Siirry suoraan sisältöön

Digitalisoituva terveydenhuoltoLaajuus (4 op)

Tunnus: 7K00GS58

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Tällä opintojaksolla syvennetään ja kehitetään kliinisten taitojen osaamista digitalisoituvan terveydenhuollon kontekstissa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa soveltaa vuorovaikutusosaamistaan asiakkaan ja hänen läheistensä valitseman palvelukanavan mukaisesti
• osaa tunnistaa ja arvioida erilaisista terveysongelmista ja kansansairauksista kärsivien potilaiden hoidon tarvetta läheiset huomioiden ja digitaalisia välineitä hyödyntäen
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida potilaan hoidon tarpeeseen perustuvaa hoitotyötä erilaisissa uudistuvissa toimintaympäristöissä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
• tuntee väestön yleisimpiä sairauksia sairastavien potilaiden/asiakkaiden hoito- ja palveluketjut ja digitaaliset palvelut ja osaa ohjata asiakaslähtöisesti palveluiden käytössä
• osaa hyödyntää, soveltaa ja kehittää teknologian käyttöä hoitotyössä.

Sisältö

• asiakkaan terveydentilaan liittyvän tiedon tuottaminen ja hyödyntäminen, digitaalisen asiakasyhteistyön osaaminen
• digitaalinen terveyden arviointi, edistäminen ja hoito
• pelillisyys ja virtuaalitodellisuus hoitotyössä
• sensorit, puettava teknologia terveyden edistämisessä ja sairauksien hoidossa
• hoitoketjut ja päätöksenteon digitaalinen tuki
• tulevaisuuden hyvinvointi- ja terveysteknologioiden innovointivalmiudet

Esitietovaatimukset

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen, anatomian ja fysiologian opinnot sekä vähintään kuusi ohjattujen harjoitteluiden opintojaksoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa kohdata digitaalisissa toimintaympäristöissä asiakkaat arvokkaasti ja yksilöllisesti ja arvioida vuorovaikutustaitojaan
• tietää perusteet kansansairauksien hoidon tarpeen tunnistamisesta, hoidon suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista
• tunnistaa keskeisiä teknologioita ja digitaalisia menetelmiä asiakkaan hoidon arviointiin, suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin
• tietää hoito- ja palveluketjut toiminnan suunnittelun apuna ja käyttää niitä asiakkaan hyödyksi
• seuraa alan teknologista kehittymistä
• kykenee ohjattuna arvioimaan omaa toimintaansa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
• hallitsee asiakaslähtöisiä menetelmiä vuorovaikutustilanteisiin asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa kulttuurisensitiivisesti
• soveltaa oppimaansa väestön tavanomaisten sairauksien puheeksi ottamisessa, hoidon tarpeen tunnistamisessa, hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnista näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
• osaa etsiä digitaalisia ja teknologisia ratkaisuja asiakkaan hyödyksi
• osaa ottaa huomioon sairastumisen vaikutuksia perheeseen ja suunnitella hoitoa ja siihen liittyvää ohjausta asiakaslähtöisesti perhekeskeisesti erilaisia menetelmiä ja yhteydenottotapoja hyödyntäen
• osaa suunnitella hoitoa ja ohjata potilasta hoito- ja palveluketjujen mukaisesti teknologioita ja digitaalisia palveluita hyödyntäen
• arvioi ja tukee hyvinvointiteknologioiden käyttöönottoa
• reflektoi omaa toimintaansa ja tunnistaa kehittämishaasteitaan sekä osaa arvioida vertaisiaan ja antaa rakentavaa palautetta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• osaa analysoida ja kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisissa tilanteissa
• osaa arvioida toimintaansa ja tekemiään ratkaisuja
• osaa soveltaa monipuolisesti digitaalisia ja teknologisia ratkaisuja asiakkaan hyödyksi
• soveltaa hoito- ja palveluketjujen tuomaa tietoa asiakkaan hoidon tarpeen mukaisesti
• osaa soveltaa ja yhdistää terveysteknologiota olemassa oleviin palveluihin
• reflektoi omaa toimintaansa arvioiden sen vaikutuksia suhteessa toisiin ja työyhteisöön.