Äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren hoitotyöLaajuus (4 op)
Tunnus: 7K00EY22
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa teoreettista tietoa äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
- osaa arvioida lapsen hoidon tarpeen, sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa
- tietää eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheet osana moniammatillista työryhmää
- tietää äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää ja osaa äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet
- tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
Sisältö
- äkillisesti sairastuneen ja tehohoitoa vaativan lapsen hoitotyö, elvytys
- sairaan vastasyntyneen hoitotyö
- hoitotyö lapsen ja nuoren kirurgisissa ja sairauksissa
- lapsen hoidon tarpeen arviointi ABCDEF-menetelmää käyttäen, hoidon suunnittelu ja toteutus
- tavallisimmat vastasyntyneiden sairaudet, lasten akuutit ja kirurgiset sairaudet
- lastensuojelu hoitotyössä
- lapsen ja perheen tukeminen äkillisessä sairaudessa
- lapsen ja perheen ohjaus ja valmistaminen leikkiä hyödyntäen
- lapsen kivunhoidon erityiskysymykset
- lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoito
- kuolevan lapsen ja hänen perheensä hoitotyö
Esitietovaatimukset
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittava alue on lasten- ja nuorten hoitotyö. Suositeltavaa on, että opiskelija on suorittanut vähintään yhden harjoittelun lasten- ja nuorten hoitotyön alueella.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tietää huonosti ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa välttävästi teoreettista tietoa äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää vaillinaisesti eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheita osana moniammatillista työryhmää
- tietää osittain äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää suppeasti äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet, suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nestehoidon tehtävistä
- ymmärtää suppeasti näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- ottaa vastuun oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa teoreettista tietoa äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää kattavasti eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheita osana moniammatillista työryhmää
- tietää äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää ja osaa äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet, suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nestehoidon tehtävistä
- ymmärtää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- ottaa suunnitelmallisesti vastuun oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- tietää laajasti ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa monipuolisesti teoreettista tietoa äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää kattavasti ja monipuolisesti eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheita osana moniammatillista työryhmää
- tietää erinomaisesti äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää ja osaa kiitettävästi äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet, suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nestehoidon tehtävistä
- ymmärtää monipuolisesti näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- ottaa suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti vastuun oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
Ilmoittautumisaika
10.05.2023 - 15.08.2023
Ajoitus
15.08.2023 - 17.11.2023
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hoitotyö Luennoitsija
- Maaret Salminen
- Stiina Storvik-Sydänmaa
- Sanna Eironen
- Katariina Kunnas
Vastuuhenkilö
Stiina Storvik-Sydänmaa
Ryhmät
-
21SHLAS1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 21SHLAS1
-
20SHLAS2Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, ,20SHLAS2
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa teoreettista tietoa äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
- osaa arvioida lapsen hoidon tarpeen, sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa
- tietää eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheet osana moniammatillista työryhmää
- tietää äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää ja osaa äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet
- tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
Sisältö (OJ)
- äkillisesti sairastuneen ja tehohoitoa vaativan lapsen hoitotyö, elvytys
- sairaan vastasyntyneen hoitotyö
- hoitotyö lapsen ja nuoren kirurgisissa ja sairauksissa
- lapsen hoidon tarpeen arviointi ABCDEF-menetelmää käyttäen, hoidon suunnittelu ja toteutus
- tavallisimmat vastasyntyneiden sairaudet, lasten akuutit ja kirurgiset sairaudet
- lastensuojelu hoitotyössä
- lapsen ja perheen tukeminen äkillisessä sairaudessa
- lapsen ja perheen ohjaus ja valmistaminen leikkiä hyödyntäen
- lapsen kivunhoidon erityiskysymykset
- lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoito
- kuolevan lapsen ja hänen perheensä hoitotyö
Esitietovaatimukset (OJ)
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittava alue on lasten- ja nuorten hoitotyö. Suositeltavaa on, että opiskelija on suorittanut vähintään yhden harjoittelun lasten- ja nuorten hoitotyön alueella.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää huonosti ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa välttävästi teoreettista tietoa äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää vaillinaisesti eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheita osana moniammatillista työryhmää
- tietää osittain äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää suppeasti äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet, suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nestehoidon tehtävistä
- ymmärtää suppeasti näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- ottaa vastuun oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa teoreettista tietoa äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää kattavasti eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheita osana moniammatillista työryhmää
- tietää äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää ja osaa äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet, suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nestehoidon tehtävistä
- ymmärtää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- ottaa suunnitelmallisesti vastuun oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- tietää laajasti ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa monipuolisesti teoreettista tietoa äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää kattavasti ja monipuolisesti eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheita osana moniammatillista työryhmää
- tietää erinomaisesti äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää ja osaa kiitettävästi äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet, suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nestehoidon tehtävistä
- ymmärtää monipuolisesti näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- ottaa suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti vastuun oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
Aika ja paikka
Syksy 2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttien ajankohdat ja tehtävien suoritustavat:
Osa 1 Koe 1
- 20shlas2 Lääkehoidon koe 18.8. klo 9.00-10.00 ja uusinnat vko 35/2023 eteenpäin Examissa
- 21shlas1 Terveen lapsen kasvun ja kehityksen koe Examissa. Suorita 10.12.2023 mennessä hyväksytysti.
Osa 2 Koe 2
-Äkillisesti sairaan vastasyntyneen/keskosen hoitotyön tentti (Stiina) 19.9.2023 klo 9.45-11.45; uusinta 1 examissa vko 41 ja uusinta 2 vko 42-44.
Osa 3 Koe 3
-Akuutti hoitotyön tentti (Katariina) Examissa 13.9.-1.10.2023. Uusinta 1 Examissa viikoilla 43-45, Uusinta 2 Examissa viikoilla 46-48.
Osa 4 Lääkelaskut koe 13.9. klo 12.30-13.00 luokassa, Koe on mahdollista suorittaa myös yhdessä teoriakokeen kanssa Examissa 13.9.-1.10.2023. Uuusinnat: mahdollisuus suorittaa Examissa erillisenä kokeena 10.12.2023 asti.
Osa 5 Nesteohjelma koe 19.9.2023 klo 9.00-9.30, uusinta 1, uusinta 2 Examissa vkot 40-49
Osa 6 Lääketiede ja muut erityistieteet
-arviointi integroitu osan 2 ja 3 tentteihin
-Luennot: Nina Hutri-Kähönen (lastentaudit), Topi Luoto (Lasten kirurgia), Maaret Salminen (lasten anestesiat)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, etäopetus, verkkokurssit, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, seminaarit, toiminnalliset menetelmät
Oppimateriaalit
Lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot - Moodlessa erikseen ilmoitetut materiaalit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaisajankäyttö (4 x 27 h) 108 h
-orientaatio 2h,
-hoitotyön luennot 30h
-lasten anestesia hoitotyö 4h
-lasten tehohoito, lääketiede 8h
-lasten kirurgia 3h
-hoitotyön seminaarit 8 h
-Laskuharjoitus 3 h
-Nesteohjelmaharjoitus orha 3 h
yht.kontakti 61 h
Kokeet:
Lääkehoito tai terveen lapsen kasvu ja kehitys 1 x 1h,
Hoitotyön kokeet 2x 2 h ,
Laskut ja nesteohjelma -kokeet 0,5 h + 0,5 h
yht. 6 h
Kaikki kontakti yht. 67 h/108 h
Itsenäinen opiskelu 41 h
-kokeisiin valmistautuminen
-moodle -kurssit
-ht. seminaari esityksen tekeminen ryhmätyönä, osallistuminen seminaariin ja oppimispäiväkirjan tekeminen
Sisällön jaksotus
- osa 1 Lääkehoidon koe/terveen lapsen kasvu ja kehitys -koe
- osa 2 Äkillisesti sair. ja tehohoitoa vaativan lapsen/nuoren ht. koe 1
- osa 3 Äkillisesti sair. ja tehohoitoa vaativan lapsen/nuoren ht. koe 2
- osa 4 Lääkelaskukoe
- osa 5 Nesteohjelmakoe
- osa 6 Lastentaudit ja muut erityistieteet koe
- osa 7 Seminaari (hoitotyön teemat ja lapsen kuolema 8h)
- osa 8 Verkkokurssit 3 kpl
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatio 15.8.2022 klo 8.30-9.15
Toteutussuunnitelma voi tarkentua myöhemmin.
-100% läsnäolopakko ja aktiivinen osallistuminen seminaareissa
-Poissaolosta ja korvaavasta suorituksesta sovitaan opettajana kanssa.
Opiskelijan tehtäväluettelo:
- alkukoe tai lääkehoidonkoe
- Hoitotyön koe (Stiinan osuus) ja nesteohjelmakoe
- Hoitotyön koe (Katariinan osuus) ja Lääkelaskukoe
- Hoitotyön seminaari + oppimispäiväkirja
- Moodlekurssi: lonkkaluksaatio testi
- Moodlekurssi: shuntti testi
- Moodlekurssi: nenäylipainehoidossa olevan lapsen hoito testi
Ilmoittautumisaika
10.05.2022 - 19.08.2022
Ajoitus
10.08.2022 - 02.12.2022
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maaret Salminen
- Hoitotyö Luennoitsija
- Stiina Storvik-Sydänmaa
- Katariina Kunnas
- Lasten hoitotyö Tiimihenkilö
Vastuuhenkilö
Stiina Storvik-Sydänmaa
Ryhmät
-
19SHLAS2Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 19SHLAS2
-
20SHLAS1Sairaanhoitajan tutkinto-ohjalma 20SHLAS1
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa teoreettista tietoa äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
- osaa arvioida lapsen hoidon tarpeen, sekä suunnitella ja toteuttaa hoitoa
- tietää eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheet osana moniammatillista työryhmää
- tietää äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää ja osaa äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet
- tietää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämiseksi
- on vastuullinen oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
Sisältö (OJ)
- äkillisesti sairastuneen ja tehohoitoa vaativan lapsen hoitotyö, elvytys
- sairaan vastasyntyneen hoitotyö
- hoitotyö lapsen ja nuoren kirurgisissa ja sairauksissa
- lapsen hoidon tarpeen arviointi ABCDEF-menetelmää käyttäen, hoidon suunnittelu ja toteutus
- tavallisimmat vastasyntyneiden sairaudet, lasten akuutit ja kirurgiset sairaudet
- lastensuojelu hoitotyössä
- lapsen ja perheen tukeminen äkillisessä sairaudessa
- lapsen ja perheen ohjaus ja valmistaminen leikkiä hyödyntäen
- lapsen kivunhoidon erityiskysymykset
- lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoito
- kuolevan lapsen ja hänen perheensä hoitotyö
Esitietovaatimukset (OJ)
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen teoreettiset ja orientoivan harjoittelun opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen ja anatomian ja fysiologian opinnot. Vaadittava alue on lasten- ja nuorten hoitotyö. Suositeltavaa on, että opiskelija on suorittanut vähintään yhden harjoittelun lasten- ja nuorten hoitotyön alueella.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tietää huonosti ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa välttävästi teoreettista tietoa äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää vaillinaisesti eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheita osana moniammatillista työryhmää
- tietää osittain äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää suppeasti äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet, suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nestehoidon tehtävistä
- ymmärtää suppeasti näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- ottaa vastuun oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- tietää ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa teoreettista tietoa äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää kattavasti eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheita osana moniammatillista työryhmää
- tietää äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää ja osaa äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet, suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nestehoidon tehtävistä
- ymmärtää näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- ottaa suunnitelmallisesti vastuun oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- tietää laajasti ammattialaansa liittyvän eettisen toiminnan perusteet ja osaa soveltaa monipuolisesti teoreettista tietoa äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
- tietää kattavasti ja monipuolisesti eri-ikäisten lasten ja perheiden hoitoprosessien eri vaiheita osana moniammatillista työryhmää
- tietää erinomaisesti äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren lääketieteellisen hoidon perusteet
- tietää ja osaa kiitettävästi äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoidon teoreettiset ja toiminnalliset perusteet, suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nestehoidon tehtävistä
- ymmärtää monipuolisesti näyttöön perustuvan hoitotyön merkityksen lasten ja perheiden hoitotyössä ja työyhteisön toiminnan kehittämisessä
- ottaa suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti vastuun oman osaamisensa teoreettisesta kehittämisestä äkillisesti sairaan ja tehohoitoa vaativan lapsen ja perheen hoitotyössä
Aika ja paikka
Syksy 2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttien ajankohdat ja tehtävien suoritustavat:
Osa 1 Koe 1
- 19shlas2 Lääkehoidon koe (19.8. klo 9.00-10.00 ja uusinnat vko 35/2022 eteenpäin Examissa
- 20shlas1 Terveen lapsen kasvun ja kehityksen koe (kokeet Examissa: vko 33-37, 1. uusinta vk 46-51 ja 2. uusinta vk 46-51)
Osa 2 Koe 2
-Äkillisesti sairaan vastasyntyneen/keskosen hoitotyön tentti (Stiina) 23.9.2022 klo 9.30-11.30; uusinta 1 examissa vko 41 ja uusinta 2 vko 42-44.
Osa 3 Koe 3
-Akuutti hoitotyön tentti (Katariina) 15.9.2022 klo 9.30-11.30; uusinta examissa vko 42 ja vko 46
Osa 4 Lääkelaskut koe 15.9.2021 klo 9.00-9.30, uusinta 1 ja uusinta 2 Examissa vko vko 39-51.
Osa 5 Nesteohjelma koe 23.9.2021 klo 9.00-9.30, uusinta 1, uusinta 2 Examissa vkot 40-49
Osa 6 Lääketiede ja muut erityistieteet
-arviointi integroitu osan 2 ja 3 tentteihin
-Luennot: Nina Hutri-Kähönen (lastentaudit), Topi Luoto (Lasten kirurgia), Maaret Salminen (lasten anestesiat)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, etäopetus, verkkokurssit, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, seminaarit, toiminnalliset menetelmät
Oppimateriaalit
Lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot - Moodlessa erikseen ilmoitetut materiaalit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaisajankäyttö (4 x 27 h) 108 h
-orientaatio 2h,
-hoitotyön luennot 30h
-lasten anestesia hoitotyö 4h
-lasten tehohoito, lääketiede 8h
-lasten kirurgia 3h
-seminaarit 8 h (ht.)+ 2h (leikki)
-Laskuharjoitus 3 h
-Nesteohjelmaharjoitus orha 3 h
yht.kontakti 63 h
Kokeet:
Lääkehoito/terveen lapsen kasvu ja kehity1 x 1h,
Hoitotyön kokeet 2x 2 h ,
Laskut ja nesteohjelma -kokeet 0,5 h + 0,5 h
yht. 6 h
Kaikki kontakti yht. 69 h/108 h
Itsenäinen opiskelu 39 h
-kokeisiin valmistautuminen
-moodle -kurssit
-ht. seminaari esityksen tekeminen ryhmätyönä, osallistuminen seminaariin ja oppimispäiväkirjan tekeminen
Sisällön jaksotus
- osa 1 Lääkehoidon koe/terveen lapsen kasvu ja kehitys -koe
- osa 2 Äkillisesti sair. ja tehohoitoa vaativan lapsen/nuoren ht. koe 1
- osa 3 Äkillisesti sair. ja tehohoitoa vaativan lapsen/nuoren ht. koe 2
- osa 4 Lääkelaskukoe
- osa 5 Nesteohjelmakoe
- osa 6 Lastentaudit ja muut erityistieteet koe
- osa 7 Seminaari (kuolema 8h, leikki 2h)
- osa 8 Verkkokurssit
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatio 10.8.2022 klo 12.30-13.30
Toteutussuunnitelma voi tarkentua myöhemmin.
-100% läsnäolopakko ja aktiivinen osallistuminen seminaareissa
-Poissaolosta ja korvaavasta suorituksesta sovitaan opettajana kanssa.
Opiskelijan tehtäväluettelo:
- alkukoe tai lääkehoidonkoe
- Hoitotyön koe (Stiinan osuus) ja nesteohjelma
- Hoitotyön koe (Katariinan osuus) ja Lääkelaskukoe
- Hoitotyön seminaari (kuolema) + oppimispäiväkirja
- Leikkiseminaari
- Moodlekurssi: lonkkaluksaatio testi
- Moodlekurssi: shuntti testi
- Moodlekurssi: nenäylipainehoidossa olevan lapsen hoito testi