tuntia lähiopetusta, noin 38 h itsenäistä työskentelyä.
Kirjoitusviestintä: 17 tuntia lähiopetusta, noin 64 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Informaatiotekniikka:
- Kurssin esittely
- Word: Kuvat ja taulukot
- Word: sivunumerointi ja sisällysluettelo
- Excel: excelin perusteet, lukumuodot ja kaavat
- Excel: funktiot ja kaaviot
- Excel: taulukon ulkoasu
- PowerPoint: teksti ja kuva
- PowerPoint: esityksen esittäminen
- kertaus ja konekoe
Kirjoitusviestintä
- kielenhuollon kertaus
- opiskelussa tarpeelliset tekstilajit: referaatti, essee, raportti
- tiedonhaku
- TAMKin Kirjallisen raportoinnin ohje ja raporttipohja
- tekstiviitteet ja lähdeluettelo
- muistiot ja tiedotteet
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Informaatiotekniikka: Ei vaihtoehtoista suoritustapaa
Kirjoitusviestintä: Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
RYHMÄ
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä annetussa aikataulussa. Teksteissä on huomattavia virheitä ja puutteita, jotka häiritsevät ymmärrettävyyttä. Viesteissä ei huomioida tilannetta eikä vastaanottajaa. Asettelu ei vastaa ohjeita. Lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai niiden merkitsemisessä on huomattavia puutteita.
Informaatiotekniikka:
Opiskelijan kaikkien ohjelmien osaaminen on puutteellista, tehtäviä ei ole tehty tunnilla käytyjen ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin perusasiat, mutta tehtävissä on merkittäviä puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti, ja referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin keskeiset asiat kaikista ohjelmista. Tehtävissä voi olla pieniä virheitä mutta ei merkittäviä puutteita.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden.Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kiitettävästi kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä. Kaikkien ohjelmien käyttö on lähes virheetöntä ja tehtävät on täysin ohjeiden mukaisesti tehtyjä.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 12.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 18.11.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Liisa Laine
- Matias Ilonen
- Eija Lähteenmäki
- Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö
Eija Lähteenmäki
Ryhmät
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita ja erityisesti artikkelitiedon etsimisessä ja ymmärtää, miten tiedonhankinnan oppimispolku rakentuu sosiaalialalla
- tuntee opiskelun ja työelämän kannalta keskeiset tekstilajit ja osaa soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa
- tuottaa hyvää ja tilanteeseen sopivaa kieltä ja tyyliä
- osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon
- ymmärtää sähköpostin erityisluonteen ja osaa käyttää sitä työviestinnän kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla
-osaa käyttää tietokonetta itsenäisesti ja MS Office -ohjelmia opinnoissaan
- osaa käyttää opinnoissaan TAMKin tietoteknisiä ohjelmia
- osaa soveltaa oppimaansa työelämän tarpeiden mukaan
Sisältö (OJ)
- TAMKin kirjasto- ja tietopalveluihin tutustuminen, ajantasaisten artikkelien etsiminen kirjoitusviestinnän oppimistehtävää varten
- Kielenhuollon kertaus
- Kirjoittamisen prosessi
- Asiakirjastandardi
- Asiatyyli
- Opiskeluun liittyvien tekstilajien piirteitä: referaatti, essee, raportti, pienoistutkielma
- Työnhaun asiakirjat: työhakemus ja ansioluettelo
- Sosionomin ammatilliset tekstit: muistio, tiedote, raportti, artikkeli, sähköpostiviestit
- Lähteiden käyttö: referointi, lähdeviitteet, lähdeluettelo
- MS-Word
- MS-Excelin perusteet
- MS-PowerPointin perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin perusasiat
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin keskeiset asiat
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kiitettävästi kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä.
Aika ja paikka
Informaatiotekniikka 22SOA: neljä opetuskertaa + koe neljännen tunnin lopussa
ke 17.8. klo 9-12
ma 22.8. klo 9-12
ke 31.8. klo 9-12
ti 13.9. klo 9-12
Kirjoitusviestintä:
ke 17.8. klo 13–16
ke 24.8. klo 13–16
ti 6.9. klo 13–16
to 22.9. klo 9–12
ti 4.10. klo 9–12
ti 1511. klo 11–12
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Informaatiotekniikka:
Uusintamahdollisuus toisen ryhmän kokeen yhteydessä.
Kielenhuollon testin ajankohta sovitaan yhdessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Informaatiotekniikka: konekoe (0-5)
Kirjoitusviestintä: kielenhuollon testi (painoarvo lopullisessa arvioinnissa 1/3), pienoistutkielma (painoarvo lopullisessa arvioinnissa 2/3), opintojakson tehtävät (hyv/hyl)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Informaatiotekniikka: luennot, harjoitukset
Kirjoitusviestintä: luennot, harjoitukset
Oppimateriaalit
Informaatiotekniikka: Kurssilla jaettava materiaali Moodlessa
Kirjoitusviestintä: Kurssilla jaettava materiaali Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Informaatiotekniikka: 16 tuntia lähiopetusta, noin 38 h itsenäistä työskentelyä.
Kirjoitusviestintä: 21 tuntia lähiopetusta, noin 60 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Informaatiotekniikka:
- Kurssin esittely
- Word: Kuvat ja taulukot
- Word: sivunumerointi ja sisällysluettelo
- Excel: excelin perusteet, lukumuodot ja kaavat
- Excel: funktiot ja kaaviot
- Excel: taulukon ulkoasu
- PowerPoint: teksti ja kuva
- PowerPoint: esityksen esittäminen
- kertaus ja konekoe
Kirjoitusviestintä
- kielenhuollon kertaus
- opiskelussa tarpeelliset tekstilajit: referaatti, essee, raportti, pienoistutkielma
- tiedonhaku
- TAMKin Kirjallisen raportoinnin ohje ja raporttipohja
- tekstiviitteet ja lähdeluettelo
- muistiot ja tiedotteet
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Informaatiotekniikka: Ei vaihtoehtoista suoritustapaa
Kirjoitusviestintä: Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä on A-ryhmän toteutus.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä annetussa aikataulussa. Teksteissä on huomattavia virheitä ja puutteita, jotka häiritsevät ymmärrettävyyttä. Viesteissä ei huomioida tilannetta eikä vastaanottajaa. Asettelu ei vastaa ohjeita. Lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai niiden merkitsemisessä on huomattavia puutteita.
Informaatiotekniikka:
Opiskelijan kaikkien ohjelmien osaaminen on puutteellista, tehtäviä ei ole tehty tunnilla käytyjen ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin perusasiat, mutta tehtävissä on merkittäviä puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti, ja referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin keskeiset asiat kaikista ohjelmista. Tehtävissä voi olla pieniä virheitä mutta ei merkittäviä puutteita.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden.Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kiitettävästi kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä. Kaikkien ohjelmien käyttö on lähes virheetöntä ja tehtävät on täysin ohjeiden mukaisesti tehtyjä.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 12.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 18.11.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Liisa Laine
- Matias Ilonen
- Eija Lähteenmäki
- Marja-Liisa Timperi
Vastuuhenkilö
Eija Lähteenmäki
Ryhmät
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita ja erityisesti artikkelitiedon etsimisessä ja ymmärtää, miten tiedonhankinnan oppimispolku rakentuu sosiaalialalla
- tuntee opiskelun ja työelämän kannalta keskeiset tekstilajit ja osaa soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa
- tuottaa hyvää ja tilanteeseen sopivaa kieltä ja tyyliä
- osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon
- ymmärtää sähköpostin erityisluonteen ja osaa käyttää sitä työviestinnän kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla
-osaa käyttää tietokonetta itsenäisesti ja MS Office -ohjelmia opinnoissaan
- osaa käyttää opinnoissaan TAMKin tietoteknisiä ohjelmia
- osaa soveltaa oppimaansa työelämän tarpeiden mukaan
Sisältö (OJ)
- TAMKin kirjasto- ja tietopalveluihin tutustuminen, ajantasaisten artikkelien etsiminen kirjoitusviestinnän oppimistehtävää varten
- Kielenhuollon kertaus
- Kirjoittamisen prosessi
- Asiakirjastandardi
- Asiatyyli
- Opiskeluun liittyvien tekstilajien piirteitä: referaatti, essee, raportti, pienoistutkielma
- Työnhaun asiakirjat: työhakemus ja ansioluettelo
- Sosionomin ammatilliset tekstit: muistio, tiedote, raportti, artikkeli, sähköpostiviestit
- Lähteiden käyttö: referointi, lähdeviitteet, lähdeluettelo
- MS-Word
- MS-Excelin perusteet
- MS-PowerPointin perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin perusasiat
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin keskeiset asiat
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kiitettävästi kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä.
Aika ja paikka
Informaatiotekniikka: neljä opetuskertaa + koe neljännen tunnin lopussa
pe 19.8. klo 13-16
ke 24.8. klo 13-16
HUOM. to 25.8. klo 13-16
ke 14.9. klo 9-12
Kirjoitusviestintä:
to 18.8. klo 13–16
pe 26.8. klo 9–12
pe 9.9. klo 9–12
to 22.9. klo 13–16
to 6.10. klo 9–12
ti 15.11. klo 11–12
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Informaatiotekniikka:
Uusintamahdollisuus toisen ryhmän kokeen yhteydessä.
Kielenhuollon testin ajankohta sovitaan yhdessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Informaatiotekniikka: konekoe (0-5)
Kirjoitusviestintä: kielenhuollon testi (painoarvo lopullisessa arvioinnissa 1/3), pienoistutkielma (painoarvo lopullisessa arvioinnissa 2/3), opintojakson tehtävät (hyv/hyl)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Informaatiotekniikka: luennot, harjoitukset
Kirjoitusviestintä: luennot, harjoitukset
Oppimateriaalit
Informaatiotekniikka: Kurssilla jaettava materiaali Moodlessa
Kirjoitusviestintä: Kurssilla jaettava materiaali Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Informaatiotekniikka: 16 tuntia lähiopetusta, noin 38 h itsenäistä työskentelyä.
Kirjoitusviestintä: 21 tuntia lähiopetusta, noin 60 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Informaatiotekniikka:
- Kurssin esittely
- Word: Kuvat ja taulukot
- Word: sivunumerointi ja sisällysluettelo
- Excel: excelin perusteet, lukumuodot ja kaavat
- Excel: funktiot ja kaaviot
- Excel: taulukon ulkoasu
- PowerPoint: teksti ja kuva
- PowerPoint: esityksen esittäminen
- kertaus ja konekoe
Kirjoitusviestintä
- kielenhuollon kertaus
- opiskelussa tarpeelliset tekstilajit: referaatti, essee, raportti, pienoistutkielma
- tiedonhaku
- TAMKin Kirjallisen raportoinnin ohje ja raporttipohja
- tekstiviitteet ja lähdeluettelo
- muistiot ja tiedotteet
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Informaatiotekniikka: Ei vaihtoehtoista suoritustapaa
Kirjoitusviestintä: Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä on B-ryhmän toteutus.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä annetussa aikataulussa. Teksteissä on huomattavia virheitä ja puutteita, jotka häiritsevät ymmärrettävyyttä. Viesteissä ei huomioida tilannetta eikä vastaanottajaa. Asettelu ei vastaa ohjeita. Lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai niiden merkitsemisessä on huomattavia puutteita.
Informaatiotekniikka:
Opiskelijan kaikkien ohjelmien osaaminen on puutteellista, tehtäviä ei ole tehty tunnilla käytyjen ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin perusasiat, mutta tehtävissä on merkittäviä puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti, ja referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin keskeiset asiat kaikista ohjelmista. Tehtävissä voi olla pieniä virheitä mutta ei merkittäviä puutteita.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kiitettävästi kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä. Kaikkien ohjelmien käyttö on lähes virheetöntä ja tehtävät on täysin ohjeiden mukaisesti tehtyjä.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 16.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Liisa Laine
- Matias Ilonen
- Marja-Liisa Timperi
- Päivi Suominen-Tontti
Vastuuhenkilö
Päivi Suominen-Tontti
Ryhmät
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita ja erityisesti artikkelitiedon etsimisessä ja ymmärtää, miten tiedonhankinnan oppimispolku rakentuu sosiaalialalla
- tuntee opiskelun ja työelämän kannalta keskeiset tekstilajit ja osaa soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa
- tuottaa hyvää ja tilanteeseen sopivaa kieltä ja tyyliä
- osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon
- ymmärtää sähköpostin erityisluonteen ja osaa käyttää sitä työviestinnän kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla
-osaa käyttää tietokonetta itsenäisesti ja MS Office -ohjelmia opinnoissaan
- osaa käyttää opinnoissaan TAMKin tietoteknisiä ohjelmia
- osaa soveltaa oppimaansa työelämän tarpeiden mukaan
Sisältö (OJ)
- TAMKin kirjasto- ja tietopalveluihin tutustuminen, ajantasaisten artikkelien etsiminen kirjoitusviestinnän oppimistehtävää varten
- Kielenhuollon kertaus
- Kirjoittamisen prosessi
- Asiakirjastandardi
- Asiatyyli
- Opiskeluun liittyvien tekstilajien piirteitä: referaatti, essee, raportti, pienoistutkielma
- Työnhaun asiakirjat: työhakemus ja ansioluettelo
- Sosionomin ammatilliset tekstit: muistio, tiedote, raportti, artikkeli, sähköpostiviestit
- Lähteiden käyttö: referointi, lähdeviitteet, lähdeluettelo
- MS-Word
- MS-Excelin perusteet
- MS-PowerPointin perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin perusasiat
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin keskeiset asiat
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kiitettävästi kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä.
Aika ja paikka
Informaatiotekniikka: neljä opetuskertaa + koe neljännen tunnin lopussa
to 18.8. klo 9-12
pe 26.8. klo 13-16
(PERUTTU: to 1.9. klo 13-16)
ti 13.9. klo 13-16
UUSI: to 22.9. klo 9-12
Kirjoitusviestintä:
ke 24.08.2022 13.00 - 16.00
ke 29.08.2022 09.00 - 12.00
ti 13.09.2022 09.00 - 12.00
29.09.2022 12.30 - 15.30
to 10.10.2022 09.00 - 12.00
ti 26.10 klo 9-10
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Informaatiotekniikka: Viimeisellä tunnilla koe.
Uusintamahdollisuus toisen ryhmän kokeen yhteydessä tai erikseen sovittuna ajankohtana.
Kielenhuollon testin ajankohta sovitaan yhdessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Informaatiotekniikka: konekoe (0-5)
Kirjoitusviestintä: kielenhuollon testi (painoarvo lopullisessa arvioinnissa 1/3), pienoistutkielma (painoarvo lopullisessa arvioinnissa 2/3), opintojakson tehtävät (hyv/hyl)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Informaatiotekniikka: luennot, harjoitukset
Kirjoitusviestintä: luennot, harjoitukset
Oppimateriaalit
Informaatiotekniikka: Materiaali tarkemmin syksyllä 2022
Kirjoitusviestintä: Kurssilla jaettava materiaali Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Informaatiotekniikka: 16 tuntia lähiopetusta, noin 38 h itsenäistä työskentelyä.
Kirjoitusviestintä: 21 tuntia lähiopetusta, noin 60 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Informaatiotekniikka:
- Kurssin esittely
- Word: Kuvat ja taulukot
- Word: sivunumerointi ja sisällysluettelo
- Excel: excelin perusteet, lukumuodot ja kaavat
- Excel: funktiot ja kaaviot
- Excel: taulukon ulkoasu
- PowerPoint: teksti ja kuva
- PowerPoint: esityksen esittäminen
- kertaus ja konekoe
Kirjoitusviestintä
- kielenhuollon kertaus
- opiskelussa tarpeelliset tekstilajit: referaatti, essee, raportti, pienoistutkielma
- tiedonhaku
- TAMKin Kirjallisen raportoinnin ohje ja raporttipohja
- tekstiviitteet ja lähdeluettelo
- muistiot ja tiedotteet
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Informaatiotekniikka: Ei vaihtoehtoista suoritustapaa
Kirjoitusviestintä: Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
RYHMÄ: Tämä on D-ryhmän toteutus
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä annetussa aikataulussa. Teksteissä on huomattavia virheitä ja puutteita, jotka häiritsevät ymmärrettävyyttä. Viesteissä ei huomioida tilannetta eikä vastaanottajaa. Asettelu ei vastaa ohjeita. Lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai niiden merkitsemisessä on huomattavia puutteita.
Informaatiotekniikka:
Opiskelijan kaikkien ohjelmien osaaminen on puutteellista, tehtäviä ei ole tehty tunnilla käytyjen ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin perusasiat, mutta tehtävissä on merkittäviä puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti, ja referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin keskeiset asiat kaikista ohjelmista. Tehtävissä voi olla pieniä virheitä mutta ei merkittäviä puutteita.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden.Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kiitettävästi kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä. Kaikkien ohjelmien käyttö on lähes virheetöntä ja tehtävät on täysin ohjeiden mukaisesti tehtyjä.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 22.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 02.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Liisa Laine
- Annina Korpela
Vastuuhenkilö
Annina Korpela
Ryhmät
-
22ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita ja erityisesti artikkelitiedon etsimisessä ja ymmärtää, miten tiedonhankinnan oppimispolku rakentuu sosiaalialalla
- tuntee opiskelun ja työelämän kannalta keskeiset tekstilajit ja osaa soveltaa tekstilajitietouttaan erilaisissa kirjoittamistilanteissa
- tuottaa hyvää ja tilanteeseen sopivaa kieltä ja tyyliä
- osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon
- ymmärtää sähköpostin erityisluonteen ja osaa käyttää sitä työviestinnän kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla
-osaa käyttää tietokonetta itsenäisesti ja MS Office -ohjelmia opinnoissaan
- osaa käyttää opinnoissaan TAMKin tietoteknisiä ohjelmia
- osaa soveltaa oppimaansa työelämän tarpeiden mukaan
Sisältö (OJ)
- TAMKin kirjasto- ja tietopalveluihin tutustuminen, ajantasaisten artikkelien etsiminen kirjoitusviestinnän oppimistehtävää varten
- Kielenhuollon kertaus
- Kirjoittamisen prosessi
- Asiakirjastandardi
- Asiatyyli
- Opiskeluun liittyvien tekstilajien piirteitä: referaatti, essee, raportti, pienoistutkielma
- Työnhaun asiakirjat: työhakemus ja ansioluettelo
- Sosionomin ammatilliset tekstit: muistio, tiedote, raportti, artikkeli, sähköpostiviestit
- Lähteiden käyttö: referointi, lähdeviitteet, lähdeluettelo
- MS-Word
- MS-Excelin perusteet
- MS-PowerPointin perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin perusasiat
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin keskeiset asiat
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kiitettävästi kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä.
Aika ja paikka
Informaatiotekniikka: Etätunnit Teams
pe 21.01.2022 09.00 - 12.00
ti 25.1.2022 klo 9-12
ke 26.1.2022 klo 9-12
ma 28.2.2022 klo 9-12
koe pe 10.3.2022 klo 9-11
Kirjoitusviestintä: Etätunnit Zoom
to 21.1. 2021 klo 13-16
ke 27.1. 2021 klo 9-12
ke 10.3.2021 klo 9-12
ma 3.5. klo 8.15-9
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Informaatiotekniikka:
Uusintamahdollisuus toisen ryhmän kokeen yhteydessä.
Kielenhuollon testin ajankohta sovitaan yhdessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Informaatiotekniikka: konekoe (0-5)
Kirjoitusviestintä: kielenhuollon testi (painoarvo lopullisessa arvioinnissa 1/3), pienoistutkielma (painoarvo lopullisessa arvioinnissa 2/3), opintojakson tehtävät (hyv/hyl)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Informaatiotekniikka: luennot, harjoitukset
Kirjoitusviestintä: luennot, harjoitukset
Oppimateriaalit
Informaatiotekniikka: Materiaali Moodlessa
Kirjoitusviestintä: Kurssilla jaettava materiaali Tabulassa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Informaatiotekniikka: 16 tuntia lähiopetusta, noin 38 h itsenäistä työskentelyä.
Kirjoitusviestintä: 13 tuntia lähiopetusta, noin 68 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Informaatiotekniikka:
- Kurssin esittely
- Word: Kuvat ja taulukot
- Word: sivunumerointi ja sisällysluettelo
- Excel: excelin perusteet, lukumuodot ja kaavat
- Excel: funktiot ja kaaviot
- Excel: taulukon ulkoasu
- PowerPoint: teksti ja kuva
- PowerPoint: esityksen esittäminen
- kertaus ja konekoe
Kirjoitusviestintä
- kielenhuollon kertaus
- opiskelussa tarpeelliset tekstilajit: referaatti, essee, raportti
- tiedonhaku
- TAMKin Kirjallisen raportoinnin ohje ja raporttipohja
- tekstiviitteet ja lähdeluettelo
- muistiot ja tiedotteet
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Informaatiotekniikka: Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole.
Kirjoitusviestintä: Vaihtoehtoista suoritustapaa ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
RYHMÄ 22ASO
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä annetussa aikataulussa. Teksteissä on huomattavia virheitä ja puutteita, jotka häiritsevät ymmärrettävyyttä. Viesteissä ei huomioida tilannetta eikä vastaanottajaa. Asettelu ei vastaa ohjeita. Lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai niiden merkitsemisessä on huomattavia puutteita.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin perusasiat
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti, ja referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kurssin keskeiset asiat
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjoitusviestintä:
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden.Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.
Informaatiotekniikka:
Opiskelija osaa kiitettävästi kurssilla käsitellyt asiat ja osaa soveltaa niitä.