Pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyöLaajuus (4 op)
Tunnus: 7K00FP36
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa tukea ja ohjata yksilöllisesti perhettä vanhemmuudessa, lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa tilannekohtaisesti niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
-osaa arvioida pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoidon tarpeen, sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
-osaa ohjata yksilöllisesti ja näyttöön perustuvasti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairasta lasta ja perhettä hoitoprosessin aikana huomioiden leikin eri-ikäisten lasten ja nuorten hoitotyössä sekä geenitiedon vaikutuksen
- tietää pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaiden lasten erilaiset hoitopolut
- osaa soveltaa tietojaan pitkäaikaisista ja neurologisista lasten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- tietää ja osaa toteuttaa turvallisesti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen lääke- ja nestehoitoa
- tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Sisältö
- pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen hoitoprosessi ja hoitopolut
- pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen tutkimus- ja hoitomenetelmät
- lasten tavallisimmat neurologiset -, pitkäaikaissairaudet ja mielenterveyshäiriöt
- geenitiedon ja sairauden merkitys lapselle ja perheelle
- pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja nuoren kuntoutus
- lapsen ja perheen tukeminen pitkäaikaisessa ja neurologisessa sairaudessa ja hoitoon sitoutumisessa
- kommunikointimenetelmät, erilaiset ohjausmenetelmät ja niiden vaikuttavuuden arviointi sekä leikki lasten ja nuorten hoitotyössä
- monikulttuurisuus lasten ja nuorten hoitotyössä
- lapsen lääke- ja nestehoito
- eri-ikäisen lapsen hoitoelvytys
- moniammatillisuus lasten hoitotyössä
- oman ammatti-identiteetin kehittyminen ja työyhteisötaidot
Esitietovaatimukset
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä lasten ja nuorten hoitotyön teoreettiset opinnot ja anatomian ja fysiologian opinnot sekä vähintään kuusi ohjattujen harjoitteluiden opintojaksoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa tyydyttävästi soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa tyydyttävästi tukea ja ohjata perhettä vanhemmuudessa, lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa ja tietää niihin liittyviä riskitekijöitä
- osaa tyydyttävästi arvioida pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoidon tarpeen, sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
- osaa ohjata pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairasta lasta ja perhettä hoitoprosessin aikana huomioiden tyydyttävästi leikin eri-ikäisten lasten ja nuorten hoitotyössä sekä geenitiedon vaikutuksen
- tietää tyydyttävästi pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaiden lasten erilaisia hoitopolkuja
- osaa tyydyttävästi soveltaa tietojaan pitkäaikaisista ja neurologisista lasten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- tietää ja osaa toteuttaa turvallisesti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen lääke- ja nestehoitoa.
- tunnistaa näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa hyvin näyttöön perustuvaa tietoa pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa tukea ja ohjata yksilöllisesti perhettä vanhemmuudessa, lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa tilannekohtaisesti niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
- osaa arvioida pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoidon tarpeen, sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa käyttäen näyttöön perustuvaa tietoa
- osaa ohjata yksilöllisesti ja näyttöön perustuvasti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairasta lasta ja perhettä hoitoprosessin aikana huomioiden hyvin leikin eri-ikäisten lasten ja nuorten hoitotyössä sekä geenitiedon vaikutuksen
- tietää pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaiden lasten erilaiset hoitopolut
- osaa soveltaa hyvin tietojaan pitkäaikaisista ja neurologisista lasten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- tietää ja osaa toteuttaa turvallisesti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen lääke- ja nestehoitoa
- tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa kiitettävästi näyttöön perustuvaa tietoa pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa kiitettävästi tukea ja yksilöllisesti ohjata perhettä vanhemmuudessa, lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa tilannekohtaisesti niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
- osaa kiitettävästi arvioida pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoidon tarpeen, sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
- osaa ohjata tilannekohtaisesti ja yksilöllisesti ja näyttöön perustuvasti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairasta lasta ja perhettä hoitoprosessin aikana huomioiden kiitettävästi leikin eri-ikäisten lasten ja nuorten hoitotyössä sekä geenitiedon vaikutuksen
- tietää kiitettävästi pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaiden lasten erilaiset hoitopolut
- osaa soveltaa kiitettävästi tietojaan pitkäaikaisista ja neurologisista lasten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- tietää ja osaa toteuttaa turvallisesti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen lääke- ja nestehoitoa
- tietää ja osaa perustella näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 12.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 28.04.2024
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Stiina Storvik-Sydänmaa
- Katariina Kunnas
Vastuuhenkilö
Katariina Kunnas
Ryhmät
-
21SHLAS2Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 21SHLAS2
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa tukea ja ohjata yksilöllisesti perhettä vanhemmuudessa, lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa tilannekohtaisesti niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
-osaa arvioida pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoidon tarpeen, sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
-osaa ohjata yksilöllisesti ja näyttöön perustuvasti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairasta lasta ja perhettä hoitoprosessin aikana huomioiden leikin eri-ikäisten lasten ja nuorten hoitotyössä sekä geenitiedon vaikutuksen
- tietää pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaiden lasten erilaiset hoitopolut
- osaa soveltaa tietojaan pitkäaikaisista ja neurologisista lasten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- tietää ja osaa toteuttaa turvallisesti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen lääke- ja nestehoitoa
- tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Sisältö (OJ)
- pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen hoitoprosessi ja hoitopolut
- pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen tutkimus- ja hoitomenetelmät
- lasten tavallisimmat neurologiset -, pitkäaikaissairaudet ja mielenterveyshäiriöt
- geenitiedon ja sairauden merkitys lapselle ja perheelle
- pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja nuoren kuntoutus
- lapsen ja perheen tukeminen pitkäaikaisessa ja neurologisessa sairaudessa ja hoitoon sitoutumisessa
- kommunikointimenetelmät, erilaiset ohjausmenetelmät ja niiden vaikuttavuuden arviointi sekä leikki lasten ja nuorten hoitotyössä
- monikulttuurisuus lasten ja nuorten hoitotyössä
- lapsen lääke- ja nestehoito
- eri-ikäisen lapsen hoitoelvytys
- moniammatillisuus lasten hoitotyössä
- oman ammatti-identiteetin kehittyminen ja työyhteisötaidot
Esitietovaatimukset (OJ)
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä lasten ja nuorten hoitotyön teoreettiset opinnot ja anatomian ja fysiologian opinnot sekä vähintään kuusi ohjattujen harjoitteluiden opintojaksoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa tyydyttävästi soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa tyydyttävästi tukea ja ohjata perhettä vanhemmuudessa, lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa ja tietää niihin liittyviä riskitekijöitä
- osaa tyydyttävästi arvioida pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoidon tarpeen, sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
- osaa ohjata pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairasta lasta ja perhettä hoitoprosessin aikana huomioiden tyydyttävästi leikin eri-ikäisten lasten ja nuorten hoitotyössä sekä geenitiedon vaikutuksen
- tietää tyydyttävästi pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaiden lasten erilaisia hoitopolkuja
- osaa tyydyttävästi soveltaa tietojaan pitkäaikaisista ja neurologisista lasten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- tietää ja osaa toteuttaa turvallisesti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen lääke- ja nestehoitoa.
- tunnistaa näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa hyvin näyttöön perustuvaa tietoa pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa tukea ja ohjata yksilöllisesti perhettä vanhemmuudessa, lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa tilannekohtaisesti niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
- osaa arvioida pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoidon tarpeen, sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa käyttäen näyttöön perustuvaa tietoa
- osaa ohjata yksilöllisesti ja näyttöön perustuvasti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairasta lasta ja perhettä hoitoprosessin aikana huomioiden hyvin leikin eri-ikäisten lasten ja nuorten hoitotyössä sekä geenitiedon vaikutuksen
- tietää pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaiden lasten erilaiset hoitopolut
- osaa soveltaa hyvin tietojaan pitkäaikaisista ja neurologisista lasten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- tietää ja osaa toteuttaa turvallisesti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen lääke- ja nestehoitoa
- tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa kiitettävästi näyttöön perustuvaa tietoa pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa kiitettävästi tukea ja yksilöllisesti ohjata perhettä vanhemmuudessa, lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa tilannekohtaisesti niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
- osaa kiitettävästi arvioida pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoidon tarpeen, sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
- osaa ohjata tilannekohtaisesti ja yksilöllisesti ja näyttöön perustuvasti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairasta lasta ja perhettä hoitoprosessin aikana huomioiden kiitettävästi leikin eri-ikäisten lasten ja nuorten hoitotyössä sekä geenitiedon vaikutuksen
- tietää kiitettävästi pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaiden lasten erilaiset hoitopolut
- osaa soveltaa kiitettävästi tietojaan pitkäaikaisista ja neurologisista lasten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- tietää ja osaa toteuttaa turvallisesti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen lääke- ja nestehoitoa
- tietää ja osaa perustella näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Aika ja paikka
Viikot 2-7/2024
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-- Osa 1 21shlas1 lääkehoidon koe 12.1. paperikoe ja uusintakokeet examissa vkot 4 eteenpäin
21shlas2 alkukoke examissa: Suoritus 6.6.2024 mennessä. Hylätyn suorituksen uusimiseksi voit ilmoittautua uusintana samaan kokeeseen, kun ensimmäinen on arvioitu.
- Osa 2 Hoitotyön 1 (Stiinan) koe 13.2 paperisena., uusintakoe 1 examissa 22.2.-7.3.24, uusintakoe 2 examissa 8.3.-25.3.24
- Osa 3 Hoitotyön 2 (Katriinan) koe Examissa 14.2.-2.3. uusintakoe 1. 11.3.-2.4. uusinta 2 8.-26.4
- Osa 4 lääkelasku koe yhdessä teoriakokeen kanssa 14.-1.3., uusintakoe erillisenä examissa 6.6. asti, hylätyn uusintasuorituksen uusimiseksi voit ilmoittautua samaan uusintaan, kun ensimmäinen on arvioitu.
- Osa 5 nestehoidon koe 13.2. papreikoe ja uusintakoe Examissa
- Osa 6 lääketiede ja muut erityistieteet: osa 1 13.2. kokeessa (Stiina). ja osa 2 Examissa suoritettavassa kokeessa (Katariina)
Opintojakson korotustentti 29.04.2023 examissa. Ilmoittautumiset sähköpostilla Katariina Kunnakselle 22.04.2023 mennessä. Korotuskoe sisältää kaikki opintokokonaisuuden tentit.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- osa 1 lääkehoidontentti/alkukoe numero, painokerroin 1
- osa 2 pitkäaikaissairaan lapsen ht.1 koe, numero, painokerroin 1
- osa 3 pitkäaikaissairaan lapsen ht 2 koe, numero, painokerroin 1
- osa 4 lääkelaskukoe hyväksytty/hylätty
- osa 5 nesteohjelmakoe hyväksytty/hylätty
- osa 6 lääketiede ja muut erityistieteet: koe yhdistetty hoitotyön kokeisiin
- osa 7 pienryhmätyöskentely: seminaariesityksen valmistaminen ja esittäminen, vertaisarviointi, oppimispäiväkirja hyväksytty/hylätty,
- osa 8 moodlekurssit, testit suoritettu hyväksytysti
- osa 9 lääke/nestehoidon pajat: aktiivinen osallistuminen
- osa 10 Pakollinen läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen taitopaja- ja elvytysharjoituksiin. Poissaoloista ja sen korvaustehtävästä on sovittava erikseen opettajan kanssa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Etä/lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, seminaari, taitopajaharjoittelu
Oppimateriaalit
Koealueet ja oheismateriaalit löytyvät ryhmän Lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot -kurssista moodlealustalta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistuntimäärä 108 h, joista kontaktia 68 h (opetus, kokeet, seminaari)
- orientaatio 2 h, '
- ht. luennot 30 h (Katariina & Stiina),
- lasten autismi 2 h (Anneli Koskinen)
- lasten fysioterapia 3 h (Hanna Sahinoja),
- lastentaudit 8 h (Nina Hutri-Kähönen),
- lasten radiografia 1 h (rtg –opiskelijat)
- lääkelaskupaja 2 h ja nestehoitopaja 2 h
- hoitotyön seminaari 8 h
- elvytysharjoittelu 2 h, taitopaja 8 h
yht. 68 h
Itsenäinen opiskelu 40 h
- kokeisiin ja taitopajaan sekä elvytysorhiin valmistautuminen
- 3 moodle -kurssia
- ht. seminaari esityksen tekeminen ryhmätyönä
- osallistuminen seminaareihin ja oppimispäiväkirjan tekeminen
Sisällön jaksotus
- osa 1 lääkehoidonkoe 21shlas1/alkukoe 21shlas2
- osa 2 pitkäaikaissairaan lapsen ht. koe 1
- osa 3 pitkäaikaissairaan lapsen ht. koe 2
- osa 4 pienryhmä: lääkelaskukoe
- osa 5 pienryhmä: nesteohjelmakoe
- osa 6 lastentaudit ja muut erityistieteet koe (integroitu osan 2 ja 3 kokeisiin)
- osa 7 pienryhmätyöskentely, seminaari
- osa 8 verkkokurssit (3 verkkokurssia)
- osa 9 lääke- ja nestehoidon pajat
- osa 10 taitopajat ja elvytysharjoitukset
Lisätietoja opiskelijoille
Esitietovaatimukset
Suoritettuna hoitotyön alku- ja keskivaiheen opinnot, vähintään 135 op sisältäen Lasten, nuorten hoitotyön –opintokokonaisuuden, ja Lasten ja nuorten hoitotyön orientoivan harjoittelun.
Lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot moodlesta tarkemmat ohjeet tehtävistä ja esitysseminaareista.
Muutokset aikatauluissa mahdollisia.
Läsnäolovelvollisuus 100 %:
Orientaatiotunti, seminaari, lääke- ja nestehoidon pajat, taitopajat ja elvytysharjoitukset