Svenska för röntgenskötare, skriftligLaajuus (1 op)
Tunnus: 7R00DV02
Laajuus
1 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
-osaa ohjeistaa potilaita kirjallisesti ruotsin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä sekä sädehoidossa
-osaa viestiä kirjallisesti ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään röntgenhoitajan ammattiin liittyvää kielitaitoaan hyödyntäen eri oppimisvälineitä
-saavuttaa sellaisen ruotsin kielen taidon, joka vastaa kaksikielisellä virka-alueella toimivalta korkeakoulun suorittaneelta valtion virkamieheltä vaadittavaa kielitaitoa (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot, B2 = hyvät tiedot)
Sisältö
-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-alakohtaiset artikkelit
Esitietovaatimukset
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava taso Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä 1 (taitotaso B1.1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
-osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
-osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tyydyttävä 3 (taitotaso B1.2)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta
-osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Hyvä 5 (taitotaso B2.2-C1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta
-osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 14.01.2024
Ajoitus
02.04.2024 - 06.09.2024
Laajuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö
Sari Myllymäki
Ryhmät
-
22RHRöntgenhoitajat syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa ohjeistaa potilaita kirjallisesti ruotsin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä sekä sädehoidossa
-osaa viestiä kirjallisesti ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään röntgenhoitajan ammattiin liittyvää kielitaitoaan hyödyntäen eri oppimisvälineitä
-saavuttaa sellaisen ruotsin kielen taidon, joka vastaa kaksikielisellä virka-alueella toimivalta korkeakoulun suorittaneelta valtion virkamieheltä vaadittavaa kielitaitoa (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot, B2 = hyvät tiedot)
Sisältö (OJ)
-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-alakohtaiset artikkelit
Esitietovaatimukset (OJ)
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava taso Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tyydyttävä 1 (taitotaso B1.1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
-osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
-osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tyydyttävä 3 (taitotaso B1.2)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta
-osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Hyvä 5 (taitotaso B2.2-C1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta
-osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Pienimuotoinen kirjallinen testi kurssin alkuosasta keväällä 2024. Arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Kirjallinen tentti syksyllä 2024.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti - Arviointi T1-3 ja H4-5 (ks. tarkemmin kohta arviointikriteerit).
Läsnäolovelvoite 75 % lähiopetuksesta. Jatkuva arviointi.
Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, kirjalliset harjoitukset ja kirjallinen tentti. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
kirjallinen tentti
Oppimateriaalit
Opettajan jakamat ja ryhmän kanssa yhteisesti valmistetut materiaalit Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 24 h. Itsenäinen työskentely (läksyt, muut itsenäiset tehtävät) + tenttiin valmistautumiset + tentit yhteensä 57 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet:
Opiskelija osaa:
- ohjata potilaita keskeisissä tutkimuksissa ja toimenpiteissä
- osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
Sisältö:
- potilashaastattelu
- potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
- keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- alakohtaiset artikkelit
Suullinen ja kirjallinen kurssi pidetään limittäin toistensa kanssa.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 05.05.2023
Ajoitus
05.05.2023 - 16.09.2023
Laajuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tiina Säilä
- Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö
Sari Myllymäki
Ryhmät
-
21RHJRöntgenhoitajat syksy 2021 Jyväskylä
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa ohjeistaa potilaita kirjallisesti ruotsin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä sekä sädehoidossa
-osaa viestiä kirjallisesti ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään röntgenhoitajan ammattiin liittyvää kielitaitoaan hyödyntäen eri oppimisvälineitä
-saavuttaa sellaisen ruotsin kielen taidon, joka vastaa kaksikielisellä virka-alueella toimivalta korkeakoulun suorittaneelta valtion virkamieheltä vaadittavaa kielitaitoa (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot, B2 = hyvät tiedot)
Sisältö (OJ)
-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-alakohtaiset artikkelit
Esitietovaatimukset (OJ)
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava taso Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tyydyttävä 1 (taitotaso B1.1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
-osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
-osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tyydyttävä 3 (taitotaso B1.2)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta
-osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Hyvä 5 (taitotaso B2.2-C1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta
-osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Pienimuotoinen testi kurssin alkuosasta keväällä 2023. Arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Kirjallinen tentti syksyllä 2023.
Suullinen tentti erillisen aikataulun mukaan syksyllä 2023.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti - Arviointi T1-3 ja H4-5 (ks. tarkemmin kohta arviointikriteerit).
Läsnäolovelvoite 80 % lähiopetuksesta. Jatkuva arviointi.
Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, kirjalliset harjoitukset ja kirjallinen tentti. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus/etäopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
kirjallinen tentti
Oppimateriaalit
Opettajan jakamat ja ryhmän kanssa yhteisesti valmistetut materiaalit Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 24 h. Itsenäinen työskentely (läksyt, muut itsenäiset tehtävät) + tenttiin valmistautumiset + tentit yhteensä 57 h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisesta suoritustavasta info tammikuussa 2023.
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet:
Opiskelija osaa:
- ohjata potilaita keskeisissä tutkimuksissa ja toimenpiteissä
- osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
Sisältö:
- potilashaastattelu
- potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
- keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- alakohtaiset artikkelit
Suullinen ja kirjallinen kurssi pidetään limittäin toistensa kanssa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 1 (taitotaso B1.1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 3 (taitotaso B1.2)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYVÄ 5 (taitotaso B2.2-C1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.04.2023
Ajoitus
11.04.2023 - 16.09.2023
Laajuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö
Sari Myllymäki
Ryhmät
-
21RHRöntgenhoitajat syksy 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa ohjeistaa potilaita kirjallisesti ruotsin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä sekä sädehoidossa
-osaa viestiä kirjallisesti ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään röntgenhoitajan ammattiin liittyvää kielitaitoaan hyödyntäen eri oppimisvälineitä
-saavuttaa sellaisen ruotsin kielen taidon, joka vastaa kaksikielisellä virka-alueella toimivalta korkeakoulun suorittaneelta valtion virkamieheltä vaadittavaa kielitaitoa (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot, B2 = hyvät tiedot)
Sisältö (OJ)
-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-alakohtaiset artikkelit
Esitietovaatimukset (OJ)
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava taso Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tyydyttävä 1 (taitotaso B1.1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
-osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
-osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tyydyttävä 3 (taitotaso B1.2)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta
-osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Hyvä 5 (taitotaso B2.2-C1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta
-osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Pienimuotoinen testi kurssin alkuosasta keväällä 2023. Arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Kirjallinen tentti syksyllä 2023.
Suullinen tentti erillisen aikataulun mukaan syksyllä 2023.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti - Arviointi T1-3 ja H4-5 (ks. tarkemmin kohta arviointikriteerit).
Läsnäolovelvoite 80 % lähiopetuksesta. Jatkuva arviointi.
Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, kirjalliset harjoitukset ja kirjallinen tentti. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
kirjallinen tentti
Oppimateriaalit
Opettajan jakamat ja ryhmän kanssa yhteisesti valmistetut materiaalit Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 24 h. Itsenäinen työskentely (läksyt, muut itsenäiset tehtävät) + tenttiin valmistautumiset + tentit yhteensä 57 h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisesta suoritustavasta info tammikuussa 2023.
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet:
Opiskelija osaa:
- ohjata potilaita keskeisissä tutkimuksissa ja toimenpiteissä
- osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
Sisältö:
- potilashaastattelu
- potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
- keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- alakohtaiset artikkelit
Suullinen ja kirjallinen kurssi pidetään limittäin toistensa kanssa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 1 (taitotaso B1.1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 3 (taitotaso B1.2)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYVÄ 5 (taitotaso B2.2-C1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
Ilmoittautumisaika
16.02.2022 - 28.04.2022
Ajoitus
01.04.2022 - 01.09.2022
Laajuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö
Sari Myllymäki
Ryhmät
-
20RHRöntgenhoitajat syksy 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa ohjeistaa potilaita kirjallisesti ruotsin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä sekä sädehoidossa
-osaa viestiä kirjallisesti ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään röntgenhoitajan ammattiin liittyvää kielitaitoaan hyödyntäen eri oppimisvälineitä
-saavuttaa sellaisen ruotsin kielen taidon, joka vastaa kaksikielisellä virka-alueella toimivalta korkeakoulun suorittaneelta valtion virkamieheltä vaadittavaa kielitaitoa (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot, B2 = hyvät tiedot)
Sisältö (OJ)
-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-alakohtaiset artikkelit
Esitietovaatimukset (OJ)
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava taso Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tyydyttävä 1 (taitotaso B1.1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
-osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
-osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tyydyttävä 3 (taitotaso B1.2)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta
-osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Hyvä 5 (taitotaso B2.2-C1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta
-osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Moodletentti kurssin alkuosasta.
Kirjallinen tentti to 1.9.2022.
Suullinen tentti erillisen aikataulun mukaan ke 31.8.2022.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen oman oppimisen suunnitteluun ja työskentelyyn opintojaksolla, kirjalliset tehtävät sekä kirjallinen tentti. Läsnäolovelvoite vähintään 80% lähiopetuksesta. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
kirjallinen tentti
Oppimateriaalit
Opettajan jakamat ja ryhmän kanssa yhteisesti valmistetut materiaalit Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus + itsenäinen työskentely yhteensä 27 h. Läksyt, muut itsenäiset tehtävät + tenttiin valmistautumiset + tentit yhteensä 54 h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet:
Opiskelija osaa:
- ohjata potilaita keskeisissä tutkimuksissa ja toimenpiteissä
- osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
Sisältö:
- potilashaastattelu
- potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
- keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- alakohtaiset artikkelit
Suullinen ja kirjallinen kurssi pidetään limittäin toistensa kanssa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 1 (taitotaso B1.1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 3 (taitotaso B1.2)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYVÄ 5 (taitotaso B2.2-C1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
Ilmoittautumisaika
16.02.2022 - 28.04.2022
Ajoitus
01.04.2022 - 02.09.2022
Laajuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö
Sari Myllymäki
Ryhmät
-
20RHSJRöntgenhoitajat syksy 2020 Seinäjoki
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa ohjeistaa potilaita kirjallisesti ruotsin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä sekä sädehoidossa
-osaa viestiä kirjallisesti ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään röntgenhoitajan ammattiin liittyvää kielitaitoaan hyödyntäen eri oppimisvälineitä
-saavuttaa sellaisen ruotsin kielen taidon, joka vastaa kaksikielisellä virka-alueella toimivalta korkeakoulun suorittaneelta valtion virkamieheltä vaadittavaa kielitaitoa (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot, B2 = hyvät tiedot)
Sisältö (OJ)
-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-alakohtaiset artikkelit
Esitietovaatimukset (OJ)
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava taso Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tyydyttävä 1 (taitotaso B1.1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
-osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
-osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tyydyttävä 3 (taitotaso B1.2)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta
-osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Hyvä 5 (taitotaso B2.2-C1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
-osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta
-osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Moodletentti kurssin alkuosasta.
Kirjallinen tentti pe 2.9.2022.
Suullinen tentti erillisen aikataulun mukaan pe 2.9.2022.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen oman oppimisen suunnitteluun ja työskentelyyn opintojaksolla, kirjalliset tehtävät sekä kirjallinen tentti. Läsnäolovelvoite vähintään 80% lähiopetuksesta. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
kirjallinen tentti
Oppimateriaalit
Opettajan jakamat ja ryhmän kanssa yhteisesti valmistetut materiaalit Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus + itsenäinen työskentely yhteensä 27 h. Läksyt, muut itsenäiset tehtävät + tenttiin valmistautumiset + tentit yhteensä 54 h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet:
Opiskelija osaa:
- ohjata potilaita keskeisissä tutkimuksissa ja toimenpiteissä
- osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
Sisältö:
- potilashaastattelu
- potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
- keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- alakohtaiset artikkelit
Suullinen ja kirjallinen kurssi pidetään limittäin toistensa kanssa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 1 (taitotaso B1.1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 3 (taitotaso B1.2)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYVÄ 5 (taitotaso B2.2-C1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).