Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdehoitotyöLaajuus (5 op)

Tunnus: 7Q00GM21

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on kehittää ammatillista ymmärrystä mielenterveydestä ja päihdeongelmista. Opintojakso antaa valmiudet toimia hoitotyössä perustason palveluissa huomioiden aktiivisesti asiakkaan mielenterveys- ja päihdeongelmien merkitys kokonaishyvinvoinnille.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija 
• osaa toimia mielenterveyttä edistävällä ja mielenterveys- ja päihdeongelmia ehkäisevällä tavalla eri toimintaympäristöissä
• osaa kohdata ammatillisesti erilaisista elämäntilanteista ja eri kulttuureista tulevia asiakkaita ja perheitä, joilla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia tai kriisiytynyt elämäntilanne
• osaa kohdata ammatillisesti erilaisista elämäntilanteista ja eri kulttuureista tulevia asiakkaita ja perheitä, joilla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia tai kriisiytynyt elämäntilanne
• tunnistaa ja osaa ottaa puheeksi eri-ikäisten asiakkaiden mielenterveys- ja/tai päihdeongelmista johtuvia oireita
• osaa tehdä hoidon tarpeen arviointia yhteistyössä sairastuneen ja hänen perheensä kanssa
• osaa asiakaslähtöisen ohjauksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• osaa arvioida hoitoon ohjauksen tarpeen erityispalveluihin tai erityistyöntekijän palvelujen piiriin yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa
• osaa huomioida lasten ja muiden läheisten tilanteen perheenjäsenen sairastuessa mielenterveys- ja/tai päihdehäiriöön
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida perustason palveluissa mielenterveys- ja/tai päihdeasiakkaan hoitoa näyttöön perustuen
• osaa toimia hoitotyön asiantuntijana yhteistyössä muiden ammattilaisten, potilaan ja perheen kanssa
• hyödyntää digitaalisia työvälineitä osana hoitotyötä
• saa valmiuksia toimia uhkaavassa vuorovaikutustilanteessa ennakoivasti ja ammatillisesti
• osaa reflektoida oman persoonansa ammatillista käyttöä ja tunnistaa omia kehittämishaasteitaan sekä hyödyntää saamaansa palautetta
• tietää tavallisimmat mielenterveys- ja päihdehäiriöt sekä niiden oireet, tutkimukset ja hoitomuodot
• tietää lääkehoidon perusteet ja erityispiirteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• osaa opintojakson keskeiset käsitteet ja sanaston suomeksi
• osaa toimia jaksoon liittyvissä potilasohjaustilanteissa oman kielitaitotasonsa mukaan myös suomeksi

Sisältö

• mielenterveyden edistäminen, mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisy hoitotyössä sekä stigman vähentäminen
• mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmä sekä toimintaa ohjaavat keskeiset lait ja asetukset
• mielenterveys- ja päihdeongelmien tunnistamismenetelmät, haastattelu ja keskeisimpien oiremittareiden käyttö
• mielenterveys- ja päihdehoitotyön tarpeen arviointi äkillisissä kriisiytyneissä tilanteissa sekä hoidon ja kuntoutuksen jatkuessa
• mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisimmät hoitomenetelmät
• hoidollinen vuorovaikutus ja asiakaslähtöinen ohjausosaaminen eri ikäisten kanssa mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• hoitosuunnitelma ja rakenteinen kirjaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• toipumisorientaation mukainen työote mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• digitaalisten työvälineiden hyödyntäminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• ennakoiva toiminta uhkaavassa, eskaloituvassa tilanteessa
• oman ammatillisen persoonan käyttö ja kehittäminen
• opintojakson keskeinen sanasto suomeksi
• opintojaksoon liittyvät harjoitukset myös suomen kielellä

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson Lääkehoito ja lääkelaskut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• tietää mielenterveyden edistämisen sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisyn perusperiaatteet
• tunnistaa keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä perustason palveluissa toteutettavia näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä
• tietää hoidollisen vuorovaikutuksen ja asiakaslähtöisen ohjauksen perusteet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• tietää oman ammatillisen persoonan käytön ja kehittämisen merkityksen
• tietää, mitä tarkoitetaan toipumisorientaatiolla mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• tietää yleisimpiä mielenterveys- ja päihdehäiriöitä ja niiden lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
• tietää hoidon tarpeen arvioinnista ja asiakkaan ohjaamisesta palvelujärjestelmässä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
• ymmärtää mielenterveyden edistämisen sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisyn merkityksen asiakkaan kokonaishyvinvoinnissa
• tunnistaa keskeisiä mielenterveys- ja päihdeongelmia sekä omaa valmiudet hyödyntää keskeisiä näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä perustason palveluissa
• hyödyntää hoidollista vuorovaikutusta ja asiakaslähtöistä ohjausta mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• tunnistaa oman ammatillisen persoonan ja sen kehittämisen merkityksen
• osaa soveltaa toipumisorientaatiota mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• tunnistaa yleisimmät mielenterveys- ja päihdehäiriöt ja niiden lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
• osaa arvioida hoidon tarvetta sekä ohjata asiakasta ja perhettä palvelujärjestelmässä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• osaa soveltaa mielenterveyden edistämisen sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisyn periaatteita yksilö- ja yhteisötasolla
• tietää keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmat sekä osaa soveltaa perustason palveluissa toteutettavia näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä yksilöllisesti
• hyödyntää monipuolisesti hoidollista vuorovaikutusta ja asiakaslähtöistä ohjausta ymmärtäen niiden merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• osaa hyödyntää omaa ammatillista persoonaa ja ymmärtää sen kehittämisen merkityksen
• ymmärtää toipumisorientaation merkityksen ja osaa soveltaa sitä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
• osaa arvioida hoidon tarvetta oireiden vaikeusasteen ja asiakkaan yksilöllisten voimavarojen mukaan sekä omaa valmiudet työskennellä perheen ja verkoston kanssa