Analyysitekniikan perusteet ja analyyttinen laatuLaajuus (5 op)
Tunnus: 7B00GQ13
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on kehittää perusosaamista kliinisen laboratorion analytiikan tavallisimpien reaktioiden ja mittauksien periaatteista sekä kliinisen laboratorion laadunhallinnasta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• tuntee kliinisessä laboratoriossa käytettävien mittalaitteiden toimintaperiaatteita, mittausmenetelmiä sekä käyttöalueita, ja tietää niiden yleisimpiä virhelähteitä
• tietää reagenssien, kalibraattorien ja kontrollien valmistuksen, säilytyksen ja käytön periaatteita
• ymmärtää laadunohjauksen perusteet ja käytäntöjä Suomessa
• tietää viitearvojen määrittämisen perusteet sekä viitearvojen, tavoitearvojen ja päätöksentekorajojen käytön periaatteet
• tietää analyysimenetelmien valintaa ohjaavat tekijät ja testauksen perusteet
• työskentelee laboratoriossa huomioiden oman ja muiden työturvallisuuden ja työergonomian.
Sisältö
• Kliinisen kemian ja hematologian perusmenetelmien periaatteet ja analysaattorien toimintaperiaatteet
• Reagenssien säilytys ja käyttö, menetelmien ja laitteiden kalibrointi ja kontrollointi
• Kliinisen laboratorion laadunhallinnan perusteet: laatukäsikirja, sisäinen laaduntarkkailu, ulkoinen laadunohjaus sekä laboratorion toimintaa ohjaavat kansalliset standardit
• Laboratoriomenetelmien valintaa ja testausta ohjaavat periaatteet
• Viitearvojen, tavoitearvojen ja päätöksentekorajojen merkitys
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija:
• osaa nimetä yleisempien mittalaitteiden toiminta- ja mittausperiaatteita
• osaa luetella joitakin mittausta häiritseviä preanalyyttisiä ja analyyttisiä virhetekijöitä
• nimeää laadunhallinnan perusasioita, mutta ei osaa kuvailla niiden sisältöä
• tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea harjoitustöissä
• työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita, mutta ei osaa perustella toimintaansa
• toimii ryhmässä ja antaa ja ottaa vastaan palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija:
• osaa selittää yleisempien mittalaitteiden toiminta- ja mittausperiaatteita
• osaa luetella tärkeimmät mittausta häiritsevät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät ja selittää niiden vaikutukset tulosten luotettavuuteen
• osaa selittää laadunhallinnan käsitteitä ja sisältöjä
• suoriutuu laboratorioharjoituksista ohjatusti
• työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioiden, noudattaa annettuja työskentelyohjeita ja osaa perustella toimintaansa
• toimii ryhmässä, osaa antaa ja ottaa palautetta vastaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
• osaa analysoida yleisempien mittalaitteiden toiminta- ja mittausperiaatteiden eroja
• osaa selittää mittausta häiritseviä preanalyyttisiä ja analyyttisiä virhetekijöitä ja niiden vaikutusmekanismeja mittaukseen ja tuloksien luotettavuuteen
• ymmärtää laboratorion laadunhallinnan kokonaisuuden ja selittää siihen kuuluvat perusasiat
• suoriutuu laboratorioharjoituksista itseohjautuvasti, tukeutuen annettuihin ohjeisiin ja tarvittaessa tarkistaa asiat opettajalta
• työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuus seikat huomioiden, noudattaa annettuja työskentelyohjeita ja osaa perustella toimintaansa
• toimii ryhmässä, osaa antaa ja ottaa palautetta vastaan