Svenska för röntgenskötare, muntligLaajuus (2 op)
Tunnus: 7R00DV01
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
-osaa ohjata erilaisia potilaita suullisesti ruotsin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä sekä sädehoidossa
-osaa viestiä suullisesti ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen
-saavuttaa sellaisen ruotsin kielen taidon, joka vastaa kaksikielisellä virka-alueella toimivalta korkeakoulun suorittaneelta valtion virkamieheltä vaadittavaa kielitaitoa (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot, B2 = hyvät tiedot)
Sisältö
-potilashaastattelu
-potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-alakohtaiset artikkelit
Esitietovaatimukset
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava taso Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä 1 (taitotaso B1.1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
-osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet)
Ohjaus:
Opiskelija
-osaa antaa yksinkertaisia ohjeita potilaan ohjaustilanteissa
-osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (haastattelut)
-osaa kertoa yksinkertaisesti omaisille potilaan tilaan liittyvistä asioista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tyydyttävä 3 (taitotaso B1.2)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta
-osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet)
Ohjaus:
Opiskelija
-osaa antaa keskeisimmät ohjeet potilaan ohjaustilanteissa
-osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (haastattelut)
-osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa potilaan tilasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Hyvä 5 (taitotaso B2.2-C1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta
-osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (hoitoneuvottelut, suulliset potilasohjeet)
Ohjaus:
Opiskelija
-osaa viestiä sujuvasti potilaan ohjaustilanteissa
-osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (haastattelut)
-osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa potilaan tilasta
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 14.01.2024
Ajoitus
02.04.2024 - 06.09.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Ryhmät
-
22RHRöntgenhoitajat syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa ohjata erilaisia potilaita suullisesti ruotsin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä sekä sädehoidossa
-osaa viestiä suullisesti ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen
-saavuttaa sellaisen ruotsin kielen taidon, joka vastaa kaksikielisellä virka-alueella toimivalta korkeakoulun suorittaneelta valtion virkamieheltä vaadittavaa kielitaitoa (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot, B2 = hyvät tiedot)
Sisältö (OJ)
-potilashaastattelu
-potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-alakohtaiset artikkelit
Esitietovaatimukset (OJ)
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava taso Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tyydyttävä 1 (taitotaso B1.1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
-osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet)
Ohjaus:
Opiskelija
-osaa antaa yksinkertaisia ohjeita potilaan ohjaustilanteissa
-osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (haastattelut)
-osaa kertoa yksinkertaisesti omaisille potilaan tilaan liittyvistä asioista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tyydyttävä 3 (taitotaso B1.2)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta
-osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet)
Ohjaus:
Opiskelija
-osaa antaa keskeisimmät ohjeet potilaan ohjaustilanteissa
-osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (haastattelut)
-osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa potilaan tilasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Hyvä 5 (taitotaso B2.2-C1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta
-osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (hoitoneuvottelut, suulliset potilasohjeet)
Ohjaus:
Opiskelija
-osaa viestiä sujuvasti potilaan ohjaustilanteissa
-osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (haastattelut)
-osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa potilaan tilasta
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Pienimuotoinen kirjallinen testi kurssin alkuosasta keväällä 2024. Arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Suullinen tentti syksyllä 2024. Suullinen tentti erillisen aikataulun mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti - Arviointi T1-3 ja H4-5 (ks. tarkemmin kohta arviointikriteerit).
Läsnäolovelvoite 75 % lähiopetuksesta. Jatkuva arviointi.
Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, suulliset harjoitukset ja suullinen tentti. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus/etäopetus yhteisesti sovittaessa
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
suullinen tentti
Oppimateriaalit
Opettajan jakamat ja ryhmän kanssa yhteisesti valmistetut materiaalit Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 24 h. Itsenäinen työskentely (läksyt, muut itsenäiset tehtävät) + tenttiin valmistautumiset + tentit yhteensä 57 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet:
Opiskelija osaa:
- ohjata potilaita keskeisissä tutkimuksissa ja toimenpiteissä
- osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
Sisältö:
- potilashaastattelu
- potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
- keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- alakohtaiset artikkelit
Suullinen ja kirjallinen kurssi pidetään limittäin toistensa kanssa.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 05.05.2023
Ajoitus
05.05.2023 - 16.09.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö
Sari Myllymäki
Ryhmät
-
21RHJRöntgenhoitajat syksy 2021 Jyväskylä
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa ohjata erilaisia potilaita suullisesti ruotsin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä sekä sädehoidossa
-osaa viestiä suullisesti ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen
-saavuttaa sellaisen ruotsin kielen taidon, joka vastaa kaksikielisellä virka-alueella toimivalta korkeakoulun suorittaneelta valtion virkamieheltä vaadittavaa kielitaitoa (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot, B2 = hyvät tiedot)
Sisältö (OJ)
-potilashaastattelu
-potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-alakohtaiset artikkelit
Esitietovaatimukset (OJ)
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava taso Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tyydyttävä 1 (taitotaso B1.1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
-osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet)
Ohjaus:
Opiskelija
-osaa antaa yksinkertaisia ohjeita potilaan ohjaustilanteissa
-osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (haastattelut)
-osaa kertoa yksinkertaisesti omaisille potilaan tilaan liittyvistä asioista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tyydyttävä 3 (taitotaso B1.2)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta
-osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet)
Ohjaus:
Opiskelija
-osaa antaa keskeisimmät ohjeet potilaan ohjaustilanteissa
-osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (haastattelut)
-osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa potilaan tilasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Hyvä 5 (taitotaso B2.2-C1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta
-osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (hoitoneuvottelut, suulliset potilasohjeet)
Ohjaus:
Opiskelija
-osaa viestiä sujuvasti potilaan ohjaustilanteissa
-osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (haastattelut)
-osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa potilaan tilasta
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Pienimuotoinen testi kurssin alkuosasta keväällä 2023. Arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Kirjallinen tentti syksyllä 2023.
Suullinen tentti erillisen aikataulun mukaan syksyllä 2023.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti - Arviointi T1-3 ja H4-5 (ks. tarkemmin kohta arviointikriteerit).
Läsnäolovelvoite 80 % lähiopetuksesta. Jatkuva arviointi.
Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, kirjalliset harjoitukset ja kirjallinen tentti. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus/etäopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
kirjallinen tentti
Oppimateriaalit
Opettajan jakamat ja ryhmän kanssa yhteisesti valmistetut materiaalit Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 24 h. Itsenäinen työskentely (läksyt, muut itsenäiset tehtävät) + tenttiin valmistautumiset + tentit yhteensä 57 h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisesta suoritustavasta info tammikuussa 2023.
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet:
Opiskelija osaa:
- ohjata potilaita keskeisissä tutkimuksissa ja toimenpiteissä
- osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
Sisältö:
- potilashaastattelu
- potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
- keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- alakohtaiset artikkelit
Suullinen ja kirjallinen kurssi pidetään limittäin toistensa kanssa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 1 (taitotaso B1.1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 3 (taitotaso B1.2)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYVÄ 5 (taitotaso B2.2-C1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.04.2023
Ajoitus
11.04.2023 - 16.09.2023
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö
Sari Myllymäki
Ryhmät
-
21RHRöntgenhoitajat syksy 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa ohjata erilaisia potilaita suullisesti ruotsin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä sekä sädehoidossa
-osaa viestiä suullisesti ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen
-saavuttaa sellaisen ruotsin kielen taidon, joka vastaa kaksikielisellä virka-alueella toimivalta korkeakoulun suorittaneelta valtion virkamieheltä vaadittavaa kielitaitoa (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot, B2 = hyvät tiedot)
Sisältö (OJ)
-potilashaastattelu
-potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-alakohtaiset artikkelit
Esitietovaatimukset (OJ)
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava taso Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tyydyttävä 1 (taitotaso B1.1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
-osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet)
Ohjaus:
Opiskelija
-osaa antaa yksinkertaisia ohjeita potilaan ohjaustilanteissa
-osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (haastattelut)
-osaa kertoa yksinkertaisesti omaisille potilaan tilaan liittyvistä asioista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tyydyttävä 3 (taitotaso B1.2)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta
-osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet)
Ohjaus:
Opiskelija
-osaa antaa keskeisimmät ohjeet potilaan ohjaustilanteissa
-osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (haastattelut)
-osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa potilaan tilasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Hyvä 5 (taitotaso B2.2-C1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta
-osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (hoitoneuvottelut, suulliset potilasohjeet)
Ohjaus:
Opiskelija
-osaa viestiä sujuvasti potilaan ohjaustilanteissa
-osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (haastattelut)
-osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa potilaan tilasta
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Pienimuotoinen testi kurssin alkuosasta keväällä 2023. Arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Kirjallinen tentti syksyllä 2023.
Suullinen tentti erillisen aikataulun mukaan syksyllä 2023.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti - Arviointi T1-3 ja H4-5 (ks. tarkemmin kohta arviointikriteerit).
Läsnäolovelvoite 80 % lähiopetuksesta. Jatkuva arviointi.
Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, kirjalliset harjoitukset ja kirjallinen tentti. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
kirjallinen tentti
Oppimateriaalit
Opettajan jakamat ja ryhmän kanssa yhteisesti valmistetut materiaalit Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 24 h. Itsenäinen työskentely (läksyt, muut itsenäiset tehtävät) + tenttiin valmistautumiset + tentit yhteensä 57 h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisesta suoritustavasta info tammikuussa 2023.
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet:
Opiskelija osaa:
- ohjata potilaita keskeisissä tutkimuksissa ja toimenpiteissä
- osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
Sisältö:
- potilashaastattelu
- potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
- keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- alakohtaiset artikkelit
Suullinen ja kirjallinen kurssi pidetään limittäin toistensa kanssa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 1 (taitotaso B1.1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 3 (taitotaso B1.2)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYVÄ 5 (taitotaso B2.2-C1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
Ilmoittautumisaika
16.02.2022 - 28.04.2022
Ajoitus
01.04.2022 - 01.09.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö
Sari Myllymäki
Ryhmät
-
20RHRöntgenhoitajat syksy 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa ohjata erilaisia potilaita suullisesti ruotsin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä sekä sädehoidossa
-osaa viestiä suullisesti ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen
-saavuttaa sellaisen ruotsin kielen taidon, joka vastaa kaksikielisellä virka-alueella toimivalta korkeakoulun suorittaneelta valtion virkamieheltä vaadittavaa kielitaitoa (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot, B2 = hyvät tiedot)
Sisältö (OJ)
-potilashaastattelu
-potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-alakohtaiset artikkelit
Esitietovaatimukset (OJ)
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava taso Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tyydyttävä 1 (taitotaso B1.1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
-osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet)
Ohjaus:
Opiskelija
-osaa antaa yksinkertaisia ohjeita potilaan ohjaustilanteissa
-osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (haastattelut)
-osaa kertoa yksinkertaisesti omaisille potilaan tilaan liittyvistä asioista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tyydyttävä 3 (taitotaso B1.2)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta
-osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet)
Ohjaus:
Opiskelija
-osaa antaa keskeisimmät ohjeet potilaan ohjaustilanteissa
-osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (haastattelut)
-osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa potilaan tilasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Hyvä 5 (taitotaso B2.2-C1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta
-osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (hoitoneuvottelut, suulliset potilasohjeet)
Ohjaus:
Opiskelija
-osaa viestiä sujuvasti potilaan ohjaustilanteissa
-osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (haastattelut)
-osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa potilaan tilasta
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
MOODLE-tentti kurssin alkuosasta.
Kirjallinen tentti to 1.9.2022.
Suullinen tentti erillisen aikataulun mukaan ke 31.8.2022.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen oman oppimisen suunnitteluun ja työskentelyyn opintojaksolla, kirjalliset tehtävät sekä kirjallinen tentti. Läsnäolovelvoite vähintään 80% lähiopetuksesta. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
kirjallinen tentti
Oppimateriaalit
Opettajan jakamat ja ryhmän kanssa yhteisesti valmistetut materiaalit Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus + itsenäinen työskentely yhteensä 27 h. Läksyt, muut itsenäiset tehtävät + tenttiin valmistautumiset + tentit yhteensä 54 h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet:
Opiskelija osaa:
- ohjata potilaita keskeisissä tutkimuksissa ja toimenpiteissä
- osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
Sisältö:
- potilashaastattelu
- potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
- keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- alakohtaiset artikkelit
Suullinen ja kirjallinen kurssi pidetään limittäin toistensa kanssa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 1 (taitotaso B1.1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 3 (taitotaso B1.2)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYVÄ 5 (taitotaso B2.2-C1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
Ilmoittautumisaika
16.02.2022 - 28.04.2022
Ajoitus
01.04.2022 - 02.09.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö
Sari Myllymäki
Ryhmät
-
20RHSJRöntgenhoitajat syksy 2020 Seinäjoki
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa ohjata erilaisia potilaita suullisesti ruotsin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä sekä sädehoidossa
-osaa viestiä suullisesti ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen
-saavuttaa sellaisen ruotsin kielen taidon, joka vastaa kaksikielisellä virka-alueella toimivalta korkeakoulun suorittaneelta valtion virkamieheltä vaadittavaa kielitaitoa (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot, B2 = hyvät tiedot)
Sisältö (OJ)
-potilashaastattelu
-potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-alakohtaiset artikkelit
Esitietovaatimukset (OJ)
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava taso Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tyydyttävä 1 (taitotaso B1.1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
-osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet)
Ohjaus:
Opiskelija
-osaa antaa yksinkertaisia ohjeita potilaan ohjaustilanteissa
-osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (haastattelut)
-osaa kertoa yksinkertaisesti omaisille potilaan tilaan liittyvistä asioista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Tyydyttävä 3 (taitotaso B1.2)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta
-osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet)
Ohjaus:
Opiskelija
-osaa antaa keskeisimmät ohjeet potilaan ohjaustilanteissa
-osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (haastattelut)
-osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa potilaan tilasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Hyvä 5 (taitotaso B2.2-C1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta
-osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (hoitoneuvottelut, suulliset potilasohjeet)
Ohjaus:
Opiskelija
-osaa viestiä sujuvasti potilaan ohjaustilanteissa
-osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (haastattelut)
-osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa potilaan tilasta
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
MOODLE-tentti kurssin alkuosasta.
Kirjallinen tentti pe 2.9.2022.
Suullinen tentti erillisen aikataulun mukaan pe 2.9.2022.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen oman oppimisen suunnitteluun ja työskentelyyn opintojaksolla, kirjalliset tehtävät sekä kirjallinen tentti. Läsnäolovelvoite vähintään 80% lähiopetuksesta. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
kirjallinen tentti
Oppimateriaalit
Opettajan jakamat ja ryhmän kanssa yhteisesti valmistetut materiaalit Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus + itsenäinen työskentely yhteensä 27 h. Läksyt, muut itsenäiset tehtävät + tenttiin valmistautumiset + tentit yhteensä 54 h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet:
Opiskelija osaa:
- ohjata potilaita keskeisissä tutkimuksissa ja toimenpiteissä
- osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
Sisältö:
- potilashaastattelu
- potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
- keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- alakohtaiset artikkelit
Suullinen ja kirjallinen kurssi pidetään limittäin toistensa kanssa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 1 (taitotaso B1.1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan.
- Opiskelija osaa selvittää pääsisällön työhönsä liittyvistä helppolukuisista ammattijulkaisuista.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla.
- Opiskelija osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYYDYTTÄVÄ 3 (taitotaso B1.2)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä ja hyödyntää keskeisimpiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYVÄ 5 (taitotaso B2.2-C1)
AMMATILLISEN OSAAMISEN ESITTELY JA TIEDONHANKINTA:
- Opiskelija osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan.
- Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa työhönsä liittyviä suhteellisen vaativiakin ammattijulkaisuja.
TYÖYHTEISÖN VIESTINTÄ:
- Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Opiskelija osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta.
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).