Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten fysioterapia, teoria (7 op)

Toteutuksen tunnus: 7F00EB74-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 30.11.2023

Laajuus

7 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

86 % Lähiopetus, 14 % Etäopetus

Yksikkö

Fysioterapeutti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Pipsa Tuominen
  • Anne-Marja Hammar
  • Tuija Laakso
  • Maria Maljanen
  • Ilkka Piiroinen
  • FYSIO Luennoitsija
  • Hanna Sahinoja

Vastuuhenkilö

Maria Maljanen

Ryhmät

  • 21FY
    Fysioterapeutit syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää yhteiskunnan muutosten vaikutuksia perheeseen,
- tietää lapsen sairastumisen merkityksen perheelle ja lapselle,
- tietää tyypillisten lasten ja nuorten sairauksien vaikutuksia liikkumis- ja toimintakykyyn ja kokonaiskehitykseen,
- osaa etsiä tutkittua ja käytännössä hyväksi koettua tietoa lasten ja nuorten fysioterapiasta hyödyntäen niitä toiminnassaan,
- osaa valita lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja suunnitella johtopäätösten perusteella tavoitteellista fysioterapiaa,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa lastensairauksissa.

Sisältö (OJ)

- ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- lasten ja nuorten sosioemotionaaliset ja psyykkiset häiriöt ja psykofyysinen näkökulma fysioterapiassa
- lasten ja nuorten neuropsykiatriset häiriöt ja fysioterapia
- tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia lasten ja nuorten kohdalla
- neurologisen sairauksien fysioterapia lapsilla ja nuorilla
- lasten ja nuorten fysioterapian erityiskysymyksiä
- tyypillisimmät lääkkeet lasten sairauksissa

Esitietovaatimukset (OJ)

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista aikuisten fysioterapian opintokokonaisuuksille.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä
- tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin
- kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.

Aika ja paikka

Itsenäinen työskentely 1-4.8.2023
Lähiopetus alkaa 7.8.2023
Jakson oppimisympäristönä toimii Tuni Moodle (pääsy avataan toukokuussa 2023).

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Teoriakoe pidetään ennen ohjattua harjoittelua 19.9.2023.
Uusintakokeeseen osallistuminen on mahdollista yhden kerran jakson aikana.

Tutortyöskentely arvioidaan to 14.9.2023 ja seminaariesitykset esitetään tutorryhmittäin pe 22.9.2023. Tutortyöskentely on pakollista läsnä tapahtuvaa ryhmätoimintaa!

Kirjallinen lopputyö lasten ja nuorten fysioterapian itsevalitusta aiheesta, oman työn esittäminen (10min) ryhmälle 27-28.11.2023 sekä kirjallinen vertaisarvioiti toisen opiskelijan tekemästä kirjallisesta työstä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Teoriavälikoe (1-5)
Tutortyöskentely (1-5) ja seminaariesitys ryhmässä (hyväksytty-hylätty)
Kirjallinen lopputyö ja esitys (1-5) + vertaisarviointi (hyväksytty/hylätty)
Toimintavälineverkkokurssi (hyväksytty-hylätty)

Opintojaksosta tulee yksi numero. Keskiarvo: teoriakoe (33%), tutortyöskentely (33%) sekä kirjallinen lopputyö (33%)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lasten ja nuorten fysioterapia alkaa 1.8.2023 alkaen, viikko 31 (1-4.8.2023) on itsenäisen työskentelyn viikko, tehtävät annetaan toukokuussa 2023. Tehtävät liittyvät soveltavaan liikuntaan ja psykomotoriseen kehitykseen 0-7 v. Tehtävät löytyvät myös Tuni Moodlesta, jonne pääsy avataan toukokuussa 2023.

Lähiopetus alkaa ma 7.8.2023 orientaatiolla klo:10.00 joka pakollinen kaikille jaksoon osallistuville.

Opetusmenetelmät: PBL, luennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely, PBL tutorointi, seminaarit, verkko-opetus

Oppimateriaalit

Jaksolla tarvittava kirjallisuus ja artikkelit löytyvät Moodlesta jakson oppimisympäristöstä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teoriaosuus yht. 7op eli 189h.

Sisällön jaksotus

Itsenäiset tehtävät viikko 31 : 1-4.8.2023.

Tutoristunnot toteutuvat maanantaisin aamupäivällä 10-11.30 lukuunottamatta ensimmäistä tuutoristuntoa joka pidetään klo 12.30-14.00

Sisällöllisten teemojen eteneminen:
tule-fysioterapia ja hengitysfysioterapia, neurologinen fysioterapia, psykofyysinen näkökulma ja psykiatrinen fysioterapia ennen harjoittelua & psykiatrinen hoitotyö harjoittelun jälkeen.

Kehollisuus ja kokemuksellisuus kulkevat koko jakson ajan.

Opintojaksolle osallistuva opiskelija osallistuu kaikkiin pakollisiin orientaatioihin myös neuro ja tule- fysioterapian orientaatioihin.

Soveltavaa liikuntaa ja toimintavälineitä opiskellaan teoriassa verkkokurssin avulla ja mahdollisuuksien mukaan käytännössä.

Teoriaopetus jatkuu vielä ohjatun harjoittelun jälkeen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Malikkeen Ulos talosta, pois pihasta -toimintavälinekoulutuksen verkkokurssi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää ensimmäisen vuoden opintojen hyväksytysti suorittamista!

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätyssä suorituksessa opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on
virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö
valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
- tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden
välisiä yhteyksiä
- tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
- osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten
fysioterapian alueella
- valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin
- kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella
- tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista
kehittämistä
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman
fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä