Pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyöLaajuus (4 op)
Tunnus: 7K00EY21
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa teoreettista tietoa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheet osana moniammatillista työryhmää
- tietää pitkäaikaisesti sairaan lapsen lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää ja osaa lasten pitkäaikaissairaan lapsen lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet
- tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaissairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Sisältö
- pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen hoitotyö
- lasten tavallisimmat pitkäaikaissairaudet ja mielenterveysongelmat
- pitkäaikaissairauden merkitys lapselle ja perheelle
- lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen ja kuntoutus
- lapsen ja perheen tukeminen pitkäaikaisessa sairaudessa ja hoitoon sitoutumisessa
- kommunikointimenetelmät, ohjaus ja leikki lasten hoitotyössä
- lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoito
- moniammatillisuus lasten hoitotyössä
Esitietovaatimukset
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittava alue on lasten- ja nuorten hoitotyö. Suositeltavaa on, että opiskelija on suorittanut vähintään yhden harjoittelun lasten- ja nuorten hoitotyön alueella.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tietää huonosti ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa välttävästi soveltaa teoreettista tietoa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää vaillinaisesti eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheita osana moniammatillista työryhmää
- tietää osittain pitkäaikaisesti sairaan lapsen lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää suppeasti pitkäaikaissairaan lapsen lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet, suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nestehoidon tehtävistä
- ymmärtää suppeasti näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- ottaa vastuun oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaissairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa teoreettista tietoa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheita osana moniammatillista työryhmää
- tietää pitkäaikaisesti sairaan lapsen lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää ja osaa pitkäaikaissairaan lapsen lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet, suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nestehoidon tehtävistä
- ymmärtää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- ottaa suunnitelmallisesti vastuun oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaissairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- tietää laajasti ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa monipuolisesti teoreettista tietoa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää kattavasti ja monipuolisesti eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheita osana moniammatillista työryhmää
- tietää erinomaisesti pitkäaikaisesti sairaan lapsen lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää ja osaa kiitettävästi pitkäaikaissairaan lapsen lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet, suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nestehoidon tehtävistä
- ymmärtää monipuolisesti näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- ottaa suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti vastuun oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaissairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 12.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 09.04.2024
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hoitotyö Luennoitsija
- Stiina Storvik-Sydänmaa
- Katariina Kunnas
- Hanna Sahinoja
Ryhmät
-
21SHLAS1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 21SHLAS1
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa teoreettista tietoa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheet osana moniammatillista työryhmää
- tietää pitkäaikaisesti sairaan lapsen lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää ja osaa lasten pitkäaikaissairaan lapsen lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet
- tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaissairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Sisältö (OJ)
- pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen hoitotyö
- lasten tavallisimmat pitkäaikaissairaudet ja mielenterveysongelmat
- pitkäaikaissairauden merkitys lapselle ja perheelle
- lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen ja kuntoutus
- lapsen ja perheen tukeminen pitkäaikaisessa sairaudessa ja hoitoon sitoutumisessa
- kommunikointimenetelmät, ohjaus ja leikki lasten hoitotyössä
- lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoito
- moniammatillisuus lasten hoitotyössä
Esitietovaatimukset (OJ)
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittava alue on lasten- ja nuorten hoitotyö. Suositeltavaa on, että opiskelija on suorittanut vähintään yhden harjoittelun lasten- ja nuorten hoitotyön alueella.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää huonosti ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa välttävästi soveltaa teoreettista tietoa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää vaillinaisesti eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheita osana moniammatillista työryhmää
- tietää osittain pitkäaikaisesti sairaan lapsen lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää suppeasti pitkäaikaissairaan lapsen lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet, suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nestehoidon tehtävistä
- ymmärtää suppeasti näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- ottaa vastuun oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaissairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa teoreettista tietoa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheita osana moniammatillista työryhmää
- tietää pitkäaikaisesti sairaan lapsen lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää ja osaa pitkäaikaissairaan lapsen lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet, suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nestehoidon tehtävistä
- ymmärtää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- ottaa suunnitelmallisesti vastuun oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaissairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- tietää laajasti ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa monipuolisesti teoreettista tietoa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää kattavasti ja monipuolisesti eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheita osana moniammatillista työryhmää
- tietää erinomaisesti pitkäaikaisesti sairaan lapsen lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää ja osaa kiitettävästi pitkäaikaissairaan lapsen lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet, suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nestehoidon tehtävistä
- ymmärtää monipuolisesti näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- ottaa suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti vastuun oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaissairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Aika ja paikka
Viikot 2-7/20204
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-- Osa 1 21shlas1 lääkehoidon paperikokeena 12.1. ja uusintakokeet examissa vkot 4 eteenpäin
21shlas2 alkukoke examissa: Suoritus 6.6.2024 mennessä.Hylätyn suorituksen uusimiseksi voit ilmoittautua uusintana samaan kokeeseen, kun ensimmäinen on arvioitu.
- Osa 2 Hoitotyön 1 (Stiinan) koe 13.2 paperisena., uusintakoe 1 examissa 22.2.-7.3.24, uusintakoe 2 examissa 8.3.-25.3.24
- Osa 3 Hoitotyön 2 (Katriinan) koe Examissa 14.2.-2.3. uusintakoe 1. 11.3.-2.4. uusinta 2 8.-26.4.
- Osa 4 lääkelasku koe yhdessä teoriakokeen kanssa 14.-1.3., uusintakoe erillisenä examissa 6.6. asti, hylätyn uusintasuorituksen uusimiseksi voit ilmoittautua samaan uusintaan, kun ensimmäinen on arvioitu.
- Osa 5 nesteohjelman suunnittelu paperikokeena 13.2. ja uusintakokeet examissa vkosta 4 eteenpäin.
- Osa 6 lääketiede ja muut erityistieteet: osa 1 13.2. kokeessa (Stiina). ja osa 2 Examissa suoritettavassa kokeessa (Katariina)
Opintojakson korotus 29.04.2023 examissa. Ilmoittautumiset sähköpostilla Katariina Kunnakselle 22.04.2023 mennessä. Korotuskoe sisältää kaikki opintokokonaisuuden tentit.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- osa 1 lääkehoidontentti/alkukoe numero, painokerroin 1
- osa 2 pitkäaikaissairaan lapsen ht.1 koe, numero, painokerroin 1
- osa 3 pitkäaikaissairaan lapsen ht 2 koe, numero, painokerroin 1
- osa 4 lääkelaskukoe hyväksytty/hylätty
- osa 5 nesteohjelmakoe hyväksytty/hylätty
- osa 6 lääketiede ja muut erityistieteet: koe yhdistetty hoitotyön kokeisiin
- osa 7 pienryhmätyöskentely: seminaariesityksen valmistaminen ja esittäminen, vertaisarviointi, oppimispäiväkirja hyväksytty/hylätty,
- osa 8 moodlekurssit, testit suoritettu hyväksytysti
- osa 9 lääke/nestehoidon pajat: aktiivinen osallistuminen
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Etä/lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, seminaari
Oppimateriaalit
Koealueet ja oheismateriaalit löytyvät ryhmän Lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot -kurssista moodlealustalta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistuntimäärä 108 h, joista kontaktia 62 h (opetus, kokeet, seminaari), itsenäistä opiskelua 46 h.
- orientaatio 2 h, '
- ht. luennot 35 h (Katariina & Stiina),
- lasten autismi 2 h (Anneli Koskinen)
- lasten fysioterapia 3 h (Hanna Sahinoja),
- lastentaudit 8 h (Nina Hutri-Kähönen),
- lääkelaskupaja 2 h ja nestehoitopaja 2 h
- hoitotyön seminaari 8 h
Kokeet:
- "aloituskoe” 21shlas2 ryhmällä /lääkehoidon koe 21shlas1 ryhmällä 1h,
- ht. kokeet 2x 2 h ,
- laskut ja nesteohjelma 0,5 h + 0,5 h
yht. 6 h
kaikki yhteensä 68 h/108 h
Itsenäinen opiskelu:
- kokeisiin valmistautuminen
- 3 moodle -kurssia
- ht. seminaari esityksen tekeminen ryhmätyönä,
- osallistuminen seminaareihin ja oppimispäiväkirjan tekeminen
Sisällön jaksotus
- osa 1 lääkehoidonkoe 21shlas1/alkukoe 21shlas2
- osa 2 pitkäaikaissairaan lapsen ht. koe 1
- osa 3 pitkäaikaissairaan lapsen ht. koe 2
- osa 4 pienryhmä: lääkelaskukoe
- osa 5 pienryhmä: nesteohjelmakoe
- osa 6 lastentaudit ja muut erityistieteet koe (integroitu osan 2 ja 3 kokeisiin)
- osa 7 pienryhmätyöskentely, seminaari
- osa 8 verkkokurssit (3 verkkokurssia)
- osa 9 lääke- ja nestehoidon pajat
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Esitietovaatimukset
Suoritettuna hoitotyön alku- ja keskivaiheen opinnot, vähintään 135 op sisältäen Lasten, nuorten hoitotyön –opintokokonaisuuden, ja Lasten ja nuorten hoitotyön orientoivan harjoittelun.
Lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot moodlesta tarkemmat ohjeet tehtävistä ja esitysseminaareista.
Muutokset aikatauluissa mahdollisia.
Läsnäolovelvollisuus 100 %:
Orientaatiotunti, seminaari, lääke- ja nestehoidon pajat
Ilmoittautumisaika
25.11.2022 - 12.01.2023
Ajoitus
12.01.2023 - 30.04.2023
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hoitotyö Luennoitsija
- Stiina Storvik-Sydänmaa
- Katariina Kunnas
- Hanna Sahinoja
Vastuuhenkilö
Stiina Storvik-Sydänmaa
Ryhmät
-
20SHLAS1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 20SHLAS1
-
20SHLAS2Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, ,20SHLAS2
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa teoreettista tietoa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheet osana moniammatillista työryhmää
- tietää pitkäaikaisesti sairaan lapsen lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää ja osaa lasten pitkäaikaissairaan lapsen lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet
- tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaissairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Sisältö (OJ)
- pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen hoitotyö
- lasten tavallisimmat pitkäaikaissairaudet ja mielenterveysongelmat
- pitkäaikaissairauden merkitys lapselle ja perheelle
- lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen ja kuntoutus
- lapsen ja perheen tukeminen pitkäaikaisessa sairaudessa ja hoitoon sitoutumisessa
- kommunikointimenetelmät, ohjaus ja leikki lasten hoitotyössä
- lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoito
- moniammatillisuus lasten hoitotyössä
Esitietovaatimukset (OJ)
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittava alue on lasten- ja nuorten hoitotyö. Suositeltavaa on, että opiskelija on suorittanut vähintään yhden harjoittelun lasten- ja nuorten hoitotyön alueella.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää huonosti ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa välttävästi soveltaa teoreettista tietoa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää vaillinaisesti eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheita osana moniammatillista työryhmää
- tietää osittain pitkäaikaisesti sairaan lapsen lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää suppeasti pitkäaikaissairaan lapsen lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet, suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nestehoidon tehtävistä
- ymmärtää suppeasti näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- ottaa vastuun oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaissairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa teoreettista tietoa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheita osana moniammatillista työryhmää
- tietää pitkäaikaisesti sairaan lapsen lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää ja osaa pitkäaikaissairaan lapsen lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet, suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nestehoidon tehtävistä
- ymmärtää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- ottaa suunnitelmallisesti vastuun oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaissairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- tietää laajasti ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa monipuolisesti teoreettista tietoa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää kattavasti ja monipuolisesti eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheita osana moniammatillista työryhmää
- tietää erinomaisesti pitkäaikaisesti sairaan lapsen lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää ja osaa kiitettävästi pitkäaikaissairaan lapsen lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet, suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nestehoidon tehtävistä
- ymmärtää monipuolisesti näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- ottaa suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti vastuun oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaissairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Aika ja paikka
12.1.-30.4.2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-- Osa 1 20shlas1 lääkehoidon koe examissa viikoilla 2-3 ja uusinta koe examissa viikoilla 5 - 13.
20shlas2 alkukoke examissa: Suoritus 16.4.2023 mennessä. Hylätyn suorituksen uusimiseksi voit ilmoittautua uusintana samaan kokeeseen, kun ensimmäinen on arvioitu.
- Osa 2 Hoitotyön 1 (Stiinan) koe 17.2., uusintakoe examissa kevään aikana
- Osa 3 Hoitotyön 2 (Katriinan) koe 10.2. Muutos mahdollinen (siirto Moodleen tai Examiin).
- Osa 4 lääkelasku koe 10.2., uusintakoe examissa kevään aikana.
- Osa 5 nestehoidon koe 17.2. uusintakoe examissa kevään aikana
- Osa 6 lääketiede ja muut erityistieteet: osa 1 17.2. ja osa 2 10.2. kokeessa
Opintojakson korotus 29.04.2023 examissa. Ilmoittautumiset sähköpostilla Stiina Storvik-Sydänmaalle 11.04.2023 mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
20shlas1 ja 20shlas2 -ryhmät:
20shlas1 ryhmästä voi siirtyä seuraavalle lukukaudelle, kun alkutentti, lääkelaskut ja nesteohjelma suoritettuna. Kokeiden uusinnat erikseen ilmoitettu.
Pitkäaikaissairaan lapsen ja nuoren hoitotyö
Arviointimenetelmät
- osa 1 lääkehoidontentti/alkukoe numero, painokerroin 1
- osa 2 pitkäaikaissairaan lapsen ht.1 koe, numero, painokerroin 1
- osa 3 pitkäaikaissairaan lapsen ht 2 koe, numero, painokerroin 1
- osa 4 lääkelaskukoe hyväksytty, hylätty
- osa 5 nesteohjelmakoe hyväksytty, hylätty
- osa 6 lastentautien koe yhdistetty hoitotyön kokeisiin, hyväksytty, hylätty
- osa 7 pienryhmätyöskentely: seminaari, tehtävät, osallistuminen, esitys, vertaisarviointi, hyväksytty, hylätty,
- osa 8 moodlekurssit, testit suoritettu hyväksytysti
- osa 9 lääke/nestehoidon harjoitukset, aktiivinen osallistuminen
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Etä/lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, seminaarit
Oppimateriaalit
Koealueet ja oheismateriaalit löytyvät ryhmän Lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot -kurssista moodlealustalta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistuntimäärä 108 h, joista kontaktia 58 h (opetus, kokeet, seminaari), itsenäistä opiskelua 44 h.
- orientaatio 2 h, '
- ht. luennot 32h (Katariina & Stiina),
- lasten autismi 2h (Anneli Koskinen)
- lasten fysioterapia 3 h (Hanna Sahinoja),
- lastentaudit 8h (Nina Hutri-Kähönen),
- asten radiografia 1h (rtg –opiskelijat)
- lääkelasku ja nestehoitopajat 2 x 2h
- hoitotyön seminaari 8h + leikkiseminaari 2h
yht. 62 h
Kokeet:
- "aloituskoe” 20shlas2 ryhmällä /lääkehoidon koe 20shlas1 ryhmällä 1h,
- ht. kokeet 2x 2 h ,
- laskut ja nesteohjelma 0,5 h + 0,5 h
yht. 6 h
kaikki yhteensä 68 h/108 h
Itsenäinen opiskelu 40 h
- kokeisiin valmistautuminen
- 3 moodle -kurssia
- ht. seminaari esityksen tekeminen ryhmätyönä,
- osallistuminen seminaareihin ja oppimispäiväkirjan tekeminen
Sisällön jaksotus
- osa 1 lääkehoidonkoe 20shlas1/alkukoe 20shlas2
- osa 2 pitkäaikaissairaan lapsen ht. koe 1
- osa 3 pitkäaikaissairaan lapsen ht. koe 2
- osa 4 pienryhmä: lääkelaskupaja ja koe
- osa 5 pienryhmä: nesteohjelmapaja ja koe
- osa 6 lastentaudit ja muut erityistieteet koe (integroitu osan 2 ja 3 kokeisiin)
- osa 7 pienryhmätyöskentely, seminaarit (hoitotyön - ja leikkiseminaarit)
- osa 8 verkkokurssit (3 verkkokurssia)
- osa 9 lääke/nestehoidon harjoitukset
Lisätietoja opiskelijoille
Esitietovaatimukset
Suoritettuna hoitotyön alku- ja keskivaiheen opinnot, vähintään 135 op sisältäen Lasten, nuorten hoitotyön –opintokokonaisuuden, ja Lasten ja nuorten hoitotyön orientoivan harjoittelun.
Osallistuminen pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyön opintokokonaisuuteen.
Opintojakson toteutus tarkentuu orientaatiotunnilla 12.1.2023, läsnäolo pakollinen.
Lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot moodlesta tarkemmat ohjeet tehtävistä ja esitysseminaareista.
Muutokset aikatauluissa mahdollisia.
Opetuksen sisällöt
-pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen hoitotyö
-lasten tavallisimmat pitkäaikaissairaudet ja mielenterveysongelmat
-pitkäaikaissairauden merkitys lapselle ja perheelle
-lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen ja kuntoutus
-lapsen ja perheen tukeminen pitkäaikaisessa sairaudessa ja hoitoon sitoutumisessa
-kommunikointimenetelmät, ohjaus ja leikki lasten hoitotyössä
-lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoito
-moniammatillisuus lasten hoitotyössä
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 18.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 01.05.2022
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Stiina Storvik-Sydänmaa
Vastuuhenkilö
Stiina Storvik-Sydänmaa
Ryhmät
-
19SHLAS2Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 19SHLAS2
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa teoreettista tietoa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheet osana moniammatillista työryhmää
- tietää pitkäaikaisesti sairaan lapsen lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää ja osaa lasten pitkäaikaissairaan lapsen lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet
- tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaissairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Sisältö (OJ)
- pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen hoitotyö
- lasten tavallisimmat pitkäaikaissairaudet ja mielenterveysongelmat
- pitkäaikaissairauden merkitys lapselle ja perheelle
- lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen ja kuntoutus
- lapsen ja perheen tukeminen pitkäaikaisessa sairaudessa ja hoitoon sitoutumisessa
- kommunikointimenetelmät, ohjaus ja leikki lasten hoitotyössä
- lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoito
- moniammatillisuus lasten hoitotyössä
Esitietovaatimukset (OJ)
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittava alue on lasten- ja nuorten hoitotyö. Suositeltavaa on, että opiskelija on suorittanut vähintään yhden harjoittelun lasten- ja nuorten hoitotyön alueella.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää huonosti ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa välttävästi soveltaa teoreettista tietoa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää vaillinaisesti eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheita osana moniammatillista työryhmää
- tietää osittain pitkäaikaisesti sairaan lapsen lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää suppeasti pitkäaikaissairaan lapsen lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet, suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nestehoidon tehtävistä
- ymmärtää suppeasti näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- ottaa vastuun oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaissairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa teoreettista tietoa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheita osana moniammatillista työryhmää
- tietää pitkäaikaisesti sairaan lapsen lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää ja osaa pitkäaikaissairaan lapsen lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet, suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nestehoidon tehtävistä
- ymmärtää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- ottaa suunnitelmallisesti vastuun oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaissairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- tietää laajasti ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa monipuolisesti teoreettista tietoa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää kattavasti ja monipuolisesti eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheita osana moniammatillista työryhmää
- tietää erinomaisesti pitkäaikaisesti sairaan lapsen lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää ja osaa kiitettävästi pitkäaikaissairaan lapsen lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet, suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nestehoidon tehtävistä
- ymmärtää monipuolisesti näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- ottaa suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti vastuun oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä pitkäaikaissairaan lapsen ja perheen hoitotyössä
Aika ja paikka
7.1.-30.4.2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-- Osa 1 19shlas1 lääkehoidon koe koululla 21.1. ja uusinta koe examissa viikoilla 5 - 13.
19shlas2 alkukokeen voi suorittaa examissa 31.5. mennessä
- Osa 2 Hoitotyön 1 (Stiinan) koe 16.2., uusintakoe examissa kevään aikana
- Osa 3 Hoitotyön 2 (Katriinan) koe 18.2., uusintakoe examissa kevään aikana
- Osa 4 lääkelasku koe 18.2., uusintakoe examissa kevään aikana
- Osa 5 nestehoidon koe 16.2. uusintakoe examissa kevään aikana
- Osa 6 lääketiede ja muut erityistieteet: osa 1 16.2. ja osa 2 18.2. kokeessa
Opintojakson korotus 29.04.examissa. Ilmoittautumiset sähköpostilla Stiina Storvik-Sydänmaalle 11.04. mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
19shlas1 ja 19shlas2 -ryhmät:
19shlas1 ryhmästä voi siirtyä seuraavalle lukukaudelle, kun alkutentti, lääkelaskut ja nesteohjelma suoritettuna. Kokeiden uusinnat erikseen ilmoitettuina ajankohtina.
Pitkäaikaissairaan lapsen ja nuoren hoitotyö
Arviointimenetelmät
- osa 1 lääkehoidontentti/alkukoe numero, painokerroin 1
- osa 2 pitkäaikaissairaan lapsen ht.1 koe, numero, painokerroin 1
- osa 3 pitkäaikaissairaan lapsen ht 2 koe, numero, painokerroin 1
- osa 4 lääkelaskukoe hyväksytty, hylätty
- osa 5 nesteohjelmakoe hyväksytty, hylätty
- osa 6 lastentautien koe yhdistetty hoitotyön kokeisiin, hyväksytty, hylätty
- osa 7 pienryhmätyöskentely: seminaari, tehtävät, osallistuminen, esitys, vertaisarviointi, hyväksytty, hylätty, hylätty
- osa 8 moodlekurssit, testit suoritettu hyväksytysti
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Etä/lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, seminaari
Oppimateriaalit
Koealueet ja oheismateriaalit löytyvät ryhmän Lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot moodlesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistuntimäärä 108 h, joista kontaktia 59 h (opetus, kokeet, seminaari), itsenäistä opiskelua 49 h.
Sisällön jaksotus
- osa 1 lääkehoidonkoe/alkukoe
- osa 2 pitkäaikaissairaan lapsen ht. koe 1
- osa 3 pitkäaikaissairaan lapsen ht. koe 2
- osa 4 lääkelaskukoe
- osa 5 nesteohjelmakoe
- osa 6 lastentaudit ja muut erityistieteet koe
- osa 7 pienryhmätyöskentely, seminaari
- osa 8 verkkokurssit
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson toteutus tarkentuu orientaatiotunnilla 17.1.2022, läsnäolo pakollinen.
Lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot moodlesta tarkemmat ohjeet tehtävistä ja esitysseminaareista.
Muutokset aikatauluissa mahdollisia.
Opetuksen sisällöt
-pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen hoitotyö
-lasten tavallisimmat pitkäaikaissairaudet ja mielenterveysongelmat
-pitkäaikaissairauden merkitys lapselle ja perheelle
-lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen ja kuntoutus
-lapsen ja perheen tukeminen pitkäaikaisessa sairaudessa ja hoitoon sitoutumisessa
-kommunikointimenetelmät, ohjaus ja leikki lasten hoitotyössä
-lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoito
-moniammatillisuus lasten hoitotyössä