Siirry suoraan sisältöön

Tilastotiede ja analyyttinen laatuLaajuus (3 op)

Tunnus: 7B00EG44

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tietää keskeisimmät tilastotieteen peruskäsitteet
- osaa tehdä tilastolliset peruslaskutoimitukset tilastolaskentaohjelmia hyödyntäen
- pystyy lukemaan ja tulkitsemaan tilastollisia menetelmiä käyttäviä tutkimuksia
- osaa määritellä analyyttisen laadun käsitteenä, tietää sen merkityksen
- tietää analyyttisen laadun osatekijät ja vaikutukset kokonaislaatuun
- tietää laadunohjauksen perusteet ja käytännöistä Suomessa
- tietää viitearvojen määrittämisen perusteet ja käytön
- tietää laboratoriotutkimuksien keskeisimmät kliinistä laatua mittaavat parametrit
- tietää analyysimenetelmien valintaa ohjaavat tekijät ja testauksen perusteet

Sisältö

Mitta-asteikot
Tilastojen esittäminen
Ristiintaulukointi
Luokittelu
Keskiluvut
Hajontaluvut
Regressiosuora
Korrelaatio
khi2 ja kontingenssikerroin
Tilastollinen testaaminen

Analyyttinen laatu ja sen osatekijät
Laadun varmennus (sisäinen laadun ohjaus, ulkoinen laadun arviointi) ja päätöksenteko
Viitearvot
Kliinisten laboratoriotutkimusten kliininen laatu
Analyysimenetelmien valinta ja testaus

Esitietovaatimukset

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija läpäisee tilastotieteeseen liittyvät harjoitukset ja tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa määritellä tyydyttävästi analyyttisen laadun käsitteenä ja sen osatekijöitä. Opiskelija nimeää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan keinoja ja osaa ohjatusti tulkita niistä saatua tietoa. Opiskelija ymmärtää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija nimeää tärkeimmät analyysimenetelmän valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa hyvin tilastotieteessä opetetut asiat ja on suoriutunut siihen liittyvistä harjoituksista ja tehtävistä hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa selittää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa ohjeistettuna tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa selittää analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee tilastotieteessä opetetut asiat ja on suorittanut harjoitukset ja tehtävistä erittäin hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa analysoida sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja sen merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa itseohjautuvasti, teorian pohjalta tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää laaja-alaisesti viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa soveltaa analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita käytännön esimerkkeihin

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

-

Lisätiedot

-

Ilmoittautumisaika

06.07.2024 - 01.11.2024

Ajoitus

05.08.2024 - 30.05.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Bioanalyytikko

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anna Tiainen
  • Tapio Yrjölä
Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät
  • 23BA
    Bioanalyytikot syksy 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää keskeisimmät tilastotieteen peruskäsitteet
- osaa tehdä tilastolliset peruslaskutoimitukset tilastolaskentaohjelmia hyödyntäen
- pystyy lukemaan ja tulkitsemaan tilastollisia menetelmiä käyttäviä tutkimuksia
- osaa määritellä analyyttisen laadun käsitteenä, tietää sen merkityksen
- tietää analyyttisen laadun osatekijät ja vaikutukset kokonaislaatuun
- tietää laadunohjauksen perusteet ja käytännöistä Suomessa
- tietää viitearvojen määrittämisen perusteet ja käytön
- tietää laboratoriotutkimuksien keskeisimmät kliinistä laatua mittaavat parametrit
- tietää analyysimenetelmien valintaa ohjaavat tekijät ja testauksen perusteet

Sisältö (OJ)

Mitta-asteikot
Tilastojen esittäminen
Ristiintaulukointi
Luokittelu
Keskiluvut
Hajontaluvut
Regressiosuora
Korrelaatio
khi2 ja kontingenssikerroin
Tilastollinen testaaminen

Analyyttinen laatu ja sen osatekijät
Laadun varmennus (sisäinen laadun ohjaus, ulkoinen laadun arviointi) ja päätöksenteko
Viitearvot
Kliinisten laboratoriotutkimusten kliininen laatu
Analyysimenetelmien valinta ja testaus

Esitietovaatimukset (OJ)

-

Lisätiedot (OJ)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija läpäisee tilastotieteeseen liittyvät harjoitukset ja tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa määritellä tyydyttävästi analyyttisen laadun käsitteenä ja sen osatekijöitä. Opiskelija nimeää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan keinoja ja osaa ohjatusti tulkita niistä saatua tietoa. Opiskelija ymmärtää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija nimeää tärkeimmät analyysimenetelmän valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa hyvin tilastotieteessä opetetut asiat ja on suoriutunut siihen liittyvistä harjoituksista ja tehtävistä hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa selittää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa ohjeistettuna tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa selittää analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hallitsee tilastotieteessä opetetut asiat ja on suorittanut harjoitukset ja tehtävistä erittäin hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa analysoida sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja sen merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa itseohjautuvasti, teorian pohjalta tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää laaja-alaisesti viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa soveltaa analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita käytännön esimerkkeihin

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

-

Aika ja paikka

Syksy 2024 Tilastotiede, opetus 2. periodilla lähiopetuksena kampuksella.
Kevät 2025 Analyyttinen laatu, opetus 3. periodissa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tilastotiede: Ilmoitetaan myöhemmin
Analyyttinen laatu: ryhmätentti viimeisellä tapaamisella. Ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti ja hyväksytysti palautetut tehtävät

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tilastotiede:
Luennot ja pienryhmätyöskentely, etätehtävät ja palautettavat harjoitukset

Analyyttinen laatu:
Luennot, itsenäiset ja ryhmäharjoitukset

Oppimateriaalit

Moodlessa oleva luentomateriaali
Muu Moodlessa jaettava materiaali

Ilmoittautumisaika

05.06.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.05.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Bioanalyytikko

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anna Tiainen
  • Tapio Yrjölä
Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Pienryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 22BA
    Bioanalyytikot syksy 2022
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • Pienryhmä 3
  • Pienryhmä 4

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää keskeisimmät tilastotieteen peruskäsitteet
- osaa tehdä tilastolliset peruslaskutoimitukset tilastolaskentaohjelmia hyödyntäen
- pystyy lukemaan ja tulkitsemaan tilastollisia menetelmiä käyttäviä tutkimuksia
- osaa määritellä analyyttisen laadun käsitteenä, tietää sen merkityksen
- tietää analyyttisen laadun osatekijät ja vaikutukset kokonaislaatuun
- tietää laadunohjauksen perusteet ja käytännöistä Suomessa
- tietää viitearvojen määrittämisen perusteet ja käytön
- tietää laboratoriotutkimuksien keskeisimmät kliinistä laatua mittaavat parametrit
- tietää analyysimenetelmien valintaa ohjaavat tekijät ja testauksen perusteet

Sisältö (OJ)

Mitta-asteikot
Tilastojen esittäminen
Ristiintaulukointi
Luokittelu
Keskiluvut
Hajontaluvut
Regressiosuora
Korrelaatio
khi2 ja kontingenssikerroin
Tilastollinen testaaminen

Analyyttinen laatu ja sen osatekijät
Laadun varmennus (sisäinen laadun ohjaus, ulkoinen laadun arviointi) ja päätöksenteko
Viitearvot
Kliinisten laboratoriotutkimusten kliininen laatu
Analyysimenetelmien valinta ja testaus

Esitietovaatimukset (OJ)

-

Lisätiedot (OJ)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija läpäisee tilastotieteeseen liittyvät harjoitukset ja tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa määritellä tyydyttävästi analyyttisen laadun käsitteenä ja sen osatekijöitä. Opiskelija nimeää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan keinoja ja osaa ohjatusti tulkita niistä saatua tietoa. Opiskelija ymmärtää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija nimeää tärkeimmät analyysimenetelmän valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa hyvin tilastotieteessä opetetut asiat ja on suoriutunut siihen liittyvistä harjoituksista ja tehtävistä hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa selittää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa ohjeistettuna tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa selittää analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hallitsee tilastotieteessä opetetut asiat ja on suorittanut harjoitukset ja tehtävistä erittäin hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa analysoida sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja sen merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa itseohjautuvasti, teorian pohjalta tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää laaja-alaisesti viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa soveltaa analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita käytännön esimerkkeihin

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

-

Aika ja paikka

Syksy 2023 Tilastotiede, opetus 1. periodilla.lähiopetuksena kampuksella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tilastotiede:
Tentti ja hyväksytysti palautetut tehtävät

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tilastotiede:
Luennot ja pienryhmätyöskentely, etätehtävät ja palautettavat harjoitukset

Oppimateriaalit

ilastotiede:
Moodlessa oleva luentomateriaali

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 20.12.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Bioanalyytikko

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anna Tiainen
  • Tapio Yrjölä
Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät
  • 22BAJ
    Bioanalyytikot kevät 2022 Jyväskylä

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää keskeisimmät tilastotieteen peruskäsitteet
- osaa tehdä tilastolliset peruslaskutoimitukset tilastolaskentaohjelmia hyödyntäen
- pystyy lukemaan ja tulkitsemaan tilastollisia menetelmiä käyttäviä tutkimuksia
- osaa määritellä analyyttisen laadun käsitteenä, tietää sen merkityksen
- tietää analyyttisen laadun osatekijät ja vaikutukset kokonaislaatuun
- tietää laadunohjauksen perusteet ja käytännöistä Suomessa
- tietää viitearvojen määrittämisen perusteet ja käytön
- tietää laboratoriotutkimuksien keskeisimmät kliinistä laatua mittaavat parametrit
- tietää analyysimenetelmien valintaa ohjaavat tekijät ja testauksen perusteet

Sisältö (OJ)

Mitta-asteikot
Tilastojen esittäminen
Ristiintaulukointi
Luokittelu
Keskiluvut
Hajontaluvut
Regressiosuora
Korrelaatio
khi2 ja kontingenssikerroin
Tilastollinen testaaminen

Analyyttinen laatu ja sen osatekijät
Laadun varmennus (sisäinen laadun ohjaus, ulkoinen laadun arviointi) ja päätöksenteko
Viitearvot
Kliinisten laboratoriotutkimusten kliininen laatu
Analyysimenetelmien valinta ja testaus

Esitietovaatimukset (OJ)

-

Lisätiedot (OJ)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija läpäisee tilastotieteeseen liittyvät harjoitukset ja tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa määritellä tyydyttävästi analyyttisen laadun käsitteenä ja sen osatekijöitä. Opiskelija nimeää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan keinoja ja osaa ohjatusti tulkita niistä saatua tietoa. Opiskelija ymmärtää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija nimeää tärkeimmät analyysimenetelmän valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa hyvin tilastotieteessä opetetut asiat ja on suoriutunut siihen liittyvistä harjoituksista ja tehtävistä hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa selittää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa ohjeistettuna tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa selittää analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hallitsee tilastotieteessä opetetut asiat ja on suorittanut harjoitukset ja tehtävistä erittäin hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa analysoida sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja sen merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa itseohjautuvasti, teorian pohjalta tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää laaja-alaisesti viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa soveltaa analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita käytännön esimerkkeihin

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

-

Aika ja paikka

Kevät 2023 Tilastotiede, opetus 3-periodilla.
Analyyttinen laatu, opetus syksyllä 2023 1. periodilla

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Analyyttinen laatu: viimeisellä tapaamiskerralla, ryhmätentti
Uusinnoista ja korottamisesta sovitaan erikseen, toisen periodin aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tilastotiede, analyyttinen laatu:
Tentti ja hyväksytysti palautetut tehtävät

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tilastotiede:
Etäuennot, etätehtävät ja palautettavat harjoitukset

Oppimateriaalit

Tilastotiede:
Moodlessa oleva luentomateriaali

Analyyttinen laatu:
Moodlessa oleva opetus- ja muu opettajan jakama materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Analyyttinen laatu: 1,5op = 40,5h
Opetusta 6x1,5h = 9h
Tentti 1,5h
Ennakkotehtävät (3 kpl) ja muu valmistautuminen 30 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aikasempien opintojen hyväksiluku

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei täytä tyydyttävä (1) arvosanaan kriteerejä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija läpäisee tilastotieteeseen liittyvät harjoitukset ja tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa määritellä tyydyttävästi analyyttisen laadun käsitteenä ja sen osatekijöitä. Opiskelija nimeää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan keinoja ja osaa ohjatusti tulkita niistä saatua tietoa. Opiskelija ymmärtää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija nimeää tärkeimmät analyysimenetelmän valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa hyvin tilastotieteessä opetetut asiat ja on suoriutunut siihen liittyvistä harjoituksista ja tehtävistä hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa selittää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa ohjeistettuna tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa selittää analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee tilastotieteessä opetetut asiat ja on suorittanut harjoitukset ja tehtävistä erittäin hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa analysoida sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja sen merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa itseohjautuvasti, teorian pohjalta tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää laaja-alaisesti viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa soveltaa analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita käytännön esimerkkeihin

Ilmoittautumisaika

08.06.2022 - 30.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.05.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Bioanalyytikko

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anna Tiainen
  • Tapio Yrjölä
Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät
  • 21BA
    Bioanalyytikot syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää keskeisimmät tilastotieteen peruskäsitteet
- osaa tehdä tilastolliset peruslaskutoimitukset tilastolaskentaohjelmia hyödyntäen
- pystyy lukemaan ja tulkitsemaan tilastollisia menetelmiä käyttäviä tutkimuksia
- osaa määritellä analyyttisen laadun käsitteenä, tietää sen merkityksen
- tietää analyyttisen laadun osatekijät ja vaikutukset kokonaislaatuun
- tietää laadunohjauksen perusteet ja käytännöistä Suomessa
- tietää viitearvojen määrittämisen perusteet ja käytön
- tietää laboratoriotutkimuksien keskeisimmät kliinistä laatua mittaavat parametrit
- tietää analyysimenetelmien valintaa ohjaavat tekijät ja testauksen perusteet

Sisältö (OJ)

Mitta-asteikot
Tilastojen esittäminen
Ristiintaulukointi
Luokittelu
Keskiluvut
Hajontaluvut
Regressiosuora
Korrelaatio
khi2 ja kontingenssikerroin
Tilastollinen testaaminen

Analyyttinen laatu ja sen osatekijät
Laadun varmennus (sisäinen laadun ohjaus, ulkoinen laadun arviointi) ja päätöksenteko
Viitearvot
Kliinisten laboratoriotutkimusten kliininen laatu
Analyysimenetelmien valinta ja testaus

Esitietovaatimukset (OJ)

-

Lisätiedot (OJ)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija läpäisee tilastotieteeseen liittyvät harjoitukset ja tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa määritellä tyydyttävästi analyyttisen laadun käsitteenä ja sen osatekijöitä. Opiskelija nimeää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan keinoja ja osaa ohjatusti tulkita niistä saatua tietoa. Opiskelija ymmärtää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija nimeää tärkeimmät analyysimenetelmän valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa hyvin tilastotieteessä opetetut asiat ja on suoriutunut siihen liittyvistä harjoituksista ja tehtävistä hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa selittää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa ohjeistettuna tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa selittää analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hallitsee tilastotieteessä opetetut asiat ja on suorittanut harjoitukset ja tehtävistä erittäin hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa analysoida sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja sen merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa itseohjautuvasti, teorian pohjalta tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää laaja-alaisesti viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa soveltaa analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita käytännön esimerkkeihin

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

-

Aika ja paikka

Syksy 2022 Tilastotiede, opetus 2-periodilla.
Kevät 2023 Analyyttinen laatu

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tilastotiede:
13.12.2022 klo 14.15
Uusinta sovitaan erikseen.

Analyyttinen laatu: ryhmätentti etätoteutuksena kursisn viimeisellä kerralla.
Uusinta sovittava erikseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tilastotiede:
Tentti ja hyväksytysti palautetut tehtävät

Analyyttinen laatu:
Osallistuminen luennoille (läsnäolovelvoite, yhden poissaolon korvaaminen tehtävällä)
Tehtävien palauttaminen ajallaan ja tentti.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tilastotiede:
Luennot ja pienryhmätyöskentely, etätehtävät ja palautettavat harjoitukset

Analyyttinen laatu:
Luennot ja tehtävät, etätoteutus.

Oppimateriaalit

Tilastotiede:
Moodlessa oleva luentomateriaali

Sisällön jaksotus

Tilastotiede 2022/ 2.periodi
Analyyttinen laatu 2023, 3.periodi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aikasempien opintojen hyväksiluku,

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei täytä tyydyttävä (1) arvosanaan kriteerejä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija läpäisee tilastotieteeseen liittyvät harjoitukset ja tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa määritellä tyydyttävästi analyyttisen laadun käsitteenä ja sen osatekijöitä. Opiskelija nimeää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan keinoja ja osaa ohjatusti tulkita niistä saatua tietoa. Opiskelija ymmärtää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija nimeää tärkeimmät analyysimenetelmän valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa hyvin tilastotieteessä opetetut asiat ja on suoriutunut siihen liittyvistä harjoituksista ja tehtävistä hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa selittää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa ohjeistettuna tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa selittää analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee tilastotieteessä opetetut asiat ja on suorittanut harjoitukset ja tehtävistä erittäin hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa analysoida sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja sen merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa itseohjautuvasti, teorian pohjalta tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää laaja-alaisesti viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa soveltaa analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita käytännön esimerkkeihin

Ilmoittautumisaika

08.06.2022 - 30.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.05.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Bioanalyytikko

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Marika Toivonen
Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät
  • 21BASJ
    Bioanalyytikot 2021 Seinäjoki

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää keskeisimmät tilastotieteen peruskäsitteet
- osaa tehdä tilastolliset peruslaskutoimitukset tilastolaskentaohjelmia hyödyntäen
- pystyy lukemaan ja tulkitsemaan tilastollisia menetelmiä käyttäviä tutkimuksia
- osaa määritellä analyyttisen laadun käsitteenä, tietää sen merkityksen
- tietää analyyttisen laadun osatekijät ja vaikutukset kokonaislaatuun
- tietää laadunohjauksen perusteet ja käytännöistä Suomessa
- tietää viitearvojen määrittämisen perusteet ja käytön
- tietää laboratoriotutkimuksien keskeisimmät kliinistä laatua mittaavat parametrit
- tietää analyysimenetelmien valintaa ohjaavat tekijät ja testauksen perusteet

Sisältö (OJ)

Mitta-asteikot
Tilastojen esittäminen
Ristiintaulukointi
Luokittelu
Keskiluvut
Hajontaluvut
Regressiosuora
Korrelaatio
khi2 ja kontingenssikerroin
Tilastollinen testaaminen

Analyyttinen laatu ja sen osatekijät
Laadun varmennus (sisäinen laadun ohjaus, ulkoinen laadun arviointi) ja päätöksenteko
Viitearvot
Kliinisten laboratoriotutkimusten kliininen laatu
Analyysimenetelmien valinta ja testaus

Esitietovaatimukset (OJ)

-

Lisätiedot (OJ)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija läpäisee tilastotieteeseen liittyvät harjoitukset ja tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa määritellä tyydyttävästi analyyttisen laadun käsitteenä ja sen osatekijöitä. Opiskelija nimeää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan keinoja ja osaa ohjatusti tulkita niistä saatua tietoa. Opiskelija ymmärtää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija nimeää tärkeimmät analyysimenetelmän valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa hyvin tilastotieteessä opetetut asiat ja on suoriutunut siihen liittyvistä harjoituksista ja tehtävistä hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa selittää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa ohjeistettuna tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa selittää analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hallitsee tilastotieteessä opetetut asiat ja on suorittanut harjoitukset ja tehtävistä erittäin hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa analysoida sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja sen merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa itseohjautuvasti, teorian pohjalta tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää laaja-alaisesti viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa soveltaa analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita käytännön esimerkkeihin

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

-

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 30.09.2021

Ajoitus

09.08.2021 - 31.03.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Bioanalyytikko

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tapio Yrjölä
  • Ulla Kähkönen
Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät
  • 20BA
    Bioanalyytikot syksy 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää keskeisimmät tilastotieteen peruskäsitteet
- osaa tehdä tilastolliset peruslaskutoimitukset tilastolaskentaohjelmia hyödyntäen
- pystyy lukemaan ja tulkitsemaan tilastollisia menetelmiä käyttäviä tutkimuksia
- osaa määritellä analyyttisen laadun käsitteenä, tietää sen merkityksen
- tietää analyyttisen laadun osatekijät ja vaikutukset kokonaislaatuun
- tietää laadunohjauksen perusteet ja käytännöistä Suomessa
- tietää viitearvojen määrittämisen perusteet ja käytön
- tietää laboratoriotutkimuksien keskeisimmät kliinistä laatua mittaavat parametrit
- tietää analyysimenetelmien valintaa ohjaavat tekijät ja testauksen perusteet

Sisältö (OJ)

Mitta-asteikot
Tilastojen esittäminen
Ristiintaulukointi
Luokittelu
Keskiluvut
Hajontaluvut
Regressiosuora
Korrelaatio
khi2 ja kontingenssikerroin
Tilastollinen testaaminen

Analyyttinen laatu ja sen osatekijät
Laadun varmennus (sisäinen laadun ohjaus, ulkoinen laadun arviointi) ja päätöksenteko
Viitearvot
Kliinisten laboratoriotutkimusten kliininen laatu
Analyysimenetelmien valinta ja testaus

Esitietovaatimukset (OJ)

-

Lisätiedot (OJ)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija läpäisee tilastotieteeseen liittyvät harjoitukset ja tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa määritellä tyydyttävästi analyyttisen laadun käsitteenä ja sen osatekijöitä. Opiskelija nimeää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan keinoja ja osaa ohjatusti tulkita niistä saatua tietoa. Opiskelija ymmärtää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija nimeää tärkeimmät analyysimenetelmän valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa hyvin tilastotieteessä opetetut asiat ja on suoriutunut siihen liittyvistä harjoituksista ja tehtävistä hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa selittää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa ohjeistettuna tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa selittää analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hallitsee tilastotieteessä opetetut asiat ja on suorittanut harjoitukset ja tehtävistä erittäin hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa analysoida sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja sen merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa itseohjautuvasti, teorian pohjalta tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää laaja-alaisesti viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa soveltaa analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita käytännön esimerkkeihin

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

-

Aika ja paikka

Syksy 2021 Tilastotiede, opetus 2-periodilla.
Kevät 2022 Analyyttinen laatu

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Syksy 2021, tilastotiede, 30.11. klo 10.15
Kevä 2022 1. periodin lopussa kirjallinen koe, ajankohta kirjataan lukujärjestykseen
Analyyttisen laadun koe on helmikuu 2022. Ajankohta tarkentuu joulukuussa 2021

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot ja pienryhmätyöskentely, palautettavat harjoitukset

Oppimateriaalit

Opettajan antamat tehtävät, luentomateriaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tilastotiede: pienryhmäharjoituksia oppilaitoksessa ja itsenäistä työskentelyä
Analyyttinen laatu: ryhmätehtäviä ja harjoitustehtäviä kontaktitunneilla. Mahdolliset poissaolot korvataan erillisinä tehtävillä, jotka käsittelevät käsiteltyä aihetta. Analyytisen laatu 80% läsnäolovelvoite.

Sisällön jaksotus

Tilastotiede 2021/ 2.periodi
Analyyttinen laatu 2022, tammikuu 3.periodi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aikasempien opintojen hyväksiluku,

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointikriteerit löytyvät opintosuunnitelmasta.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei täytä tyydyttävä (1) arvosanaan kriteerejä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija läpäisee tilastotieteeseen liittyvät harjoitukset ja tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa määritellä tyydyttävästi analyyttisen laadun käsitteenä ja sen osatekijöitä. Opiskelija nimeää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan keinoja ja osaa ohjatusti tulkita niistä saatua tietoa. Opiskelija ymmärtää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija nimeää tärkeimmät analyysimenetelmän valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa hyvin tilastotieteessä opetetut asiat ja on suoriutunut siihen liittyvistä harjoituksista ja tehtävistä hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa selittää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa ohjeistettuna tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa selittää analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee tilastotieteessä opetetut asiat ja on suorittanut harjoitukset ja tehtävistä erittäin hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa analysoida sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja sen merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa itseohjautuvasti, teorian pohjalta tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää laaja-alaisesti viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa soveltaa analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita käytännön esimerkkeihin