Äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyöLaajuus (4 op)
Tunnus: 7K00FP37
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa tukea ja ohjata yksilöllisesti perhettä vanhemmuudessa, lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa tilannekohtaisesti niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
- osaa arvioida äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoidon tarpeen, sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
- osaa ohjata yksiköllisesti ja näyttöön perustuvasti äkillisesti sairasta ja tehohoitoa vaativaa lasta ja perhettä hoitoprosessin aikana huomioiden leikin eri-ikäisten lasten ja nuorten hoitotyössä sekä geenitiedon vaikutuksen
- tietää äkillisesti sairaiden ja tehohoitoa vaativien lasten hoitopolut
- osaa soveltaa tietojaan äkillisistä ja tehohoitoa vaativista lasten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- tietää ja osaa toteuttaa turvallisesti äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen lääke- ja nestehoitoa
- tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
Sisältö
- äkillisesti sairastuneen ja tehohoitoa vaativan lapsen hoitotyö, hoitoprosessi ja hoitopolut
- sairaan vastasyntyneen ja keskosen hoitotyö
- hoitotyö lapsen ja nuoren kirurgisissa sairauksissa
- keskosten ja vastasyntyneiden sairaudet
- lasten akuutit ja kirurgiset sairaudet
- lastensuojelu hoitotyössä
- lapsen ja perheen tukeminen äkillisessä sairaudessa
- lapsen ja perheen erilaiset ohjausmenetelmät ja valmistaminen hoitoon sekä leikki lasten ja nuorten hoitotyössä
- lapsen kivunhoidon erityiskysymykset
- lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoito
- ABCDEF-, tutkimus- ja hoitomenetelmät ja eri-ikäisen lapsen hoitoelvytys
- kuolevan lapsen ja hänen perheensä hoitotyö
- moniammatillisuus lasten hoitotyössä
- oman ammatti-identiteetin kehittyminen ja työyhteisötaidot
Esitietovaatimukset
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä lasten ja nuorten hoitotyön teoreettiset opinnot ja anatomian ja fysiologian opinnot sekä vähintään kuusi ohjattujen harjoitteluiden opintojaksoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa tyydyttävästi soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa tyydyttävästi tukea ja ohjata perhettä vanhemmuudessa, lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa ja tietää niihin liittyviä riskitekijöitä
- osaa tyydyttävästi arvioida pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoidon tarpeen, sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
- osaa ohjata pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairasta lasta ja perhettä hoitoprosessin aikana huomioiden tyydyttävästi leikin eri-ikäisten lasten ja nuorten hoitotyössä sekä geenitiedon vaikutuksen
- tietää tyydyttävästi pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaiden lasten erilaisia hoitopolkuja
- osaa tyydyttävästi soveltaa tietojaan pitkäaikaisista ja neurologisista lasten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- tietää ja osaa toteuttaa turvallisesti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen lääke- ja nestehoitoa.
- tunnistaa näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa hyvin näyttöön perustuvaa tietoa pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa tukea ja ohjata yksilöllisesti perhettä vanhemmuudessa, lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa tilannekohtaisesti niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
- osaa arvioida pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoidon tarpeen, sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa käyttäen näyttöön perustuvaa tietoa
- osaa ohjata yksilöllisesti ja näyttöön perustuvasti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairasta lasta ja perhettä hoitoprosessin aikana huomioiden hyvin leikin eri-ikäisten lasten ja nuorten hoitotyössä sekä geenitiedon vaikutuksen
- tietää pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaiden lasten erilaiset hoitopolut
- osaa soveltaa hyvin tietojaan pitkäaikaisista ja neurologisista lasten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- tietää ja osaa toteuttaa turvallisesti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen lääke- ja nestehoitoa
- tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa kiitettävästi näyttöön perustuvaa tietoa pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa kiitettävästi tukea ja yksilöllisesti ohjata perhettä vanhemmuudessa, lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa tilannekohtaisesti niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
- osaa kiitettävästi arvioida pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoidon tarpeen, sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
- osaa ohjata tilannekohtaisesti ja yksilöllisesti ja näyttöön perustuvasti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairasta lasta ja perhettä hoitoprosessin aikana huomioiden kiitettävästi leikin eri-ikäisten lasten ja nuorten hoitotyössä sekä geenitiedon vaikutuksen
- tietää kiitettävästi pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaiden lasten erilaiset hoitopolut
- osaa soveltaa kiitettävästi tietojaan pitkäaikaisista ja neurologisista lasten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- tietää ja osaa toteuttaa turvallisesti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen lääke- ja nestehoitoa
- tietää ja osaa perustella näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Ilmoittautumisaika
03.04.2024 - 18.08.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 10.11.2024
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maaret Salminen
- Hoitotyö Luennoitsija
- Stiina Storvik-Sydänmaa
- Katariina Kunnas
Ryhmät
-
22SHLAS1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 22SHLAS1
-
21SHLAS2Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 21SHLAS2
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa tukea ja ohjata yksilöllisesti perhettä vanhemmuudessa, lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa tilannekohtaisesti niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
- osaa arvioida äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoidon tarpeen, sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
- osaa ohjata yksiköllisesti ja näyttöön perustuvasti äkillisesti sairasta ja tehohoitoa vaativaa lasta ja perhettä hoitoprosessin aikana huomioiden leikin eri-ikäisten lasten ja nuorten hoitotyössä sekä geenitiedon vaikutuksen
- tietää äkillisesti sairaiden ja tehohoitoa vaativien lasten hoitopolut
- osaa soveltaa tietojaan äkillisistä ja tehohoitoa vaativista lasten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- tietää ja osaa toteuttaa turvallisesti äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen lääke- ja nestehoitoa
- tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
Sisältö (OJ)
- äkillisesti sairastuneen ja tehohoitoa vaativan lapsen hoitotyö, hoitoprosessi ja hoitopolut
- sairaan vastasyntyneen ja keskosen hoitotyö
- hoitotyö lapsen ja nuoren kirurgisissa sairauksissa
- keskosten ja vastasyntyneiden sairaudet
- lasten akuutit ja kirurgiset sairaudet
- lastensuojelu hoitotyössä
- lapsen ja perheen tukeminen äkillisessä sairaudessa
- lapsen ja perheen erilaiset ohjausmenetelmät ja valmistaminen hoitoon sekä leikki lasten ja nuorten hoitotyössä
- lapsen kivunhoidon erityiskysymykset
- lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoito
- ABCDEF-, tutkimus- ja hoitomenetelmät ja eri-ikäisen lapsen hoitoelvytys
- kuolevan lapsen ja hänen perheensä hoitotyö
- moniammatillisuus lasten hoitotyössä
- oman ammatti-identiteetin kehittyminen ja työyhteisötaidot
Esitietovaatimukset (OJ)
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä lasten ja nuorten hoitotyön teoreettiset opinnot ja anatomian ja fysiologian opinnot sekä vähintään kuusi ohjattujen harjoitteluiden opintojaksoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa tyydyttävästi soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa tyydyttävästi tukea ja ohjata perhettä vanhemmuudessa, lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa ja tietää niihin liittyviä riskitekijöitä
- osaa tyydyttävästi arvioida pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoidon tarpeen, sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
- osaa ohjata pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairasta lasta ja perhettä hoitoprosessin aikana huomioiden tyydyttävästi leikin eri-ikäisten lasten ja nuorten hoitotyössä sekä geenitiedon vaikutuksen
- tietää tyydyttävästi pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaiden lasten erilaisia hoitopolkuja
- osaa tyydyttävästi soveltaa tietojaan pitkäaikaisista ja neurologisista lasten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- tietää ja osaa toteuttaa turvallisesti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen lääke- ja nestehoitoa.
- tunnistaa näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa hyvin näyttöön perustuvaa tietoa pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa tukea ja ohjata yksilöllisesti perhettä vanhemmuudessa, lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa tilannekohtaisesti niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
- osaa arvioida pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoidon tarpeen, sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa käyttäen näyttöön perustuvaa tietoa
- osaa ohjata yksilöllisesti ja näyttöön perustuvasti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairasta lasta ja perhettä hoitoprosessin aikana huomioiden hyvin leikin eri-ikäisten lasten ja nuorten hoitotyössä sekä geenitiedon vaikutuksen
- tietää pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaiden lasten erilaiset hoitopolut
- osaa soveltaa hyvin tietojaan pitkäaikaisista ja neurologisista lasten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- tietää ja osaa toteuttaa turvallisesti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen lääke- ja nestehoitoa
- tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa kiitettävästi näyttöön perustuvaa tietoa pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa kiitettävästi tukea ja yksilöllisesti ohjata perhettä vanhemmuudessa, lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa tilannekohtaisesti niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
- osaa kiitettävästi arvioida pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoidon tarpeen, sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
- osaa ohjata tilannekohtaisesti ja yksilöllisesti ja näyttöön perustuvasti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairasta lasta ja perhettä hoitoprosessin aikana huomioiden kiitettävästi leikin eri-ikäisten lasten ja nuorten hoitotyössä sekä geenitiedon vaikutuksen
- tietää kiitettävästi pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaiden lasten erilaiset hoitopolut
- osaa soveltaa kiitettävästi tietojaan pitkäaikaisista ja neurologisista lasten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- tietää ja osaa toteuttaa turvallisesti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen lääke- ja nestehoitoa
- tietää ja osaa perustella näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Aika ja paikka
opetus sijoittuu viikoille 33-38/2024
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttien ajankohdat ja uusinnat:
Osa 1 Koe 1
- 21shlas2 Lääkehoidon koe 16.8.2024 ja uusinnat Examissa vko 35-50
- 22shlas1 Terveen lapsen kasvun ja kehityksen koe Examissa. Suorita 10.12.2024 mennessä hyväksytysti.
Osa 2 Koe 2
- Stiinan koe: Äkillisesti sairaan vastasyntyneen/keskosen hoitotyö ym. 17.9.2024, uusinnat examissa vkot 40-50
Osa 3 Koe 3
- Katariinan koe: Akuutti hoitotyön tentti Examissa 16.9.-7.10.2024. Uusinta 1 Examissa 14.10.-4.11.2024, Uusinta 2 Examissa 11.11.-10.12.2024
*Lastentautien, lastenkirurgian ja muiden asiantuntijaluentojen sisällöt integroitu osan 2 ja 3 tentteihin (tarkempi jaottelu löytyy Moodlesta)
Osa 4 Lääkelaskut koe 20.9. klo 9.15-9.45 luokassa paperikokeena. Koe on mahdollista suorittaa myös Katariinan teoriakokeen yhteydessä Examissa 16.9.-7.10.2024. Uuusinnat: Examissa erillisenä kokeena 10.12.2024 asti.
Osa 5 Nesteohjelma koe 17.9.2024 luokassa paperikokeena, uusinta Examissa viikot 40-50
Opintojakson korotustentti 11.-17.11.2024 examissa. Ilmoittautumiset sähköpostilla Katariina Kunnakselle 1.11.2024 mennessä. Korotuskoe sisältää kaikki opintokokonaisuuden tentit.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- osa 1 lääkehoidontentti/alkukoe numeerinen arviointi 0-5, painokerroin 1
- osa 2 pitkäaikaissairaan lapsen ht.1 koe, numeerinen arviointi 0-5, painokerroin 1
- osa 3 pitkäaikaissairaan lapsen ht 2 koe, numeerinen arviointi 0-5, painokerroin 1
* lääketiede ja muut erityistieteet -sisällöt yhdistetty hoitotyön kokeisiin 1 ja 2
- osa 4 lääkelaskukoe hyväksytty/hylätty. Laskutoimitus tai vastaukseen johtanut päättely tulee kirjoittaa näkyviin. Hyväksytyssä lääkelaskussa kaikki laskuvaiheet tulee olla 100 % oikein.
- osa 5 nesteohjelmakoe hyväksytty/hylätty
- osa 6 seminaari: pakollinen läsnäolo, seminaariesityksen valmistaminen ja esittäminen, vertaisarviointi, oppimispäiväkirja hyväksytty/hylätty,
- osa 7 moodlekurssit, testit suoritettu hyväksytysti
- osa 8 lääke/nestehoidon pajat: pakollinen läsnäolo, aktiivinen osallistuminen
- osa 9 Taitopajaharjoitukset: pakollinen läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen taitopaja- ja elvytysharjoituksiin. Poissaoloista ja sen korvaustehtävästä on sovittava erikseen opettajan kanssa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, etäopetus, verkkokurssit, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, seminaarit, toiminnalliset menetelmät
Oppimateriaalit
Lasten ja nuorten hoitotyö vaihtoehtoiset ammattiopinnot - Moodlessa erikseen ilmoitetut materiaalit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaisajankäyttö (4 x 27 h) 108 h
-orientaatio 2h,
-hoitotyön luennot 32 h
-lasten anestesia hoitotyö 4h
-lasten tehohoito, lääketiede 8h
-lasten kirurgia 3h
-hoitotyön seminaarit 8 h
-Laskuharjoitus 4 h
-Nesteohjelmaharjoitus 4 h
-Taitopajat + elvytysharjoittelu 9 h
yht.kontakti 74 h
Itsenäinen opiskelu 34 h
-kokeisiin valmistautuminen
-moodle-kurssit 3 kpl
-ht. seminaari esityksen valmistaminen ryhmätyönä ja oppimispäiväkirjan kirjoittaminen
Sisällön jaksotus
- osa 1 Lääkehoidon koe/terveen lapsen kasvu ja kehitys -koe
- osa 2 Äkillisesti sair. ja tehohoitoa vaativan lapsen/nuoren ht. koe 1 (Stiina)
- osa 3 Äkillisesti sair. ja tehohoitoa vaativan lapsen/nuoren ht. koe 2 (Katariina)
- osa 4 Lääkelaskukoe
- osa 5 Nesteohjelmakoe
- osa 6 Seminaari (hoitotyön teemat ja lapsen kuolemaan liittyvät teemat 8h)
- osa 7 Verkkokurssit 3 kpl
- osa 8 Lääkehoidon ja nestehoidon harjoittelupajat
- osa 9 Taitopajaharjoitukset (Elvytysharjoitukset ja taitopajaharjoitukset Taitokeskuksella)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatio 12.8.2024 klo 12.30 etänä
Toteutussuunnitelma voi tarkentua myöhemmin.
-100% läsnäolopakko ja aktiivinen osallistuminen orientaatiossa, seminaareissa, lääkelasku- ja nestehoidon pajoissa, taitopajaharjoituksissa
-Poissaolosta ja korvaavasta suorituksesta sovitaan opettajana kanssa.
Opiskelijan tehtäväluettelo:
- alkukoe Terveen lapsen kasvusta ja kehityksestä ryhmä 22shlas1 - lääkehoidonkoe ryhmä 21shlas2
- Moodlekurssit 3 kpl: lonkkaluksaatio testi, shuntti testi ja nenäylipainehoidossa olevan lapsen hoito testi
- Hoitotyön seminaari 2 x 4 h + oppimispäiväkirja
- Hoitotyön koe (Stiinan osuus) ja nesteohjelmakoe
- Hoitotyön koe (Katariinan osuus) ja Lääkelaskukoe