Siirry suoraan sisältöön

Tilastotiede ja analyyttinen laatu (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7B00EG44-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 20.12.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Bioanalyytikko

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Anna Tiainen
  • Tapio Yrjölä

Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät

  • 22BAJ
    Bioanalyytikot kevät 2022 Jyväskylä

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää keskeisimmät tilastotieteen peruskäsitteet
- osaa tehdä tilastolliset peruslaskutoimitukset tilastolaskentaohjelmia hyödyntäen
- pystyy lukemaan ja tulkitsemaan tilastollisia menetelmiä käyttäviä tutkimuksia
- osaa määritellä analyyttisen laadun käsitteenä, tietää sen merkityksen
- tietää analyyttisen laadun osatekijät ja vaikutukset kokonaislaatuun
- tietää laadunohjauksen perusteet ja käytännöistä Suomessa
- tietää viitearvojen määrittämisen perusteet ja käytön
- tietää laboratoriotutkimuksien keskeisimmät kliinistä laatua mittaavat parametrit
- tietää analyysimenetelmien valintaa ohjaavat tekijät ja testauksen perusteet

Sisältö (OJ)

Mitta-asteikot
Tilastojen esittäminen
Ristiintaulukointi
Luokittelu
Keskiluvut
Hajontaluvut
Regressiosuora
Korrelaatio
khi2 ja kontingenssikerroin
Tilastollinen testaaminen

Analyyttinen laatu ja sen osatekijät
Laadun varmennus (sisäinen laadun ohjaus, ulkoinen laadun arviointi) ja päätöksenteko
Viitearvot
Kliinisten laboratoriotutkimusten kliininen laatu
Analyysimenetelmien valinta ja testaus

Esitietovaatimukset (OJ)

-

Lisätiedot (OJ)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija läpäisee tilastotieteeseen liittyvät harjoitukset ja tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa määritellä tyydyttävästi analyyttisen laadun käsitteenä ja sen osatekijöitä. Opiskelija nimeää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan keinoja ja osaa ohjatusti tulkita niistä saatua tietoa. Opiskelija ymmärtää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija nimeää tärkeimmät analyysimenetelmän valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa hyvin tilastotieteessä opetetut asiat ja on suoriutunut siihen liittyvistä harjoituksista ja tehtävistä hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa selittää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa ohjeistettuna tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa selittää analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hallitsee tilastotieteessä opetetut asiat ja on suorittanut harjoitukset ja tehtävistä erittäin hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa analysoida sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja sen merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa itseohjautuvasti, teorian pohjalta tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää laaja-alaisesti viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa soveltaa analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita käytännön esimerkkeihin

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

-

Aika ja paikka

Kevät 2023 Tilastotiede, opetus 3-periodilla.
Analyyttinen laatu, opetus syksyllä 2023 1. periodilla

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Analyyttinen laatu: viimeisellä tapaamiskerralla, ryhmätentti
Uusinnoista ja korottamisesta sovitaan erikseen, toisen periodin aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tilastotiede, analyyttinen laatu:
Tentti ja hyväksytysti palautetut tehtävät

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tilastotiede:
Etäuennot, etätehtävät ja palautettavat harjoitukset

Oppimateriaalit

Tilastotiede:
Moodlessa oleva luentomateriaali

Analyyttinen laatu:
Moodlessa oleva opetus- ja muu opettajan jakama materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Analyyttinen laatu: 1,5op = 40,5h
Opetusta 6x1,5h = 9h
Tentti 1,5h
Ennakkotehtävät (3 kpl) ja muu valmistautuminen 30 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aikasempien opintojen hyväksiluku

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei täytä tyydyttävä (1) arvosanaan kriteerejä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija läpäisee tilastotieteeseen liittyvät harjoitukset ja tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa määritellä tyydyttävästi analyyttisen laadun käsitteenä ja sen osatekijöitä. Opiskelija nimeää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan keinoja ja osaa ohjatusti tulkita niistä saatua tietoa. Opiskelija ymmärtää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija nimeää tärkeimmät analyysimenetelmän valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa hyvin tilastotieteessä opetetut asiat ja on suoriutunut siihen liittyvistä harjoituksista ja tehtävistä hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa selittää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa ohjeistettuna tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa selittää analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee tilastotieteessä opetetut asiat ja on suorittanut harjoitukset ja tehtävistä erittäin hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa analysoida sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja sen merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa itseohjautuvasti, teorian pohjalta tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää laaja-alaisesti viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa soveltaa analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita käytännön esimerkkeihin