Siirry suoraan sisältöön

Ammatillista englantia bioanalyytikoilleLaajuus (3 op)

Tunnus: 7B00GM72

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa sekä tiedostaa oman roolinsa terveysalan ja bioanalytiikan alan viestijänä potilastilanteissa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
• osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
• pystyy viestimään englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
• ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
• pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen

Sisältö

• Alkuhaastattelu
• Näytteenottotilanteet
• Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
• Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
• Keskeinen bioanalytiikan sanasto
• Keskeinen lääketieteen terminologia

Esitietovaatimukset

Lukion englannin oppimäärä tai vastaava taso. Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2.1.
Tee englannin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija:
• pystyy viestimään ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
• pystyy antamaan yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
• osaa kysyä potilaalta/asiakkaalta bioanalytiikan kannalta välttämättömiä tietoja liittyen tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen (esim. näytteenottotilanteet)
• osaa käyttää bioanalytiikka-alan perussanastoa
• ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä bioanalytiikka-alan teksteistä
• ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan
• on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioon ottaen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija:
• viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
• osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. verinäytteenotto, EKG)
• selvittää bioanalytiikka-alan tutkimusten kannalta olennaisia tietoja asiakkaan tämänhetkisestä ja aiemmasta terveydentilasta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
• pystyy vastaamaan asiakkaan esittämiin kysymyksiin
• osaa käyttää keskeistä bioanalytiikka-alan sanastoa ja käsitteitä
• hankkii tietoa bioanalytiikka-alan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
• ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat bioanalytiikka-alan tekstistä ilman apuvälineitä
• osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
• välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti (H4)
• välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3)
• opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
• viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
• haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
• osaa käyttää vaativaakin bioanalytiikan alan sanastoa ja käsitteitä
• hyödyntää bioanalytiikka-alan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä
• lukee sujuvasti vaativaakin bioanalytiikka-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa
• kommunikoi sujuvasti, idiomaattisesti ja tilanteen edellyttämällä tyylillä
• työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan
• kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana

Ilmoittautumisaika

03.12.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

02.01.2025 - 30.05.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Metsäportti
Vastuuhenkilö

Minna Metsäportti

Ryhmät
  • 24BA1
    Bioanalyytikot syksy 2024

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa sekä tiedostaa oman roolinsa terveysalan ja bioanalytiikan alan viestijänä potilastilanteissa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
• osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
• pystyy viestimään englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
• ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
• pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen

Sisältö (OJ)

• Alkuhaastattelu
• Näytteenottotilanteet
• Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
• Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
• Keskeinen bioanalytiikan sanasto
• Keskeinen lääketieteen terminologia

Esitietovaatimukset (OJ)

Lukion englannin oppimäärä tai vastaava taso. Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2.1.
Tee englannin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija:
• pystyy viestimään ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
• pystyy antamaan yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
• osaa kysyä potilaalta/asiakkaalta bioanalytiikan kannalta välttämättömiä tietoja liittyen tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen (esim. näytteenottotilanteet)
• osaa käyttää bioanalytiikka-alan perussanastoa
• ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä bioanalytiikka-alan teksteistä
• ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan
• on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioon ottaen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija:
• viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
• osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. verinäytteenotto, EKG)
• selvittää bioanalytiikka-alan tutkimusten kannalta olennaisia tietoja asiakkaan tämänhetkisestä ja aiemmasta terveydentilasta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
• pystyy vastaamaan asiakkaan esittämiin kysymyksiin
• osaa käyttää keskeistä bioanalytiikka-alan sanastoa ja käsitteitä
• hankkii tietoa bioanalytiikka-alan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
• ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat bioanalytiikka-alan tekstistä ilman apuvälineitä
• osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
• välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti (H4)
• välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3)
• opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija:
• viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
• haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
• osaa käyttää vaativaakin bioanalytiikan alan sanastoa ja käsitteitä
• hyödyntää bioanalytiikka-alan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä
• lukee sujuvasti vaativaakin bioanalytiikka-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa
• kommunikoi sujuvasti, idiomaattisesti ja tilanteen edellyttämällä tyylillä
• työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan
• kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ilmoitetaan orientaatiotunnilla kurssin alussa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kontaktitunnit (& Moodle) ja/tai verkko-opetus
Itsenäinen sekä yhteistoiminnallinen opiskelu (osallistuminen yhteisiin aktiviteetteihin omatahtisesti).

Oppimateriaalit

Moodlen alustalla olevat materiaalit (mm. H5P -tehtävät, Quizlet, GoogleDocs)
Karhumäki, M., Metsäportti, M. & Tuohimäki. Dear Patient - English for Nursing. SanomaPro 2017. E.m. oppikirjaa käytetään bioanalytiikan kontekstiin soveltuvin osin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op = 3 x 27h = 81h opiskelijan työtä. (Tämä on arvio ja lopullinen ajankäyttö määräytyy opiskelijan tämänhetkisten englannin taitojen mukaan.)

Suoritettavat tehtävät:
- Moodlen tehtävät (keskustelualue, H5P, GoogleDocs ym.)
- Suullinen esitys (toimitetaan videona) kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
- Kijrallinen lopputentti

Ilmoittautumisaika

09.12.2024 - 20.01.2025

Ajoitus

02.01.2025 - 30.05.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Metsäportti
Vastuuhenkilö

Minna Metsäportti

Ryhmät
  • 24BA2
    Bioanalyytikot syksy 2024

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa sekä tiedostaa oman roolinsa terveysalan ja bioanalytiikan alan viestijänä potilastilanteissa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
• osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
• pystyy viestimään englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
• ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
• pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen

Sisältö (OJ)

• Alkuhaastattelu
• Näytteenottotilanteet
• Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
• Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
• Keskeinen bioanalytiikan sanasto
• Keskeinen lääketieteen terminologia

Esitietovaatimukset (OJ)

Lukion englannin oppimäärä tai vastaava taso. Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2.1.
Tee englannin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija:
• pystyy viestimään ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
• pystyy antamaan yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
• osaa kysyä potilaalta/asiakkaalta bioanalytiikan kannalta välttämättömiä tietoja liittyen tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen (esim. näytteenottotilanteet)
• osaa käyttää bioanalytiikka-alan perussanastoa
• ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä bioanalytiikka-alan teksteistä
• ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan
• on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioon ottaen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija:
• viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
• osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. verinäytteenotto, EKG)
• selvittää bioanalytiikka-alan tutkimusten kannalta olennaisia tietoja asiakkaan tämänhetkisestä ja aiemmasta terveydentilasta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
• pystyy vastaamaan asiakkaan esittämiin kysymyksiin
• osaa käyttää keskeistä bioanalytiikka-alan sanastoa ja käsitteitä
• hankkii tietoa bioanalytiikka-alan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
• ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat bioanalytiikka-alan tekstistä ilman apuvälineitä
• osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
• välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti (H4)
• välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3)
• opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija:
• viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
• haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
• osaa käyttää vaativaakin bioanalytiikan alan sanastoa ja käsitteitä
• hyödyntää bioanalytiikka-alan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä
• lukee sujuvasti vaativaakin bioanalytiikka-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa
• kommunikoi sujuvasti, idiomaattisesti ja tilanteen edellyttämällä tyylillä
• työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan
• kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ilmoitetaan orientaatiotunnilla kurssin alussa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kontaktitunnit (& Moodle) ja/tai verkko-opetus
Itsenäinen sekä yhteistoiminnallinen opiskelu (osallistuminen yhteisiin aktiviteetteihin omatahtisesti).

Oppimateriaalit

Moodlen alustalla olevat materiaalit (mm. H5P -tehtävät, Quizlet, GoogleDocs)
Karhumäki, M., Metsäportti, M. & Tuohimäki. Dear Patient - English for Nursing. SanomaPro 2017. E.m. oppikirjaa käytetään bioanalytiikan kontekstiin soveltuvin osin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op = 3 x 27h = 81h opiskelijan työtä. (Tämä on arvio ja lopullinen ajankäyttö määräytyy opiskelijan tämänhetkisten englannin taitojen mukaan.)

Suoritettavat tehtävät:
- Moodlen tehtävät (keskustelualue, H5P, GoogleDocs ym.)
- Suullinen esitys (toimitetaan videona) kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
- Kijrallinen lopputentti