Pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyö (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00FP36-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2024 - 07.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 14.03.2025
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hoitotyö Luennoitsija
- Stiina Storvik-Sydänmaa
- Katariina Kunnas
- Hanna Sahinoja
Vastuuhenkilö
Stiina Storvik-Sydänmaa
Ryhmät
-
22SHLAS1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 22SHLAS1
-
22SHLAS2Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 22SHLAS2
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa tukea ja ohjata yksilöllisesti perhettä vanhemmuudessa, lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa tilannekohtaisesti niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
-osaa arvioida pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoidon tarpeen, sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
-osaa ohjata yksilöllisesti ja näyttöön perustuvasti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairasta lasta ja perhettä hoitoprosessin aikana huomioiden leikin eri-ikäisten lasten ja nuorten hoitotyössä sekä geenitiedon vaikutuksen
- tietää pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaiden lasten erilaiset hoitopolut
- osaa soveltaa tietojaan pitkäaikaisista ja neurologisista lasten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- tietää ja osaa toteuttaa turvallisesti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen lääke- ja nestehoitoa
- tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Sisältö (OJ)
- pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen hoitoprosessi ja hoitopolut
- pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen tutkimus- ja hoitomenetelmät
- lasten tavallisimmat neurologiset -, pitkäaikaissairaudet ja mielenterveyshäiriöt
- geenitiedon ja sairauden merkitys lapselle ja perheelle
- pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja nuoren kuntoutus
- lapsen ja perheen tukeminen pitkäaikaisessa ja neurologisessa sairaudessa ja hoitoon sitoutumisessa
- kommunikointimenetelmät, erilaiset ohjausmenetelmät ja niiden vaikuttavuuden arviointi sekä leikki lasten ja nuorten hoitotyössä
- monikulttuurisuus lasten ja nuorten hoitotyössä
- lapsen lääke- ja nestehoito
- eri-ikäisen lapsen hoitoelvytys
- moniammatillisuus lasten hoitotyössä
- oman ammatti-identiteetin kehittyminen ja työyhteisötaidot
Esitietovaatimukset (OJ)
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä lasten ja nuorten hoitotyön teoreettiset opinnot ja anatomian ja fysiologian opinnot sekä vähintään kuusi ohjattujen harjoitteluiden opintojaksoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa tyydyttävästi soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa tyydyttävästi tukea ja ohjata perhettä vanhemmuudessa, lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa ja tietää niihin liittyviä riskitekijöitä
- osaa tyydyttävästi arvioida pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoidon tarpeen, sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
- osaa ohjata pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairasta lasta ja perhettä hoitoprosessin aikana huomioiden tyydyttävästi leikin eri-ikäisten lasten ja nuorten hoitotyössä sekä geenitiedon vaikutuksen
- tietää tyydyttävästi pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaiden lasten erilaisia hoitopolkuja
- osaa tyydyttävästi soveltaa tietojaan pitkäaikaisista ja neurologisista lasten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- tietää ja osaa toteuttaa turvallisesti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen lääke- ja nestehoitoa.
- tunnistaa näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa hyvin näyttöön perustuvaa tietoa pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa tukea ja ohjata yksilöllisesti perhettä vanhemmuudessa, lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa tilannekohtaisesti niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
- osaa arvioida pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoidon tarpeen, sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa käyttäen näyttöön perustuvaa tietoa
- osaa ohjata yksilöllisesti ja näyttöön perustuvasti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairasta lasta ja perhettä hoitoprosessin aikana huomioiden hyvin leikin eri-ikäisten lasten ja nuorten hoitotyössä sekä geenitiedon vaikutuksen
- tietää pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaiden lasten erilaiset hoitopolut
- osaa soveltaa hyvin tietojaan pitkäaikaisista ja neurologisista lasten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- tietää ja osaa toteuttaa turvallisesti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen lääke- ja nestehoitoa
- tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa kiitettävästi näyttöön perustuvaa tietoa pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä moniammatillisen työryhmän jäsenenä
- osaa kiitettävästi tukea ja yksilöllisesti ohjata perhettä vanhemmuudessa, lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa tilannekohtaisesti niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
- osaa kiitettävästi arvioida pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoidon tarpeen, sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa soveltaen näyttöön perustuvaa tietoa
- osaa ohjata tilannekohtaisesti ja yksilöllisesti ja näyttöön perustuvasti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairasta lasta ja perhettä hoitoprosessin aikana huomioiden kiitettävästi leikin eri-ikäisten lasten ja nuorten hoitotyössä sekä geenitiedon vaikutuksen
- tietää kiitettävästi pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaiden lasten erilaiset hoitopolut
- osaa soveltaa kiitettävästi tietojaan pitkäaikaisista ja neurologisista lasten sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- tietää ja osaa toteuttaa turvallisesti pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen lääke- ja nestehoitoa
- tietää ja osaa perustella näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Aika ja paikka
Viikot 2-8/2025
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-- Osa 1 22shlas1 lääkehoidon koe 17.1.2025 paperikoe ja uusintakokeet examissa vkosta 4 eteenpäin
22shlas2 alkukoke examissa: Suoritus 6.6..2025 mennessä. Hylätyn suorituksen uusimiseksi voit ilmoittautua uusintana samaan kokeeseen, kun ensimmäinen on arvioitu.
- Osa 2 Hoitotyön 1 (Stiinan) koe 12.2 paperisena., uusintakokeet examissa vkot 9 - 22
- Osa 3 Hoitotyön 2 (Katriinan) koe Examissa 20.2.-9.3. Uusintakoe 17.2.-1.6. Hylätyn uusitakokeen suorituksen jälkeen voit ilmoittautua uusintana samaan kokeeseen, kun ensimmäinen on arvioitu.
- Osa 4 lääkelasku koe 18.2. paperikokeena luokassa (ylimääräinen). Examissa 20.2.-9.3. yhdessä teoriakokeen kanssa. Uusinta Examissa 10.3.-6.6. erillisenä kokeena. Hylätyn suorituksen uusimiseksi voit ilmoittautua samaan uusintaan, kun ensimmäinen on arvioitu.
- Osa 5 nestehoidon koe 12.2. papreikoe ja uusintakoe Examissa vkot 9 - 22.
- Osa 6 lääketiede ja muut erityistieteet: osa 1 12.2. kokeessa (Stiina). ja osa 2 Examissa suoritettavassa teoriakokeessa (Katariina)
Opintojakson korotustentti 30.04.2025 examissa. Ilmoittautumiset sähköpostilla Stiina Storvik-Sydänmaalle 22.04.2025 mennessä. Korotuskoe sisältää kaikki opintokokonaisuuden tentit.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- osa 1 lääkehoidontentti/alkukoe numero, painokerroin 1
- osa 2 pitkäaikaissairaan lapsen ht.1 koe, numero, painokerroin 1
- osa 3 pitkäaikaissairaan lapsen ht 2 koe, numero, painokerroin 1
- osa 4 lääkelaskukoe hyväksytty/hylätty
- osa 5 nesteohjelmakoe hyväksytty/hylätty
- osa 6 lääketiede ja muut erityistieteet: koe yhdistetty hoitotyön kokeisiin
- osa 7 pienryhmätyöskentely: seminaariesityksen valmistaminen ja esittäminen, vertaisarviointi, oppimispäiväkirja hyväksytty/hylätty,
- osa 8 moodlekurssit, testit suoritettu hyväksytysti
- osa 9 lääke/nestehoidon pajat: aktiivinen osallistuminen
- osa 10 Pakollinen läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen taitopaja- ja elvytysharjoituksiin. Poissaoloista ja sen korvaustehtävästä on sovittava erikseen opettajan kanssa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Etä/lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, seminaari, taitopajaharjoittelu
Muutokset mahdollisia kurssitoteutuksessa.
Oppimateriaalit
Koealueet ja oheismateriaalit löytyvät ryhmän Lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot -kurssista moodlealustalta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistuntimäärä 108 h, joista kontaktia 68 h (opetus, kokeet, seminaari)
- orientaatio 2 h, '
- ht. luennot 30 h (Katariina & Stiina),
- lasten autismi 2 h (Anneli Koskinen)
- lasten fysioterapia 3 h (Hanna Sahinoja),
- lastentaudit 8 h (Nina Hutri-Kähönen),
- lasten radiografia 1 h (rtg –opiskelijat) ?
- lääkelaskupaja 2 h ja nestehoitopaja 2 h
- hoitotyön seminaari 8 h
- elvytysharjoittelu 2 h, taitopaja 8 h
yht. 68 h
Itsenäinen opiskelu 40 h
- kokeisiin ja taitopajaan sekä elvytysorhiin valmistautuminen
- 3 moodle -kurssia
- ht. seminaari esityksen tekeminen ryhmätyönä
- osallistuminen seminaareihin ja oppimispäiväkirjan tekeminen
Sisällön jaksotus
- osa 1 lääkehoidonkoe 22shlas1/alkukoe 22shlas2
- osa 2 pitkäaikaissairaan lapsen ht. koe 1
- osa 3 pitkäaikaissairaan lapsen ht. koe 2
- osa 4 pienryhmä: lääkelaskukoe
- osa 5 pienryhmä: nesteohjelmakoe
- osa 6 lastentaudit ja muut erityistieteet koe (integroitu osan 2 ja 3 kokeisiin)
- osa 7 pienryhmätyöskentely, seminaari
- osa 8 verkkokurssit (3 verkkokurssia)
- osa 9 lääke- ja nestehoidon pajat
- osa 10 taitopajat ja elvytysharjoitukset
Lisätietoja opiskelijoille
Esitietovaatimukset
Suoritettuna hoitotyön alku- ja keskivaiheen opinnot, vähintään 135 op sisältäen Lasten, nuorten hoitotyön –opintokokonaisuuden, ja Lasten ja nuorten hoitotyön orientoivan harjoittelun.
Lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot moodlesta tarkemmat ohjeet tehtävistä ja esitysseminaareista.
Muutokset aikatauluissa mahdollisia.
Läsnäolovelvollisuus 100 %:
Orientaatiotunti, seminaari, lääke- ja nestehoidon pajat, taitopajat ja elvytysharjoitukset