Muuttuva toimintaympäristö ja palvelujärjestelmäLaajuus (5 op)
Tunnus: 7Z00EL06
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- - tunnistaa sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän keskeiset tekijät ja tunnistaa niiden kehittämisen kohteet nyt ja lähitulevaisuudessa
- tietää sosiaalialan työtä ohjaavan keskeisen lainsäädännön sekä hallinnolliset periaatteet
- osaa kriittisesti analysoida yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä ennakoida niiden sosiaalisia
- osaa hyödyntää ennakointitietoja ja – menetelmiä uudistuvien hyvinvointipalvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä
Sisältö
Sosiaalialan toimintaympäristö ja sitä ohjaava lainsäädäntö
Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän rakenne ja lähitulevaisuuden uudistukset
Sosiaalipalveluiden tuottamistavat ja hallinnolliset periaatteet
Tulevaisuuden ennakointitiedot ja niiden hyödyntäminen palveluiden suunnittelussa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Tunnistaa ja osaa kuvata sosiaalialan toimintaympäristön keskeiset osatekijät ja niiden kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa kuvata keskeisen sosiaalialan työtä ohjaavan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet. Tuntee ennakointitietojen lähteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Edellisten lisäksi: Osaa jäsentää sosiaalialan toimintaympäristön osatekijöitä ja reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä sekä soveltaa tietoa oman toimintaympäristön analyysissa ja käyttää ennakointitietoja. Tietää keskeisen alan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Edellisten lisäksi: Osaa eritellä sosiaalialan toimintaympäristön osatekijöitä ja kriittisesti reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa ennakointitietojen pohjalta arvioida palveluiden kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson tavoitteita ei ole saavutettu, kurssisuorituksen kaikki osa-alueet eivät ole hyväksytysti suoritettuja.
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 17.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marja Olli
- Kati Långsjö
Vastuuhenkilö
Vesa Joutsen
Ryhmät
-
23YESOSosionomi (ylempi amk) Sosiaalialan erityisasiantuntija
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- - tunnistaa sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän keskeiset tekijät ja tunnistaa niiden kehittämisen kohteet nyt ja lähitulevaisuudessa
- tietää sosiaalialan työtä ohjaavan keskeisen lainsäädännön sekä hallinnolliset periaatteet
- osaa kriittisesti analysoida yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä ennakoida niiden sosiaalisia
- osaa hyödyntää ennakointitietoja ja – menetelmiä uudistuvien hyvinvointipalvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä
Sisältö (OJ)
Sosiaalialan toimintaympäristö ja sitä ohjaava lainsäädäntö
Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän rakenne ja lähitulevaisuuden uudistukset
Sosiaalipalveluiden tuottamistavat ja hallinnolliset periaatteet
Tulevaisuuden ennakointitiedot ja niiden hyödyntäminen palveluiden suunnittelussa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
1 Tunnistaa ja osaa kuvata sosiaalialan toimintaympäristön keskeiset osatekijät ja niiden kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa kuvata keskeisen sosiaalialan työtä ohjaavan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet. Tuntee ennakointitietojen lähteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
3 Edellisten lisäksi: Osaa jäsentää sosiaalialan toimintaympäristön osatekijöitä ja reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä sekä soveltaa tietoa oman toimintaympäristön analyysissa ja käyttää ennakointitietoja. Tietää keskeisen alan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
5 Edellisten lisäksi: Osaa eritellä sosiaalialan toimintaympäristön osatekijöitä ja kriittisesti reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa ennakointitietojen pohjalta arvioida palveluiden kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson tavoitteita ei ole saavutettu, kurssisuorituksen kaikki osa-alueet eivät ole hyväksytysti suoritettuja.
Aika ja paikka
18.1.2024-12.4.2024
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Työelämälähtöisen kehittämissuunnitelman laatiminen yhteistyössä Pirhan toimijoiden kanssa sekä kehittämissuunnitelmaan sisältyvän kirjallisuuskatsauksen tekeminen.
- Välitehtävien suorittaminen.
- Henkilökohtainen oppimispäiväkirja koskien kontaktiopetusta ja opiskelijan oppimista.
Arvointiasteikko: HYVÄKSYTTY/TÄYDETTÄVÄ/HYLÄTTY
Hyväksytty arvosana edellyttää arvosanan kolme tasoa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä seminaarityöskentely, kehittämissuunitelman laadinta, välitehtävät (yksilöllisesti ja tiimeittäin) sekä oppimispäiväkirja. Opintojaksolla tehdään yhteistyötä restonomiopiskelijoiden kanssa palveluprosessien muotoilussa.
Oppimateriaalit
Materiaalipaketti Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h
lähipäivät 20 h
tiimityö ja muu itsenäinen työ = 115 h
Sisällön jaksotus
1. kontaktiopetus 18.1. klo 12:30-15:30
Välitehtävä 1.2. mennessä
2. kontaktiopetus 1.2. klo 8:30-11:30
Välitehtävä 14.3. mennessä
3. kontaktiopetus 14.3. klo 12.30-15:30
4. kontaktiopetus 12.4. klo 8:30-15:30
Oppimispäiväkirjojen palautus 12.4. mennessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään tiivistä kehittämisyhteistyötä Pirhan kanssa.
Kansainvälisyys
Opettajat ja opiskelijat hyödyntävät työskentelyssä Suomessa ja muissa maissa toimiviksi todettuja käytäntöjä.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 18.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 30.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosiaaliala YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 32
Koulutus
- Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kati Långsjö
- Niina Koskela
- Päivi Heimonen
- Minna Niemi
Ryhmät
-
22YESOSosionomi (ylempi amk) Sosiaalialan erityisasiantuntija
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- - tunnistaa sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän keskeiset tekijät ja tunnistaa niiden kehittämisen kohteet nyt ja lähitulevaisuudessa
- tietää sosiaalialan työtä ohjaavan keskeisen lainsäädännön sekä hallinnolliset periaatteet
- osaa kriittisesti analysoida yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä ennakoida niiden sosiaalisia
- osaa hyödyntää ennakointitietoja ja – menetelmiä uudistuvien hyvinvointipalvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä
Sisältö (OJ)
Sosiaalialan toimintaympäristö ja sitä ohjaava lainsäädäntö
Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän rakenne ja lähitulevaisuuden uudistukset
Sosiaalipalveluiden tuottamistavat ja hallinnolliset periaatteet
Tulevaisuuden ennakointitiedot ja niiden hyödyntäminen palveluiden suunnittelussa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
1 Tunnistaa ja osaa kuvata sosiaalialan toimintaympäristön keskeiset osatekijät ja niiden kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa kuvata keskeisen sosiaalialan työtä ohjaavan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet. Tuntee ennakointitietojen lähteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
3 Edellisten lisäksi: Osaa jäsentää sosiaalialan toimintaympäristön osatekijöitä ja reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä sekä soveltaa tietoa oman toimintaympäristön analyysissa ja käyttää ennakointitietoja. Tietää keskeisen alan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
5 Edellisten lisäksi: Osaa eritellä sosiaalialan toimintaympäristön osatekijöitä ja kriittisesti reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa ennakointitietojen pohjalta arvioida palveluiden kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson tavoitteita ei ole saavutettu, kurssisuorituksen kaikki osa-alueet eivät ole hyväksytysti suoritettuja.
Aika ja paikka
1.1.2023-31.5.2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, työelämävierailuihin ja pienryhmätyöskentelyyn.
- Ennakko- ja välitehtävien suorittaminen.
- Henkilökohtainen oppimispäiväkirja koskien kontaktiopetusta ja opiskelijan oppimista.
Arvointiasteikko: HYVÄKSYTTY/TÄYDETTÄVÄ/HYLÄTTY
Hyväksytty arvosana edellyttää arvosanan kolme tasoa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä seminaarityöskentely, työelämävierailut, ennakko- ja välitehtävät (yksilöllisesti ja tiimeittäin) sekä oppimispäiväkirja. Opintojaksolla tehdään yhteiestyötä ulkomaalaisten opiskelijoiden kanssa.
Oppimateriaalit
Materiaalipaketti Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h
lähipäivät 24 h
tiimityö ja muu itsenäinen työ = 111 h
Sisällön jaksotus
Ennakkotehtävä 18.1. mennessä
1. kontaktiopetus 19.1. klo 12:30-15:30
Välitehtävä 15.2. mennessä
2. kontaktiopetus 16.2. klo 8:30-11:30
Välitehtävä 21.5. mennessä
3. kontaktiopetus 23.5. klo 8:30-15:30
4. kontaktiopetus 24.5. klo 8:30-15:30
Oppimispäiväkirjojen palautus 30.5. mennessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toukokuussa työelämävierailuja 23.-24.5.2023.
Kansainvälisyys
Opettajat ja opiskelijat hyödyntävät työskentelyssä Suomessa ja muissa maissa toimiviksi todettuja käytäntöjä. Opintojakso sisältää yhteistyötä ulkomaalaisten opiskelijoiden ja opettajien kanssa.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 24.05.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 25.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosiaaliala YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 32
Koulutus
- Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Heimonen
- Minna Niemi
Vastuuhenkilö
Minna Niemi
Ryhmät
-
21YESOSosionomi (ylempi amk), Sosiaalialan erityisasiantuntija
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- - tunnistaa sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän keskeiset tekijät ja tunnistaa niiden kehittämisen kohteet nyt ja lähitulevaisuudessa
- tietää sosiaalialan työtä ohjaavan keskeisen lainsäädännön sekä hallinnolliset periaatteet
- osaa kriittisesti analysoida yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä ennakoida niiden sosiaalisia
- osaa hyödyntää ennakointitietoja ja – menetelmiä uudistuvien hyvinvointipalvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä
Sisältö (OJ)
Sosiaalialan toimintaympäristö ja sitä ohjaava lainsäädäntö
Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän rakenne ja lähitulevaisuuden uudistukset
Sosiaalipalveluiden tuottamistavat ja hallinnolliset periaatteet
Tulevaisuuden ennakointitiedot ja niiden hyödyntäminen palveluiden suunnittelussa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
1 Tunnistaa ja osaa kuvata sosiaalialan toimintaympäristön keskeiset osatekijät ja niiden kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa kuvata keskeisen sosiaalialan työtä ohjaavan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet. Tuntee ennakointitietojen lähteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
3 Edellisten lisäksi: Osaa jäsentää sosiaalialan toimintaympäristön osatekijöitä ja reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä sekä soveltaa tietoa oman toimintaympäristön analyysissa ja käyttää ennakointitietoja. Tietää keskeisen alan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
5 Edellisten lisäksi: Osaa eritellä sosiaalialan toimintaympäristön osatekijöitä ja kriittisesti reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa ennakointitietojen pohjalta arvioida palveluiden kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson tavoitteita ei ole saavutettu, kurssisuorituksen kaikki osa-alueet eivät ole hyväksytysti suoritettuja.
Aika ja paikka
1.1.2022-31.5.2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn.
- Henkilökohtainen oppimispäiväkirja, jonka kirjoittaminen kytkeytyy lähiopetuspäiviin.
- Kehittämistehtävä ja sitä havainnollistava esitys tiimeittäin.
Arvointiasteikko: HYVÄKSYTTY/TÄYDETTÄVÄ/HYLÄTTY
Hyväksytty arvosana edellyttää arvosanan kolme tasoa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä seminaarityöskentely, oppimispäiväkirja ja kehittämistehtävän työstäminen (yksilöllisesti ja tiimeittäin) yhteistyössä työelämäedustajien kanssa. Opettajat ohjaavat kehittämistehtävän työstämisessä sovitusti.
Kurssi toteutetaan vahvassa työelämäyhteistyössä. Opiskelijatiimit kutsuvat yhteistyökumppaneikseen sote-uudistusta valmistelevia julkisia organisaatioita sekä järjestöjä.
Oppimateriaalit
Materiaalipaketti Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h
lähipäivät 20 h
tiimityö ja muu itsenäinen työ = 115 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työskentely toteutetaan työelämäyhteistyössä.
Kansainvälisyys
Opettajat ja opiskelijat hyödyntävät työskentelyssä Suomessa ja muissa maissa toimiviksi todettuja käytäntöjä, joita sovelletaan sote-uudistuksen konteksissa.