Lasten ja nuorten fysioterapia, teoria (7 op)
Toteutuksen tunnus: 7F00EB74-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 30.11.2023
Laajuus
7 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
86 % Lähiopetus, 14 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pipsa Tuominen
- Anne-Marja Hammar
- Tuija Laakso
- Maria Maljanen
- Ilkka Piiroinen
- FYSIO Luennoitsija
- Hanna Sahinoja
Vastuuhenkilö
Maria Maljanen
Ryhmät
-
21FYFysioterapeutit syksy 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää yhteiskunnan muutosten vaikutuksia perheeseen,
- tietää lapsen sairastumisen merkityksen perheelle ja lapselle,
- tietää tyypillisten lasten ja nuorten sairauksien vaikutuksia liikkumis- ja toimintakykyyn ja kokonaiskehitykseen,
- osaa etsiä tutkittua ja käytännössä hyväksi koettua tietoa lasten ja nuorten fysioterapiasta hyödyntäen niitä toiminnassaan,
- osaa valita lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja suunnitella johtopäätösten perusteella tavoitteellista fysioterapiaa,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa lastensairauksissa.
Sisältö (OJ)
- ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- lasten ja nuorten sosioemotionaaliset ja psyykkiset häiriöt ja psykofyysinen näkökulma fysioterapiassa
- lasten ja nuorten neuropsykiatriset häiriöt ja fysioterapia
- tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia lasten ja nuorten kohdalla
- neurologisen sairauksien fysioterapia lapsilla ja nuorilla
- lasten ja nuorten fysioterapian erityiskysymyksiä
- tyypillisimmät lääkkeet lasten sairauksissa
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä
- tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin
- kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.
Aika ja paikka
Itsenäinen työskentely 1-4.8.2023
Lähiopetus alkaa 7.8.2023
Jakson oppimisympäristönä toimii Tuni Moodle (pääsy avataan toukokuussa 2023).
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Teoriakoe pidetään ennen ohjattua harjoittelua 19.9.2023.
Uusintakokeeseen osallistuminen on mahdollista yhden kerran jakson aikana.
Tutortyöskentely arvioidaan to 14.9.2023 ja seminaariesitykset esitetään tutorryhmittäin pe 22.9.2023. Tutortyöskentely on pakollista läsnä tapahtuvaa ryhmätoimintaa!
Kirjallinen lopputyö lasten ja nuorten fysioterapian itsevalitusta aiheesta, oman työn esittäminen (10min) ryhmälle 27-28.11.2023 sekä kirjallinen vertaisarvioiti toisen opiskelijan tekemästä kirjallisesta työstä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Teoriavälikoe (1-5)
Tutortyöskentely (1-5) ja seminaariesitys ryhmässä (hyväksytty-hylätty)
Kirjallinen lopputyö ja esitys (1-5) + vertaisarviointi (hyväksytty/hylätty)
Toimintavälineverkkokurssi (hyväksytty-hylätty)
Opintojaksosta tulee yksi numero. Keskiarvo: teoriakoe (33%), tutortyöskentely (33%) sekä kirjallinen lopputyö (33%)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lasten ja nuorten fysioterapia alkaa 1.8.2023 alkaen, viikko 31 (1-4.8.2023) on itsenäisen työskentelyn viikko, tehtävät annetaan toukokuussa 2023. Tehtävät liittyvät soveltavaan liikuntaan ja psykomotoriseen kehitykseen 0-7 v. Tehtävät löytyvät myös Tuni Moodlesta, jonne pääsy avataan toukokuussa 2023.
Lähiopetus alkaa ma 7.8.2023 orientaatiolla klo:10.00 joka pakollinen kaikille jaksoon osallistuville.
Opetusmenetelmät: PBL, luennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely, PBL tutorointi, seminaarit, verkko-opetus
Oppimateriaalit
Jaksolla tarvittava kirjallisuus ja artikkelit löytyvät Moodlesta jakson oppimisympäristöstä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Teoriaosuus yht. 7op eli 189h.
Sisällön jaksotus
Itsenäiset tehtävät viikko 31 : 1-4.8.2023.
Tutoristunnot toteutuvat maanantaisin aamupäivällä 10-11.30 lukuunottamatta ensimmäistä tuutoristuntoa joka pidetään klo 12.30-14.00
Sisällöllisten teemojen eteneminen:
tule-fysioterapia ja hengitysfysioterapia, neurologinen fysioterapia, psykofyysinen näkökulma ja psykiatrinen fysioterapia ennen harjoittelua & psykiatrinen hoitotyö harjoittelun jälkeen.
Kehollisuus ja kokemuksellisuus kulkevat koko jakson ajan.
Opintojaksolle osallistuva opiskelija osallistuu kaikkiin pakollisiin orientaatioihin myös neuro ja tule- fysioterapian orientaatioihin.
Soveltavaa liikuntaa ja toimintavälineitä opiskellaan teoriassa verkkokurssin avulla ja mahdollisuuksien mukaan käytännössä.
Teoriaopetus jatkuu vielä ohjatun harjoittelun jälkeen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Malikkeen Ulos talosta, pois pihasta -toimintavälinekoulutuksen verkkokurssi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää ensimmäisen vuoden opintojen hyväksytysti suorittamista!
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on
virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö
valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden
välisiä yhteyksiä
- tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten
fysioterapian alueella
- valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin
- kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista
kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman
fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä