Lasten ja nuorten fysioterapia, teoriaLaajuus (7 op)
Tunnus: 7F00EB74
Laajuus
7 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää yhteiskunnan muutosten vaikutuksia perheeseen,
- tietää lapsen sairastumisen merkityksen perheelle ja lapselle,
- tietää tyypillisten lasten ja nuorten sairauksien vaikutuksia liikkumis- ja toimintakykyyn ja kokonaiskehitykseen,
- osaa etsiä tutkittua ja käytännössä hyväksi koettua tietoa lasten ja nuorten fysioterapiasta hyödyntäen niitä toiminnassaan,
- osaa valita lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja suunnitella johtopäätösten perusteella tavoitteellista fysioterapiaa,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa lastensairauksissa.
Sisältö
- ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- lasten ja nuorten sosioemotionaaliset ja psyykkiset häiriöt ja psykofyysinen näkökulma fysioterapiassa
- lasten ja nuorten neuropsykiatriset häiriöt ja fysioterapia
- tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia lasten ja nuorten kohdalla
- neurologisen sairauksien fysioterapia lapsilla ja nuorilla
- lasten ja nuorten fysioterapian erityiskysymyksiä
- tyypillisimmät lääkkeet lasten sairauksissa
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä
- tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin
- kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 09.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
7 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
86 % Lähiopetus, 14 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannu Järvinen
- Maria Maljanen
- Tuija Laakso
- Ilkka Piiroinen
- FYSIO Luennoitsija
- Anne-Marja Hammar
- Hanna Sahinoja
- Laura Hilden
Vastuuhenkilö
Maria Maljanen
Ryhmät
-
22FYFysioterapeutit syksy 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää yhteiskunnan muutosten vaikutuksia perheeseen,
- tietää lapsen sairastumisen merkityksen perheelle ja lapselle,
- tietää tyypillisten lasten ja nuorten sairauksien vaikutuksia liikkumis- ja toimintakykyyn ja kokonaiskehitykseen,
- osaa etsiä tutkittua ja käytännössä hyväksi koettua tietoa lasten ja nuorten fysioterapiasta hyödyntäen niitä toiminnassaan,
- osaa valita lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja suunnitella johtopäätösten perusteella tavoitteellista fysioterapiaa,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa lastensairauksissa.
Sisältö (OJ)
- ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- lasten ja nuorten sosioemotionaaliset ja psyykkiset häiriöt ja psykofyysinen näkökulma fysioterapiassa
- lasten ja nuorten neuropsykiatriset häiriöt ja fysioterapia
- tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia lasten ja nuorten kohdalla
- neurologisen sairauksien fysioterapia lapsilla ja nuorilla
- lasten ja nuorten fysioterapian erityiskysymyksiä
- tyypillisimmät lääkkeet lasten sairauksissa
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä
- tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin
- kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.
Aika ja paikka
Itsenäinen työskentely 1-4.8.2024
Lähiopetus alkaa 5.8.2024
Jakson oppimisympäristönä toimii Tuni Moodle (pääsy avataan toukokuussa 2024).
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Teoriakoe pidetään ennen ohjattua harjoittelua 18.9.2024.
Uusintakokeeseen osallistuminen on mahdollista yhden kerran jakson aikana.
Tutortyöskentely arvioidaan viikolla 38 viimeisen tuutoristunnon jälkeen (sis. itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan arviointi) ja seminaariesitykset esitetään tutorryhmittäin pe 20.9.2024. Tutortyöskentely on pakollista läsnä tapahtuvaa ryhmätoimintaa!
Kirjallinen lopputyö lasten ja nuorten fysioterapian itsevalitusta aiheesta, oman työn esittäminen (10min) ryhmälle marraskuussa 2024 sekä kirjallinen vertaisarvioiti toisen opiskelijan tekemästä kirjallisesta työstä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Teoriavälikoe (1-5)
Tutortyöskentely (1-5) ja seminaariesitys ryhmässä (hyväksytty-hylätty)
Kirjallinen lopputyö ja esitys (1-5) + vertaisarviointi (hyväksytty/hylätty)
Toimintavälineverkkokurssi (hyväksytty-hylätty)
Opintojaksosta tulee yksi numero. Keskiarvo: teoriakoe (33%), tutortyöskentely (33%) sekä kirjallinen lopputyö (33%)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lasten ja nuorten fysioterapia alkaa 1.8.2024 alkaen, viikko 31 (1-4.8.2024) on itsenäistä työskentelyä ja tehtävä annetaan toukokuussa 2024. Tehtävä liittyy soveltavan liikunnan ohjaamiseen lapsilla ja nuorilla. Tehtävä löytyvät myös Tuni Moodlesta, jonne pääsy avataan toukokuussa 2024.
Lähiopetus alkaa ma 5.8.2024 orientaatiolla klo:10.15 joka pakollinen kaikille jaksoon osallistuville.
Opetusmenetelmät: PBL, luennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely, PBL tutorointi, seminaarit, verkko-opetus
Oppimateriaalit
Jaksolla tarvittava kirjallisuus ja artikkelit löytyvät Moodlesta jakson oppimisympäristöstä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Teoriaosuus yht. 7op eli 189h.
Sisällön jaksotus
Itsenäiset tehtävät viikko 31 : 1-4.8.2024.
Tutoristunnot toteutuvat kerran viikossa lukujärjestyksen mukaisesti. Ensimmäinen tuutoristunto ma 5.8 klo: 12.30 yhteisesti.
Sisällöllisten teemojen eteneminen:
tule-fysioterapia ja hengitysfysioterapia, neurologinen fysioterapia, psykofyysinen näkökulma ja psykiatrinen fysioterapia ennen harjoittelua & psykiatrinen hoitotyö harjoittelun jälkeen.
Kehollisuus ja kokemuksellisuus kulkevat koko jakson ajan.
Opintojaksolle osallistuva opiskelija osallistuu kaikkiin pakollisiin orientaatioihin myös neuro ja tule- fysioterapian orientaatioihin.
Soveltavaa liikuntaa ja toimintavälineitä opiskellaan teoriassa verkkokurssin avulla ja mahdollisuuksien mukaan käytännössä.
Teoriaopetus jatkuu vielä ohjatun harjoittelun jälkeen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Malikkeen Ulos talosta, pois pihasta -toimintavälinekoulutuksen verkkokurssi sisältyy opintojaksoon.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää ensimmäisen vuoden opintojen hyväksytysti suorittamista!
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 12.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
4 - 9
Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuija Laakso
- Ilkka Piiroinen
- FYSIO Luennoitsija
- Hanna Sahinoja
- Anne-Marja Hammar
- Laura Hilden
- Tiina Pystynen
Vastuuhenkilö
Maria Maljanen
Ryhmät
-
22FYKENDegree Programme in Physiotherapy
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää yhteiskunnan muutosten vaikutuksia perheeseen,
- tietää lapsen sairastumisen merkityksen perheelle ja lapselle,
- tietää tyypillisten lasten ja nuorten sairauksien vaikutuksia liikkumis- ja toimintakykyyn ja kokonaiskehitykseen,
- osaa etsiä tutkittua ja käytännössä hyväksi koettua tietoa lasten ja nuorten fysioterapiasta hyödyntäen niitä toiminnassaan,
- osaa valita lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja suunnitella johtopäätösten perusteella tavoitteellista fysioterapiaa,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa lastensairauksissa.
Sisältö (OJ)
- ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- lasten ja nuorten sosioemotionaaliset ja psyykkiset häiriöt ja psykofyysinen näkökulma fysioterapiassa
- lasten ja nuorten neuropsykiatriset häiriöt ja fysioterapia
- tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia lasten ja nuorten kohdalla
- neurologisen sairauksien fysioterapia lapsilla ja nuorilla
- lasten ja nuorten fysioterapian erityiskysymyksiä
- tyypillisimmät lääkkeet lasten sairauksissa
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä
- tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin
- kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.
Aika ja paikka
Itsenäinen työskentely 1-4.8.2024
Lähiopetus alkaa 5.8.2024
Jakson oppimisympäristönä toimii Tuni Moodle (pääsy avataan toukokuussa 2024).
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Teoriakoe pidetään ennen ohjattua harjoittelua 18.9.2024.
Uusintakokeeseen osallistuminen on mahdollista yhden kerran jakson aikana.
Tutortyöskentely arvioidaan viikolla 38 viimeisen tuutoristunnon jälkeen (sis. itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan arviointi) ja seminaariesitykset esitetään tutorryhmittäin pe 20.9.2024. Tutortyöskentely on pakollista läsnä tapahtuvaa ryhmätoimintaa!
Kirjallinen lopputyö lasten ja nuorten fysioterapian itsevalitusta aiheesta, oman työn esittäminen (10min) ryhmälle marraskuussa 2024 sekä kirjallinen vertaisarvioiti toisen opiskelijan tekemästä kirjallisesta työstä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Teoriavälikoe (1-5)
Tutortyöskentely (1-5) ja seminaariesitys ryhmässä (hyväksytty-hylätty)
Kirjallinen lopputyö ja esitys (1-5) + vertaisarviointi (hyväksytty/hylätty)
Toimintavälineverkkokurssi (hyväksytty-hylätty)
Opintojaksosta tulee yksi numero. Keskiarvo: teoriakoe (33%), tutortyöskentely (33%) sekä kirjallinen lopputyö (33%)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lasten ja nuorten fysioterapia alkaa 1.8.2024 alkaen, viikko 31 (1-4.8.2024) on itsenäistä työskentelyä ja tehtävä annetaan toukokuussa 2024. Tehtävä liittyy soveltavan liikunnan ohjaamiseen lapsilla ja nuorilla. Tehtävä löytyvät myös Tuni Moodlesta, jonne pääsy avataan toukokuussa 2024.
Lähiopetus alkaa ma 5.8.2024 orientaatiolla klo:10.15 joka pakollinen kaikille jaksoon osallistuville.
Opetusmenetelmät: PBL, luennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely, PBL tutorointi, seminaarit, verkko-opetus
Oppimateriaalit
Jaksolla tarvittava kirjallisuus ja artikkelit löytyvät Moodlesta jakson oppimisympäristöstä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Teoriaosuus yht. 7op eli 189h.
Sisällön jaksotus
Itsenäiset tehtävät viikko 31 : 1-4.8.2024.
Tutoristunnot toteutuvat kerran viikossa lukujärjestyksen mukaisesti. Ensimmäinen tuutoristunto ma 5.8 klo: 12.30 yhteisesti.
Sisällöllisten teemojen eteneminen:
tule-fysioterapia ja hengitysfysioterapia, neurologinen fysioterapia, psykofyysinen näkökulma ja psykiatrinen fysioterapia ennen harjoittelua & psykiatrinen hoitotyö harjoittelun jälkeen.
Kehollisuus ja kokemuksellisuus kulkevat koko jakson ajan.
Opintojaksolle osallistuva opiskelija osallistuu kaikkiin pakollisiin orientaatioihin myös neuro ja tule- fysioterapian orientaatioihin.
Soveltavaa liikuntaa ja toimintavälineitä opiskellaan teoriassa verkkokurssin avulla ja mahdollisuuksien mukaan käytännössä.
Teoriaopetus jatkuu vielä ohjatun harjoittelun jälkeen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Malikkeen Ulos talosta, pois pihasta -toimintavälinekoulutuksen verkkokurssi sisältyy opintojaksoon.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää ensimmäisen vuoden opintojen hyväksytysti suorittamista!
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 30.11.2023
Laajuus
7 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
86 % Lähiopetus, 14 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pipsa Tuominen
- Anne-Marja Hammar
- Tuija Laakso
- Maria Maljanen
- Ilkka Piiroinen
- FYSIO Luennoitsija
- Hanna Sahinoja
Vastuuhenkilö
Maria Maljanen
Ryhmät
-
21FYFysioterapeutit syksy 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää yhteiskunnan muutosten vaikutuksia perheeseen,
- tietää lapsen sairastumisen merkityksen perheelle ja lapselle,
- tietää tyypillisten lasten ja nuorten sairauksien vaikutuksia liikkumis- ja toimintakykyyn ja kokonaiskehitykseen,
- osaa etsiä tutkittua ja käytännössä hyväksi koettua tietoa lasten ja nuorten fysioterapiasta hyödyntäen niitä toiminnassaan,
- osaa valita lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja suunnitella johtopäätösten perusteella tavoitteellista fysioterapiaa,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa lastensairauksissa.
Sisältö (OJ)
- ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- lasten ja nuorten sosioemotionaaliset ja psyykkiset häiriöt ja psykofyysinen näkökulma fysioterapiassa
- lasten ja nuorten neuropsykiatriset häiriöt ja fysioterapia
- tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia lasten ja nuorten kohdalla
- neurologisen sairauksien fysioterapia lapsilla ja nuorilla
- lasten ja nuorten fysioterapian erityiskysymyksiä
- tyypillisimmät lääkkeet lasten sairauksissa
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä
- tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin
- kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.
Aika ja paikka
Itsenäinen työskentely 1-4.8.2023
Lähiopetus alkaa 7.8.2023
Jakson oppimisympäristönä toimii Tuni Moodle (pääsy avataan toukokuussa 2023).
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Teoriakoe pidetään ennen ohjattua harjoittelua 19.9.2023.
Uusintakokeeseen osallistuminen on mahdollista yhden kerran jakson aikana.
Tutortyöskentely arvioidaan to 14.9.2023 ja seminaariesitykset esitetään tutorryhmittäin pe 22.9.2023. Tutortyöskentely on pakollista läsnä tapahtuvaa ryhmätoimintaa!
Kirjallinen lopputyö lasten ja nuorten fysioterapian itsevalitusta aiheesta, oman työn esittäminen (10min) ryhmälle 27-28.11.2023 sekä kirjallinen vertaisarvioiti toisen opiskelijan tekemästä kirjallisesta työstä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Teoriavälikoe (1-5)
Tutortyöskentely (1-5) ja seminaariesitys ryhmässä (hyväksytty-hylätty)
Kirjallinen lopputyö ja esitys (1-5) + vertaisarviointi (hyväksytty/hylätty)
Toimintavälineverkkokurssi (hyväksytty-hylätty)
Opintojaksosta tulee yksi numero. Keskiarvo: teoriakoe (33%), tutortyöskentely (33%) sekä kirjallinen lopputyö (33%)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lasten ja nuorten fysioterapia alkaa 1.8.2023 alkaen, viikko 31 (1-4.8.2023) on itsenäisen työskentelyn viikko, tehtävät annetaan toukokuussa 2023. Tehtävät liittyvät soveltavaan liikuntaan ja psykomotoriseen kehitykseen 0-7 v. Tehtävät löytyvät myös Tuni Moodlesta, jonne pääsy avataan toukokuussa 2023.
Lähiopetus alkaa ma 7.8.2023 orientaatiolla klo:10.00 joka pakollinen kaikille jaksoon osallistuville.
Opetusmenetelmät: PBL, luennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely, PBL tutorointi, seminaarit, verkko-opetus
Oppimateriaalit
Jaksolla tarvittava kirjallisuus ja artikkelit löytyvät Moodlesta jakson oppimisympäristöstä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Teoriaosuus yht. 7op eli 189h.
Sisällön jaksotus
Itsenäiset tehtävät viikko 31 : 1-4.8.2023.
Tutoristunnot toteutuvat maanantaisin aamupäivällä 10-11.30 lukuunottamatta ensimmäistä tuutoristuntoa joka pidetään klo 12.30-14.00
Sisällöllisten teemojen eteneminen:
tule-fysioterapia ja hengitysfysioterapia, neurologinen fysioterapia, psykofyysinen näkökulma ja psykiatrinen fysioterapia ennen harjoittelua & psykiatrinen hoitotyö harjoittelun jälkeen.
Kehollisuus ja kokemuksellisuus kulkevat koko jakson ajan.
Opintojaksolle osallistuva opiskelija osallistuu kaikkiin pakollisiin orientaatioihin myös neuro ja tule- fysioterapian orientaatioihin.
Soveltavaa liikuntaa ja toimintavälineitä opiskellaan teoriassa verkkokurssin avulla ja mahdollisuuksien mukaan käytännössä.
Teoriaopetus jatkuu vielä ohjatun harjoittelun jälkeen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Malikkeen Ulos talosta, pois pihasta -toimintavälinekoulutuksen verkkokurssi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää ensimmäisen vuoden opintojen hyväksytysti suorittamista!
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on
virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö
valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden
välisiä yhteyksiä
- tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten
fysioterapian alueella
- valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin
- kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista
kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman
fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä
Ilmoittautumisaika
15.06.2022 - 15.08.2022
Ajoitus
08.08.2022 - 15.12.2022
Laajuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 44
Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anne-Marja Hammar
- Maarit Keskinen
- Tuija Laakso
- Maria Maljanen
- Fysioterapia Virtuaalihenkilö
- Hanna Sahinoja
- Laura Hilden
Vastuuhenkilö
Maria Maljanen
Ryhmät
-
20FYFysioterapeutti syksy 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää yhteiskunnan muutosten vaikutuksia perheeseen,
- tietää lapsen sairastumisen merkityksen perheelle ja lapselle,
- tietää tyypillisten lasten ja nuorten sairauksien vaikutuksia liikkumis- ja toimintakykyyn ja kokonaiskehitykseen,
- osaa etsiä tutkittua ja käytännössä hyväksi koettua tietoa lasten ja nuorten fysioterapiasta hyödyntäen niitä toiminnassaan,
- osaa valita lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja suunnitella johtopäätösten perusteella tavoitteellista fysioterapiaa,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa lastensairauksissa.
Sisältö (OJ)
- ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- lasten ja nuorten sosioemotionaaliset ja psyykkiset häiriöt ja psykofyysinen näkökulma fysioterapiassa
- lasten ja nuorten neuropsykiatriset häiriöt ja fysioterapia
- tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia lasten ja nuorten kohdalla
- neurologisen sairauksien fysioterapia lapsilla ja nuorilla
- lasten ja nuorten fysioterapian erityiskysymyksiä
- tyypillisimmät lääkkeet lasten sairauksissa
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä
- tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin
- kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.
Aika ja paikka
Itsenäinen työskentely 1-5.8.2022
Lähiopetus alkaa 8.8.2022
Jakson oppimisympäristönä Tuni Moodle (pääsy avataan toukokuussa 2022)
Tampereen ammattikorkeakoulu
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Teoriakoe ja kirjallinen tuotos (lopputyö) esityksineen vain perusryhmällä.
Teoriavälikoe 20.9.2022
Tutortyöskentely arvioidaan 19.9.2022 ja seminaariesitykset esitetään tutorryhmittäin to 22.9.2022. Tutortyöskentely on pakollista läsnä tapahtuvaa opetusta.
Kirjallinen lopputyö lasten ja nuorten fysioterapian itsevalitusta aiheesta sekä työn esittäminen (10min) 14-15.11.2022
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Teoriavälikoe (1-5)
Tutortyöskentely (1-5) ja seminaariesitys ryhmässä (hyväksytty-hylätty)
Itsenäisentyöskentelyn viikon tehtävät, 2 tehtävää (hyväksytty/hylätty)
Kirjallinen lopputyö ja esitys (1-5) + vertaisarviointi (hyväksytty/hylätty)
Opintojaksosta tulee yksi numero. Keskiarvo: teoriakoe (33%), tutortyöskentely (33%) sekä kirjallinen lopputyö (33%)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lasten ja nuorten fysioterapia alkaa 1.8.2022 alkaen, viikko 31 (1-5.8.2022) on itsenäisen työskentelyn viikko, tehtävät annettu toukokuussa 2022. Tehtävät liittyvät soveltavaan liikuntaan ja psykomotoriseen kehitykseen 0-7 v. Tehtävät löytyvät myös Tuni Moodlesta, jonne pääsy avataan toukokuussa 2022.
Lähiopetus alkaa 8.8.2022 orientaatiolla klo: 12.30 joka pakollinen kaikille
Opetusmenetelmät: PBL, luennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely, PBL tutorointi, seminaarit, verkko-opetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Teoriaosuus yht. 7op eli 189h.
Sisällön jaksotus
Perusryhmä ja Proakatemiaryhmä tekevät: Itsenäiset tehtävät viikko 31 : 1-5.8.2022.
Tehtävät liittyvät soveltavaan liikuntaan ja psykomotoriseen kehitykseen 0-7 v.
Lähiopetus alkaa 8.8.2022 ja lähiopetus jatkuu perusryhmäläisillä vielä ohjatun harjoittelun jälkeen.
Perusryhmä: Tutoristunnot toteutuvat maanantaisin aamupäivällä, lukuunottamatta ensimmäistä tuutoristuntoa joka orientaation jälkeen klo 14.15-15.45
Sisällöllisten teemojen eteneminen:
tule-fysioterapia ja hengitysfysioterapia, neurologinen fysioterapia, psykofyysinen näkökulma ja psykiatrinen fysioterapia ennen harjoittelua & psykiatrinen hoitotyö harjoittelun jälkeen
Kehollisuus ja kokemuksellisuus kulkevat koko jakson ajan.
Perusryhmä ja proakaemiaryhmä osallistuvat orientaatioihin myös neuro ja tule- fysioterapian orientaatioihin.
Soveltavaa liikuntaa ja toimintavälineitä opiskellaan teoriassa verkkokurssin avulla ja mahdollisuuksien mukaan käytännössä.
Kansainvälisyys
Kansainvälisyysviikko - osallistumismahdollisuus esityksiin viikolla 41
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on
virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö
valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä
ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden
välisiä yhteyksiä
- tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten
fysioterapian alueella
- valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin
- kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja
tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista
kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman
fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä