Sosionomina kohtaamassa asiakkaita ja työyhteisöjäLaajuus (3 op)
Tunnus: 7S00EL26
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa analysoida oman ja ammatillisen identiteetin merkitystä ja roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintansa suunnitelmallisuutta sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa analysoida itseään asiakkaan eettisenä ja ammatillisena kohtaajana sekä yhteistyökykyisyyttään toimijana, oppijana sekä työyhteisön jäsenenä.
Sisältö
- Asenteet ja ennakkoluulot, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus, osallisuus
- Reflektio ennen toimintaa, toiminnan aikana ja jälkeen, teoreettinen reflektio
- Dialogisuus, työyhteisötaidot
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
-
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla
Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen
Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 05.03.2025
Ajoitus
24.01.2025 - 19.12.2025
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Juha Santala
- Minna Putous
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Ryhmät
-
24ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida oman ja ammatillisen identiteetin merkitystä ja roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintansa suunnitelmallisuutta sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa analysoida itseään asiakkaan eettisenä ja ammatillisena kohtaajana sekä yhteistyökykyisyyttään toimijana, oppijana sekä työyhteisön jäsenenä.
Sisältö (OJ)
- Asenteet ja ennakkoluulot, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus, osallisuus
- Reflektio ennen toimintaa, toiminnan aikana ja jälkeen, teoreettinen reflektio
- Dialogisuus, työyhteisötaidot
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla
Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Port-folion esitys joulukuussa ja osallistuminen opetuskeroille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- prosessityöskentely (oman kasvun analyysi ammatillisen kasvun teemojen ja ryhmäprosessin kautta)
Vuosi koostuu sisällöllisesti ensimmäisen vuoden tapaan henkilökohtaisen kasvuprosessin dokumentoinnista vuoden aikana sekä vapaamuotoisesta yhteenvedosta ja esittelystä lukuvuoden päätteeksi.
Oppimateriaalit
- henkilökohtaista kasvua ohjaavat materiaalit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 81 tuntia.
30 tuntia lähiopetus
Itsenäistä 51 tuntia
Sisällön jaksotus
24.01.2025 12.30 - 15.45 H0-27 (40 henkilöä) opintojen eteneminen, lukkari, Totsu, A-P: ammatillisen kasvun kuvio, kompetenssit, ops. Nepsymessuvideo, Kirje tuntemattomalle
21.02.2025 12.30 - 15.45 H0-27 (40 henkilöä) suunnitellaan kevään lopetusta. Harjoitteluista, Hyvä vihollinen, Auttamisen peruskysymyksiä linqvist, Runot ja auttaminen
21.03.2025 12.30 - 15.45 H0-27 (40 henkilöä) teemana pahuus. Ja hyvyys
17.04.2025 12.30 - 15.45 H0-27 (40 henkilöä) Opinnäytetyöprosessi04.09.2023 12.30 - 15.30 Vieraantuminen ja hyväelämä,
27.09.2023 8.30 -15.30 + Opinnäytetyö + auttajan varjotehtävän antaminen
22.10 8.30 -11.45 Auttajan varjo
28.11.2024 10.15 - 15.45 Ammatillisen kasvun reflektio
Yhteenvetolomakkeiden laadinta.n info. Populismi ja demokratia, tulevaisuuden työelämä ja työhyvinvointi
16.05.2025 12.30 - 15.45 H0-27 (40 henkilöä)Koko päivä, Kintulampi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa ei voida lukea hyväksi, eikä suorittaa muilla tavoilla
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty: Opiskelija Ei osaa
- jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.
Hyväksytty: Opiskelija
osaa jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- osaa analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.
Ilmoittautumisaika
07.06.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 23.05.2025
Laajuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petteri Väkiparta
- Tuija Laakso
- Jaana Kokkinen
- Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö
Hanna-Kaisa Korpikoski
Ryhmät
-
23SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida oman ja ammatillisen identiteetin merkitystä ja roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintansa suunnitelmallisuutta sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa analysoida itseään asiakkaan eettisenä ja ammatillisena kohtaajana sekä yhteistyökykyisyyttään toimijana, oppijana sekä työyhteisön jäsenenä.
Sisältö (OJ)
- Asenteet ja ennakkoluulot, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus, osallisuus
- Reflektio ennen toimintaa, toiminnan aikana ja jälkeen, teoreettinen reflektio
- Dialogisuus, työyhteisötaidot
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla
Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Välireflektio joulukuussa 2024 ja ammatillisen kasvun portfolion esittäminen toukokuussa 2025 - apumateriaaleja 23SOn moodlen ammatillisen kasvun osiossa. Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo lähikerroilla pakollinen ryhmäprosessin etenemisen vuoksi. Poissolojen osalta korvaustehtävät katsotaan keväällä läsnäoloseurannan kautta.
Suoritustapana keväällä 2025 omassa ryhmässä esiteltävän ammatillisen kasvun portfolion tekeminen hyväksytyllä reflektion tasolla SEKÄ muiden esitysten seuraaminen ja vertaispalautteen antaminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus koko vuosikurssin kanssa sekä pääosin pienryhmissä.
Itsenäinen päiväkirjatyöskentely ja portfoliotyöskentely.
Ryhmätyöskentely.
Oppimateriaalit
Ammatillisen kasvun materiaalit 23SOn kotisivu-moodlesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus: 3 op = 81 h
Lähikerrat: 2,5 op = 38 h +22 h = 60 h
Itsenäinen työskentely: 17 h
Sisällön jaksotus
SYKSY 2024
26.8. 4h Aloituskerta: totsu (Hanna) yhteisöprojektin alustus (Tuija)
19.9. 4h klo 12:30-13:45 Yksinäisyystyö korkeakouluissa- hanke klo 14-15:45 Maiju Ketko
4.10. 8h yhteisöprojektin työstäminen tiimeissä (itsenäisesti)
22.10. 4h Hyvinvointi: Hervanta mielenreitti (Petteri) + yhteisöprojektin tsekkaus.
25.11. 4h Vuosikurssien kohtaaminen, yhdessä 24so kanssa
3.12. 4h Itsearviointi (Jaana) + yhteisöprojektin tsekkaus (joulujuhla iltapäivällä)
YHT. 20h
____________________________________________________________
KEVÄT 2025
10.1. 4h Tutorryhmittäin: Työyhteisö teema (Tuija)
14.2. 8h. Yhteisöprojektin esittelyt, kaikki ryhmät yhdessä.
3.3. 4h Tutorryhmittäin (harjoitteluun valmistautuminen, info. Portfolio ohjeistus)
4.3. 3h Sosionomikoulutuksen palauteporinat klo 13-15.
21.5. ja 22.5. 12h Ammatillisen kasvun portfolioiden esitykset tutorryhmittäin.
YHT. 27h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 29.04.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Juha Santala
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Ryhmät
-
23ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida oman ja ammatillisen identiteetin merkitystä ja roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintansa suunnitelmallisuutta sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa analysoida itseään asiakkaan eettisenä ja ammatillisena kohtaajana sekä yhteistyökykyisyyttään toimijana, oppijana sekä työyhteisön jäsenenä.
Sisältö (OJ)
- Asenteet ja ennakkoluulot, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus, osallisuus
- Reflektio ennen toimintaa, toiminnan aikana ja jälkeen, teoreettinen reflektio
- Dialogisuus, työyhteisötaidot
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla
Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Port-folion esitys joulukuussa ja osallistuminen opetuskeroille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- prosessityöskentely (oman kasvun analyysi ammatillisen kasvun teemojen ja ryhmäprosessin kautta)
Vuosi koostuu sisällöllisesti ensimmäisen vuoden tapaan henkilökohtaisen kasvuprosessin dokumentoinnista vuoden aikana sekä vapaamuotoisesta yhteenvedosta ja esittelystä lukuvuoden päätteeksi.
Oppimateriaalit
- henkilökohtaista kasvua ohjaavat materiaalit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 81 tuntia.
30 tuntia lähiopetus
Itsenäistä 51 tuntia
Sisällön jaksotus
26.01.2024 8.30 -11.45 opintojen eteneminen, lukkari, Totsu, A-P: ammatillisen kasvun kuvio, kompetenssit, ops. Nepsymessuvideo, Kirje tuntemattomalle
21.02.2024 8.30 -11.45 suunnitellaan kevään lopetusta. Harjoitteluista, Hyvä vihollinen, Auttamisen peruskysymyksiä linqvist, Runot ja auttaminen
22.3 2024 8.30 - 11.45 teemana pahuus. Ja hyvyys
19.4.2024 9.00- 11.45 Opinnäytetyöprosessin info. Populismi ja demokratia, tulevaisuuden työelämä ja työhyvinvointi
17.05.2023 Koko päivä, Kintulampi
04.09.2023 12.30 - 15.30 Vieraantuminen ja hyväelämä,
27.09.2023 8.30 -15.30 + Opinnäytetyö + auttajan varjotehtävän antaminen
22.10 8.30 -11.45 Auttajan varjo
28.11.2024 10.15 - 15.45 Ammatillisen kasvun reflektio
Yhteenvetolomakkeiden laadinta.
H4-25 (60 henkilöä)
22.10.2024 08.30 - 11.45 C4-09a (21 henkilöä) C4-09b (21 henkilöä)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa ei voida lukea hyväksi, eikä suorittaa muilla tavoilla
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty: Opiskelija Ei osaa
- jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.
Hyväksytty: Opiskelija
osaa jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- osaa analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.
Ilmoittautumisaika
17.05.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.05.2024
Laajuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 95
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Piia Roos
- Tuija Laakso
- Anssi-Pekka Udd
- Tuija Landström
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Anssi-Pekka Udd
Ryhmät
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida oman ja ammatillisen identiteetin merkitystä ja roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintansa suunnitelmallisuutta sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa analysoida itseään asiakkaan eettisenä ja ammatillisena kohtaajana sekä yhteistyökykyisyyttään toimijana, oppijana sekä työyhteisön jäsenenä.
Sisältö (OJ)
- Asenteet ja ennakkoluulot, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus, osallisuus
- Reflektio ennen toimintaa, toiminnan aikana ja jälkeen, teoreettinen reflektio
- Dialogisuus, työyhteisötaidot
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla
Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ammatillisen kasvun portfolion esittäminen toukokuussa 2024 - apumateriaaleja 22SOn moodlen ammatillisen kasvun osiossa. Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo lähikerroilla pakollinen ryhmäprosessin etenemisen vuoksi. Poissolojen osalta korvaustehtävät katsotaan keväällä läsnäoloseurannan kautta.
Suoritustapana keväällä 2024 omassa ryhmässä esiteltävän ammatillisen kasvun portfolion tekeminen hyväksytyllä reflektion tasolla SEKÄ muiden esitysten seuraaminen ja vertaispalautteen antaminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus koko vuosikurssin kanssa sekä pääosin pienryhmissä.
Itsenäinen päiväkirjatyöskentely ja portfoliotyöskentely.
Ryhmätyöskentely.
Oppimateriaalit
Ammatillisen kasvun materiaalit 22SOn kotisivu-moodlesta.
Yhteisöprojektien tekemistä tukevat materiaalit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus: 3 op = 81 h
Lähikerrat: 2,5 op = 38 h +22 h = 60 h
Itsenäinen työskentely: 17 h = 10 h yhteisöprojektia ja 7 h portfoliota 0,5 op
= 5 h
Yhteisöprojektille käytettävä aika yhteensä n. 16 h (lähikerroilla ja itsenäisesti yhteensä)
Sisällön jaksotus
21.8. Opintoriihi 4 h - syksyn opintojaksot
22.8. Vuoden aloitus 8 h - toteutus, Antaverkan leiri-infoa + yhteisöprojektin aloitus
5.9. Yhteisöprojektin suunnittelua itsenäisesti 4 h
19.-20.9. Ammatillisen kasvun leirikoulu Antaverkka Ylöjärvi: kasvun teemoja ja yhteisöprojektia 6 h
24.10. pienryhmät 4h - TEEMA 1 (Jussi) + yhteisöprojektin jatkaminen
13.11. Järjestöpäivä 8 h
22.11. vuosikurssien kohtaaminen 4 h
30.11. Yhteisöprojektin suunnittelua itsenäisesti 4 h
13.12. pienryhmät 4 h - TEEMA 2 (Piia) + syksyn yhteenvetoa yhdessä + joulujuhla 4 h
46 h
_______________________________
yhteisöprojektin toteutus tammikuun loppuun mennessä
helmikuu: TEEMA 3 (Tuija) + yhteisöprojektien esitykset puolet 4 h
helmikuu: TEEMA 4 (A-P) + yhteisprojektien esitykset puolet 4 h
maaliskuu: opiskelijafoorumi 4 h
huhtikuu harjoitteluajan tapaaminen itsenäisesti 2 h
toukokuu kasvujen yhteenvedot ja kevätjuhla 8 h
22 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yhteistyö työelämän kanssa ryhmien yhteisöprojektien kautta.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 10.03.2023
Ajoitus
25.01.2023 - 11.12.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Juha Santala
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Ryhmät
-
22ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida oman ja ammatillisen identiteetin merkitystä ja roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintansa suunnitelmallisuutta sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa analysoida itseään asiakkaan eettisenä ja ammatillisena kohtaajana sekä yhteistyökykyisyyttään toimijana, oppijana sekä työyhteisön jäsenenä.
Sisältö (OJ)
- Asenteet ja ennakkoluulot, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus, osallisuus
- Reflektio ennen toimintaa, toiminnan aikana ja jälkeen, teoreettinen reflektio
- Dialogisuus, työyhteisötaidot
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla
Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Port-folion esitys joulukuussa ja osallistuminen opetuskeroille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- prosessityöskentely (oman kasvun analyysi ammatillisen kasvun teemojen ja ryhmäprosessin kautta)
Vuosi koostuu sisällöllisesti ensimmäisen vuoden tapaan henkilökohtaisen kasvuprosessin dokumentoinnista vuoden aikana sekä vapaamuotoisesta yhteenvedosta ja esittelystä lukuvuoden päätteeksi.
Oppimateriaalit
- henkilökohtaista kasvua ohjaavat materiaalit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 81 tuntia.
30 tuntia lähiopetus
Itsenäistä 51 tuntia
Sisällön jaksotus
25.01.2023 09.00 - 12.00 opintojen eteneminen, lukkari, Totsu kaikille. A-P: ammatillisen kasvun kuvio, kompetenssit, ops.
Sosionomin ammatti-identiteetti
23.02.2023 13.00 - 16.00 suunnitellaan kevään lopetusta. Aggressiivisuus asiakassuhteissa Asiakastyön harjoittelu II, välireflektio.
20.03.2023 09.00 - 12.00 teemana pahuus.
17.04.2023 09.00 - 12.00 Populismi ja demokratia, tulevaisuuden työelämä ja työhyvinvointi
17.05.2023 09.00 - 16 Viikinsaari,
05.09.2023 09.00 - 12.00 Vieraantuminen ja hyväelämä, auttajan varjo -tehtävän antaminen
28.09.2023 13-16 Auttajan varjo
30.11.2023 09.00-12.00 Ammatillisen kasvun reflektio
Yhteenvetolomakkeiden laadinta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa ei voida lukea hyväksi, eikä suorittaa muilla tavoilla
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty: Opiskelija Ei osaa
- jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.
Hyväksytty: Opiskelija
osaa jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- osaa analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 29.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.05.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Keskikuru
- Jussi Kemmo
- Vesa Joutsen
- Minna Nurminen
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Minna Nurminen
Ryhmät
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida oman ja ammatillisen identiteetin merkitystä ja roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintansa suunnitelmallisuutta sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa analysoida itseään asiakkaan eettisenä ja ammatillisena kohtaajana sekä yhteistyökykyisyyttään toimijana, oppijana sekä työyhteisön jäsenenä.
Sisältö (OJ)
- Asenteet ja ennakkoluulot, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus, osallisuus
- Reflektio ennen toimintaa, toiminnan aikana ja jälkeen, teoreettinen reflektio
- Dialogisuus, työyhteisötaidot
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla
Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen
Aika ja paikka
28.9.2022-31.5.2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu kolmeen kokonaisuuteen:
1) PAKOLLISET ja AKTIIVISET läsnäolot lähikerroilla - pakollisten poissaolojen osalta sovitaan mahdollisista korvaavuuksista oman pienryhmäopettajan JA ryhmän kanssa
2) pienryhmien oman yhteisöprojektin ja kontaktikerran suunnitteluun, toteutukseen JA esittämiseen osallistuminen aktiivisesti
3) henkilökohtaisen ammatillisen kasvun yhteenvedon hyväksytty tekeminen ja esittäminen opintojakson tavoitteet täyttäen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- pienryhmäpedagogiikka
- yhteistoiminnallisuus
- osallinen, kokemuksellinen ja dialoginen pedagogiikka
- prosessityöskentely (oman kasvun analyysi ammatillisen kasvun teemojen ja ryhmäprosessin kautta)
Vuosi koostuu sisällöllisesti ensimmäisen vuoden tapaan henkilökohtaisen kasvuprosessin dokumentoinnista vuoden aikana sekä vapaamuotoisesta portfolionyhteenvedosta ja esittelystä lukuvuoden päätteeksi.
2. lukuvuotena lähdemme viemään ryhmäprosesseja eteenpäin ammatillisen kasvun kuvion teemojen mukaisesti TOIMIMALLA. Pienryhmät suunnittelevat, toteuttavat ja raportoivat yhteisöprojektin, jossa opetellaan mm. Suunnitelmallisuutta, ja reflektointia toiminnan eri vaiheissa.
Oppimateriaalit
-henkilökohtaista kasvua ohjaavat materiaalit
-ennakkotehtävätekstit
-muu tarvittava materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus: 3 op = 81 h
Lähiopetus: 56 h = 2 op
Itsenäinen kasvun prosessointi+ryhmätuotoksen teko 27 h = 1 op
Sisällön jaksotus
Syyskuu
29.8 Lukuvuoden aloitus, yhteisöprojektien orientaatio ja leirikoulun suunnittelu
14. - 15.9 Leirikoulu
23.9 Pienryhmissä yhteisöprojektin työstämistä
27.9 Teemana huono-osaisuus
Lokakuu
11.10 Pienryhmissä yhteisöprojektin työstämistä
28.10 Teemana arvot ja tunteet
Marraskuu
1.11 Pienryhmissä yhteisöprojektin työstämistä
16.11 Teemana yhteisön jäsenenä
Joulukuu
8.12 Vuosikurssien kohtaaminen 21SO ja 22SO
Tammikuu
9.1 Pienryhmissä yhteisöprojektin työstämistä
31.1 Teemana suunnitelmallinen työskentely
Yhteisöprojektien loppuun saattaminen ja raportointi 31.1.2023 mennessä
Helmikuu
7.2 Yhteisöprojektien esittely koko vuosikursille
Maaliskuu
10.3 Ennakkotehtävä Auttjan varjo
Harjoitteluorientaatio
Huhtikuu
17.4 Harjoittelun välireflektio
Toukokuu
19.5 Harjoittelun loppureflektio
24.-25.5 Portfolioiden palautukset, kauden päätös
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa ei voida lukea hyväksi, eikä suorittaa muilla tavoilla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Pienryhmien Yhteisöprojektit on sidottu työelämään ja prosessi dokumentoidaan visuaaliseen muotoon, toteutetaan konkreettisesti viimeistään alkuvuodesta 2023. Projekti esitellään helmikuussa 2023 koko omalle vuosikursille ja digitaaliset esitykset palautetaan moodleen somekanavissa julkaisua varten.
Pienryhmätyöskentelyä hyödynnetään myös kevään harjoittelun ja viimeisten harjoittelujen osalta henkilökohtaisen osaamisen ja kasvun suunnittelussa.
Lisätietoja opiskelijoille
-Pakottavat poissaolot sovittava etukäteen
-Oppimisympäristönä ryhmän kotisivu moodlessa
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- osaa analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.
Ilmoittautumisaika
03.01.2022 - 01.04.2022
Ajoitus
24.01.2022 - 09.12.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Juha Santala
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida oman ja ammatillisen identiteetin merkitystä ja roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintansa suunnitelmallisuutta sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa analysoida itseään asiakkaan eettisenä ja ammatillisena kohtaajana sekä yhteistyökykyisyyttään toimijana, oppijana sekä työyhteisön jäsenenä.
Sisältö (OJ)
- Asenteet ja ennakkoluulot, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus, osallisuus
- Reflektio ennen toimintaa, toiminnan aikana ja jälkeen, teoreettinen reflektio
- Dialogisuus, työyhteisötaidot
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla
Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Port-folion esitys joulukuussa ja osallistuminen opetuskeroille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- prosessityöskentely (oman kasvun analyysi ammatillisen kasvun teemojen ja ryhmäprosessin kautta)
Vuosi koostuu sisällöllisesti ensimmäisen vuoden tapaan henkilökohtaisen kasvuprosessin dokumentoinnista vuoden aikana sekä vapaamuotoisesta yhteenvedosta ja esittelystä lukuvuoden päätteeksi.
Oppimateriaalit
- henkilökohtaista kasvua ohjaavat materiaalit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 81 tuntia.
30 tuntia lähiopetus
Itsenäistä 51 tuntia
Sisällön jaksotus
24.01.2022 09.00 - 12.00 opintojen eteneminen, lukkari, Totsu kaikille. A-P: ammatillisen kasvun kuvio, kompetenssit, ops.
Minä kasvattajana /sosiaaliohjaajana
22.02.2022 09.00 - 12.00 suunnitellaan kevään lopetusta. teemana pahuus. Asiakastyön harjoittelu II, välireflektio.
21.03.2022 09.00 - 11.00 Aggressiivisuus asiakassuhteissa
19.04.2022 09.00 - 12.00 Populismi ja demokratia, tulevaisuuden työelämä ja työhyvinvointi
18.05.2022 13.00 - 16.00 Alumni Killi Jokela + norsupallo
31.08.2022 09.00 - 12.00 Vieraantuminen ja hyväelämä, anna auttajan varjo klo, 11 syömään, klo 12 disko
27.09.2022 09.00 - 12.00 Auttajan varjo
29.11.2022 09.00 - 12.00 Ammatillisen kasvun reflektio
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa ei voida lukea hyväksi, eikä suorittaa muilla tavoilla
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty: Opiskelija Ei osaa
- jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.
Hyväksytty: Opiskelija
osaa jäsentää oman identiteetin merkitystä ja sosionomin roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintaansa eri vaiheissa sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa arvioida omaa suunnitelmallisuuttaan ja yhteistyökykyisyyttään
- osaa analysoida itseään asiakkaan kohtaajana sekä työyhteisön jäsenenä.
Ilmoittautumisaika
18.05.2021 - 12.09.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.05.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petteri Väkiparta
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Anssi-Pekka Udd
- Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö
Anssi-Pekka Udd
Ryhmät
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida oman ja ammatillisen identiteetin merkitystä ja roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintansa suunnitelmallisuutta sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa analysoida itseään asiakkaan eettisenä ja ammatillisena kohtaajana sekä yhteistyökykyisyyttään toimijana, oppijana sekä työyhteisön jäsenenä.
Sisältö (OJ)
- Asenteet ja ennakkoluulot, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus, osallisuus
- Reflektio ennen toimintaa, toiminnan aikana ja jälkeen, teoreettinen reflektio
- Dialogisuus, työyhteisötaidot
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla
Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Opintojakson ssisältöjen ja tavoitteiden saavuttaminen näytetään toukokuussa 2022 esiteltävillä henkilökohtaisilla ammatillisen kasvun yhteenvedoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suorittaminen edellyttää:
- pakollinen läsnäolo lähikerroilla; korvaavien tehtävien tekeminen omalle ryhmälle sovitusti jokaisesta poissaolosta, jonka syy välttämätön!
- ammatillisen kasvun yhteenvedon tekeminen ja esittäminen hyväksytysti toukokuussa 2022
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- pienryhmätyöskentely
- reflektiopäiväkirjatyöskentely
- soveltava portfoliotyöskentely
- luovat menetelmät
Oppimateriaalit
Ammatillisen kasvun prosessikuvio ja sen 2. vuoden "teemat".
Opintojakson aikana annettava kirjallisuus mm. artikkelit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus 3 op = 81 h
Lähiopetus n. 2 op = 70 h
Itsenäinen opiskelu (mm. päiväkirja, yhteenvedon tekeminen) n. 1 op = 11 h
Sisällön jaksotus
ELO-/SYYSKUU
TI 31.8. klo 9-12 ALOITUS
TI 7.9. klo 13-16
PIENRYHMIEN OMAT KERRAT - TUTOROPE SOPII AJANKOHDAN
LOKAKUU
MA 4.10 ja TI 5.10. ”PAJAT”
MARRASKUU
MA 1.11. JA TI 2.11. "ESITYKSET"
MA 15.11. JA 16.11. ”PAJAT”
JOULUKUU
KE 1.12. KLO 9-12 VUOSIKURSSIEN KOHTAAMINEN
KE 8.12. klo 9-12 ITSENÄINEN JOULUJUHLAAN VALMISTAUTUMINEN JA OMAN RYHMÄN KERTA
TO 16.12. YHTEISÖN JOULUJUHLA
VUOSI 2022 (ajankohdat tarkentuvat loppuvuonna)
TAMMIKUU
17.1. AMMATILLISUUDEN RAJAT
HELMIKUU
4.2. SOSIONOMIPÄIVÄ - LISÄTTY 7.12.2021
14.2. TYÖYHTEISÖSSÄ TOIMIMINEN - SEKARYHMÄT
MAALISKUU
8.3. OPISKELIJAFOORUMI - LISÄTTY 22.11.2021
14.3. HARJOITTELUTAVOITTEET JA TUNNELMAT
HUHTIKUU
13.4. HARJOITTELUREFLEKTIO HARKAN AIKANA
TOUKOKUU
24. ja 25.5. KASVUJEN ESITTELYT JA KEVÄTJUHLA + LEIRIKOULU
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kokonaisuutta ei voi lähtökohtaisesti korvata suoraan aiemmilla opinnoilla ryhmäprosessin vuoksi. Nopeuttajien osalta keskustelu oman tutoropettajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yhteistyö Tule nähdyksi -hankkeen kanssa syksyn lähikerroilla.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYVÄKSYTTY:
- opiskelija osallistuu lähikerroille aktiivisella otteella
- osaa reflektoida teoreettisella ja kriittisellä otteella omaa kasvuaan 2. opiskeluvuoden aikana henkilökohtaisella ja ammatillisella tasolla, tekee siitä prosessia kuvaavan yhteenvedon ja esittelee sen omassa ryhmässä
HYLÄTTY:
- ei osallistu lähikerroille ollenkaan tai ei osallistu lähikerroilla työskentelyyn tai ei tee korvaustehtäviä hyväksytysti
- ammatillisen kasvun yhteenveto ei täytä teoreettisen ja kriittisen reflektion tasoa, opiskelija ei tee yhteenvetoa tai esittele sitä ryhmässä