Siirry suoraan sisältöön

Naisen hoitotyö ja imetysohjausLaajuus (5 op)

Tunnus: 7K00FO91

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
-osaa seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen ja hedelmällisyyden suojelun perusteet
-osaa tavallisimmat naistentaudit ja tietää niihin liittyvät tutkimukset ja hoidon
-saa valmiuksia gynekologisessa tutkimuksessa avustamiseen, rintojen palpaation ohjaukseen sekä seksuaalisuuteen liittyvien asioiden puheeksi ottamiseen
-osaa raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan ja tietää tavallisimmat häiriöt raskaus-ja lapsivuodeaikana
-osaa äitiyshuollon palvelujärjestelmän rakenteen ja –prosessin
-osaa tukea ja ohjata lasta odottavaa perhettä ja lapsiperheitä terveissä elämäntavoissa, parisuhteessa, vanhemmuuteen kasvussa, päihteettömyydessä, perimän monimuotoisuuteen liittyvissä kysymyksissä moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen
-osaa toimia tarkoituksenmukaisesti sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä
-saa valmiuksia ohjata perheitä imetyksessä, vastasyntyneen perushoidossa ja tarkkailussa näyttöön perustuvaa tietoa hyväksikäyttäen
-tunnistaa äitiys- ja naisenhoitotyöhön liittyviä eettisiä ongelmia ja osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti naisenhoitotyön kontekstissa
-osaa raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoidon perusteet
-osaa arvioida hoidon tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hedelmällisessä iässä olevan, raskaana olevan, synnyttäneen ja naistentauteja sairastavan asiakkaan hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
-osaa reflektoida omaa ammatillista osaamistaan

Sisältö

- naisen terveys elämänkulun eri vaiheissa
- seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen ja hedelmällisyyden suojelu sairaanhoitajan työssä
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- normaali raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika sekä niiden tavallisimmat häiriöt ja perinnölliset sairaudet
- päihteettömyys ja terveelliset elämäntavat raskaus- ja imetysaikana
- keskenmeno, raskauden keskeytys ja lapsettomuus hoitotyön haasteena
- tavallisimmat naistentaudit ja niiden hoito
- raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoito
- gynekologisessa tutkimuksessa avustaminen, rintojen palpaatio
- avustaminen sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä
- imetysohjaus ja vanhempien ohjaus vastasyntyneen päivittäisessä hoidossa ja tarkkailussa
- itsenäinen opiskelu: Baby Bakery – synnytyksenhoitopeli
- raskauden ja lapsivuodeajan ravitsemus
- Imetysohjaajakoulutus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija:
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tietää teoriassa imetykseen liittyvän tietoperustan
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija:
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
- Osaa teoriassa imetykseen liittyvän tietoperustan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
- Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiys- ja naisenhoitotyön tietoperustaa.
- Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
- Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot.
- Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee naistentautien ja raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
- Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä.
- Osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -ja naisenhoitotyössä.
- Osaa teoriassa soveltaa imetykseen liittyvää tietoperusta

- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
- Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.

Ilmoittautumisaika

14.12.2023 - 02.01.2024

Ajoitus

11.03.2024 - 21.04.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
  • Kätilön tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Marika Mettälä
  • Raakel Viheroksa
Vastuuhenkilö

Marika Mettälä

Ryhmät
  • 22KL
    Kätilön tutkinto-ohjelma, 22KL
  • 22TH
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, 22TH

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-osaa seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen ja hedelmällisyyden suojelun perusteet
-osaa tavallisimmat naistentaudit ja tietää niihin liittyvät tutkimukset ja hoidon
-saa valmiuksia gynekologisessa tutkimuksessa avustamiseen, rintojen palpaation ohjaukseen sekä seksuaalisuuteen liittyvien asioiden puheeksi ottamiseen
-osaa raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan ja tietää tavallisimmat häiriöt raskaus-ja lapsivuodeaikana
-osaa äitiyshuollon palvelujärjestelmän rakenteen ja –prosessin
-osaa tukea ja ohjata lasta odottavaa perhettä ja lapsiperheitä terveissä elämäntavoissa, parisuhteessa, vanhemmuuteen kasvussa, päihteettömyydessä, perimän monimuotoisuuteen liittyvissä kysymyksissä moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen
-osaa toimia tarkoituksenmukaisesti sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä
-saa valmiuksia ohjata perheitä imetyksessä, vastasyntyneen perushoidossa ja tarkkailussa näyttöön perustuvaa tietoa hyväksikäyttäen
-tunnistaa äitiys- ja naisenhoitotyöhön liittyviä eettisiä ongelmia ja osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti naisenhoitotyön kontekstissa
-osaa raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoidon perusteet
-osaa arvioida hoidon tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hedelmällisessä iässä olevan, raskaana olevan, synnyttäneen ja naistentauteja sairastavan asiakkaan hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
-osaa reflektoida omaa ammatillista osaamistaan

Sisältö (OJ)

- naisen terveys elämänkulun eri vaiheissa
- seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen ja hedelmällisyyden suojelu sairaanhoitajan työssä
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- normaali raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika sekä niiden tavallisimmat häiriöt ja perinnölliset sairaudet
- päihteettömyys ja terveelliset elämäntavat raskaus- ja imetysaikana
- keskenmeno, raskauden keskeytys ja lapsettomuus hoitotyön haasteena
- tavallisimmat naistentaudit ja niiden hoito
- raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoito
- gynekologisessa tutkimuksessa avustaminen, rintojen palpaatio
- avustaminen sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä
- imetysohjaus ja vanhempien ohjaus vastasyntyneen päivittäisessä hoidossa ja tarkkailussa
- itsenäinen opiskelu: Baby Bakery – synnytyksenhoitopeli
- raskauden ja lapsivuodeajan ravitsemus
- Imetysohjaajakoulutus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija:
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tietää teoriassa imetykseen liittyvän tietoperustan
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija:
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
- Osaa teoriassa imetykseen liittyvän tietoperustan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija:
- Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiys- ja naisenhoitotyön tietoperustaa.
- Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
- Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot.
- Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee naistentautien ja raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
- Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä.
- Osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -ja naisenhoitotyössä.
- Osaa teoriassa soveltaa imetykseen liittyvää tietoperusta

- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
- Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Naisen hoitotyö:
Tentti examissa x.x.2024
1. uusinta x.x.2024
2. uusinta x.x.2024
Mahdollinen opintojakson arvosanan korotus toisen uusintaperiodin yhteydessä

Imetysohjaajakoulutuksen tentti toteutuu ryhmätenttinä. Uusintatenttien ajankohta ilmoitetaan orientaatiotunnilla.

Korotustenttiä ei voida tehdä pelkästään imetysohjauskurssin osalta, vaan korotustenttissä koko naisenhoitotyön ja imetysohjaus toteus on tentittävä. Korotustentti on mahdollinen 2.uusinnan yhteydessä. Opiskelijan halutessa korottaa kurssiarvosanaa, tulee asian sopimiseksi olla vastuuopettajaan yhteydessä vähintään kolmea viikkoa ennen 2.uusintatentin tenttiajankohtaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Naisen hoitotyö
- Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät.
Osa 2 Imetysohjaus
-Imetysohjaajakoulutus 1,5op: Tenttikysymys naisenhoitotyön tentissä, missä numeraalinen arviointi (0-5) ja näyttökoe.
- Lisäksi 100% läsnäolo opetuksessa ja hyväksytty imetysnäyttö.
Osa 3 Naisen hoitotyö lääkelaskut (2 kpl)
- Hyväksytty/hylätty
Osa 4 Pienryhmätyöskentely
-Hyväksytty/hylätty, tehtävien suorittaminen
Osa 5 Työpajatyöskentely
- Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100 % läsnäoloa ja hyväksytysti suoritettuja tehtäviä. Itsearviointi ja vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen ja työskentelyyn.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Naisen hoitotyö 3,5 op
Lähiopetus, itsenäinen pienryhmätyöskentely, työpajatyöskentely ja itsenäinen opiskelu. Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 h sisältää osallistumisen opetukseen (24 h), työpajapäivän (8 h) ja loppu tuntimäärä menee aihealueen itsenäisen opiskelun ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelijalta edellytetään orientaatiossa ja työpajapäivässä 100% läsnäoloa.

Imetysohjaus 1,5 op
Imetysohjaus perustuu WHO:n 20 tunnin koulutukseen. 1 op tarkoittaa opiskelijalle 27 tunnin työpanosta. Imetysohjaajakoulutukseen sisältyy lähiopetusta, imetysnäyttö ja tentti. Lähiopetusta imetysohjaukseen liittyen on yhteensä 14 h. Lähiopetuksessa edellytetään 100% läsnäoloa. Loppu osoitetusta työpanoksesta menee opiskelijan itsenäiseen opiskeluun ja osoitettujen tehtävien tekemiseen (näyttökoe).

Toteutussuunnitelma päivitetään tammikuun 2024 aikana.

Oppimateriaalit

• Botha, E. & Ryttyläinen-Korhonen, K. 2016. Naisen hoitotyö. SanomaPro.
tai
• Ihme, A. & Rainto, S. 2014. Naisen terveys. Edita.
• Klemetti, R. & Hakulinen – Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas, Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. Kansallinen Äitiyshuollon Asiantuntijaryhmä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisu.
• Raskauden- ja imetyksenaikainen ja naistentautien lääkehoito , viimeisin kirjallisuus
• Syödään yhdessä -ruokasuositukset lapsiperheille. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2019.
• www.kela.fi Lapsiperheen tuet.
• Hakulinen, Tuovi; Otronen, Kirsi & Kuronen, Maria (2017) Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018−2022 Ohjaus 24/2017. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL.)
• Viva.tamk.fi
• Nutsneggs.tamk.fi
• Youtube: Viisaat valinnat
• Osmosis.org opetusvideot eri aiheista: https://www.youtube.com/channel/UCNI0qOojpkhsUtaQ4_2NUhQ
• Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali

Imetysohjaus:
Imetysohjauskoulutus 1 op:
* Koskinen.2008. Imetysohjaus. Edita. Helsinki.
* Imetyksen edistäminen Suomessa.Toimintaohjelma 2009-2012. Raportti 32/2009. THL.Yliopistopaino
* Hakulinen T ym. 2017. Kansallisen Imetyksen edistämisen Toimintaohjelma 2018-2022. THL:n ohjaus julkaisuja.
* Muu opettajan erikseen osoittama materiaali

Sisällön jaksotus

Opintokokonaisuuden suoritus koostuu seuraavista osista:
Osa 1 Naisen hoitotyö teoria
Osa 2 Imetysohjaus
Osa 3 Naisen hoitotyö lääkelaskut
Osa 4 Pienryhmätyöskentely
Osa 5 Työpajatyöskentely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Ilmoittautumisaika

01.01.2023 - 12.03.2023

Ajoitus

13.03.2023 - 23.04.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 52

Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
  • Kätilön tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Elina Botha
  • Raakel Viheroksa
Vastuuhenkilö

Elina Botha

Ryhmät
  • 21KL
    Kätilön tutkinto-ohjelma 21KL
  • 21TH
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 21TH

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-osaa seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen ja hedelmällisyyden suojelun perusteet
-osaa tavallisimmat naistentaudit ja tietää niihin liittyvät tutkimukset ja hoidon
-saa valmiuksia gynekologisessa tutkimuksessa avustamiseen, rintojen palpaation ohjaukseen sekä seksuaalisuuteen liittyvien asioiden puheeksi ottamiseen
-osaa raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan ja tietää tavallisimmat häiriöt raskaus-ja lapsivuodeaikana
-osaa äitiyshuollon palvelujärjestelmän rakenteen ja –prosessin
-osaa tukea ja ohjata lasta odottavaa perhettä ja lapsiperheitä terveissä elämäntavoissa, parisuhteessa, vanhemmuuteen kasvussa, päihteettömyydessä, perimän monimuotoisuuteen liittyvissä kysymyksissä moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen
-osaa toimia tarkoituksenmukaisesti sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä
-saa valmiuksia ohjata perheitä imetyksessä, vastasyntyneen perushoidossa ja tarkkailussa näyttöön perustuvaa tietoa hyväksikäyttäen
-tunnistaa äitiys- ja naisenhoitotyöhön liittyviä eettisiä ongelmia ja osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti naisenhoitotyön kontekstissa
-osaa raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoidon perusteet
-osaa arvioida hoidon tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hedelmällisessä iässä olevan, raskaana olevan, synnyttäneen ja naistentauteja sairastavan asiakkaan hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
-osaa reflektoida omaa ammatillista osaamistaan

Sisältö (OJ)

- naisen terveys elämänkulun eri vaiheissa
- seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen ja hedelmällisyyden suojelu sairaanhoitajan työssä
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- normaali raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika sekä niiden tavallisimmat häiriöt ja perinnölliset sairaudet
- päihteettömyys ja terveelliset elämäntavat raskaus- ja imetysaikana
- keskenmeno, raskauden keskeytys ja lapsettomuus hoitotyön haasteena
- tavallisimmat naistentaudit ja niiden hoito
- raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoito
- gynekologisessa tutkimuksessa avustaminen, rintojen palpaatio
- avustaminen sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä
- imetysohjaus ja vanhempien ohjaus vastasyntyneen päivittäisessä hoidossa ja tarkkailussa
- itsenäinen opiskelu: Baby Bakery – synnytyksenhoitopeli
- raskauden ja lapsivuodeajan ravitsemus
- Imetysohjaajakoulutus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija:
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tietää teoriassa imetykseen liittyvän tietoperustan
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija:
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys- ja naisenhoitotyössä.
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
- Osaa teoriassa imetykseen liittyvän tietoperustan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija:
- Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiys- ja naisenhoitotyön tietoperustaa.
- Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
- Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot.
- Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee naistentautien ja raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
- Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä.
- Osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -ja naisenhoitotyössä.
- Osaa teoriassa soveltaa imetykseen liittyvää tietoperusta

- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
- Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Naisen hoitotyö:
Tentti examissa 17.- 23.4.2023 Linkki ilmoittautumiseen: https://exam.tuni.fi/enroll/exam/185637?code=7K00FO91-3001
1. uusinta 15.-21.5.2023 Linkki ilmoittautumiseen: https://exam.tuni.fi/enroll/exam/185654?code=7K00FO91-3001
2. uusinta 7.-13.8.2023 Linkki ilmoittautumiseen: https://exam.tuni.fi/enroll/exam/185655?code=7K00FO91-3001
Mahdollinen opintojakson arvosanan korotus toisen uusintaperiodin yhteydessä elokuussa -23.

Imetysohjaajakoulutukseen kuuluu näyttökokeen lisäksi kirjallinen tentti. Arvionti 0-5. Läpäisyprosentti 70%. Tentti examissa ajankohdalla 17.- 23.4.2023
1. uusinta examissa 15.-21.5.2023 linkki ilm.myöhemmin)
2. uusinta examissa 7.-13.8.2023 (linkki ilm. myöhemmin)
Korotustenttiä ei voida tehdä pelkästään imetysohjauskurssin osalta, vaan korotustenttiä halutessa koko naisenhoitotyön ja imetysohjaus toteus on tentittävä. Korotustentti on mahdollinen 2.uusinnan yhteydessä. Opiskelijan halutessa korottaa kurssiarvosanaa, tulee asian sopimiseksi olla opettajaan yhteydessä vähintään kolmea viikkoa ennen 2.uusintatentin tenttiajankohtaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Naisen hoitotyö
- Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät.
Osa 2 Imetysohjaus
-Imetysohjaajakoulutus 1op: Tentti ja näyttökoe.
-Tentissä numeerinen arviointi (0-5). Lisäksi 100% läsnäolo opetuksessa ja hyväksytty imetysnäyttö.
Osa 3 Naisen hoitotyö lääkelaskut (2 kpl)
- Hyväksytty/hylätty
Osa 4 Pienryhmätyöskentely
-Hyväksytty/hylätty, tehtävien suorittaminen
Osa 5 Työpajatyöskentely
- Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100 % läsnäoloa ja hyväksytysti suoritettuja tehtäviä. Itsearviointi ja vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen ja työskentelyyn.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Naisen hoitotyö 4op
Lähiopetus, itsenäinen pienryhmätyöskentely, työpajatyöskentely ja itsenäinen opiskelu. Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 h sisältää osallistumisen opetukseen (20h), työpajapäivän (8h) ja loppu tuntimäärä menee aihealueen itsenäisen opiskelun ja pienryhmätyöskentelyyn. Opiskelijalta edellytetään orientaatiossa ja työpajapäivässä 100% läsnäoloa.

Imetysohjaus 1op
Imetysohjaus perustuu WHO:n 20tunnin koulutukseen. 1 op tarkoittaa opiskelijalle 27tunnin työpanosta. Imetysohjaajakoulutukseen sisältyy lähiopetusta, imetysnäyttö ja tentti.Lähiopetusta imetysohjaukseen liittyen on yhteensä 12h. Lähiopetuksessa edellytetään 100% läsnäoloa. Loppu osoitetusta työpanoksesta menee opiskelijan itsenäiseen opiskeluun ja osoitettujen tehtävien tekemiseen.

Oppimateriaalit

• Botha, E. & Ryttyläinen-Korhonen, K. 2016. Naisen hoitotyö. SanomaPro.
tai
• Ihme, A. & Rainto, S. 2014. Naisen terveys. Edita.
• Klemetti, R. & Hakulinen – Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas, Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. Kansallinen Äitiyshuollon Asiantuntijaryhmä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisu.
• Raskauden- ja imetyksenaikainen ja naistentautien lääkehoito , viimeisin kirjallisuus
• Syödään yhdessä -ruokasuositukset lapsiperheille. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2019.
• www.kela.fi Lapsiperheen tuet.
• Hakulinen, Tuovi; Otronen, Kirsi & Kuronen, Maria (2017) Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018−2022 Ohjaus 24/2017. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL.)
• Viva.tamk.fi
• Nutsneggs.tamk.fi
• Youtube: Viisaat valinnat
• Osmosis.org opetusvideot eri aiheista: https://www.youtube.com/channel/UCNI0qOojpkhsUtaQ4_2NUhQ
• Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali

Imetysohjaus:
Imetysohjauskoulutus 1,5op:
* Koskinen.2008. Imetysohjaus. Edita. Helsinki.
* Imetyksen edistäminen Suomessa.Toimintaohjelma 2009-2012. Raportti 32/2009. THL.Yliopistopaino
* Hakulinen T ym. 2017. Kansallisen Imetyksen edistämisen Toimintaohjelma 2018-2022. THL:n ohjaus julkaisuja.
* Muu opettajan erikseen osoittama materiaali

Sisällön jaksotus

Opintokokonaisuuden suoritus koostuu seuraavista osista:
Osa 1 Naisen hoitotyö teoria
Osa 2 Imetysohjaus
Osa 3 Naisen hoitotyö lääkelaskut
Osa 4 Pienryhmätyöskentely
Osa 5 Työpajatyöskentely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.