Hoitotyön johtaminenLaajuus (2 op)
Tunnus: 7K00EW06
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- tunnistaa keskeiset työyhteisötaidot ja osaa toimia vastuullisesti niiden mukaisesti
Sisältö
- strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- laatu ja turvallisuus
- esimies- ja alaistaidot sekä työyhteisökulttuuri
- kriittinen ajattelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 15.10.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 17.12.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Paula Pajunen
Vastuuhenkilö
Paula Pajunen
Ryhmät
-
20THTerveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 20TH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- tunnistaa keskeiset työyhteisötaidot ja osaa toimia vastuullisesti niiden mukaisesti
Sisältö (OJ)
- strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- laatu ja turvallisuus
- esimies- ja alaistaidot sekä työyhteisökulttuuri
- kriittinen ajattelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkossa tehtävät tiimitehtävät hyväksytty/hylätty
Seminaaritehtävä numeraalinen arviointi
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, seminaarityöskentely. Tiimityöskentely verkossa.
Orientaatio 26.10.2023, pakollinen läsnäolo.
Oppimateriaalit
Juuti P. 2016. Johtamisen kehittäminen. PS-kustannus. Jyväskylä.
Järvinen P. 2017. Menestyvän työyhteisön pelisäännöt. WSOYpro Oy. Helsinki
Järvinen P. 2018. Ammatillinen käyttäytyminen. Tie onnistumiseen. Alma Talent. Helsinki
Harmoinen M. 2014. Arvostava johtaminen terveydenhuollossa Akateeminen väitöskirja Tampereen yliopisto.
Laaksonen H. ja Ollila S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Edita. Helsinki.
Laaksonen H & Salin S (toim.) 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Oppian. Helsinki.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op = 54 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 26.10.2023 ja päättyy 17.12.2023
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatiossa 26.10.2023 ja esitysseminaarissa 12.12.2023 pakollinen läsnäolo.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hallinnon tehtäviä ei ole tehty tai palautettu ajallaan.
Opiskelija ei osallistu aktiivisesti tiimin tekemään työhön eikä vertaisarviointien tekemiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytysti suoritetut hallinnon tehtävien tekeminen.
Osallistuminen tiimin työskentelyyn ja vertaisarviointien tekemiseen.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytysti suoritetut hallinnon tehtävien tekeminen. Itsearvionti hyvää ja monipuolista. Pohdinnassa tukeudutaan kirjallisiin lähteisiin ja aihetta tarkastellaan monipuolisesti.
Osallistuminen tiimin työskentelyyn sekä tiimitehtävässä että vertaiarvioinnin tekemiseen aktiivisesti omia ehdotuksia ja mielipiteitään esille tuoden ja toisien ajatuksia myös tarkastellen.
Aikatalussa toimitaan suunnitelmallisesti edeten.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytysti suoritetut hallinnon tehtävien tekeminen. Itsearvionti hyvää ja monipuolista. Pohdinnassa tukeudutaan kirjallisiin lähteisiin ja aihetta tarkastellaan monipuolisesti. Aiheeseen tuodaan omaa syvällistä pohdintaa ja innovatiivisiä näkökulmia Osallistuminen tiimin työskentelyyn sekä tiimitehtävässä että vertaiarvioinnin tekemiseen aktiivisesti omia ehdotuksia ja mielipiteitään esille tuoden ja toisien ajatuksia myös tarkastellen.
Aikatalussa toimitaan suunnitelmallisesti edeten joka kohdassa ja on vastuullisesti koko tiimin näkökulmasta.
Ilmoittautumisaika
15.07.2023 - 13.08.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 26.11.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marjo Räsänen
Vastuuhenkilö
Helena Vesaluoma
Ryhmät
-
21SHSK1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 21SHSK1
-
20SHSK2Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 20SHSK2
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- tunnistaa keskeiset työyhteisötaidot ja osaa toimia vastuullisesti niiden mukaisesti
Sisältö (OJ)
- strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- laatu ja turvallisuus
- esimies- ja alaistaidot sekä työyhteisökulttuuri
- kriittinen ajattelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään
Aika ja paikka
Verkkototetus. Vain orientaatiotunti 45 min. läsnäolovelvoite.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ennakkotehtävän palautus XXX Moodle-alustalle klo 16. Ennakkotehtävän tekeminen/palauttaminen on edellytyksenä tiimeihin pääsemiselle ja kurssin jatkamiselle.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Suomeksi
Verkkokurssin suorittaminen alkaa kurssille hyväksyille ennakkotehtävällä. Tämä tehtävä tulee tehdä kurssilla ilmoitetussa aikataulussa.
Kurssiin liittyy siis ennakkotehtävä, joka tehdään yksin ja se avataan ilmoittautumisen päättymisen jälkeen
Orientaatio verkkokurssille on 30.8.2023 klo 16.00-16.45 . Aika näkyy lukujärjestyksessä (läsnäolovelvoite)
Samalla ohjeistetaan/tarkistetaan tiimien muodostaminen ( 4 henkeä) .Huom WIKI-taulukko .
Tälle alustalle pääsevät kaikki ilmoittautuneet ja hoitotyön johtamisen kurssille hyväksytyt.
Kurssin avauduttua ilmoittautumisajan päätyttyä opiskelijat muodostavat itsenäisesti 4 hengen tiimit kirjaamalla tietonsa tuni.moodleen Wiki-taulukkoon. Wiki-taulukosta näkyy, kuinka monta jäsentä yhteen tiimiin voi tulla. Tiimien muodostaminen on tärkeää, koska kaksi tehtävää vertaisarviointeineen/ keskustelun avauksineen tehdään tiimeissä. Tiimien muodostaminen tarkistetaan orientaatiotunnilla.
Tiimeihin voivat liittyä ainoastaan ne, jotka ovat kurssin toteutukselle ilmoittautuneet. Näin ollen jokainen merkitsee itse itsensä Moodlessa olevaan tiimilistaan. Tiimiytymisestä johtuen kurssille ei voida myöskään enää vastaanottaa opiskelijoita ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen.
Ennakkotehtävä tulee tehdä kurssilla ilmoitetussa aikataulussa eli
verkkokurssia voivat jatkaa ja paikkansa tiimissä vahvistaa vain ne, jotka ovat tehneet tehtävän annetussa aikataulussa eli vain ennakkotehtävän ajoissa palauttaneet voivat osallistua varsinaiselle kurssille.
Aikataulu tehtävien täsmentyy elokuussa 2023 ilmoittautumisen päättymisen jälkeen , jonka yhteydessä sovitaan myös se, milloin tiimien muodostaminen voi alkaa Moodlen oppimisalaustan WIKI-taulukkoon.
Ennakkotehtävien palautus 3.9,2023
Kommentit kahden ( 2) muun opiskelijatoverin ennakkotehtävien tuotoksista ja keskustelun avaukset viikolla 36
Tiimitehtävät + vertaisarvioinnit ja kommentit
Aika kommenteille ja vertaisarvioinneille
Kurssi sulkeutumisen jälkeen tehtäviä/vertaisarviointeja/kommentteja ei enää vastaanota.
Oppimateriaalit
Suositeltava kirja: Laaksonen, H. & Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Helsinki: Edita.
Muu kirjallisuus
Juuti & Vuorela . 2015. Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi. 5. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus
Österberg, M. 2014. Henkilöstöasiantuntijan käsikirja. Helsingin seudun kauppakamari. Viro: Meedia Zone Oy.
Manka Marja-Liisa, Hakala Liisa, Nuutinen Sanna & Harju Riitta. Työn iloa ja imua –työhyvinvoinnin ratkaisuja pientyöpaikoille. Tampereen yliopisto: Tammerprint OY. (löytyy sähköisenä netistä)
(toim.) Laaksonen, Laitinen Hiilamo. 2020. Sosiaali- ja terveysjärjestelmä. Sanoma Pro. (myös eKirjana)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op on 2 x 27 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaista suoritustapaa ei ole.
Kirjallinen vapaamuotoinen perustelut sisältävä hakemus sähköpostilla ennen kurssin alkua 14.8 .2023 mennessä vastuuopettajalle (marjo.rasanen@tuni.fi) , mikäli perustellusta syystä haluaa tehdä kurssin yksin/ ja/ tai erilaisella aikataululla.
Ilmoittautumisaika
16.05.2023 - 01.08.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 26.11.2023
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Merja Kanervisto-Jokinen
Vastuuhenkilö
Merja Kanervisto-Jokinen
Ryhmät
-
21SHMIE1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 21SHMIE1
-
20SHMIE2Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 20SSHMIE2
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- tunnistaa keskeiset työyhteisötaidot ja osaa toimia vastuullisesti niiden mukaisesti
Sisältö (OJ)
- strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- laatu ja turvallisuus
- esimies- ja alaistaidot sekä työyhteisökulttuuri
- kriittinen ajattelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään
Aika ja paikka
Toteutusaika 14.8.-26.11.2023.
Opiskelijoita otetaan toteutukselle 40 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä.
Opiskelijat hyväksytään toteutukselle viimiestään viikolla 32 (7.-11.8.2023).
Hyväksymisen jälkeen on käytettävissä Moodlen verkkoympäristö opintojakson suorittamiseen.
TIEDOKSI 1.8.2023 KLO 12.40:
Toteutukselle hyväksytty opiskelijat (40 henk.)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintokokonaisuudesta ei ole tenttiä. Osaamisen varmistaminen yksilö-, pari- ja tiimitehtävien kautta. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojakson tehtävien korottamista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilö- ja paritehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Tiimitehtävä arvioidaan arviointiasteikon 0-5 mukaan, josta muodostuu koko opintojakson arvosana. Vertaisarviointi on osa tiimitehtävän arviointia.
Opintojakson arvosana muodostuu tiimitehtävän arvioinnin mukaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yksilö-, pari- ja tiimitehtävät, vertaisarvioinnit, opetusvideot, sähköiset verkkomateriaalit, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely.
Verkko-opinnot
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta:
- Juuti, P. 2016. Johtamisen kehittäminen. PS-kustannus. Jyväskylä.
- Järvinen, P. 2017. Menestyvän työyhteisön pelisäännöt. WSOYpro Oy. Helsinki
- Järvinen, P. 2018. Ammatillinen käyttäytyminen. Tie onnistumiseen. Alma Talent. Helsinki
- Harmoinen, M. 2014. Arvostava johtaminen terveydenhuollossa Akateeminen väitöskirja Tampereen yliopisto.
- Laaksonen, H. ja Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Edita. Helsinki.
- Laaksonen, H. & Salin, S. (toim.) 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Oppian. Helsinki.
- Laaksonen, H. & Ollila, S. (toim.) 2022. Henkilöstöjohtamisen moninaisuus: ajateltua, koettua, tutkittua. Oppian. Helsinki.
Opiskelijat perehtyvät muuhun Moodlessa olevaan materiaaliin ja tekevät tehtävät itsenäisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h x 2op = 54h
Yksilötehtävä 4h
Paritehtävät (2 kpl) 20h.
Tiimitehtävä ja vertaisarviointi 30h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelu tapahtuu verkko-opintoina Moodlessa 14.8.-26.11.2023.
Opiskelijoita otetaan toteutukselle 40 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä.
Opiskelijat hyväksytään toteutukselle viimeistään viikolla 32 (7.- 11.8.2023).
Hyväksymisen jälkeen on käytettävissä Moodlen verkkoympäristö opintojakson suorittamiseen itsenäisesti.
TIEDOKSI 1.8.2023 KLO 12.40:
Toteutukselle hyväksytty opiskelijat (40 henk.)
Opiskelijat on valmiiksi jaettu pareihin ja tiimeihin.
Paritehtävät on mahdollista suorittaa yksin, mikäli pari ei jostakin syystä osallistu opintojaksolle.
Tiimitehtävä on mahdollista tehdä pienemmälläkin tiimillä, mikäli tiimistä joku tai jotkut opiskelijat eivät syystä taikka toisesta osallistu opintojaksolle.
Tiimitehtävän aiheet on annettu valmiiksi.
Vertaisarviointi tehdään ennalta jaetuissa tiimeissä.
Opintojakson tiedot päivittyvät.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ei tiedä peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- ei tunnista keskeisiä työyhteisötaitoja
- ei suorita annettuja tehtäviä tai niiden osatehtäviä tai tehtäviä ei ole palautettu ajallaan.
- ei osallistu aktiivisesti tiimin tekemään työhön eikä vertaisarviointien tekemiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
- osallistuu tiimin työskentelyyn ja vertaisarviointien tekemiseen
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
- osallistuu tiimin työskentelyyn ja vertaisarviointien tekemiseen
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään
- osallistuu tiimin työskentelyyn ja vertaisarviointien tekemiseen
Ilmoittautumisaika
15.07.2023 - 13.08.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 26.11.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marjo Räsänen
Vastuuhenkilö
Marjo Räsänen
Ryhmät
-
21SHPER1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 21SHPER1
-
21SHLAS1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 21SHLAS1
-
21SHHUP1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 21SHHUP1
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- tunnistaa keskeiset työyhteisötaidot ja osaa toimia vastuullisesti niiden mukaisesti
Sisältö (OJ)
- strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- laatu ja turvallisuus
- esimies- ja alaistaidot sekä työyhteisökulttuuri
- kriittinen ajattelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ennakkotehtävän palautus 3.9.2023 Moodle-alustalle klo 16. Ennakkotehtävän tekeminen/palauttaminen on edellytyksenä tiimeihin pääsemiselle ja kurssin jatkamiselle.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Suomeksi
Verkkokurssin suorittaminen alkaa kurssille hyväksyille ennakkotehtävällä. Tämä tehtävä tulee tehdä kurssilla ilmoitetussa aikataulussa.
Kurssiin liittyy siis ennakkotehtävä, joka tehdään yksin ja se avataan ilmoittautumisten hyväksymisen jälkeen
Orientaatio verkkokurssille on 29.8.2023 klo 16.15-17.00 aika näkyy lukujärjestyksessä (läsnäolovelvoite)
Samalla ohjeistetaan/tarkistetaan tiimien muodostaminen ( 4 henkeä) .Huom WIKI-taulukko .
Tälle alustalle pääsevät kaikki ilmoittautuneet ja hoitotyön johtamisen kurssille hyväksytyt.
Kurssin avauduttua opiskelijat muodostavat itsenäisesti 4 hengen tiimit kirjaamalla tietonsa tuni.moodleen Wiki-taulukkoon. Wiki-taulukosta näkyy, kuinka monta jäsentä yhteen tiimiin voi tulla. Tiimien muodostaminen on tärkeää, koska kaksi tehtävää vertaisarviointeineen/ keskustelun avauksineen tehdään tiimeissä. Tiimien muodostaminen tarkistetaan orientaatiotunnilla.
Tiimeihin voivat liittyä ainoastaan ne, jotka ovat kurssin toteutukselle ilmoittautuneet. Näin ollen jokainen merkitsee itse itsensä Moodlessa olevaan tiimilistaan. Tiimiytymisestä johtuen kurssille ei voida myöskään enää vastaanottaa opiskelijoita ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen.
Ennakkotehtävä tulee tehdä kurssilla ilmoitetussa aikataulussa eli
verkkokurssia voivat jatkaa ja paikkansa tiimissä vahvistaa vain ne, jotka ovat tehneet tehtävän annetussa aikataulussa eli vain ennakkotehtävän ajoissa palauttaneet voivat osallistua varsinaiselle kurssille.
Aikataulu tehtävien palautuksille täsmentyy elokuussa ilmoittautumisen päättymisen jälkeen, jonka yhteydessä sovittan myös se, milloin tiimien muodostaminen voi alkaa Moodlen oppimisalaustan WIKI-taulukkoon.
Ennakkotehtävien palautus syksyllä 3.9.2023
Kommentit kahden ( 2) muun opiskelijatoverin ennakkotehtävien tuotoksista ja keskustelun avaukset viikolla 36
Tiimitehtävät + vertaisarvioinnit ja kommentit
Aika kommenteille ja vertaisarvioinneille
Kurssi sulkeutumisen jälkeen tehtäviä/vertaisarviointeja/kommentteja ei enää vastaanota.
Oppimateriaalit
Suositeltava kirja: Laaksonen, H. & Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Helsinki: Edita.
Muu kirjallisuus
Juuti & Vuorela . 2015. Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi. 5. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus
Österberg, M. 2014. Henkilöstöasiantuntijan käsikirja. Helsingin seudun kauppakamari. Viro: Meedia Zone Oy.
Manka Marja-Liisa, Hakala Liisa, Nuutinen Sanna & Harju Riitta. Työn iloa ja imua –työhyvinvoinnin ratkaisuja pientyöpaikoille. Tampereen yliopisto: Tammerprint OY. (löytyy sähköisenä netistä)
(toim.) Laaksonen, Laitinen Hiilamo. 2020. Sosiaali- ja terveysjärjestelmä. Sanoma Pro. (myös eKirjana)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op on 2 x 27 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaista suoritustapaa ei ole.
Kirjallinen vapaamuotoinen perustelut sisältävä hakemus sähköpostilla ennen kurssin alkua 14.8.2023 mennessä vastuuopettajalle (marjo.rasanen@tuni.fi) , mikäli perustellusta syystä haluaa tehdä kurssin yksin/ ja/ tai erilaisella aikataululla.
Ilmoittautumisaika
07.01.2023 - 29.01.2023
Ajoitus
06.02.2023 - 16.04.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Avoin AMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
- Marjo Räsänen
Vastuuhenkilö
Helena Vesaluoma
Ryhmät
-
20SHHUPVSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, Virrat
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- tunnistaa keskeiset työyhteisötaidot ja osaa toimia vastuullisesti niiden mukaisesti
Sisältö (OJ)
- strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- laatu ja turvallisuus
- esimies- ja alaistaidot sekä työyhteisökulttuuri
- kriittinen ajattelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ennakkotehtävän palautus 12.2.2023 Moodle-alustalle klo 16. Ennakkotehtävän tekeminen/palauttaminen on edellytyksenä tiimeihin pääsemiselle ja kurssin jatkamiselle.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Suomeksi
Verkkokurssin suorittaminen alkaa kurssille hyväksyille ennakkotehtävällä. Tämä tehtävä tulee tehdä kurssilla ilmoitetussa aikataulussa.
Kurssiin liittyy siis ennakkotehtävä, joka tehdään yksin ja se avataan viikolla 4
Orientaatio verkkokurssille on etänä 9.2.2023, klo 10.15-11.00 ja linkki tapaamiseen tulee lukujärjestykseen (läsnäolovelvoite)
Samalla ohjeistetaan/tarkistetaan tiimien muodostaminen ( 4 henkeä) .Huom WIKI-taulukko .
Tälle alustalle pääsevät kaikki ilmoittautuneet ja hoitotyön johtamisen kurssille hyväksytyt.
Kurssin avauduttua opiskelijat muodostavat itsenäisesti 4 hengen tiimit kirjaamalla tietonsa tuni.moodleen Wiki-taulukkoon. Wiki-taulukosta näkyy, kuinka monta jäsentä yhteen tiimiin voi tulla. Tiimien muodostaminen on tärkeää, koska kaksi tehtävää vertaisarviointeineen/ keskustelun avauksineen tehdään tiimeissä. Tiimien muodostaminen tarkistetaan orientaatiotunnilla.
Tiimeihin voivat liittyä ainoastaan ne, jotka ovat kurssin toteutukselle ilmoittautuneet. Näin ollen jokainen merkitsee itse itsensä Moodlessa olevaan tiimilistaan. Tiimiytymisestä johtuen kurssille ei voida myöskään enää vastaanottaa opiskelijoita ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen.
Ennakkotehtävä tulee tehdä kurssilla ilmoitetussa aikataulussa eli
Verkkokurssia voivat jatkaa ja paikkansa tiimissä vahvistaa vain ne, jotka ovat tehneet tehtävän annetussa aikataulussa eli vain ennakkotehtävän ajoissa palauttaneet voivat osallistua varsinaiselle kurssille.
Aikataulu täsmentyy tammikuussa 2023 jälkeen jonka yhteydessä sovittan myös se, milloin tiimien muodostaminen voi alkaa Moodlen oppimisalaustan WIKI-taulukkoon.
Ennakkotehtävien palautus 12.2.2023
Kommentit kahden ( 2) muun opiskelijatoverin ennakkotehtävien tuotoksista ja keskustelun avaukset viikolla 7 ( 13.2.-19.2.2023
Tiimitehtävät + vertaisarvioinnit ja kommentit
Aika kommenteille ja vertaisarvioinneille
Kurssi sulkeutumisen jälkeen tehtäviä/vertaisarviointeja/kommentteja ei enää vastaanota.
Oppimateriaalit
Suositeltava kirja: Laaksonen, H. & Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Helsinki: Edita.
Muu kirjallisuus
Juuti & Vuorela . 2015. Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi. 5. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus
Österberg, M. 2014. Henkilöstöasiantuntijan käsikirja. Helsingin seudun kauppakamari. Viro: Meedia Zone Oy.
Manka Marja-Liisa, Hakala Liisa, Nuutinen Sanna & Harju Riitta. Työn iloa ja imua –työhyvinvoinnin ratkaisuja pientyöpaikoille. Tampereen yliopisto: Tammerprint OY. (löytyy sähköisenä netistä)
(toim.) Laaksonen, Laitinen Hiilamo. 2020. Sosiaali- ja terveysjärjestelmä. Sanoma Pro. (myös eKirjana)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op on 2 x 27 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaista suoritustapaa ei ole.
Kirjallinen vapaamuotoinen perustelut sisältävä hakemus sähköpostilla ennen kurssin alkua 1.2.2023 mennessä vastuuopettajalle (marjo.rasanen@tuni.fi) , mikäli perustellusta syystä haluaa tehdä kurssin yksin/ ja/ tai erilaisella aikataululla.
Ilmoittautumisaika
17.12.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 09.04.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marjo Räsänen
Vastuuhenkilö
Helena Vesaluoma
Ryhmät
-
20SHPER1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 20SHPER1
-
20SHPER2Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 20SHPER2
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- tunnistaa keskeiset työyhteisötaidot ja osaa toimia vastuullisesti niiden mukaisesti
Sisältö (OJ)
- strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- laatu ja turvallisuus
- esimies- ja alaistaidot sekä työyhteisökulttuuri
- kriittinen ajattelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ennakkotehtävän palautus 12.2.2023 Moodle-alustalle klo 16. Ennakkotehtävän tekeminen/palauttaminen on edellytyksenä tiimeihin pääsemiselle ja kurssin jatkamiselle.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Suomeksi
Verkkokurssin suorittaminen alkaa kurssille hyväksyille ennakkotehtävällä. Tämä tehtävä tulee tehdä kurssilla ilmoitetussa aikataulussa.
Kurssiin liittyy siis ennakkotehtävä, joka tehdään yksin ja se avataan viikolla 4
Orientaatio verkkokurssille on etänä 9.2.2023, klo 10.15-11.00 ja linkki tapaamiseen tulee lukujärjestykseen (läsnäolovelvoite)
Samalla ohjeistetaan/tarkistetaan tiimien muodostaminen ( 4 henkeä) .Huom WIKI-taulukko .
Tälle alustalle pääsevät kaikki ilmoittautuneet ja hoitotyön johtamisen kurssille hyväksytyt.
Kurssin avauduttua opiskelijat muodostavat itsenäisesti 4 hengen tiimit kirjaamalla tietonsa tuni.moodleen Wiki-taulukkoon. Wiki-taulukosta näkyy, kuinka monta jäsentä yhteen tiimiin voi tulla. Tiimien muodostaminen on tärkeää, koska kaksi tehtävää vertaisarviointeineen/ keskustelun avauksineen tehdään tiimeissä. Tiimien muodostaminen tarkistetaan orientaatiotunnilla.
Tiimeihin voivat liittyä ainoastaan ne, jotka ovat kurssin toteutukselle ilmoittautuneet. Näin ollen jokainen merkitsee itse itsensä Moodlessa olevaan tiimilistaan. Tiimiytymisestä johtuen kurssille ei voida myöskään enää vastaanottaa opiskelijoita ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen.
Ennakkotehtävä tulee tehdä kurssilla ilmoitetussa aikataulussa eli
Verkkokurssia voivat jatkaa ja paikkansa tiimissä vahvistaa vain ne, jotka ovat tehneet tehtävän annetussa aikataulussa eli vain ennakkotehtävän ajoissa palauttaneet voivat osallistua varsinaiselle kurssille.
Aikataulu täsmentyy tammikuussa 2023 jälkeen jonka yhteydessä sovittan myös se, milloin tiimien muodostaminen voi alkaa Moodlen oppimisalaustan WIKI-taulukkoon.
Ennakkotehtävien palautus 12.2.2023
Kommentit kahden ( 2) muun opiskelijatoverin ennakkotehtävien tuotoksista ja keskustelun avaukset viikolla 7 ( 13.2.-19.2.2023
Tiimitehtävät + vertaisarvioinnit ja kommentit
Aika kommenteille ja vertaisarvioinneille
Kurssi sulkeutumisen jälkeen tehtäviä/vertaisarviointeja/kommentteja ei enää vastaanota.
Oppimateriaalit
Suositeltava kirja: Laaksonen, H. & Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Helsinki: Edita.
Muu kirjallisuus
Juuti & Vuorela . 2015. Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi. 5. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus
Österberg, M. 2014. Henkilöstöasiantuntijan käsikirja. Helsingin seudun kauppakamari. Viro: Meedia Zone Oy.
Manka Marja-Liisa, Hakala Liisa, Nuutinen Sanna & Harju Riitta. Työn iloa ja imua –työhyvinvoinnin ratkaisuja pientyöpaikoille. Tampereen yliopisto: Tammerprint OY. (löytyy sähköisenä netistä)
(toim.) Laaksonen, Laitinen Hiilamo. 2020. Sosiaali- ja terveysjärjestelmä. Sanoma Pro. (myös eKirjana)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op on 2 x 27 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaista suoritustapaa ei ole.
Kirjallinen vapaamuotoinen perustelut sisältävä hakemus sähköpostilla ennen kurssin alkua 1.2.2023 mennessä vastuuopettajalle (marjo.rasanen@tuni.fi) , mikäli perustellusta syystä haluaa tehdä kurssin yksin/ ja/ tai erilaisella aikataululla.
Ilmoittautumisaika
10.12.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 09.04.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuija Rasku
Vastuuhenkilö
Ida Nikkola
Ryhmät
-
20EHEnsihoitajan tutkinto-ohjelma 20EH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- tunnistaa keskeiset työyhteisötaidot ja osaa toimia vastuullisesti niiden mukaisesti
Sisältö (OJ)
- strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- laatu ja turvallisuus
- esimies- ja alaistaidot sekä työyhteisökulttuuri
- kriittinen ajattelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään
Aika ja paikka
Toteutusaika 9.1.2023 - 9.4.2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintokokonaisuudesta ei ole tenttiä. Osaamisen varmistaminen yksilö-, pari- ja tiimitehtävien kautta. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojakson tehtävien korottamista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilö- ja paritehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Tiimitehtävä arvioidaan arviointiasteikon 0-5 mukaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yksilö-, pari- ja tiimitehtävät, vertaisarvioinnit, opetusvideot, sähköiset verkkomateriaalit, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely.
Verkko-opinnot
Oppimateriaalit
Opiskelijat perehtyvät Moodlessa olevaan materiaaliin ja tekevät tehtävät itsenäisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h x 2op = 54h
Yksilötehtävä 4h
Paritehtävät (2 kpl) 20h.
Tiimitehtävä ja vertaisarviointi 30h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelu tapahtuu verkko-opintoina Moodlessa 9.1.- 9.4.2023.
Opiskelijat on valmiiksi jaettu pareihin ja tiimeihin.
Mikäli pari ei jostakin syystä osallistu syystä taikka toisesta paritehtävien tekoon, tehtävät on mahdollista suorittaa yksin.
Tiimien osalta mikäli tiimistä joku tai jotkut opiskelijat eivät syystä taikka toisesta osallistu tiimitehtävään, kyseinen tiimitehtävä onnistuu myös osalla tiimin jäsenistä.
Tiimitehtävän aiheet on annettu valmiiksi.
Vertaisarvioinnin osalta tiimit on jaettu ennalta.
Opintojakson tiedot päivittyvät.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ei tiedä peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- ei tunnista keskeisiä työyhteisötaitoja
- ei suorita annettuja tehtäviä tai niiden osia
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään
Ilmoittautumisaika
03.12.2022 - 01.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 26.02.2023
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Merja Kanervisto-Jokinen
Vastuuhenkilö
Merja Kanervisto-Jokinen
Ryhmät
-
20ASH1Sairaanhoitaja, monimuoto kevät 2020
-
20SH2BSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 20SH2B
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- tunnistaa keskeiset työyhteisötaidot ja osaa toimia vastuullisesti niiden mukaisesti
Sisältö (OJ)
- strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- laatu ja turvallisuus
- esimies- ja alaistaidot sekä työyhteisökulttuuri
- kriittinen ajattelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään
Aika ja paikka
Toteutusaika 09.01.- 26.02.2023.
Opiskelijat hyväksytään toteutukselle viikolla 1 (2.-6.1.2023).
Hyväksymisen jälkeen on käytettävissä Moodlen verkkoympäristö opintojakson suorittamiseen.
Opintojaksolle tähän toteutukseen ei oteta enää opiskelijoita (12.1.2023).
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintokokonaisuudesta ei ole tenttiä. Osaamisen varmistaminen yksilö-, pari- ja tiimitehtävien kautta. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojakson tehtävien korottamista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilö- ja paritehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Tiimitehtävä arvioidaan arviointiasteikon 0-5 mukaan, josta muodostuu koko opintojakson arvosana. Vertaisarviointi on osa tiimitehtävän arviointia.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yksilö-, pari- ja tiimitehtävät, vertaisarvioinnit, opetusvideot, sähköiset verkkomateriaalit, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely.
Verkko-opinnot
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta:
- Juuti, P. 2016. Johtamisen kehittäminen. PS-kustannus. Jyväskylä.
- Järvinen, P. 2017. Menestyvän työyhteisön pelisäännöt. WSOYpro Oy. Helsinki
- Järvinen, P. 2018. Ammatillinen käyttäytyminen. Tie onnistumiseen. Alma Talent. Helsinki
- Harmoinen, M. 2014. Arvostava johtaminen terveydenhuollossa Akateeminen väitöskirja Tampereen yliopisto.
- Laaksonen, H. ja Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Edita. Helsinki.
- Laaksonen, H. & Salin, S. (toim.) 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Oppian. Helsinki.
- Laaksonen, H. & Ollila, S. (toim.) 2022. Henkilöstöjohtamisen moninaisuus: ajateltua, koettua, tutkittua. Oppian. Helsinki.
Opiskelijat perehtyvät muuhun Moodlessa olevaan materiaaliin ja tekevät tehtävät itsenäisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h x 2op = 54h
Yksilötehtävä 4h
Paritehtävät (2 kpl) 20h.
Tiimitehtävä ja vertaisarviointi 30h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelu tapahtuu verkko-opintoina Moodlessa 9.1.- 26.2.2023.
Opiskelijat hyväksytään toteutukselle viikolla 1 (2.- 6.1.2023).
Hyväksymisen jälkeen on käytettävissä Moodlen verkkoympäristö opintojakson suorittamiseen itsenäisesti.
Opiskelijat on valmiiksi jaettu pareihin ja tiimeihin.
Paritehtävät on mahdollista suorittaa yksin, mikäli pari ei jostakin syystä osallistu opintojaksolle.
Tiimitehtävä on mahdollista tehdä pienemmälläkin tiimillä, mikäli tiimistä joku tai jotkut opiskelijat eivät syystä taikka toisesta osallistu opintojaksolle.
Tiimitehtävän aiheet on annettu valmiiksi.
Vertaisarviointi tehdään ennalta jaetuissa tiimeissä.
Opintojakson tiedot päivittyvät.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ei tiedä peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- ei tunnista keskeisiä työyhteisötaitoja
- ei suorita annettuja tehtäviä tai niiden osatehtäviä tai tehtäviä ei ole palautettu ajallaan.
- ei osallistu aktiivisesti tiimin tekemään työhön eikä vertaisarviointien tekemiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
- osallistuu tiimin työskentelyyn ja vertaisarviointien tekemiseen
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
- osallistuu tiimin työskentelyyn ja vertaisarviointien tekemiseen
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään
- osallistuu tiimin työskentelyyn ja vertaisarviointien tekemiseen
Ilmoittautumisaika
10.12.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marjo Räsänen
Vastuuhenkilö
Marjo Räsänen
Ryhmät
-
20SHHUP2Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 20SHHUP2
-
20SHLAS2Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, ,20SHLAS2
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- tunnistaa keskeiset työyhteisötaidot ja osaa toimia vastuullisesti niiden mukaisesti
Sisältö (OJ)
- strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- laatu ja turvallisuus
- esimies- ja alaistaidot sekä työyhteisökulttuuri
- kriittinen ajattelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ennakkotehtävän palautus 3.2.2023 Moodle-alustalle klo 16. Ennakkotehtävän tekeminen/palauttaminen on edellytyksenä tiimeihin pääsemiselle ja kurssin jatkamiselle.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Suomeksi
Verkkokurssin suorittaminen alkaa kurssille hyväksyille ennakkotehtävällä. Tämä tehtävä tulee tehdä kurssilla ilmoitetussa aikataulussa eli 6.2.2023
Kurssiin liittyy siis ennakkotehtävä, joka tehdään yksin.
Orientaatio verkkokurssille on lähiopetuksena 3.2.2023 klo 12.00-12.45 (läsnäolovelvoite)
Samalla ohjeistetaan/tarkistetaan tiimien muodostaminen ( 4 henkeä) .Huom WIKI-taulukko .
Tälle alustalle pääsevät kaikki ilmoittautuneet ja hoitotyön johtamisen kurssille hyväksytyt.
Kurssin avauduttua opiskelijat muodostavat itsenäisesti 4 hengen tiimit kirjaamalla tietonsa tuni.moodleen Wiki-taulukkoon. Wiki-taulukosta näkyy, kuinka monta jäsentä yhteen tiimiin voi tulla. Tiimien muodostaminen on tärkeää, koska kaksi tehtävää vertaisarviointeineen/ keskustelun avauksineen tehdään tiimeissä. Tiimien muodostaminen tarkistetaan orientastiotunnilla.
Tiimeihin voivat liittyä ainoastaan ne, jotka ovat kurssin toteutukselle ilmoittautuneet. Näin ollen jokainen merkitsee itse itsensä Moodlessa olevaan tiimilistaan. Tiimiytymisestä johtuen kurssille ei voida myöskään enää vastaanottaa opiskelijoita ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen. Ilmoittautuminen päättyy 8.1.2023.
Ennakkotehtävä tulee tehdä kurssilla ilmoitetussa aikataulussa.
Verkkokurssia voivat jatkaa ja paikkansa tiimissä vahvistaa vain ne, jotka ovat tehneet tehtävän annetussa aikataulussa eli vain ennakkotehtävän ajoissa palauttaneet voivat osallistua varsinaiselle kurssille.
Ennakkotehtävän avauduttua myös tiimien muodostaminen voi alkaa Moodlen oppimisalaustan WIKI-taulukkoon.
6.2.2023 Ennakkotehtävien palautus
Kommentit muiden ennakkotehtävien tuotoksista ja keskustelun avaukset 6.2-12.2.2023
Tiimitehtävät + vertaisarvioinnit ja kommentit
Aika kommenteille ja vertaisarvioinneille
Kurssi sulkeutumisen jälkeen tehtäviä/vertaisarviointeja/kommentteja ei enää vastaanota.
Oppimateriaalit
Suositeltava kirja: Laaksonen, H. & Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Helsinki: Edita.
Muu kirjallisuus
Juuti & Vuorela . 2015. Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi. 5. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus
Österberg, M. 2014. Henkilöstöasiantuntijan käsikirja. Helsingin seudun kauppakamari. Viro: Meedia Zone Oy.
Manka Marja-Liisa, Hakala Liisa, Nuutinen Sanna & Harju Riitta. Työn iloa ja imua –työhyvinvoinnin ratkaisuja pientyöpaikoille. Tampereen yliopisto: Tammerprint OY. (löytyy sähköisenä netistä)
(toim.) Laaksonen, Laitinen Hiilamo. 2020. Sosiaali- ja terveysjärjestelmä. Sanoma Pro. (myös eKirjana)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op on 2 x 27 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaista suoritustapaa ei ole.
Kirjallinen vapaamuotoinen perustelut sisältävä hakemus sähköpostilla ennen kurssin alkua 1.2.2023 mennessä vastuuopettajalle (marjo.rasanen@tuni.fi) , mikäli perustellusta syystä haluaa tehdä kurssin yksin/ ja/ tai erilaisella aikataululla.
Ilmoittautumisaika
05.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
05.12.2022 - 31.01.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Paula Pajunen
Vastuuhenkilö
Paula Pajunen
Ryhmät
-
19THTerveydenhoitajakoulutus 19TH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- tunnistaa keskeiset työyhteisötaidot ja osaa toimia vastuullisesti niiden mukaisesti
Sisältö (OJ)
- strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- laatu ja turvallisuus
- esimies- ja alaistaidot sekä työyhteisökulttuuri
- kriittinen ajattelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallisten tehtävien numeerinen ja sanallinen arviointi.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, seminaarityöskentely. Verkko- ja lähiopetus.
Orientaatio 7.12.2022, pakollinen läsnäolo
Oppimateriaalit
Juuti P. 2016. Johtamisen kehittäminen. PS-kustannus. Jyväskylä.
Järvinen P. 2017. Menestyvän työyhteisön pelisäännöt. WSOYpro Oy. Helsinki
Järvinen P. 2018. Ammatillinen käyttäytyminen. Tie onnistumiseen. Alma Talent. Helsinki
Harmoinen M. 2014. Arvostava johtaminen terveydenhuollossa Akateeminen väitöskirja Tampereen yliopisto.
Laaksonen H. ja Ollila S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Edita. Helsinki.
Laaksonen H & Salin S (toim.) 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Oppian. Helsinki.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op = 54 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 5.12.2022 ja päättyy 17.2.2023
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hallinnon tehtäviä ei ole tehty tai palautettu ajallaan.
Opiskelija ei osallistu aktiivisesti tiimin tekemään työhön eikä vertaisarviointien tekemiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytysti suoritetut hallinnon tehtävien tekeminen.
Osallistuminen tiimin työskentelyyn ja vertaisarviointien tekemiseen.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytysti suoritetut hallinnon tehtävien tekeminen. Itsearvionti hyvää ja monipuolista. Pohdinnassa tukeudutaan kirjallisiin lähteisiin ja aihetta tarkastellaan monipuolisesti.
Osallistuminen tiimin työskentelyyn sekä tiimitehtävässä että vertaiarvioinnin tekemiseen aktiivisesti omia ehdotuksia ja mielipiteitään esille tuoden ja toisien ajatuksia myös tarkastellen.
Aikatalussa toimitaan suunnitelmallisesti edeten.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytysti suoritetut hallinnon tehtävien tekeminen. Itsearvionti hyvää ja monipuolista. Pohdinnassa tukeudutaan kirjallisiin lähteisiin ja aihetta tarkastellaan monipuolisesti. Aiheeseen tuodaan omaa syvällistä pohdintaa ja innovatiivisiä näkökulmia Osallistuminen tiimin työskentelyyn sekä tiimitehtävässä että vertaiarvioinnin tekemiseen aktiivisesti omia ehdotuksia ja mielipiteitään esille tuoden ja toisien ajatuksia myös tarkastellen.
Aikatalussa toimitaan suunnitelmallisesti edeten joka kohdassa ja on vastuullisesti koko tiimin näkökulmasta.
Ilmoittautumisaika
06.09.2022 - 02.10.2022
Ajoitus
03.10.2022 - 25.12.2022
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Kätilön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Merja Kanervisto-Jokinen
Vastuuhenkilö
Merja Kanervisto-Jokinen
Ryhmät
-
20KLKätilön tutkinto-ohjelma 20KL
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- tunnistaa keskeiset työyhteisötaidot ja osaa toimia vastuullisesti niiden mukaisesti
Sisältö (OJ)
- strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- laatu ja turvallisuus
- esimies- ja alaistaidot sekä työyhteisökulttuuri
- kriittinen ajattelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään
Aika ja paikka
Toteutusaika 03.10.2022 - 25.12.2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintokokonaisuudesta ei ole tenttiä. Osaamisen varmistaminen yksilö-, pari- ja tiimitehtävien kautta. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojakson tehtävien korottamista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilö- ja paritehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Tiimitehtävä arvioidaan arviointiasteikon 0-5 mukaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yksilö-, pari- ja tiimitehtävät, vertaisarvioinnit, opetusvideot, sähköiset verkkomateriaalit, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely.
Verkko-opinnot
Oppimateriaalit
Opiskelijat perehtyvät Moodlessa olevaan materiaaliin ja tekevät tehtävät itsenäisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h x 2op = 54h
Yksilötehtävä 4h
Paritehtävät (2 kpl) 20h.
Tiimitehtävä ja vertaisarviointi 30h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelu tapahtuu verkko-opintoina Moodlessa 3.10. - 25.12.2022.
Opiskelijat on valmiiksi jaettu pareihin ja tiimeihin.
Mikäli pari ei jostakin syystä osallistu syystä taikka toisesta paritehtävien tekoon, tehtävät on mahdollista suorittaa yksin.
Tiimien osalta mikäli tiimistä joku tai jotkut opiskelijat eivät syystä taikka toisesta osallistu tiimitehtävään, kyseinen tiimitehtävä onnistuu myös osalla tiimin jäsenistä.
Tiimitehtävän aiheet on annettu valmiiksi.
Vertaisarvioinnin osalta tiimit on jaettu ennalta.
Opintojakson tiedot päivittyvät.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ei tiedä peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- ei tunnista keskeisiä työyhteisötaitoja
- ei suorita annettuja tehtäviä tai niiden osia
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään
Ilmoittautumisaika
03.05.2022 - 11.08.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 25.09.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Nisula
Vastuuhenkilö
Helena Vesaluoma
Ryhmät
-
19SHMIE2Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 19SHMIE2
-
20SHMIE1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 20SHMIE1
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- tunnistaa keskeiset työyhteisötaidot ja osaa toimia vastuullisesti niiden mukaisesti
Sisältö (OJ)
- strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- laatu ja turvallisuus
- esimies- ja alaistaidot sekä työyhteisökulttuuri
- kriittinen ajattelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tehtävien täydentäminen, arvosanan korottaminen korotustenttinä Examissa viikot 39-40.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1., 2., ja 3. tehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty. 4. tehtävän arviointi on numeraalinen, josta muodostuu kurssin arviointi. 4. tehtävä tehdään tiimeissä kirjallisena esseenä. Kurssialustalla tarkempia arviointikriteerejä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Orientaatioluento toteutuu 15.8 lähiopetuksessa. Orientaatiossa pakollinen läsnäolo.
Kurssi toteutuu kokonaisuudessaan verkkokurssina. Kurssilla 4 tehtävää, jotka tehdään itsenäisesti, pareittain sekä tiimissä. Kurssin tehtävät aikataulutettu. Toteutus ja tehtävien aikataulut voivat tarkentua orientaatioon mennessä.
Kurssialusta tulee aktiiviseksi ja näkyväksi, kurssille ilmoittautuneille + hyväksytyille opiskelijoille viimeistään ma 15.8.2022.
Oppimateriaalit
Järvinen P. 2017. Menestyvän työyhteisön pelisäännöt. WSOYpro Oy. Helsinki
Järvinen P. 2018. Ammatillinen käyttäytyminen. Tie onnistumiseen. Alma Talent. Helsinki
Harmoinen M. 2014. Arvostava johtaminen terveydenhuollossa Akateeminen väitöskirja Tampereen yliopisto.
Laaksonen H. ja Ollila S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Edita. Helsinki.
Laaksonen H & Salin S (toim.) 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Oppian. Helsinki.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. tehtävä palautus 21.8.2022
2. tehtävä palautus 4.9.2022
3. tehtävä palautus 25.9.2022
4. tehtävä palautus 25.9.2022
Huom. mikäli olet valmistumassa aiemmin, ota yhteyttä opettajaan spostilla, että tehtävien aikataulut voidaan rakentaa sen mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ei palauta tehtäviä
- tekee tehtävät hyvin puutteellisesti
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään
Ilmoittautumisaika
15.05.2022 - 03.08.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 27.11.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marjo Räsänen
Vastuuhenkilö
Marjo Räsänen
Ryhmät
-
20SHHUP1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 20SHHUP!
-
20SHLAS1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 20SHLAS1
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- tunnistaa keskeiset työyhteisötaidot ja osaa toimia vastuullisesti niiden mukaisesti
Sisältö (OJ)
- strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- laatu ja turvallisuus
- esimies- ja alaistaidot sekä työyhteisökulttuuri
- kriittinen ajattelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tehtävien täydentäminen, arvosanan korottaminen korotustenttinä Examissa viikot 39-40.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1., 2., ja 3. tehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty. 4. tehtävän arviointi on numeraalinen, josta muodostuu kurssin arviointi. 4. tehtävä tehdään tiimeissä kirjallisena esseenä. Kurssialustalla tarkempia arviointikriteerejä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Orientaatiotapaaminen toteutuu 31.8.2022 lähiopetuksessa TAMKissa. Orientaatiossa läsnäolovelvoite. Orientaatiossa vahvistetaan tiimit tiimitehtäviin.
Kurssi toteutetaan muuten kokonaisuudessaan verkkokurssina ja kurssin keskustelut käydään tuni.moodle alustalla.
Kurssilla 4 tehtävää, joista 2 on yksilötehtäviä: 1 ) Orientaatiotehtävä kurssin alussa 2) työyhteisötaidot / työhyvinvointi
4 hengen tiimeissä tehdään kaksi tehtävää: 3) ja 4) Tehtävien aikataulut tarkentuvat orientaatiossa
Kurssialusta tulee aktiiviseksi ja näkyväksi kurssille ilmoittautuneille ja hyväksytyille opiskelijoille 24.8.2022, jolloin kurssille hyväksytyt näkevät orientaatiotehtävän.
Oppimateriaalit
Järvinen P. 2017. Menestyvän työyhteisön pelisäännöt. WSOYpro Oy. Helsinki
Järvinen P. 2018. Ammatillinen käyttäytyminen. Tie onnistumiseen. Alma Talent. Helsinki
Harmoinen M. 2014. Arvostava johtaminen terveydenhuollossa Akateeminen väitöskirja Tampereen yliopisto.
Laaksonen H. ja Ollila S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Edita. Helsinki.
Laaksonen H & Salin S (toim.) 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Oppian. Helsinki.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. tehtävä palautus 21.8.2022
2. tehtävä palautus 4.9.2022
3. tehtävä palautus 25.9.2022
4. tehtävä palautus 25.9.2022
Huom. mikäli olet valmistumassa aiemmin, ota yhteyttä opettajaan spostilla, että tehtävien aikataulut voidaan rakentaa sen mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ei palauta tehtäviä
- tekee tehtävät hyvin puutteellisesti
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään
Ilmoittautumisaika
15.05.2022 - 03.08.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 27.11.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marjo Räsänen
Vastuuhenkilö
Marjo Räsänen
Ryhmät
-
20SHSK1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 20SHSK1
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- tunnistaa keskeiset työyhteisötaidot ja osaa toimia vastuullisesti niiden mukaisesti
Sisältö (OJ)
- strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- laatu ja turvallisuus
- esimies- ja alaistaidot sekä työyhteisökulttuuri
- kriittinen ajattelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Orientaatioltapaaminen elokuussa 31.8.2022 11.00-11.45. Läsnäolovelvoite.
Kurssi kokonaan on verkkokurssi muuten.
Kurssi pitää sisällään orientaatiotehtävän, joka tehdään yksin orientaatiotapaamiseen mennessä, viimeistään kuitenkin 4.9.2022 . Kurssiin liittyyy myös toinen yksilötehtävä ( tehtävä 2)
Lisäksi kurssilla on kaksi tiimitehtävää ( tehtävät 3 ja 4) , jotka tehdään 3-4 hengen tiimeissä tiimeissä. Tiimit varmistetaan orientaatiotunnilla.
Toteutussuunnitelma ja täsmällinen toteutus tuni.moodlessa avataan viikolla 34 (torstaina 1.9.2022) jolloin kurssiin liittyvä orientaatiotehtävä tulee näkyviin.
Ilmoittautumisaika
04.12.2021 - 23.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 24.03.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pasi Vehniäinen
Vastuuhenkilö
Ida Nikkola
Ryhmät
-
19EHEnsihoitajakoulutus 19EH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hahmottaa henkilöstön ja toiminnan johtamisen kokonaisuuden
- tunnistaa keskeiset työyhteisötaidot ja osaa toimia vastuullisesti niiden mukaisesti
Sisältö (OJ)
- strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- laatu ja turvallisuus
- esimies- ja alaistaidot sekä työyhteisökulttuuri
- kriittinen ajattelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudesta
- tunnistaa keskeisiä työyhteisötaitoja
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää ja osaa kuvata peruskäsitteet johtamisen kokonaisuudesta
- tietää keskeiset työyhteisötaidot ja niiden merkityksen työyhteisössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida ja soveltaa peruskäsitteitä johtamisen kokonaisuudessa
- osaa analysoida työyhteisötaitojen ja vastuullisen toiminnan merkitystä ja seurauksia työssään
Aika ja paikka
15.2.2022 Orientaatioluento
23.2.2022 Etukäteistehtävien käsittelyä, luento
16.3.2022 Seminaaripäivä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Arviointi tapahtuu seminaaritehtävän kirjallisen tuotoksen ja esityksen pohjalta. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota paitsi raportin kirjalliseen asuun, myös käsiteltävän aiheen laajuuteen, käsittelyn monipuolisuuteen, kriittisen ajattelun ilmenemiseen työssä, sekä esityksen innovatiivisuuteen. Myös lähteiden käyttö vaikuttaa arviointiin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itsenäiset tehtävät, pienryhmätyöskentely
Oppimateriaalit
Suositeltava kirja: Laaksonen, H. & Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Helsinki: Edita.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. toim: Laaksonen, Laitinen&Hiilamo. 2020. Sanoma Pro
Muu kirjallisuus
Juuti & Vuorela . 2015. Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi. 5. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus
Österberg, M. 2014. Henkilöstöasiantuntijan käsikirja. Helsingin seudun kauppakamari. Viro: Meedia Zone Oy.
Manka Marja-Liisa, Hakala Liisa, Nuutinen Sanna & Harju Riitta. Työn iloa ja imua –työhyvinvoinnin ratkaisuja pientyöpaikoille. Tampereen yliopisto: Tammerprint OY. (löytyy sähköisenä netistä)
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla käsitellään mm. seuraavia aihealueita:
- strateginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- laatu, turvallisuus ja vaikuttavuus
- työyhteisökulttuuri
- kriittinen ajattelu