Siirry suoraan sisältöön

Svenska för röntgenskötare, muntlig (2 op)

Toteutuksen tunnus: 7R00DV01-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

02.04.2024 - 15.11.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sari Myllymäki

Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät

  • 22RH
    Röntgenhoitajat syksy 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-osaa ohjata erilaisia potilaita suullisesti ruotsin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä sekä sädehoidossa
-osaa viestiä suullisesti ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen
-saavuttaa sellaisen ruotsin kielen taidon, joka vastaa kaksikielisellä virka-alueella toimivalta korkeakoulun suorittaneelta valtion virkamieheltä vaadittavaa kielitaitoa (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot, B2 = hyvät tiedot)

Sisältö (OJ)

-potilashaastattelu
-potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-alakohtaiset artikkelit

Esitietovaatimukset (OJ)

Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava taso Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tyydyttävä 1 (taitotaso B1.1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti koulutuksestaan, harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä pääosin ymmärrettävästi, mutta lyhyesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida lyhyesti potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
-osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet)
Ohjaus:
Opiskelija
-osaa antaa yksinkertaisia ohjeita potilaan ohjaustilanteissa
-osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (haastattelut)
-osaa kertoa yksinkertaisesti omaisille potilaan tilaan liittyvistä asioista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tyydyttävä 3 (taitotaso B1.2)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kertoa selkeästi koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä melko hyvin potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan tilasta
-osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet)
Ohjaus:
Opiskelija
-osaa antaa keskeisimmät ohjeet potilaan ohjaustilanteissa
-osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (haastattelut)
-osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa potilaan tilasta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Hyvä 5 (taitotaso B2.2-C1)
Ammatillisen osaamisen esittely ja tiedonhankinta:
Opiskelija
-osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
Työyhteisön viestintä:
Opiskelija
-osaa viestiä itsenäisesti ja monipuolisesti potilaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa
-osaa raportoida sujuvasti ja monipuolisesti potilaan tilasta
-osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (hoitoneuvottelut, suulliset potilasohjeet)
Ohjaus:
Opiskelija
-osaa viestiä sujuvasti potilaan ohjaustilanteissa
-osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (haastattelut)
-osaa keskustella melko hyvin omaisten kanssa potilaan tilasta

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Pienimuotoinen kirjallinen testi kurssin alkuosasta keväällä 2024. Arvioidaan hyväksytty / hylätty.

Suullinen tentti syksyllä 2024. Suullinen tentti erillisen aikataulun mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti - Arviointi T1-3 ja H4-5 (ks. tarkemmin kohta arviointikriteerit).
Läsnäolovelvoite 75 % lähiopetuksesta. Jatkuva arviointi.
Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, suulliset harjoitukset ja suullinen tentti. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus/etäopetus yhteisesti sovittaessa
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
suullinen tentti

Oppimateriaalit

Opettajan jakamat ja ryhmän kanssa yhteisesti valmistetut materiaalit Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 24 h. Itsenäinen työskentely (läksyt, muut itsenäiset tehtävät) + tenttiin valmistautumiset + tentit yhteensä 57 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Tavoitteet:
Opiskelija osaa:
- ohjata potilaita keskeisissä tutkimuksissa ja toimenpiteissä
- osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä ruotsinkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
Sisältö:
- potilashaastattelu
- potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
- keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- alakohtaiset artikkelit

Suullinen ja kirjallinen kurssi pidetään limittäin toistensa kanssa.