Ohjattu harjoittelu, digitalisoituva terveydenhuolto 2Laajuus (10 op)
Tunnus: 7K00GS69
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija syventää hoitotyön osaamistaan hyödyntäen digitaalisten ja teknologisten palvelujen käyttöä hoidon tarpeen arvioinnissa, hoidossa ja ohjauksessa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa äkillisesti sairastuneen tai pitkäaikaissairaan potilaan hoidon tarpeen käyttäen erilaisia oiremittareita ja tiedonkeruumenetelmiä teknologiaa hyödyntäen
• osaa soveltaa oppimaansa iäkkään tai muistisairaan potilaan hoitotyössä
• osaa suunnitella ja toteuttaa hoitoa yhdessä potilaan ja läheisten kanssa asiakaslähtöisesti ja moniammatillisesti
• hyödyntää monialaista tietoa ammatillisessa päätöksenteossa ja perustaa toimintansa tutkittuun tietoon
• tunnistaa terveyden edistämisen tarpeet ja niiden vaikutukset hyvinvointiin ja terveyteen yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen tasolla ja osaa hoitotyön keinoin auttaa potilasta
• ohjata yksilöllisesti potilasta ja hänen läheisiään terveyttä edistävästi äkilliset ja pitkäaikaiset tarpeet huomioiden
• osaa toteuttaa ja arvioida lääkehoitoa osana hoitotyötä sekä ohjata potilasta läheisineen lääkehoidossa
• dokumentoida potilaan hoitoprosessiin kuuluvat asiat digitaalisia palveluita ja tiedonhallintaa hyödyntäen
• tunnistaa ja hyödyntää digitaalisia ja teknologisia palveluita potilaan hoidon tarpeen arvioinnissa, hoidossa ja ohjauksessa
• hyödyntää potilaasta aiemmin tuotettua tietoa ja osaa ohjata potilasta digitaalisten palveluiden käyttöön.
Sisältö
Ohjattu harjoittelu
Esitietovaatimukset
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen, anatomian ja fysiologian opinnot sekä vähintään kuusi ohjattujen harjoitteluiden opintojaksoa.
Osallistuminen opintojaksolle Digitalisoituva terveydenhuolto ja/tai Kotiin tuotettu teknologisoituva hoitotyö.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija
• toimii eettisesti korkeatasoisesti omaa toimintaansa ja päätöksentekoaan reflektoiden
• hallitsee perustiedot yleisimmistä peruspalveluissa hoidettavista sairauksista, niiden hoidosta ja lääkehoidosta
• tuntee harjoittelujaksolla hoitamiensa potilaiden ja asiakkaiden hoito- ja palveluketjut ja osaa hyödyntää niitä hoitaessaan ja koordinoidessaan hoitoa
• osaa kohdata, ohjata ja opettaa yksilöä ja perhettä asiakaslähtöisesti ja monipuolisin menetelmin
• osaa hyödyntää monipuolisesti kansalaisen kartuttavaa tietoa omasta hyvinvoinnistaan tai terveydestään ja arvioida sen hyödyntämistä hoidossa ja ohjauksessa
• osaa dokumentoida käyntikirjauksen, hoitojakson ja yhteenvedon asiakaslähtöisesti, kansallisia rakenteita hyödyntäen ja hoidon jatkuvuus turvaten
• osaa hyödyntää teknologioita potilaan hoidossa ja ohjata niiden asiakaslähtöistä käyttöä
• osaa koordinoida hoitotyötä ja toimia itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä eri ammattiryhmien kanssa
• osaa arvioida potilaan äkillisesti muuttuneessa tilanteessa hoidon tarpeen ja kiireellisyyden sekä toteuttaa että koordinoida hoitoa
• osaa tukea ja hoitaa eri-ikäisiä potilaita sairastumisvaiheessa ja sairauden edetessä
• huomioi toiminnassaan kustannusvaikuttavuuden ja kestävän kehityksen
• osaa avata keskustelun näyttöön perustuvista käytänteistä hoitotyön kehittämiseksi
• osaa ottaa vastuun omasta ammatillisen kasvun prosessista
• kykenee vastaanottamaan potilaspalautetta, ymmärtää sen merkityksen käytännön toiminnassa ja tiedottaa siitä työryhmälle.
Hylätty:
Opiskelija
• ei osaa eettisesti arvioida toimintaansa tai sen seurauksia
• osoittaa puutteita tiedoissaan koskien yleisimpiä peruspalveluissa hoidettavia sairauksia, niiden hoitoa tai niihin liittyvää lääkehoitoa
• välttelee vastuunottamista potilaan hoitotyöhön tai ohjaamiseen liittyvissä tilanteissa
• tekee toistuvasti virheitä potilaan hoitoon tai lääkehoitoon liittyen
• ei tunnista potilaan hoitokäyntiä tai -jaksoa osaksi laajempaa palveluprosessia
• ei osaa hyödyntää potilaasta aiemmin karttunutta tietoa
• ei osaa turvata dokumentoinnilla potilaan hoidon jatkuvuutta
• ei kykene toimimaan työryhmän jäsenenä
• ei osoita kiinnostusta ammattitaitonsa kehittämiseen
• ei kykene vastaanottamaan palautetta työstään ammatillisesti.