Siirry suoraan sisältöön

Orientoiva harjoittelu, pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyöLaajuus (2 op)

Tunnus: 7K00EY01

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- syventää ammatillista ja eettistä osaamistaan pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairastuneen lapsen ja perheen hoitotyössä
- osaa toimia turvallisesti pitkäaikais- ja neurologisesti sairaille lapsille tehtävissä hoitotoimenpiteissä ja niihin liittyvässä ohjauksessa ja valmistamisessa
- osaa toteuttaa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lasten lääke- ja nestehoitoa
- osaa imeväis-, leikki-, kouluikäisen ja nuoren hoitoelvytyksen
- osaa toimia vuorovaikutuksessa pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen kanssa
- osaa arvioida lapsen voinnin, suunnitella ja toteuttaa hoitoa yhteistyössä perheen ja moniammatillisen työryhmän kanssa näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa toimia kollegiaalisesti ja kehittyy ammattialansa edustajana arvioimalla omaa toimintaansa ja antamalla palautetta tiimin jäsenille
- osaa valita toiminnassaan taloudellisesti kestäviä menetelmiä

Sisältö

- pitkäaikaissairaan lapsen tavallisimmat hoitotyön auttamismenetelmät
- lasten lääke- ja nestehoito
- lapsen hoitoelvytys
- lapsen voinnin arviointi, hoidon suunnittelu ja toteutus yhteistyössä perheen ja moniammatillisen työryhmän kanssa
- lapsen ja perheen ohjaus ja ammatillinen vuorovaikutus

Esitietovaatimukset

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittava alue on lasten- ja nuorten hoitotyö.

Osallistuminen opintojaksoon pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyö.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioita pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen hoitotyötä
- osaa toimia yhteistyössä lapsen ja perheen kanssa
- toimii ammatillisesti ja eettisesti

Hylätty:
- potilasturvallisuus vaarantuu

Ilmoittautumisaika

09.12.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 09.04.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Stiina Storvik-Sydänmaa
  • Katariina Kunnas
Ryhmät
  • 21SHLAS1
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 21SHLAS1

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- syventää ammatillista ja eettistä osaamistaan pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairastuneen lapsen ja perheen hoitotyössä
- osaa toimia turvallisesti pitkäaikais- ja neurologisesti sairaille lapsille tehtävissä hoitotoimenpiteissä ja niihin liittyvässä ohjauksessa ja valmistamisessa
- osaa toteuttaa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lasten lääke- ja nestehoitoa
- osaa imeväis-, leikki-, kouluikäisen ja nuoren hoitoelvytyksen
- osaa toimia vuorovaikutuksessa pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen kanssa
- osaa arvioida lapsen voinnin, suunnitella ja toteuttaa hoitoa yhteistyössä perheen ja moniammatillisen työryhmän kanssa näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa toimia kollegiaalisesti ja kehittyy ammattialansa edustajana arvioimalla omaa toimintaansa ja antamalla palautetta tiimin jäsenille
- osaa valita toiminnassaan taloudellisesti kestäviä menetelmiä

Sisältö (OJ)

- pitkäaikaissairaan lapsen tavallisimmat hoitotyön auttamismenetelmät
- lasten lääke- ja nestehoito
- lapsen hoitoelvytys
- lapsen voinnin arviointi, hoidon suunnittelu ja toteutus yhteistyössä perheen ja moniammatillisen työryhmän kanssa
- lapsen ja perheen ohjaus ja ammatillinen vuorovaikutus

Esitietovaatimukset (OJ)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittava alue on lasten- ja nuorten hoitotyö.

Osallistuminen opintojaksoon pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyö.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioita pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen hoitotyötä
- osaa toimia yhteistyössä lapsen ja perheen kanssa
- toimii ammatillisesti ja eettisesti

Hylätty:
- potilasturvallisuus vaarantuu

Aika ja paikka

8.1.-23.2.2024

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakso on mahdollista suorittaa seuraavan kerran keväällä 2025

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Pakollinen läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen harjoituksiin ja simulaatioihin. Poissaoloista ja sen korvaustehtävästä on sovittava erikseen opettajan kanssa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kliinisten taitojen harjoittelut ja simulaatioharjoitukset Taitokeskuksessa

Oppimateriaalit

Oheismateriaalit löytyvät ryhmän Lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot moodlekurssilta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistuntimäärä 54 h, joista elvytysharjoittelu 2 h, taitopaja 8 h ja simulaatioita 10 h. Itsenäinen työskentely 34 h.

Sisällön jaksotus

Osa 1: Lapsen hoitoelvytykset

Osa 2: Hoitotyön taitopajat, pitkäaikaissairaan lapsen tavallisimmat hoitotyön auttamismenetelmät

Osa 3: Simulaatiot

Lisätietoja opiskelijoille

Esitietovaatimukset
Suoritettuna hoitotyön alku- ja keskivaiheen opinnot, vähintään 135 op sisältäen Lasten, nuorten hoitotyön –opintokokonaisuuden, ja Lasten ja nuorten hoitotyön orientoivan harjoittelun.

Osallistuminen Pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyön opintokokonaisuuteen.

Orientoivan harjoittelun tunneille tullaan suojavaatteissa.
Etukäteen pitää tutustua harjoittelun aiheisiin, moodlessa orha-aiheiden materiaalia ja ohjeistuksia.
100 % läsnäolo, poissaolo korvataan.
Muutokset mahdollisia.

Osa 1: Lapsen hoito elvytysharjoitukset
etukäteistehtävän tekeminen,aktiivinen ja ammatillinen osallistuminen

Osa 2: Hoitotyön taitopajat: pitkäaikaissairaan lapsen tavallisimmat hoitotyön auttamismenetelmät
valmistautuminen taitopajoihin, aktiivinen ja ammatillinen osallistuminen taitopajatyöskentelyssä,

Osa 3: Simulaatiot
Simulaatioharjoitukset edellyttävät aktiivista osallistumista, oman osaamisen reflektointia ja vertaispalautteen antamista.

Ilmoittautumisaika

29.11.2022 - 12.01.2023

Ajoitus

24.01.2023 - 28.02.2023

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Eironen
  • Stiina Storvik-Sydänmaa
Vastuuhenkilö

Stiina Storvik-Sydänmaa

Ryhmät
  • 20SHLAS1
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 20SHLAS1
  • 20SHLAS2
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, ,20SHLAS2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- syventää ammatillista ja eettistä osaamistaan pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairastuneen lapsen ja perheen hoitotyössä
- osaa toimia turvallisesti pitkäaikais- ja neurologisesti sairaille lapsille tehtävissä hoitotoimenpiteissä ja niihin liittyvässä ohjauksessa ja valmistamisessa
- osaa toteuttaa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lasten lääke- ja nestehoitoa
- osaa imeväis-, leikki-, kouluikäisen ja nuoren hoitoelvytyksen
- osaa toimia vuorovaikutuksessa pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen kanssa
- osaa arvioida lapsen voinnin, suunnitella ja toteuttaa hoitoa yhteistyössä perheen ja moniammatillisen työryhmän kanssa näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa toimia kollegiaalisesti ja kehittyy ammattialansa edustajana arvioimalla omaa toimintaansa ja antamalla palautetta tiimin jäsenille
- osaa valita toiminnassaan taloudellisesti kestäviä menetelmiä

Sisältö (OJ)

- pitkäaikaissairaan lapsen tavallisimmat hoitotyön auttamismenetelmät
- lasten lääke- ja nestehoito
- lapsen hoitoelvytys
- lapsen voinnin arviointi, hoidon suunnittelu ja toteutus yhteistyössä perheen ja moniammatillisen työryhmän kanssa
- lapsen ja perheen ohjaus ja ammatillinen vuorovaikutus

Esitietovaatimukset (OJ)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittava alue on lasten- ja nuorten hoitotyö.

Osallistuminen opintojaksoon pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyö.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioita pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen hoitotyötä
- osaa toimia yhteistyössä lapsen ja perheen kanssa
- toimii ammatillisesti ja eettisesti

Hylätty:
- potilasturvallisuus vaarantuu

Aika ja paikka

24.1.- 17.2.2023

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Seuraavat vastaavat opinnot keväällä 2024.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Pakollinen läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen harjoituksiin ja simulaatioihin. Poissaoloista ja sen korvaustehtävästä on sovittava erikseen opettajan kanssa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Orientoiva harjoittelu on jaettu hoitotyön kliinisten taitojen harjoitteluihin ja simulaatioharjoituksiin.

Oppimateriaalit

Oheismateriaalit löytyvät ryhmän Lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot moodlekurssilta.
Muutokset mahdollisia kurssin toteutuksessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistuntimäärä 54 h, joista elvytysharjoittelu 2 h, taitopaja 9 h ja simulaatioita 10 h. Itsenäinen työskentely 33 h.

Sisällön jaksotus

Osa 1: Lapsen hoitoelvytykset

Osa 2: Hoitotyön taitopajat,
pitkäaikaissairaan lapsen tavallisimmat hoitotyön auttamismenetelmät

Osa 3: Simulaatiot,
simulaatiot, itsenäinen opiskelu

Lisätietoja opiskelijoille

Esitietovaatimukset
Suoritettuna hoitotyön alku- ja keskivaiheen opinnot, vähintään 135 op sisältäen Lasten, nuorten hoitotyön –opintokokonaisuuden, ja Lasten ja nuorten hoitotyön orientoivan harjoittelun.

Osallistuminen Pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyön opintokokonaisuuteen.

Orientoivan harjoittelun tunneille tullaan suojavaatteissa.
Etukäteen pitää tutustua harjoittelun aiheisiin ja tehdä tehtävät, moodlessa orha-aiheiden materiaalia ja ohjeistuksia.
100 % läsnäolo, poissaolo korvataan.
Muutokset mahdollisia.

Osa 1: Lapsen hoito elvytysharjoitukset
etukäteistehtävän tekeminen,aktiivinen ja ammatillinen osallistuminen,

Osa 2: Hoitotyön taitopajat: pitkäaikaissairaan lapsen tavallisimmat hoitotyön auttamismenetelmät
etukäteistehtävien tekeminen, aktiivinen ja ammatillinen osallistuminen taitopajatyöskentelyssä,

Osa 3: Simulaatiot
Simulaatioharjoitukset edellyttävät aktiivista osallistumista, oman osaamisen reflektointia ja vertaispalautteen antamista.

Taitopajan sisällöt:
keskuslaskimokatetri: näytteet, puhdistus, lääkkeenanto
solusalpaajahoito
lumbaalipunktio
steriilipöytä
nesteohjelmat
katetrointi
avanne
peg
nml, imut, trageostomia
astmalääkkeet
erilaiset injektiot
lääkehoito

Ilmoittautumisaika

24.11.2021 - 18.01.2022

Ajoitus

17.01.2022 - 03.04.2022

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Stiina Storvik-Sydänmaa
Vastuuhenkilö

Stiina Storvik-Sydänmaa

Ryhmät
  • 19SHLAS2
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 19SHLAS2

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- syventää ammatillista ja eettistä osaamistaan pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairastuneen lapsen ja perheen hoitotyössä
- osaa toimia turvallisesti pitkäaikais- ja neurologisesti sairaille lapsille tehtävissä hoitotoimenpiteissä ja niihin liittyvässä ohjauksessa ja valmistamisessa
- osaa toteuttaa pitkäaikais- ja neurologisesti sairaan lasten lääke- ja nestehoitoa
- osaa imeväis-, leikki-, kouluikäisen ja nuoren hoitoelvytyksen
- osaa toimia vuorovaikutuksessa pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja perheen kanssa
- osaa arvioida lapsen voinnin, suunnitella ja toteuttaa hoitoa yhteistyössä perheen ja moniammatillisen työryhmän kanssa näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- osaa toimia kollegiaalisesti ja kehittyy ammattialansa edustajana arvioimalla omaa toimintaansa ja antamalla palautetta tiimin jäsenille
- osaa valita toiminnassaan taloudellisesti kestäviä menetelmiä

Sisältö (OJ)

- pitkäaikaissairaan lapsen tavallisimmat hoitotyön auttamismenetelmät
- lasten lääke- ja nestehoito
- lapsen hoitoelvytys
- lapsen voinnin arviointi, hoidon suunnittelu ja toteutus yhteistyössä perheen ja moniammatillisen työryhmän kanssa
- lapsen ja perheen ohjaus ja ammatillinen vuorovaikutus

Esitietovaatimukset (OJ)

Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittava alue on lasten- ja nuorten hoitotyö.

Osallistuminen opintojaksoon pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen ja nuoren hoitotyö.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioita pitkäaikaisesti ja neurologisesti sairaan lapsen hoitotyötä
- osaa toimia yhteistyössä lapsen ja perheen kanssa
- toimii ammatillisesti ja eettisesti

Hylätty:
- potilasturvallisuus vaarantuu

Aika ja paikka

18.1.- 12.4.2022

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Seuraavat vastaavat opinnot keväällä 2022.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Pakollinen läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen harjoituksiin ja simulaatioihin. Poissaoloista ja sen korvaustehtävästä on sovittava erikseen opettajan kanssa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Orientoiva harjoittelu on jaettu hoitotyön kliinisten taitojen harjoitteluihin ja simulaatioharjoituksiin.

Oppimateriaalit

Oheismateriaalit löytyvät ryhmän Lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot moodlekurssilta.
Muutokset mahdollisia kurssin toteutuksessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistuntimäärä 54 h, joista taitopaja 6 h, lääke- ja nestehoidon harjoittelut 6 h, elvytysharjoittelu 2 h ja simulaatioita 8 h. Itsenäinen työskentely 32 h.

Sisällön jaksotus

Osa 1: Lapsen hoitoelvytykset

Osa 2: Hoitotyön taitopajat,
pitkäaikaissairaan lapsen tavallisimmat hoitotyön auttamismenetelmät

Osa 3 lasten lääke- ja nestehoidon

Osa 4: Simulaatiot,
simulaatiot, itsenäinen opiskelu

Osa 5: Leikki-seminaari

Lisätietoja opiskelijoille

Orientoivan harjoittelun tunneille tullaan suojavaatteissa.
Etukäteistehtävät tulee olla tehtynä ennen tuloa harjoitteluihin.
100 % läsnäolo, poissaolo korvataan. Tarkemmat ohjeet moodlessa.
Muutokset mahdollisia.

Osa 1: Lapsen hoito elvytysharjoitukset
etukäteistehtävän tekeminen,aktiivinen ja ammatillinen osallistuminen,

Osa 2: Hoitotyön taitopajat: pitkäaikaissairaan lapsen tavallisimmat hoitotyön auttamismenetelmät
etukäteistehtävien tekeminen, aktiivinen ja ammatillinen osallistuminen taitopajatyöskentelyssä,

Osa 3 lasten lääke- ja nestehoito
Etukäteistehtävien tekeminen, aktiivinen ja ammatillinen osallistuminen

Osa 4: Simulaatiot
Simulaatioharjoitukset edellyttävät aktiivista osallistumista, oman osaamisen reflektointia ja vertaispalautteen antamista.

Taitopajan sisällöt:
keskuslaskimokatetri: näytteet, puhdistus, lääkkeenanto
solusalpaajahoito
lumbaalipunktio
steriilipöytä
nesteohjelmat
katetrointi
avanne
peg
nml, imut, trageostomia
astmalääkkeet
erilaiset injektiot
lääkehoito

Osa 5: Leikki-seminaari, tehtävä