Siirry suoraan sisältöön

Potilaan hoito ja orientoiva harjoitteluLaajuus (5 op)

Tunnus: 7R00GM39

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on kehittää osaamista hoitotyön perusteista, potilasturvallisuudesta, aeptiikasta, ergonomiasta ja tavallisimmista auttamismenetelmistä röntgenhoitajan työn näkökulmasta.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• tietää hoitotyön perusteet ja niiden merkityksen potilaan hoidossa
• tietää, miten hoitotyötä toteutetaan monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
• tietää aseptisen toiminnan perusteet
• tietää aikuisen potilaan hoitotyössä käytettävät auttamismenetelmät
• tietää ergonomisen työskentelyn periaatteet ja osaa hyödyntää niitä toiminnassaan
• tietää rakenteisen kirjaamisen perusteet/periaatteet
• osaa arvioida osaamistaan ja kehittää itseään
• osaa laboraatiotilanteissa käyttää tavallisimpia auttamismenetelmiä potilaan hoidossa

Sisältö

• hoitotyön toimintaympäristö
• sisätauti-kirurgisen hoitotyön auttamismenetelmät ja potilaan kokonaisvaltainen hoito (aktiviteetti, kudoseheys, hengittäminen, verenkierto, ravitsemus sis. nestehoidon ja parenteraalisen ravitsemuksen ja erittäminen)
• monikulttuurinen tutkimus- ja hoitoympäristö
• kipu ja sen hoito
• traumapotilaan, leikkauspotilaan, aivoverenkiertohäiriöpotilaan, diabetespotilaan ja syöpäpotilaan sekä sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan potilaan hoitotyö
• työergonomia
• rakenteinen kirjaaminen
• hoitotyön auttamismenetelmien harjoittelu koululla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• osaa määritellä hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
• osaa nimetä, mitä monikulttuurisuus on tutkimus- ja hoitotilanteissa
• osaa nimetä ihmisen perustarpeet
• osaa nimetä hoitotyön auttamismenetelmiä
• osaa kuvailla aseptisen työskentelyn periaatteet potilaan hoidossa
• osaa kuvailla aikuisen potilaan hoitotyön periaatteita
• osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
• on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• osaa selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
• osaa selittää, mitä monikulttuurisuus tarkoittaa tutkimus- ja hoitotilanteissa
• osaa kuvailla ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön
auttamismenetelmien avulla
• osaa selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
• osaa selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
• osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
• on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• osaa perustellen selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet sekä hahmottaa niiden yhteyden röntgenhoitajan ammattiin
• osaa perustella erilaiset toimintatavat monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
• osaa perustellen selittää ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön
auttamismenetelmien avulla
• osaa perustellen selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
• osaa laaja-alaisesti selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden
mukaisesti
• hallitsee keskeiset asiat loogisesti ilman virheitä osoittaen kokonaisuuden hallintaa ja asioiden yhdistelykykyä
• osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
• on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty:
-opintojakso on hylätty, mikäli opiskelijan tiedot ja taidot aiheuttaisivat tosi tilanteessa potilaalle haittaa, vahinkoa tai kuolemanvaaran.

Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 31.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 19.12.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Röntgenhoitaja

Toimipiste

TAMK Jyväskylä

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tiina Säilä
  • JYVÄSKYLÄ RASA
Vastuuhenkilö

Tiina Säilä

Ryhmät
  • 25RHJ
    Röntgenhoitajat kevät 2025 Jyväskylä

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on kehittää osaamista hoitotyön perusteista, potilasturvallisuudesta, aeptiikasta, ergonomiasta ja tavallisimmista auttamismenetelmistä röntgenhoitajan työn näkökulmasta.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• tietää hoitotyön perusteet ja niiden merkityksen potilaan hoidossa
• tietää, miten hoitotyötä toteutetaan monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
• tietää aseptisen toiminnan perusteet
• tietää aikuisen potilaan hoitotyössä käytettävät auttamismenetelmät
• tietää ergonomisen työskentelyn periaatteet ja osaa hyödyntää niitä toiminnassaan
• tietää rakenteisen kirjaamisen perusteet/periaatteet
• osaa arvioida osaamistaan ja kehittää itseään
• osaa laboraatiotilanteissa käyttää tavallisimpia auttamismenetelmiä potilaan hoidossa

Sisältö (OJ)

• hoitotyön toimintaympäristö
• sisätauti-kirurgisen hoitotyön auttamismenetelmät ja potilaan kokonaisvaltainen hoito (aktiviteetti, kudoseheys, hengittäminen, verenkierto, ravitsemus sis. nestehoidon ja parenteraalisen ravitsemuksen ja erittäminen)
• monikulttuurinen tutkimus- ja hoitoympäristö
• kipu ja sen hoito
• traumapotilaan, leikkauspotilaan, aivoverenkiertohäiriöpotilaan, diabetespotilaan ja syöpäpotilaan sekä sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan potilaan hoitotyö
• työergonomia
• rakenteinen kirjaaminen
• hoitotyön auttamismenetelmien harjoittelu koululla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

• osaa määritellä hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
• osaa nimetä, mitä monikulttuurisuus on tutkimus- ja hoitotilanteissa
• osaa nimetä ihmisen perustarpeet
• osaa nimetä hoitotyön auttamismenetelmiä
• osaa kuvailla aseptisen työskentelyn periaatteet potilaan hoidossa
• osaa kuvailla aikuisen potilaan hoitotyön periaatteita
• osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
• on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

• osaa selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
• osaa selittää, mitä monikulttuurisuus tarkoittaa tutkimus- ja hoitotilanteissa
• osaa kuvailla ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön
auttamismenetelmien avulla
• osaa selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
• osaa selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
• osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
• on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

• osaa perustellen selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet sekä hahmottaa niiden yhteyden röntgenhoitajan ammattiin
• osaa perustella erilaiset toimintatavat monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
• osaa perustellen selittää ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön
auttamismenetelmien avulla
• osaa perustellen selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
• osaa laaja-alaisesti selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden
mukaisesti
• hallitsee keskeiset asiat loogisesti ilman virheitä osoittaen kokonaisuuden hallintaa ja asioiden yhdistelykykyä
• osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
• on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:
-opintojakso on hylätty, mikäli opiskelijan tiedot ja taidot aiheuttaisivat tosi tilanteessa potilaalle haittaa, vahinkoa tai kuolemanvaaran.

Aika ja paikka

JAMKilla lähiopetuksena
Kevät 2025, 2 op + Syksy 2025, 1 op

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kevään tentti viikolla 19, 1.uusinta + 2.uusinta, ajankohdat tarkentuvat orientaatiotunnilla. Läpipääsyraja 50 %.

Syksyn opinnoista tentti + uusintatentit: Ajankohdat tarkentuu myöhemmin. Läpipääsyraja 50 %.

Koealueena Kliininen hoitotyö kirjan koealue sekä luentomateriaalit.
Hylätyn suorituksen voi uusia yhteensä 2 kertaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Hoitotyö teoria; Tentti (kevät osa 1, syksy osa 2 ) (numeraalinen arviointi 0-5) ja annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti. Tenttivastauksessa ei saa aiheuttaa potilaalle kuoleman vaaraa.

Osa 2 Orientoiva harjoittelu: Aktiivinen osallistuminen, hyväksytty/täydennettävä/ hylätty
Orientaatiotunnilla ja orientoivan harjoittelujen tunneilla pakollinen läsnäolo.
Orientoiva harjoittelu 100 % läsnäolo.

Osa 3 Ergonomia, läsnäolo tunnilla

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento-opetus, itsenäinen työskentely, verkko-opetus, tehtävät, pienryhmätyöskentely, laboraatiotyöskentely/työpajatyöskentely.

Oppimateriaalit

TENTTI 1, KEVÄT 2025
-Abdelhamid P, Juntunen A & Koskinen L. 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. WsoyPro. Soveltuvin osin.
-Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S & Sulosaari V. 2019.
Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro. Soveltuvin osin.
-Iivanainen I & Syväoja P. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma Pro. Soveltuvin osin.
-Rautava-Nurmi H, Westergård A, Henttonen T, Ojala M & Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro. Soveltuvin osin.
-Tohmola A, Matilainen I & Miettinen T. 2025. Gerontologinen hoitotyö. SanomaPro. ISBN 978-952-63-6778-1. Soveltuvin osin.
-Muu opettajan osoittama materiaali

TENTTI 2, SYKSY 2025
-Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S & Sulosaari V. 2019. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro. Soveltuvin osin.
-Rautava-Nurmi H, Westergård A, Henttonen T, Ojala M & Vuorinen S. 2019.
Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro. Soveltuvin osin.
-Muu opettajan osoittama materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä.
Teoriaopetusta 24 h kevätlukukaudella ja 12 h syyslukukaudella.
Orientoivan harjoittelun osuus 20 h/pienryhmä ja tunneilla 100 % läsnäolovelvollisuus.
Osa orientoivasta harjoittelusta toteutuu keväällä 2025 (Orhat 1-3) ja osa syksyllä 2025 (Orhat 4 ja 5).

Sisällön jaksotus

Osa 1 Hoitotyö teoria, osat 1 ja 2
Osa 2 Orientoiva harjoittelu, osat 1 ja 2
Osa 3 Ergonomia

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson orientaatiotunti pidetään 27.01.2025 klo 12.15-15.30 ja sillä edellytetään läsnäoloa.
HOITOTYÖN OSUUDEN TARKENNETUT SISÄLLÖT:
Kevät 2025:
- Hoitotyön perusteet (keskeiset käsitteet, hoitotyön periaatteet, hoitotyön prosessi, hoitotyön monikulttuurinen ympäristö)
- Aseptiikka hoitotyössä, suojainten käyttö
- Ravitsemus (sis. nenämahaletkun laitto)
- Erittäminen (virtsaaminen, katetrointi)
- Hengitys ja sen tukeminen & tarkkailu (sis. trakeostomiapotilaan hoito)

Syksy 2025:
- Verenkierto ja sen tukeminen & tarkkailu
- Sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyö:
o sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan hoitotyö
o Neurologisen potilaan hoitotyö (tajunnan tason tarkkailu, AVH, GCS)
o Syöpä- ja diabetespotilaan hoitotyö
o Leikkauspotilaan hoitotyö (pre- ja postoperatiivinen hoito)
o Murtuma- ja traumapotilaan hoitotyö
- Kipu ja sen hoito
- Rakenteinen kirjaaminen ja digitalisaatio hoitotyössä
- Periferisen laskimon kanylointi ja laskimonsisäinen lääke- ja nestehoito
- ABCDE ja NEWS sekä ISBAR

ORIENTOIVAN HARJOITTELUN SISÄLLÖT:
Kevät 2025:
Orha 1: Aseptiikka ja suojainten pukeminen, hoitoympäristö
Orha 2. Katetrointi ja nenämahaletkun laitto
Orha 3: Verenkierto ja hengitys (mm. RR-mittaus, hapenanto, limaimut)
Syksy 2025:
Orha 4: Perifeerisen laskimon kanylointi ja laskimonsisäinen lääke- ja nestehoito
Orha 5: Potilaan tarkkailu (ABCDE, NEWS)

Ilmoittautumisaika

06.01.2025 - 31.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 19.12.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Röntgenhoitaja

Toimipiste
  • TAMK Pääkampus
  • TAMK Jyväskylä
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tiina Säilä
  • Kirsi Mattila
  • VirtuaaliRASA Seinäjoki
Vastuuhenkilö

Tiina Säilä

Ryhmät
  • 25RHSJ
    Röntgenhoitaja kevät 2025 Seinäjoki

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on kehittää osaamista hoitotyön perusteista, potilasturvallisuudesta, aeptiikasta, ergonomiasta ja tavallisimmista auttamismenetelmistä röntgenhoitajan työn näkökulmasta.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• tietää hoitotyön perusteet ja niiden merkityksen potilaan hoidossa
• tietää, miten hoitotyötä toteutetaan monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
• tietää aseptisen toiminnan perusteet
• tietää aikuisen potilaan hoitotyössä käytettävät auttamismenetelmät
• tietää ergonomisen työskentelyn periaatteet ja osaa hyödyntää niitä toiminnassaan
• tietää rakenteisen kirjaamisen perusteet/periaatteet
• osaa arvioida osaamistaan ja kehittää itseään
• osaa laboraatiotilanteissa käyttää tavallisimpia auttamismenetelmiä potilaan hoidossa

Sisältö (OJ)

• hoitotyön toimintaympäristö
• sisätauti-kirurgisen hoitotyön auttamismenetelmät ja potilaan kokonaisvaltainen hoito (aktiviteetti, kudoseheys, hengittäminen, verenkierto, ravitsemus sis. nestehoidon ja parenteraalisen ravitsemuksen ja erittäminen)
• monikulttuurinen tutkimus- ja hoitoympäristö
• kipu ja sen hoito
• traumapotilaan, leikkauspotilaan, aivoverenkiertohäiriöpotilaan, diabetespotilaan ja syöpäpotilaan sekä sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan potilaan hoitotyö
• työergonomia
• rakenteinen kirjaaminen
• hoitotyön auttamismenetelmien harjoittelu koululla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

• osaa määritellä hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
• osaa nimetä, mitä monikulttuurisuus on tutkimus- ja hoitotilanteissa
• osaa nimetä ihmisen perustarpeet
• osaa nimetä hoitotyön auttamismenetelmiä
• osaa kuvailla aseptisen työskentelyn periaatteet potilaan hoidossa
• osaa kuvailla aikuisen potilaan hoitotyön periaatteita
• osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
• on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

• osaa selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
• osaa selittää, mitä monikulttuurisuus tarkoittaa tutkimus- ja hoitotilanteissa
• osaa kuvailla ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön
auttamismenetelmien avulla
• osaa selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
• osaa selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
• osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
• on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

• osaa perustellen selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet sekä hahmottaa niiden yhteyden röntgenhoitajan ammattiin
• osaa perustella erilaiset toimintatavat monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
• osaa perustellen selittää ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön
auttamismenetelmien avulla
• osaa perustellen selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
• osaa laaja-alaisesti selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden
mukaisesti
• hallitsee keskeiset asiat loogisesti ilman virheitä osoittaen kokonaisuuden hallintaa ja asioiden yhdistelykykyä
• osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
• on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:
-opintojakso on hylätty, mikäli opiskelijan tiedot ja taidot aiheuttaisivat tosi tilanteessa potilaalle haittaa, vahinkoa tai kuolemanvaaran.

Aika ja paikka

KEVÄT 2025: Etänä ja luentonauhoitteina teoriaopetusta ja TAMKilla taitopaja-opetusta (2,5op)

SYKSY 2025 2 op Seamkilla lähi opetuksena, Syksy 2025, 1 op

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kevään tentti Examissa viikoilla 11-12,
1.uusinta Examissa viikolla 15
2.uusinta Examissa viikolla 19

Läpipääsyraja 50 %.

Syksyn opinnoista tentti + uusintatentit: Ajankohdat tarkentuvat myöhemmin. Läpipääsyraja 50 %.

Koealueena Kliininen hoitotyö kirjan koealue sekä luentomateriaalit.
Hylätyn suorituksen voi uusia yhteensä 2 kertaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Hoitotyö teoriat 1 ja 2; Tentti (kevät osa 1, syksy osa 2 ) (numeraalinen arviointi 0-5) ja annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti. Tenttivastauksessa ei saa aiheuttaa potilaalle kuoleman vaaraa.

Taitopajat 1-4: Aktiivinen osallistuminen, hyväksytty/täydennettävä/ hylätty
Orientaatiotunnilla ja orientoivan harjoittelujen tunneilla pakollinen läsnäolo.
Orientoiva harjoittelu 100 % läsnäolo.

Osa 3 Ergonomia, läsnäolo tunnilla

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento-opetus, itsenäinen työskentely, verkko-opetus, tehtävät, pienryhmätyöskentely, taitopajat, laboraatiotyöskentely/työpajatyöskentely.

Lähi- ja etäopetusta.

Oppimateriaalit

TENTTI 1, KEVÄT 2025
-Abdelhamid P, Juntunen A & Koskinen L. 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. WsoyPro. Soveltuvin osin.
-Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S & Sulosaari V. 2019.
Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro. Soveltuvin osin.
-Iivanainen I & Syväoja P. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma Pro. Soveltuvin osin.
-Rautava-Nurmi H, Westergård A, Henttonen T, Ojala M & Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro. Soveltuvin osin.
-Muu opettajan osoittama materiaali

TENTTI 2, SYKSY 2025
-Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S & Sulosaari V. 2019. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro. Soveltuvin osin.
-Rautava-Nurmi H, Westergård A, Henttonen T, Ojala M & Vuorinen S. 2019.
Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro. Soveltuvin osin.
-Muu opettajan osoittama materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä.
Teoriaopetusta 12 h kevätlukukaudella ja xx h syyslukukaudella.
Orientoivan harjoittelun osuus xx h/pienryhmä ja tunneilla 100 % läsnäolovelvollisuus.
Osa orientoivasta harjoittelusta toteutuu keväällä 2025 (Taitopajat1-3) ja osa syksyllä 2025 (Orhat 4 ja 5).

Sisällön jaksotus

Kevät 2025:
Osa 1 Hoitotyö teoria 1
Osa 2 Taitopaja 1
Osa 3 Taitopaja 2

Syksy 2025:
Osa 1 Hoitotyön teoria 2
Osa 3 Taitopaja 3
Osa 5 Taitopaja 4
Osa 4 Ergonomia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson orientaatiotunti pidetään 23.1.25.2025, läsnäolovelvollisuus.

HOITOTYÖN OSUUDEN TARKENNETUT SISÄLLÖT:
Kevät 2025:
- Hoitotyön perusteet (keskeiset käsitteet, hoitotyön periaatteet, hoitotyön prosessi, hoitotyön monikulttuurinen ympäristö)
- Aseptiikka hoitotyössä, suojainten käyttö
- Ravitsemus (sis. nenämahaletkun laitto)
- Erittäminen (virtsaaminen, katetrointi)
- Hengitys ja sen tukeminen & tarkkailu (sis. trakeostomiapotilaan hoito)

Syksy 2025:
- Verenkierto ja sen tukeminen & tarkkailu
- Sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyö:
o sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan hoitotyö
o Neurologisen potilaan hoitotyö (tajunnan tason tarkkailu, AVH, GCS)
o Syöpä- ja diabetespotilaan hoitotyö
o Leikkauspotilaan hoitotyö (pre- ja postoperatiivinen hoito)
o Murtuma- ja traumapotilaan hoitotyö
- Kipu ja sen hoito
- Rakenteinen kirjaaminen ja digitalisaatio hoitotyössä
- Periferisen laskimon kanylointi ja laskimonsisäinen lääke- ja nestehoito
- ABCDE ja NEWS sekä ISBAR

ORIENTOIVAN HARJOITTELUN SISÄLLÖT:
Kevät 2025:
Taitopaja 1: Aseptiikka ja suojainten pukeminen, hoitoympäristö, erittäminen, ravitsemus (katetrointi, nenämahaletku)
Taitopaja 2: Verenkierto ja hengitys (mm. RR-mittaus, hapenanto, liman imeminen)

Syksy 2025:
Orha 3: Perifeerisen laskimon kanylointi ja laskimonsisäinen lääke- ja nestehoito
Orha 4: Potilaan tarkkailu (ABCDE, NEWS)

Ilmoittautumisaika

06.07.2024 - 20.09.2024

Ajoitus

13.08.2024 - 28.03.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Röntgenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anne-Marie Lehtonen
  • Hanna Sahinoja
Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät
  • 24RH1
    Röntgenhoitajat syksy 2024

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on kehittää osaamista hoitotyön perusteista, potilasturvallisuudesta, aeptiikasta, ergonomiasta ja tavallisimmista auttamismenetelmistä röntgenhoitajan työn näkökulmasta.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• tietää hoitotyön perusteet ja niiden merkityksen potilaan hoidossa
• tietää, miten hoitotyötä toteutetaan monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
• tietää aseptisen toiminnan perusteet
• tietää aikuisen potilaan hoitotyössä käytettävät auttamismenetelmät
• tietää ergonomisen työskentelyn periaatteet ja osaa hyödyntää niitä toiminnassaan
• tietää rakenteisen kirjaamisen perusteet/periaatteet
• osaa arvioida osaamistaan ja kehittää itseään
• osaa laboraatiotilanteissa käyttää tavallisimpia auttamismenetelmiä potilaan hoidossa

Sisältö (OJ)

• hoitotyön toimintaympäristö
• sisätauti-kirurgisen hoitotyön auttamismenetelmät ja potilaan kokonaisvaltainen hoito (aktiviteetti, kudoseheys, hengittäminen, verenkierto, ravitsemus sis. nestehoidon ja parenteraalisen ravitsemuksen ja erittäminen)
• monikulttuurinen tutkimus- ja hoitoympäristö
• kipu ja sen hoito
• traumapotilaan, leikkauspotilaan, aivoverenkiertohäiriöpotilaan, diabetespotilaan ja syöpäpotilaan sekä sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan potilaan hoitotyö
• työergonomia
• rakenteinen kirjaaminen
• hoitotyön auttamismenetelmien harjoittelu koululla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

• osaa määritellä hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
• osaa nimetä, mitä monikulttuurisuus on tutkimus- ja hoitotilanteissa
• osaa nimetä ihmisen perustarpeet
• osaa nimetä hoitotyön auttamismenetelmiä
• osaa kuvailla aseptisen työskentelyn periaatteet potilaan hoidossa
• osaa kuvailla aikuisen potilaan hoitotyön periaatteita
• osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
• on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

• osaa selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
• osaa selittää, mitä monikulttuurisuus tarkoittaa tutkimus- ja hoitotilanteissa
• osaa kuvailla ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön
auttamismenetelmien avulla
• osaa selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
• osaa selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
• osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
• on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

• osaa perustellen selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet sekä hahmottaa niiden yhteyden röntgenhoitajan ammattiin
• osaa perustella erilaiset toimintatavat monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
• osaa perustellen selittää ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön
auttamismenetelmien avulla
• osaa perustellen selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
• osaa laaja-alaisesti selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden
mukaisesti
• hallitsee keskeiset asiat loogisesti ilman virheitä osoittaen kokonaisuuden hallintaa ja asioiden yhdistelykykyä
• osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
• on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:
-opintojakso on hylätty, mikäli opiskelijan tiedot ja taidot aiheuttaisivat tosi tilanteessa potilaalle haittaa, vahinkoa tai kuolemanvaaran.

Aika ja paikka

Koululla lähiopetus/ etäopetus

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Syksyn tentti viikolla 48-50 TuniExamissa, 1.uusinta viikoilla 3-5, 2.uusinta viikoilla 7-8 TuniExamissa, ajankohdat tarkentuvat orientaatiotunnilla. Läpipääsyraja 50%. Hylätyn suorituksen voi uusia yhteensä 2 kertaa.

Kevään opinnoista tentti viikoilla 7-9 Tuniexamissa. Läpipääsyraja 50%. Uusintatentti viikoilla 13-14. Toinen uusintatentti viikolla 18--19. Ajankohdat tarkentuvat myöhemmin.
Koealueena Kliininen hoitotyö kirjan koealue, Lääkehoidon käsikirjan koealue sekä luentomateriaalit. Hylätyn suorituksen voi uusia yhteensä 2 kertaa.

Opintojaksoa voi yrittää korottaa yhden kerran. Korottaminen on mahdollista, kun opintojakson kaikki osat on suoritettu ja sinulla on kokonaisarvosana opintojaksosta. Halutessasi ilmoittautua korotustenttiin, ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Hoitotyö; Tentti (syksy osa 1, kevät osa 2 ) (numeraalinen arviointi 0-5) ja annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti
Osa 2 Orientoiva harjoittelu: Aktiivinen osallistuminen, hyväksytty/täydennettävä/ hylätty
Orientaatiotunnilla ja orientoivan harjoittelujen tunneilla pakollinen läsnäolo. Orientoiva harjoittelu 100% läsnäolo.
Tenttivastauksessa ei saa aiheuttaa potilaalle kuoleman vaaraa.
Osa 3 Ergonomia, läsnäolo tunnilla

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento-opetus, itsenäinen työskentely, verkko-opetus, tehtävät, pienryhmätyöskentely, laboraatiotyöskentely/työpajatyöskentely.

Oppimateriaalit

TENTTI 1 SYKSY
-Abdelhamid P, Juntunen A & Koskinen L. 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. WsoyPro. Soveltuvin osin.
-Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S & Sulosaari V. 2019.
Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro. Soveltuvin osin.
-Iivanainen I & Syväoja P. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma Pro. soveltuvin osin.
-Rautava-Nurmi H, Westergård A, Henttonen T, Ojala M & Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro. Soveltuvin osin.
-Saano S & Taam-Ukkonen M. 2020. Lääkehoidon käsikirja.
Osa 1: Luku 7 Laskimoon annettava lääke- ja nestehoito. Sanoma Pro.
-Muu opettajan osoittama materiaali

TENTTI 2 KEVÄT
-Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S & Sulosaari V. 2019. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro. Soveltuvin osin.
-Saano S & Taam-Ukkonen M. 2020. Lääkehoidon käsikirja.
Osa 1: Luku 7 Laskimoon annettava lääke- ja nestehoito. Sanoma Pro.
-Muu opettajan osoittama materiaali.
-Rautava-Nurmi H, Westergård A, Henttonen T, Ojala M & Vuorinen S. 2019.
Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro. Soveltuvin osin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä.
Teoriaopetusta 12h syyslukukaudella ja 12h tammikuussa.
Orientoivan harjoittelun osuus 22 h/pienryhmä ja tunneilla 100 % läsnäolovelvollisuus.
Osa orientoivasta harjoittelusta toteutuu syksyllä 2024 (Orhat 1-3) ja osa keväällä 2025 (Orhat 4 ja 5).

Sisällön jaksotus

Osa 1 Hoitotyö
Osa 2 Orientoiva harjoittelu
Osa 3 Ergonomia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Lisätietoja opiskelijoille
Suomeksi
Opintojakson orientaatiotunti pidetään 20.9.2024 ja sillä edellytetään läsnäoloa.
HOITOTYÖN OSUUDEN TARKENNETUT SISÄLLÖT:
Syksy 2024:
- Hoitotyön perusteet (keskeiset käsitteet, hoitotyön periaatteet, hoitotyön prosessi, hoitotyön monikulttuurinen ympäristö)
- Aseptiikka hoitotyössä, suojainten käyttö
- Ravitsemus (sis. nenämahaletkun laitto)
- Erittäminen (virtsaaminen, katetrointi)
- Hengitys ja sen tukeminen & tarkkailu (sis. trakeostomiapotilaan hoito)
Kevät 2025:
- Verenkierto ja sen tukeminen & tarkkailu
- Sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyö:
o sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan hoitotyö
o Neurologisen potilaan hoitotyö (tajunnan tason tarkkailu, AVH, GCS)
o Syöpä- ja diabetespotilaan hoitotyö
o Leikkauspotilaan hoitotyö (pre- ja postoperatiivinen hoito)
o Murtuma- ja traumapotilaan hoitotyö
- Kipu ja sen hoito
- Rakenteinen kirjaaminen ja digitalisaatio hoitotyössä
- Periferisen laskimon kanylointi ja laskimonsisäinen lääke- ja nestehoito
- ABCDE ja NEWS sekä ISBAR
ORIENTOIVAN HARJOITTELUN SISÄLLÖT:
Syksy 2024:
Orha 1: Aseptiikka ja suojainten pukeminen, hoitoympäristö
Orha 2. Katetrointi ja nenämahaletkun laitto
Orha 3: Verenkierto ja hengitys (mm. RR-mittaus, hapenanto, limaimut)
Kevät 2025:
Orha 4: Perifeerisen laskimon kanylointi ja laskimonsisäinen lääke- ja nestehoito
Orha 5: Potilaan tarkkailu (ABCDE, NEWS)

Ilmoittautumisaika

06.07.2024 - 20.09.2024

Ajoitus

05.08.2024 - 28.03.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Röntgenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Nora Viitala
  • Anne-Marie Lehtonen
  • Hanna Sahinoja
Vastuuhenkilö

Tiina Säilä

Ryhmät
  • 24RH2
    Röntgenhoitajat syksy 2024

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on kehittää osaamista hoitotyön perusteista, potilasturvallisuudesta, aeptiikasta, ergonomiasta ja tavallisimmista auttamismenetelmistä röntgenhoitajan työn näkökulmasta.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• tietää hoitotyön perusteet ja niiden merkityksen potilaan hoidossa
• tietää, miten hoitotyötä toteutetaan monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
• tietää aseptisen toiminnan perusteet
• tietää aikuisen potilaan hoitotyössä käytettävät auttamismenetelmät
• tietää ergonomisen työskentelyn periaatteet ja osaa hyödyntää niitä toiminnassaan
• tietää rakenteisen kirjaamisen perusteet/periaatteet
• osaa arvioida osaamistaan ja kehittää itseään
• osaa laboraatiotilanteissa käyttää tavallisimpia auttamismenetelmiä potilaan hoidossa

Sisältö (OJ)

• hoitotyön toimintaympäristö
• sisätauti-kirurgisen hoitotyön auttamismenetelmät ja potilaan kokonaisvaltainen hoito (aktiviteetti, kudoseheys, hengittäminen, verenkierto, ravitsemus sis. nestehoidon ja parenteraalisen ravitsemuksen ja erittäminen)
• monikulttuurinen tutkimus- ja hoitoympäristö
• kipu ja sen hoito
• traumapotilaan, leikkauspotilaan, aivoverenkiertohäiriöpotilaan, diabetespotilaan ja syöpäpotilaan sekä sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan potilaan hoitotyö
• työergonomia
• rakenteinen kirjaaminen
• hoitotyön auttamismenetelmien harjoittelu koululla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

• osaa määritellä hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
• osaa nimetä, mitä monikulttuurisuus on tutkimus- ja hoitotilanteissa
• osaa nimetä ihmisen perustarpeet
• osaa nimetä hoitotyön auttamismenetelmiä
• osaa kuvailla aseptisen työskentelyn periaatteet potilaan hoidossa
• osaa kuvailla aikuisen potilaan hoitotyön periaatteita
• osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
• on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

• osaa selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
• osaa selittää, mitä monikulttuurisuus tarkoittaa tutkimus- ja hoitotilanteissa
• osaa kuvailla ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön
auttamismenetelmien avulla
• osaa selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
• osaa selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
• osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
• on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

• osaa perustellen selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet sekä hahmottaa niiden yhteyden röntgenhoitajan ammattiin
• osaa perustella erilaiset toimintatavat monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
• osaa perustellen selittää ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön
auttamismenetelmien avulla
• osaa perustellen selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
• osaa laaja-alaisesti selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden
mukaisesti
• hallitsee keskeiset asiat loogisesti ilman virheitä osoittaen kokonaisuuden hallintaa ja asioiden yhdistelykykyä
• osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
• on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:
-opintojakso on hylätty, mikäli opiskelijan tiedot ja taidot aiheuttaisivat tosi tilanteessa potilaalle haittaa, vahinkoa tai kuolemanvaaran.

Aika ja paikka

Koululla lähiopetus/ etäopetus

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Syksyn tentti viikolla 48-50 TuniExamissa, 1.uusinta viikoilla 3-5, 2.uusinta viikoilla 7-8 TuniExamissa, ajankohdat tarkentuvat orientaatiotunnilla. Läpipääsyraja 50%.
Kevään opinnoista tentti viikoilla 7-9 Tuniexamissa. Läpipääsyraja 50%. Uusintatentti viikoilla 13-14. Toinen uusintatentti viikolla 18--19. Ajankohdat tarkentuvat myöhemmin.
Koealueena Kliininen hoitotyö kirjan koealue, Lääkehoidon käsikirjan koealue sekä luentomateriaalit. Hylätyn suorituksen voi uusia yhteensä 2 kertaa.

Opintojaksoa voi yrittää korottaa yhden kerran. Korottaminen on mahdollista, kun opintojakson kaikki osat on suoritettu ja sinulla on kokonaisarvosana opintojaksosta. Halutessasi ilmoittautua korotustenttiin, ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Hoitotyö; Tentti (syksy osa 1, kevät osa 2 ) (numeraalinen arviointi 0-5) ja annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti
Osa 2 Orientoiva harjoittelu: Aktiivinen osallistuminen, hyväksytty/täydennettävä/ hylätty
Orientaatiotunnilla ja orientoivan harjoittelujen tunneilla pakollinen läsnäolo. Orientoiva harjoittelu 100% läsnäolo.
Tenttivastauksessa ei saa aiheuttaa potilaalle kuoleman vaaraa.
Osa 3 Ergonomia, läsnäolo tunnilla

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento-opetus, itsenäinen työskentely, verkko-opetus, tehtävät, pienryhmätyöskentely, laboraatiotyöskentely/työpajatyöskentely.

Oppimateriaalit

TENTTI 1 SYKSY
-Abdelhamid P, Juntunen A & Koskinen L. 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. WsoyPro. Soveltuvin osin.
-Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S & Sulosaari V. 2019.
Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro. Soveltuvin osin.
-Iivanainen I & Syväoja P. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma Pro. soveltuvin osin.
-Rautava-Nurmi H, Westergård A, Henttonen T, Ojala M & Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro. Soveltuvin osin.
-Saano S & Taam-Ukkonen M. 2020. Lääkehoidon käsikirja.
Osa 1: Luku 7 Laskimoon annettava lääke- ja nestehoito. Sanoma Pro.
-Muu opettajan osoittama materiaali

TENTTI 2 KEVÄT
-Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S & Sulosaari V. 2019. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro. Soveltuvin osin.
-Saano S & Taam-Ukkonen M. 2020. Lääkehoidon käsikirja.
Osa 1: Luku 7 Laskimoon annettava lääke- ja nestehoito. Sanoma Pro.
-Muu opettajan osoittama materiaali.
-Rautava-Nurmi H, Westergård A, Henttonen T, Ojala M & Vuorinen S. 2019.
Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro. Soveltuvin osin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä.
Teoriaopetusta 12h syyslukukaudella ja 12h tammikuussa.
Orientoivan harjoittelun osuus 22 h/pienryhmä ja tunneilla 100 % läsnäolovelvollisuus.
Osa orientoivasta harjoittelusta toteutuu syksyllä 2024 (Orhat 1-3) ja osa keväällä 2025 (Orhat 4 ja 5).

Sisällön jaksotus

Osa 1 Hoitotyö
Osa 2 Orientoiva harjoittelu
Osa 3 Ergonomia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Lisätietoja opiskelijoille
Suomeksi
Opintojakson orientaatiotunti pidetään 20.9.2024 ja sillä edellytetään läsnäoloa.
HOITOTYÖN OSUUDEN TARKENNETUT SISÄLLÖT:
Syksy 2024:
- Hoitotyön perusteet (keskeiset käsitteet, hoitotyön periaatteet, hoitotyön prosessi, hoitotyön monikulttuurinen ympäristö)
- Aseptiikka hoitotyössä, suojainten käyttö
- Ravitsemus (sis. nenämahaletkun laitto)
- Erittäminen (virtsaaminen, katetrointi)
- Hengitys ja sen tukeminen & tarkkailu (sis. trakeostomiapotilaan hoito)
Kevät 2025:
- Verenkierto ja sen tukeminen & tarkkailu
- Sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyö:
o sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan hoitotyö
o Neurologisen potilaan hoitotyö (tajunnan tason tarkkailu, AVH, GCS)
o Syöpä- ja diabetespotilaan hoitotyö
o Leikkauspotilaan hoitotyö (pre- ja postoperatiivinen hoito)
o Murtuma- ja traumapotilaan hoitotyö
- Kipu ja sen hoito
- Rakenteinen kirjaaminen ja digitalisaatio hoitotyössä
- Periferisen laskimon kanylointi ja laskimonsisäinen lääke- ja nestehoito
- ABCDE ja NEWS sekä ISBAR
ORIENTOIVAN HARJOITTELUN SISÄLLÖT:
Syksy 2024:
Orha 1: Aseptiikka ja suojainten pukeminen, hoitoympäristö
Orha 2. Katetrointi ja nenämahaletkun laitto
Orha 3: Verenkierto ja hengitys (mm. RR-mittaus, hapenanto, limaimut)
Kevät 2025:
Orha 4: Perifeerisen laskimon kanylointi ja laskimonsisäinen lääke- ja nestehoito
Orha 5: Potilaan tarkkailu (ABCDE, NEWS)