Entsyymien, lipidien ja hiilihydraattiaineenvaihdunnan tutkiminenLaajuus (3 op)
Tunnus: 7B00EG22
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää keskeiset asiat entsyymien ja lipidi- ja hiilihydraattiaineenvaihduntatutkimusten laboratoriodiagnostiikasta, tutkimusindikaatioista sekä kliinisestä merkityksestä
- osaa selittää tutkimusten preanalyyttiset vaatimukset ja virhetekijät
- osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta ja soveltaa toiminnassaan laadunohjausta
- osaa selittää käytössä olevien analysaattorien toimintaperiaatteita ja tutkimusten määritysmenetelmiä
- osaa käyttää laboratoriotietojärjestelmää vastausvälityksessä
- osaa soveltaa teoriatietoa näytteen kelpoisuuden ja tulosten arviointiin
- osaa tehdä ohjatusti tutkimuksia, huomioiden työturvallisuuden ja ergonomian
- osaa toimia pienryhmässä, ottaen vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta
Sisältö
Laadunhallinta kliinisen kemian analysaattoreilla ja vierilaitteilla
Opetuslaboratorion analysaattorien käyttö ja huoltotoimenpiteet
Laboratoriotietojärjestelmän peruskäyttö
Reagenssien käsittely, menetelmien kalibrointi ja kontrollointi sekä hyväksymiskriteerit
Preanalytiikka ja näytteen tutkimuskelpoisuuden arviointi
Keskeiset entsyymitutkimukset, lipidi- ja hiilihydraattiaineenvaihdunnan tutkimukset, niiden analysointi ja kliininen merkitys
Tulosten luotettavuuden arviointi ja päätöksenteko
Työskentely kliinisessä laboratoriossa
Esitietovaatimukset
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opiskelija on suorittanut hyväksytysti ensimmäisen vuoden opinnoista seuraavat opintojaksot: Laboroinnin perusteet ja työturvallisuus 7B00EG12 ja Analyysitekniikat, automaation perusteet, näytelogistiikka 7B00EG13 -opintojaksolta analyysitekniikan osuus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuntee keskeiset perusasiat ja nimeää yleisimmät tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea analysointiprosessin eri vaiheissa. Opiskelija suoriutuu harjoitustöitä ohjattuna, tarvitsee tukea tulosten arvioinnista ja tulkinnasta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee asioita omasta näkökulmasta, toimien kuitenkin ryhmän mukana.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa keskeiset perusasiat ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät ja soveltaa tietoa käytäntöön. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa ohjeiden avulla, tukeutuen muihin opiskelijoihin ja tarvittaessa opettajaan. Opiskelija osaa tulkita tuloksia ja arvioida tulosten luotettavuutta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja asiayhteyksiä, osaa soveltaa teoriaa käytäntöön ja perustella päätöksiään. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa pääosin itseohjautuvasti. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioiden, noudattaen annettuja työskentelyohjeita ja osaa perustella omaa toimintaansa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään analyyttisesti omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
-
Lisätiedot
-
Ilmoittautumisaika
06.07.2024 - 23.09.2024
Ajoitus
05.08.2024 - 20.12.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mirja Niskanen
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Ryhmät
-
23BABioanalyytikot syksy 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa selittää keskeiset asiat entsyymien ja lipidi- ja hiilihydraattiaineenvaihduntatutkimusten laboratoriodiagnostiikasta, tutkimusindikaatioista sekä kliinisestä merkityksestä
- osaa selittää tutkimusten preanalyyttiset vaatimukset ja virhetekijät
- osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta ja soveltaa toiminnassaan laadunohjausta
- osaa selittää käytössä olevien analysaattorien toimintaperiaatteita ja tutkimusten määritysmenetelmiä
- osaa käyttää laboratoriotietojärjestelmää vastausvälityksessä
- osaa soveltaa teoriatietoa näytteen kelpoisuuden ja tulosten arviointiin
- osaa tehdä ohjatusti tutkimuksia, huomioiden työturvallisuuden ja ergonomian
- osaa toimia pienryhmässä, ottaen vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta
Sisältö (OJ)
Laadunhallinta kliinisen kemian analysaattoreilla ja vierilaitteilla
Opetuslaboratorion analysaattorien käyttö ja huoltotoimenpiteet
Laboratoriotietojärjestelmän peruskäyttö
Reagenssien käsittely, menetelmien kalibrointi ja kontrollointi sekä hyväksymiskriteerit
Preanalytiikka ja näytteen tutkimuskelpoisuuden arviointi
Keskeiset entsyymitutkimukset, lipidi- ja hiilihydraattiaineenvaihdunnan tutkimukset, niiden analysointi ja kliininen merkitys
Tulosten luotettavuuden arviointi ja päätöksenteko
Työskentely kliinisessä laboratoriossa
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opiskelija on suorittanut hyväksytysti ensimmäisen vuoden opinnoista seuraavat opintojaksot: Laboroinnin perusteet ja työturvallisuus 7B00EG12 ja Analyysitekniikat, automaation perusteet, näytelogistiikka 7B00EG13 -opintojaksolta analyysitekniikan osuus.
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee keskeiset perusasiat ja nimeää yleisimmät tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea analysointiprosessin eri vaiheissa. Opiskelija suoriutuu harjoitustöitä ohjattuna, tarvitsee tukea tulosten arvioinnista ja tulkinnasta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee asioita omasta näkökulmasta, toimien kuitenkin ryhmän mukana.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa keskeiset perusasiat ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät ja soveltaa tietoa käytäntöön. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa ohjeiden avulla, tukeutuen muihin opiskelijoihin ja tarvittaessa opettajaan. Opiskelija osaa tulkita tuloksia ja arvioida tulosten luotettavuutta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja asiayhteyksiä, osaa soveltaa teoriaa käytäntöön ja perustella päätöksiään. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa pääosin itseohjautuvasti. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioiden, noudattaen annettuja työskentelyohjeita ja osaa perustella omaa toimintaansa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään analyyttisesti omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
-
Aika ja paikka
Syksy 2024
Lukujärjestyksen mukaisesti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen kuulustelu ja uusintakuulustelut Examissa. Ajankohdat löytyvät Moodle-sivulta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi sisältää opettajan ohjausta (teoria lähi- ja etäopetuksena), itsenäistä opiskelua, ryhmässä opiskelua, sekä opetuslaboratoriossa työskentelyä.
Oppimateriaalit
Moodlessa oleva materiaali.
Laboratoriolääketiede : Kliininen kemia ja hematologia
Vilpo, Juhani ; Niemelä, Onni ; Pulkki, Kari
Kandidaattikustannus 2010. 3. uud.
Opettajan osoittama kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Lisätietoja opiskelijoille
Teoriatunneilla läsnäolo (80%), laboraatiot pakollisia!
Ilmoittautumisaika
05.06.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 20.12.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kaisa Rajakylä
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
22BABioanalyytikot syksy 2022
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Pienryhmä 4
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa selittää keskeiset asiat entsyymien ja lipidi- ja hiilihydraattiaineenvaihduntatutkimusten laboratoriodiagnostiikasta, tutkimusindikaatioista sekä kliinisestä merkityksestä
- osaa selittää tutkimusten preanalyyttiset vaatimukset ja virhetekijät
- osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta ja soveltaa toiminnassaan laadunohjausta
- osaa selittää käytössä olevien analysaattorien toimintaperiaatteita ja tutkimusten määritysmenetelmiä
- osaa käyttää laboratoriotietojärjestelmää vastausvälityksessä
- osaa soveltaa teoriatietoa näytteen kelpoisuuden ja tulosten arviointiin
- osaa tehdä ohjatusti tutkimuksia, huomioiden työturvallisuuden ja ergonomian
- osaa toimia pienryhmässä, ottaen vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta
Sisältö (OJ)
Laadunhallinta kliinisen kemian analysaattoreilla ja vierilaitteilla
Opetuslaboratorion analysaattorien käyttö ja huoltotoimenpiteet
Laboratoriotietojärjestelmän peruskäyttö
Reagenssien käsittely, menetelmien kalibrointi ja kontrollointi sekä hyväksymiskriteerit
Preanalytiikka ja näytteen tutkimuskelpoisuuden arviointi
Keskeiset entsyymitutkimukset, lipidi- ja hiilihydraattiaineenvaihdunnan tutkimukset, niiden analysointi ja kliininen merkitys
Tulosten luotettavuuden arviointi ja päätöksenteko
Työskentely kliinisessä laboratoriossa
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opiskelija on suorittanut hyväksytysti ensimmäisen vuoden opinnoista seuraavat opintojaksot: Laboroinnin perusteet ja työturvallisuus 7B00EG12 ja Analyysitekniikat, automaation perusteet, näytelogistiikka 7B00EG13 -opintojaksolta analyysitekniikan osuus.
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee keskeiset perusasiat ja nimeää yleisimmät tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea analysointiprosessin eri vaiheissa. Opiskelija suoriutuu harjoitustöitä ohjattuna, tarvitsee tukea tulosten arvioinnista ja tulkinnasta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee asioita omasta näkökulmasta, toimien kuitenkin ryhmän mukana.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa keskeiset perusasiat ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät ja soveltaa tietoa käytäntöön. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa ohjeiden avulla, tukeutuen muihin opiskelijoihin ja tarvittaessa opettajaan. Opiskelija osaa tulkita tuloksia ja arvioida tulosten luotettavuutta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja asiayhteyksiä, osaa soveltaa teoriaa käytäntöön ja perustella päätöksiään. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa pääosin itseohjautuvasti. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioiden, noudattaen annettuja työskentelyohjeita ja osaa perustella omaa toimintaansa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään analyyttisesti omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
-
Aika ja paikka
Syksy 2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen kuulustelu avoinna examissa 6. 11.2023 - 17.11.2023
1. uusinta 11.12. - 15.12.2023
2. uusinta tammikuu 2024
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella ja laboratoriopäiväkirjan perusteella.
Numeerinen arviointi (0-5).
Arvosana 1 edellyttää 50% maksimipisteistä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi sisältää opettajan ohjausta (teoria lähi- ja etäopetuksena), itsenäistä opiskelua, ryhmässä opiskelua, sekä opetuslaboratoriossa työskentelyä.
Oppimateriaalit
Moodlessa oleva materiaali
Laboratoriolääketiede : Kliininen kemia ja hematologia
Vilpo, Juhani ; Niemelä, Onni ; Pulkki, Kari
Kandidaattikustannus 2010. 3. uud. painos
Muu opettajan osoittama kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
8 h teoriaopetus
16 h laboratoriotyöskentelyä pienryhmissä
55 h opiskelijan itsenäistä työskentelyä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Laboraatiot kaikille pakollisia!
Tavoitteet: Opiskelija
- osaa selittää keskeiset asiat entsyymien ja lipidi- ja hiilihydraattiaineenvaihduntatutkimusten laboratoriodiagnostiikasta, tutkimusindikaatioista sekä kliinisestä merkityksestä
- osaa selittää tutkimusten preanalyyttiset vaatimukset ja virhetekijät
- osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta ja soveltaa toiminnassaan laadunohjausta
- osaa selittää käytössä olevien analysaattorien toimintaperiaatteita ja tutkimusten määritysmenetelmiä
- osaa käyttää laboratoriotietojärjestelmää vastausvälityksessä
- osaa soveltaa teoriatietoa näytteen kelpoisuuden ja tulosten arviointiin
- osaa tehdä ohjatusti tutkimuksia, huomioiden työturvallisuuden ja ergonomian
- osaa toimia pienryhmässä, ottaen vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jos tyydyttyvän arviointikriteerit eivät täyty, tai opiskelijalla on liikaa poissaolojoa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee keskeiset perusasiat ja nimeää yleisimmät tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea analysointiprosessin eri vaiheissa. Opiskelija suoriutuu harjoitustöitä ohjattuna, tarvitsee tukea tulosten arvioinnista ja tulkinnasta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee asioita omasta näkökulmasta, toimien kuitenkin ryhmän mukana.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa keskeiset perusasiat ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät ja soveltaa tietoa käytäntöön. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa ohjeiden avulla, tukeutuen muihin opiskelijoihin ja tarvittaessa opettajaan. Opiskelija osaa tulkita tuloksia ja arvioida tulosten luotettavuutta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja asiayhteyksiä, osaa soveltaa teoriaa käytäntöön ja perustella päätöksiään. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa pääosin itseohjautuvasti. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioiden, noudattaen annettuja työskentelyohjeita ja osaa perustella omaa toimintaansa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään analyyttisesti omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
02.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kaisa Rajakylä
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
22BAJBioanalyytikot kevät 2022 Jyväskylä
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa selittää keskeiset asiat entsyymien ja lipidi- ja hiilihydraattiaineenvaihduntatutkimusten laboratoriodiagnostiikasta, tutkimusindikaatioista sekä kliinisestä merkityksestä
- osaa selittää tutkimusten preanalyyttiset vaatimukset ja virhetekijät
- osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta ja soveltaa toiminnassaan laadunohjausta
- osaa selittää käytössä olevien analysaattorien toimintaperiaatteita ja tutkimusten määritysmenetelmiä
- osaa käyttää laboratoriotietojärjestelmää vastausvälityksessä
- osaa soveltaa teoriatietoa näytteen kelpoisuuden ja tulosten arviointiin
- osaa tehdä ohjatusti tutkimuksia, huomioiden työturvallisuuden ja ergonomian
- osaa toimia pienryhmässä, ottaen vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta
Sisältö (OJ)
Laadunhallinta kliinisen kemian analysaattoreilla ja vierilaitteilla
Opetuslaboratorion analysaattorien käyttö ja huoltotoimenpiteet
Laboratoriotietojärjestelmän peruskäyttö
Reagenssien käsittely, menetelmien kalibrointi ja kontrollointi sekä hyväksymiskriteerit
Preanalytiikka ja näytteen tutkimuskelpoisuuden arviointi
Keskeiset entsyymitutkimukset, lipidi- ja hiilihydraattiaineenvaihdunnan tutkimukset, niiden analysointi ja kliininen merkitys
Tulosten luotettavuuden arviointi ja päätöksenteko
Työskentely kliinisessä laboratoriossa
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opiskelija on suorittanut hyväksytysti ensimmäisen vuoden opinnoista seuraavat opintojaksot: Laboroinnin perusteet ja työturvallisuus 7B00EG12 ja Analyysitekniikat, automaation perusteet, näytelogistiikka 7B00EG13 -opintojaksolta analyysitekniikan osuus.
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee keskeiset perusasiat ja nimeää yleisimmät tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea analysointiprosessin eri vaiheissa. Opiskelija suoriutuu harjoitustöitä ohjattuna, tarvitsee tukea tulosten arvioinnista ja tulkinnasta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee asioita omasta näkökulmasta, toimien kuitenkin ryhmän mukana.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa keskeiset perusasiat ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät ja soveltaa tietoa käytäntöön. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa ohjeiden avulla, tukeutuen muihin opiskelijoihin ja tarvittaessa opettajaan. Opiskelija osaa tulkita tuloksia ja arvioida tulosten luotettavuutta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja asiayhteyksiä, osaa soveltaa teoriaa käytäntöön ja perustella päätöksiään. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa pääosin itseohjautuvasti. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioiden, noudattaen annettuja työskentelyohjeita ja osaa perustella omaa toimintaansa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään analyyttisesti omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
-
Aika ja paikka
Kevät 2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen kuulustelu avoinna examissa 24.4.2023 - 7.5.2023
1. uusinta 29.5. - 4.6.2023
2. uusinta elokuu 2023
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella ja laboratoriopäiväkirjan perusteella.
Numeerinen arviointi (0-5).
Arvosana 1 edellyttää 50% maksimipisteistä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi sisältää opettajan ohjausta (teoria lähi- ja etäopetuksena), itsenäistä opiskelua, ryhmässä opiskelua, sekä opetuslaboratoriossa työskentelyä.
Oppimateriaalit
Moodlessa oleva materiaali
Laboratoriolääketiede : Kliininen kemia ja hematologia
Vilpo, Juhani ; Niemelä, Onni ; Pulkki, Kari
Kandidaattikustannus 2010. 3. uud. painos
Muu opettajan osoittama kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
8 h teoriaopetus
16 h laboratoriotyöskentelyä pienryhmissä
55 h opiskelijan itsenäistä työskentelyä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Laboraatiot kaikille pakollisia!
Tavoitteet: Opiskelija
- osaa selittää keskeiset asiat entsyymien ja lipidi- ja hiilihydraattiaineenvaihduntatutkimusten laboratoriodiagnostiikasta, tutkimusindikaatioista sekä kliinisestä merkityksestä
- osaa selittää tutkimusten preanalyyttiset vaatimukset ja virhetekijät
- osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta ja soveltaa toiminnassaan laadunohjausta
- osaa selittää käytössä olevien analysaattorien toimintaperiaatteita ja tutkimusten määritysmenetelmiä
- osaa käyttää laboratoriotietojärjestelmää vastausvälityksessä
- osaa soveltaa teoriatietoa näytteen kelpoisuuden ja tulosten arviointiin
- osaa tehdä ohjatusti tutkimuksia, huomioiden työturvallisuuden ja ergonomian
- osaa toimia pienryhmässä, ottaen vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jos tyydyttyvän arviointikriteerit eivät täyty, tai opiskelijalla on liikaa poissaolojoa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee keskeiset perusasiat ja nimeää yleisimmät tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea analysointiprosessin eri vaiheissa. Opiskelija suoriutuu harjoitustöitä ohjattuna, tarvitsee tukea tulosten arvioinnista ja tulkinnasta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee asioita omasta näkökulmasta, toimien kuitenkin ryhmän mukana.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa keskeiset perusasiat ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät ja soveltaa tietoa käytäntöön. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa ohjeiden avulla, tukeutuen muihin opiskelijoihin ja tarvittaessa opettajaan. Opiskelija osaa tulkita tuloksia ja arvioida tulosten luotettavuutta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja asiayhteyksiä, osaa soveltaa teoriaa käytäntöön ja perustella päätöksiään. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa pääosin itseohjautuvasti. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioiden, noudattaen annettuja työskentelyohjeita ja osaa perustella omaa toimintaansa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään analyyttisesti omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Ilmoittautumisaika
08.06.2022 - 11.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 20.12.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kaisa Rajakylä
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
21BABioanalyytikot syksy 2021
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa selittää keskeiset asiat entsyymien ja lipidi- ja hiilihydraattiaineenvaihduntatutkimusten laboratoriodiagnostiikasta, tutkimusindikaatioista sekä kliinisestä merkityksestä
- osaa selittää tutkimusten preanalyyttiset vaatimukset ja virhetekijät
- osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta ja soveltaa toiminnassaan laadunohjausta
- osaa selittää käytössä olevien analysaattorien toimintaperiaatteita ja tutkimusten määritysmenetelmiä
- osaa käyttää laboratoriotietojärjestelmää vastausvälityksessä
- osaa soveltaa teoriatietoa näytteen kelpoisuuden ja tulosten arviointiin
- osaa tehdä ohjatusti tutkimuksia, huomioiden työturvallisuuden ja ergonomian
- osaa toimia pienryhmässä, ottaen vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta
Sisältö (OJ)
Laadunhallinta kliinisen kemian analysaattoreilla ja vierilaitteilla
Opetuslaboratorion analysaattorien käyttö ja huoltotoimenpiteet
Laboratoriotietojärjestelmän peruskäyttö
Reagenssien käsittely, menetelmien kalibrointi ja kontrollointi sekä hyväksymiskriteerit
Preanalytiikka ja näytteen tutkimuskelpoisuuden arviointi
Keskeiset entsyymitutkimukset, lipidi- ja hiilihydraattiaineenvaihdunnan tutkimukset, niiden analysointi ja kliininen merkitys
Tulosten luotettavuuden arviointi ja päätöksenteko
Työskentely kliinisessä laboratoriossa
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opiskelija on suorittanut hyväksytysti ensimmäisen vuoden opinnoista seuraavat opintojaksot: Laboroinnin perusteet ja työturvallisuus 7B00EG12 ja Analyysitekniikat, automaation perusteet, näytelogistiikka 7B00EG13 -opintojaksolta analyysitekniikan osuus.
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee keskeiset perusasiat ja nimeää yleisimmät tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea analysointiprosessin eri vaiheissa. Opiskelija suoriutuu harjoitustöitä ohjattuna, tarvitsee tukea tulosten arvioinnista ja tulkinnasta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee asioita omasta näkökulmasta, toimien kuitenkin ryhmän mukana.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa keskeiset perusasiat ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät ja soveltaa tietoa käytäntöön. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa ohjeiden avulla, tukeutuen muihin opiskelijoihin ja tarvittaessa opettajaan. Opiskelija osaa tulkita tuloksia ja arvioida tulosten luotettavuutta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja asiayhteyksiä, osaa soveltaa teoriaa käytäntöön ja perustella päätöksiään. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa pääosin itseohjautuvasti. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioiden, noudattaen annettuja työskentelyohjeita ja osaa perustella omaa toimintaansa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään analyyttisesti omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
-
Aika ja paikka
Syksy 2022, periodi 1 ja 2.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen kuulustelu avoinna examissa 31.10 - 11.11.2022
1. uusinta 12.12. - 16.12.2022
2. uusinta 23.1. - 27.1. 2023
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella ja laboratoriopäiväkirjan perusteella.
Numeerinen arviointi (0-5).
Arvosana 1 edellyttää 50% maksimipisteistä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi sisältää opettajan ohjausta (teoria lähi- ja etäopetuksena), itsenäistä opiskelua, ryhmässä opiskelua, sekä opetuslaboratoriossa työskentelyä.
Oppimateriaalit
Moodlessa oleva materiaali
Laboratoriolääketiede : Kliininen kemia ja hematologia
Vilpo, Juhani ; Niemelä, Onni ; Pulkki, Kari
Kandidaattikustannus 2010. 3. uud. painos
Muu opettajan osoittama kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
8 h teoriaopetus
16 h laboratoriotyöskentelyä pienryhmissä
55 h opiskelijan itsenäistä työskentelyä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Laboraatiot kaikille pakollisia!
Tavoitteet: Opiskelija
- osaa selittää keskeiset asiat entsyymien ja lipidi- ja hiilihydraattiaineenvaihduntatutkimusten laboratoriodiagnostiikasta, tutkimusindikaatioista sekä kliinisestä merkityksestä
- osaa selittää tutkimusten preanalyyttiset vaatimukset ja virhetekijät
- osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta ja soveltaa toiminnassaan laadunohjausta
- osaa selittää käytössä olevien analysaattorien toimintaperiaatteita ja tutkimusten määritysmenetelmiä
- osaa käyttää laboratoriotietojärjestelmää vastausvälityksessä
- osaa soveltaa teoriatietoa näytteen kelpoisuuden ja tulosten arviointiin
- osaa tehdä ohjatusti tutkimuksia, huomioiden työturvallisuuden ja ergonomian
- osaa toimia pienryhmässä, ottaen vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jos tyydyttyvän arviointikriteerit eivät täyty, tai opiskelijalla on liikaa poissaolojoa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee keskeiset perusasiat ja nimeää yleisimmät tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea analysointiprosessin eri vaiheissa. Opiskelija suoriutuu harjoitustöitä ohjattuna, tarvitsee tukea tulosten arvioinnista ja tulkinnasta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee asioita omasta näkökulmasta, toimien kuitenkin ryhmän mukana.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa keskeiset perusasiat ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät ja soveltaa tietoa käytäntöön. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa ohjeiden avulla, tukeutuen muihin opiskelijoihin ja tarvittaessa opettajaan. Opiskelija osaa tulkita tuloksia ja arvioida tulosten luotettavuutta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja asiayhteyksiä, osaa soveltaa teoriaa käytäntöön ja perustella päätöksiään. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa pääosin itseohjautuvasti. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioiden, noudattaen annettuja työskentelyohjeita ja osaa perustella omaa toimintaansa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään analyyttisesti omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Ilmoittautumisaika
10.05.2022 - 30.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 20.12.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marika Toivonen
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Ryhmät
-
21BASJBioanalyytikot 2021 Seinäjoki
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa selittää keskeiset asiat entsyymien ja lipidi- ja hiilihydraattiaineenvaihduntatutkimusten laboratoriodiagnostiikasta, tutkimusindikaatioista sekä kliinisestä merkityksestä
- osaa selittää tutkimusten preanalyyttiset vaatimukset ja virhetekijät
- osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta ja soveltaa toiminnassaan laadunohjausta
- osaa selittää käytössä olevien analysaattorien toimintaperiaatteita ja tutkimusten määritysmenetelmiä
- osaa käyttää laboratoriotietojärjestelmää vastausvälityksessä
- osaa soveltaa teoriatietoa näytteen kelpoisuuden ja tulosten arviointiin
- osaa tehdä ohjatusti tutkimuksia, huomioiden työturvallisuuden ja ergonomian
- osaa toimia pienryhmässä, ottaen vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta
Sisältö (OJ)
Laadunhallinta kliinisen kemian analysaattoreilla ja vierilaitteilla
Opetuslaboratorion analysaattorien käyttö ja huoltotoimenpiteet
Laboratoriotietojärjestelmän peruskäyttö
Reagenssien käsittely, menetelmien kalibrointi ja kontrollointi sekä hyväksymiskriteerit
Preanalytiikka ja näytteen tutkimuskelpoisuuden arviointi
Keskeiset entsyymitutkimukset, lipidi- ja hiilihydraattiaineenvaihdunnan tutkimukset, niiden analysointi ja kliininen merkitys
Tulosten luotettavuuden arviointi ja päätöksenteko
Työskentely kliinisessä laboratoriossa
Esitietovaatimukset (OJ)
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opiskelija on suorittanut hyväksytysti ensimmäisen vuoden opinnoista seuraavat opintojaksot: Laboroinnin perusteet ja työturvallisuus 7B00EG12 ja Analyysitekniikat, automaation perusteet, näytelogistiikka 7B00EG13 -opintojaksolta analyysitekniikan osuus.
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee keskeiset perusasiat ja nimeää yleisimmät tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea analysointiprosessin eri vaiheissa. Opiskelija suoriutuu harjoitustöitä ohjattuna, tarvitsee tukea tulosten arvioinnista ja tulkinnasta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee asioita omasta näkökulmasta, toimien kuitenkin ryhmän mukana.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa keskeiset perusasiat ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät ja soveltaa tietoa käytäntöön. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa ohjeiden avulla, tukeutuen muihin opiskelijoihin ja tarvittaessa opettajaan. Opiskelija osaa tulkita tuloksia ja arvioida tulosten luotettavuutta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja asiayhteyksiä, osaa soveltaa teoriaa käytäntöön ja perustella päätöksiään. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa pääosin itseohjautuvasti. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioiden, noudattaen annettuja työskentelyohjeita ja osaa perustella omaa toimintaansa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään analyyttisesti omasta ja ryhmän näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
-
Arviointiasteikko
0-5