Kaksikielinen sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma: 25TOKASA
Tunnus: 24TOKASA
Kuvaus
Toiminnallisesti kaksikielisen sairaanhoitajakoulutuksen tutkinto-ohjelma on suunnattu muuta kieltä kuin suomea äidinkielenään puhuville ja maahanmuuttajille. Koulutuksessa ei ole suomen kielen kielitaitotasovaatimusta, englannin kielen kielitaitotasovaatimus on B2. Opinnoissa on oltava motivoitunut ja sitouduttava opiskelemaan suomen kieltä. Tutkinto toteutetaan toiminnallisesti kaksikielisenä niin, että opetuskielinä ovat englanti ja suomi. Englanninkieliseen opetukseen integroidaan opintojen alusta lähtien suomenkielistä hoitotyön opetusta. Englanninkielisen opetuksen osuus pienenee vähitellen, ja suomen kielellä opiskelu lisääntyy. Tämän lisäksi koulutus sisältää suomi toisena kielenä -opintoja 19–22 opintopistettä. Tavoitteena on, ammatillisen osaamisen kehittymisen lisäksi, että opintojen aikana saavutetaan terveydenhuollon ammattihenkilön tehtävien edellyttämä riittävä suullinen ja kirjallinen kielitaitotaso.
SAIRAANHOITAJAKOULUTUKSEN ARVOPERUSTA
Sairaanhoitajakoulutuksen arvoperustana on ihmisarvon ja yksilön kunnioittaminen, luottamuksellisuus, vastuullisuus ja korkeatasoinen ammatillinen toiminta. Hoitotyön oppiminen on sekä aikaisemmin omaksutun tiedon ja toiminnan reflektiivistä, kriittistä ja eettistä arviointia että uuden oivaltamista ja omien asenteiden muokkaamista.
Sairaanhoitaja tukee ihmistä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä ja ylläpitämisessä sekä hoitaa sairastunutta kokonaisvaltaisesti. Sairaanhoitaja on hoitotyön asiantuntija, joka toteuttaa ja kehittää hoitotyötä sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä.
OPETUSSUUNNITELMA SISÄLTÄÄ LAAJA-ALAISESTI SAIRAANHOITAJAN OSAAMISVAATIMUKSET
TAMKin sairaanhoitajakoulutuksen opetussuunnitelma perustuu valtakunnallisesti ja Euroopan tasolla määriteltyihin sairaanhoitajan yhtenäisiin osaamisvaatimuksiin. Ne muodostuvat osaamisesta, johon sisältyy ammatillisuus ja eettisyys, kommunikointi ja asiakaslähtöisyys, moniammatillisuus, terveyden edistäminen, johtaminen ja päätöksentekotaidot sekä työntekijyysosaaminen, informaatioteknologia ja kirjaaminen, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, kliininen hoitotyö, näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko, yrittäjyys ja kehittäminen, laadun varmistus, sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä sekä potilas- ja asiakasturvallisuus. Sairaanhoitajan ammatillinen osaaminen perustuu näyttöön perustuvaan hoitotyöhön, hoitotieteeseen ja hoitotyötä tukeviin muihin tieteenaloihin kuten lääketieteeseen, yhteiskunta- ja käyttäytymistieteisiin. Sairaanhoitajakoulutuksen opetussuunnitelmassa on huomioitu sairaanhoitajan laaja-alainen toimintakenttä sekä tulevaisuuden osaaminen, työelämälähtöisyys, yksilökeskeinen hoito, digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen, kestävän kehityksen periaatteet ja palveluammatin periaatteet. TAMKissa sairaanhoitajakoulutus on profiloitunut laaja-alaiseen vaativaan kliiniseen hoitotyöhön. Sairaanhoitajakoulutuksen loppuvaiheen opinnoissa syvennetään osaamista sisätautikirurgisen potilaan hoitotyön monimuotoisuudessa.
Sairaanhoitajan ammatissa voi toimia vain tutkinnon suorittanut, laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö. Tutkinto vastaa Suomen kansallisen tutkintojärjestelmän ammattikorkeakoulututkinnolle asettamia kriteereitä sekä tutkintojen ja muun osaamisen eurooppalaista viitekehystä. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira laillistaa sairaanhoitajan tutkinnon suorittaneet terveydenhuollon ammattihenkilöstöstä asetetun lain (559/949) mukaisesti. Valtakunnalliset sairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset ja niiden sisällöt on myös huomioitu ja osaaminen arvioidaan sairaanhoitajakoulutuksessa. Sairaanhoitajan tutkinto on ammatillisesti suuntautunut bachelor-tason korkeakoulututkinto.
Sairaanhoitajakoulutus täyttää Euroopan unionin direktiivin (2013/55/EU) vaatimukset ammattipätevyyden tunnustamisesta, ja on vertailukelpoinen EU-maiden vastaavien tutkintojen kanssa. Suomalainen sairaanhoitajatutkinto mahdollistaa työllistymisen muissa EU-maissa. Jos tutkinnon suorittanut haluaa työskennellä EU/ETA-alueen ulkopuolella, tulee hänen tarkistaa maakohtaiset kelpoisuusvaatimukset.
OPINTOJEN SISÄLTÖ JA ETENEMINEN
Toiminnallisesti kaksikielisen sairaanhoitajakoulutuksen opinnot on jäsennetty kolmeen vaiheeseen, joiden aikana osaaminen syvenee. Opinnot toteutuvat kokopäiväopiskeluna, ja opintoja suoritetaan noin 60 opintopistettä vuodessa. Opiskelijan tulee olla sitoutunut tarvittaessa lähiopetukseen. Opiskelu toteutuu kaksikielisenä (englanti - suomi). Osa koulutuksen opinnoista voidaan toteuttaa moniammatillisesti. Sairaanhoitajakoulutus sisältää 15 opintopistettä sosiaali- ja terveysalan yhteisiä opintoja. Osa opinnoista voidaan toteuttaa myös erilaisissa hankkeissa ja projekteissa.
Alkuvaiheen opintojen eli ensimmäisen lukukauden jälkeen sairaanhoitajaopiskelija osaa sairaanhoitajan ammatin perusteet. Opiskelija osaa noudattaa omassa toiminnassaan terveydenhuoltoa koskevaa lainsäädäntöä ja hoitotyön eettisiä ohjeita. Opiskelija osaa tarkkailla ihmisen peruselintoimintoja ja tunnistaa potilaan hoitotyön tarpeita ja osaa käyttää turvallisesti tilanteeseen sopivia hoitotyön auttamismenetelmiä. Opiskelija osaa toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti ja hallitsee lääkelaskut sekä osaa toteuttaa ikääntyneiden hoitotyötä. Opiskelija osaa ottaa huomioon moninaisuuden opiskelu- ja työyhteisössä. Opiskelija ymmärtää genomitiedon perusteet osana hoitotyötä.
Keskivaiheen opintojen eli lukukausien 2–5 aikana opiskelija kehittää kliinistä osaamistaan hoitotyön eri alueilla, ja osaa määrittää eri-ikäisten potilaiden/asiakkaiden hoitotyön tarpeita. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä yhteistyössä potilaiden/asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa. Opiskelija osaa tunnistaa ja ennakoida yksilön ja yhteisön terveysongelmia. Opiskelija käyttää eri tieteenalojen tietoa oman toimintansa perustana. Opiskelija osaa ohjata ja tukea potilaita/asiakkaita ja heidän läheisiään itsehoidossa ja terveellisissä elintavoissa. Opiskelijalla on tietous hoitotyön menetelmiin liittyvistä teknisistä innovaatioista ja hän osaa hyödyntää asiakaslähtöisiä digitaalisia sote-palveluja. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä hoitotyön edustajana potilaan/asiakkaan edun mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti omaa työtään.
Lukukausilla kuusi ja seitsemän opiskelijan osaaminen vahvistuu ja syvenee. Opiskelija osaa sairaanhoitajana tehdä eettisesti päteviä, tutkittuun tietoon perustuvia päätöksiä ja toimia ammatillisesti. Opiskelija osaa vastata eri-ikäisten potilaiden/asiakkaiden ja heidän läheisten hoidollisiin tarpeisiin. Opiskelija osaa toimia omahoitajana yksilövastuisen hoitotyön periaatteiden mukaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa. Opiskelija osaa vastuullisesti kehittää hoitotyötä ja omaa toimintaansa. Opiskelija syventää osaamistaan myös opinnäytetyön avulla.
Sairaanhoitajakoulutus sisältää ammattitaitoa edistävää ohjattua harjoittelua 75 opintopistettä aidoissa asiakas / potilaskontakteissa erilaisissa hoitoympäristöissä. Sairaanhoitajakoulutuksen harjoittelujaksojen tulee sijoittua monipuolisesti hoitotyön eri osa-alueille. Opiskelijan tulee olla sitoutunut kehittämään suomen kielen taitoaan voidakseen toimia suomenkielisessä hoitoympäristössä jo opintojen aikana.
TOIMINNALLISESTI KAKSIKIELISEN SAIRAANHOITAJAKOULUTUKSEN PEDAGOGINEN PERUSTA
Toiminnallisesti kaksikielisessä sairaanhoitajakoulutuksessa huomioidaan Tamkin pedagogiset periaatteet, jotka ovat oppimislähtöisyys, yhteisöllisyys ja osallistuvuus, kestävä tulevaisuus ja työelämän kehittämisasiantuntijuus sekä digitaalisuus ja kansainvälisyys. Toiminnallisesti kaksikielisessä sairaanhoitajakoulutuksessa opiskelijan osallisuutta ja toimijuutta oppimisessa korostetaan. Oppiminen tapahtuu erilaisissa pedagogisissa, simuloiduissa ja työelämälähtöisissä oppimisympäristöissä. Koulutuksessa hyödynnetään lähi-, etä- ja hybridiopetusmenetelmiä, verkko-opiskelua, pienryhmä- ja tiimityöskentelyä, simulaatioharjoituksia ja taitopajoja. Opetus toteutuu monikulttuurisessa, kaksikielisessä ryhmässä, yhteisöllisyyden ja osallistuvuuden pedagogisten periaatteiden mukaisesti. Opetuksessa painotetaan eettisesti kestäviä ratkaisuja, yhdenvertaisuutta ja kestävän kehityksen ymmärrystä ja käsityksiä ihmisen ja luonnon keskinäisestä riippuvuudesta. Kestävä tulevaisuus ja talouden rooli globaalissa yhteiskunnassa ja yhteisössä huomioidaan koulutuksen toteutuksessa.
Toiminnallisesti kaksikielinen sairaanhoitajakoulutus vastaa työelämän kehittyviin osaamistarpeisiin, ja koulutuksessa toimitaan aktiivisesti yhteistyössä työelämän kanssa. Opiskelijoiden ohjatut harjoittelut tapahtuvat aidoissa potilas- ja asiakasympäristöissä, joissa opiskelija voi reflektoida oppimaansa ja kehittyä sairaanhoitajana. Opiskelijalla on myös mahdollisuus hankkia osaamista ja kokemuksia kansainvälisissä harjoitteluvaihdoissa. Koulutuksessa opiskelijalla on mahdollisuus hyödyntää aiemmin hankittua osaamista osana opintoja. Koulutuksen toteutuksessa varmistetaan moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutuminen yhdenvertaisesti.
OPINTOJEN SUORITTAMISESSA NOUDATETAAN SEURAAVIA PERIAATTEITA
Ensimmäisen ja toisen lukukauden opinnoista on suoritettava 30 op ennen kolmannelle lukukaudelle siirtymistä, näiden 30 op tulee sisältää hyväksytty suoritus opintojaksosta lääkehoito ja lääkelaskut. Ennen toista harjoittelua opiskelijan tulee osallistua Infektioiden ehkäisy, Lääkehoito ja lääkelaskut sekä Hoitotyön perusosaaminen opintojaksoon. Ennen neljättä harjoittelua tulee suorittaa hyväksytysti opintojaksot Infektioiden ehkäisy, Lääkehoito ja lääkelaskut sekä Hoitotyön perusosaaminen. Tämän lisäksi ennen ohjattuja harjoitteluita 4–9 opiskelijan tulee osallistua ohjatussa harjoittelussa toteutettavan hoitotyön alueen opintojaksoon (esim. ennen kirurgian harjoittelua tulee opiskelija osallistua kirurgisen potilaan hoitotyön opinjaksolle).
Sairaanhoitajakoulutuksen ohjattujen harjoitteluiden 2–9 harjoittelupaikkoja valitessa huomioidaan harjoitteluiden sijoittuminen laaja-alaisesti hoitotyön eri alueille. Harjoitteluja tehdään eri-ikäisten potilaiden parissa perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa, vuodeosastolla ja avoterveydenhuollossa (julkisessa tai yksityisessä terveydenhuollossa ja kolmannella sektorilla), huolehtien somatiikan ja mielenterveys- ja päihdehoitotyön osaamisen kehittymisestä.
Ennen opinnäytetyön aloittamista opiskelijan tulee olla osallistunut opintojaksoon tiedonlukutaito sekä suorittanut ohjatut harjoittelut 1–4.
Loppuvaiheen opintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Opintojaksot Sisätauteja sairastavan ja palliatiivisen potilaan hoitotyö, Kirurginen hoitotyö ja Anatomia ja fysiologia, sekä vähintään kuusi ohjattujen harjoitteluiden opintojaksoa tulee olla suoritettuna.
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on laaja-alaiset ja näyttöön perustuvat tiedot ihmisestä, terveydestä, ympäristöstä ja hoitamisesta.
Opiskelija osaa toimia yksilövastuisen hoitotyön periaatteiden mukaan potilaan ja hänen läheistensä hoitoprosessin kaikissa vaiheissa. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti ohjausmenetelmiä hoitotyössä.
Opiskelijalla on vahva sairaanhoitajan ammatti-identiteetti, eettinen osaaminen ja kyky itsereflektion kautta kehittää ja arvioida omaa toimintaansa.
Lisätiedot
Opetussuunnitelma on hyväksytty 29.4.2024 korkeakouluneuvostossa.
Opetussuunnitelmassa on huomioitu Suomen terveyspoliittiset ohjelmat ja tulevaisuuden haasteet sekä TAMKin strategia. Lisäksi opetussuunnitelmassa otettu huomioon terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994) ja asetuksen (564/1994) säädösten toteutuminen, sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen kansallinen määrittely, ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston kompetenssiluokitukset, Tampereen korkeakouluyhteisön yhteisen kompetenssit ja tutkintojen kansallinen viitekehys (NQF). Opetussuunnitelman kehittämisessä on huomioitu myös sosiaali- ja terveysalan kehittämisen erilaiset raportit, mm. OKM:n osaamisella soteen hankkeen raportit. Koulutus täyttää Euroopan unionin direktiivin (2013/55/EU) vaatimukset ammattipätevyyden tunnistamisesta.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | Kevät 2028 | Syksy 2028 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2028 | 4. / 2028 | 1. / 2028 | 2. / 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
24TOKASA-1001 |
Sosiaali- ja terveysalan yhteiset ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
7K00GH56 | Minä ja me matkalla sosiaali- ja terveysalan ammattilaisiksi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7K00GH57 | Asiakaslähtöisesti kehittyvät sosiaali- ja terveyspalvelut | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7K00GH58 | Moniammatillinen kehittäminen ja johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
24TOKASA-1008 |
Kieliopinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 19) |
19 | |||||||||||||||||||||||||
IM00GW15 | Suomen kieli 1 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
IM00GW16 | Suomen kieli 2 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
IB00HC78 | Suomen kieli 3 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
IB00HC79 | Suomen kieli 4 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
IB00HC80 | Suomen kieli 5 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7K00GM11 | Yrkessvenska i vården, muntlig | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7K00GM12 | Yrkessvenska i vården, skriflig | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
24TOKASA-1010 |
Sairaanhoitajan ammatin perusteet
(Valitaan kaikki ) |
18 | |||||||||||||||||||||||||
NN00GU79 | Opintojen ohjaus | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
7Q00GM15 | Hoitotyön perusosaaminen | 9 | 9 | 4.5 | 4.5 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | ||||||||||||||||||
7Q00GM16 | Lääkehoito ja lääkelaskut | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
7Q00GM17 | Infektioiden ehkäisy | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7Q00GM18 | Anatomia ja fysiologia 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
24TOKASA-1018 |
Kokonaisvaltainen hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
17 | |||||||||||||||||||||||||
7Q00GO83 | Laskimonsisäinen nestehoito ja kliiniset laboratoriotutkimukset | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
7Q00GO84 | Hoitotyön dokumentointi | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7Q00GO85 | Sisätauteja sairastavan ja palliatiivisen potilaan hoitotyö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7Q00GO86 | Farmakologia | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7Q00GO87 | Luonnontieteelliset ja lääketieteelliset opinnot 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7Q00GO88 | Anatomia ja and fysiologia 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
24TOKASA-1011 |
Operatiivinen hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
18 | |||||||||||||||||||||||||
7Q00GO89 | Kirurginen hoitotyö | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
7Q00GO90 | Perioperatiivinen hoitotyö | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7Q00GO91 | Luonnontieteelliset ja lääketieteelliset opinnot 2 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7Q00GO92 | Anatomia and Fysiologia 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7Q00GO93 | Terveyden edistäminen ja ohjausosaaminen | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
7Q00GO94 | Tiedonlukutaito | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
24TOKASA-1012 |
Perhehoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
17 | |||||||||||||||||||||||||
7Q00GM19 | Lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyö | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
7Q00GM20 | Lisääntymisterveys ja gynekologinen hoitotyö | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7Q00GM21 | Mielenterveys- ja päihdehoitotyö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7Q00GM22 | Ikääntyneiden hoitotyö | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
7Q00GM23 | Hoitotyön osaamisen kehittyminen | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
24TOKASA-1013 |
Hoitotyö muuttuvissa toimintaympäristöissä
(Valitaan kaikki ) |
8 | |||||||||||||||||||||||||
7Q00GO95 | Tartuntataudit ja rokottaminen | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7Q00GO96 | Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksessa | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7Q00GO97 | Hoitotyön asiantuntijuuden kehittyminen | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
24TOKASA-1014 |
Vaihtoehtoiset ammattiopinnot, sisätautikirurginen hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
5 | |||||||||||||||||||||||||
7Q00GO98 | Sisätautikirurginen hoitotyö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
24TOKASA-1015 |
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
75 | |||||||||||||||||||||||||
7Q00GM27 | Ohjattu harjoittelu 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7Q00GO99 | Ohjattu harjoittelu 2 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
7Q00GP00 | Ohjattu harjoittelu 3 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
7Q00GP01 | Ohjattu harjoittelu 4 | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | |||||||||||||||||||||
7Q00GP02 | Ohjattu harjoittelu 5 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
7Q00GP03 | Ohjattu harjoittelu 6 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
7Q00GP04 | Ohjattu harjoittelu 7 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
7Q00GP05 | Ohjattu harjoittelu 8 | 9 | 9 | 9 | 4.5 | 4.5 | |||||||||||||||||||||
7Q00GP06 | Ohjattu harjoittelu 9 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
7Q00GP07 | Ohjattu harjoittelu 10: Sisätauti-kirurginen hoitotyö 1 | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
7Q00GP08 | Ohjattu harjoittelu 11: Sisätauti-kirurginen hoitotyö 2 | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
24TOKASA-1016 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 3) |
3 | |||||||||||||||||||||||||
IB00HC81 | Suomen kieli 6 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
24TOKASA-1017 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
NN00HA83 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
NN00HA84 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
NN00HA85 | Opinnäytetyön raportointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 60 | 69 | 63 | 21 | 27.5 | 32.5 | 35 | 34 | 34 | 29 | 21 | 13.8 | 13.8 | 16.3 | 16.3 | 17.5 | 17.5 | 17 | 17 | 17 | 17 | 14.5 | 14.5 | 10.5 | 10.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.
Euroopan neuvoston direktiivi
Yleissairaanhoitajan osaaminen 2020
Yleissairaanhoitajan osaamisvaatimukset
Ammatillisuus ja eettisyys
- Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Asiakaslähtöisyys
- Arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Informaatioteknologia ja kirjaaminen
- Osaa tietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä noudattaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Johtaminen ja työntekijyysosaaminen
- Osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Kliininen hoitotyö
- Osaa vastata asiakkaan/ potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon yhteistyössä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Kommunikointi ja moniammatillisuus
- Osaa viestiä ammatillisesti. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Laadun varmistus
- Arvioi hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/ potilaan hoitoa ja omaa työskentelyään. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
- Ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen
- Osaa arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Potilas- ja asiakasturvallisuus
- Hallitsee potilas- ja asiakasturvallisuuden keskeisen tietoperustan |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
- Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Terveyden edistäminen
- Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöä asiakas/potilastyössä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Yrittäjyys ja kehittäminen
- Ymmärtää sisäisen yrittäjyyden idean ja sitoutuu noudattamaan sitä työssään. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Minä ja me matkalla sosiaali- ja terveysalan ammattilaisiksi |
Asiakaslähtöisesti kehittyvät sosiaali- ja terveyspalvelut |
Moniammatillinen kehittäminen ja johtaminen |
Suomen kieli 1 |
Suomen kieli 2 |
Suomen kieli 3 |
Suomen kieli 4 |
Suomen kieli 5 |
Yrkessvenska i vården, muntlig |
Yrkessvenska i vården, skriflig |
Opintojen ohjaus |
Hoitotyön perusosaaminen |
Lääkehoito ja lääkelaskut |
Infektioiden ehkäisy |
Anatomia ja fysiologia 1 |
Laskimonsisäinen nestehoito ja kliiniset laboratoriotutkimukset |
Hoitotyön dokumentointi |
Sisätauteja sairastavan ja palliatiivisen potilaan hoitotyö |
Farmakologia |
Luonnontieteelliset ja lääketieteelliset opinnot 1 |
Anatomia ja and fysiologia 2 |
Kirurginen hoitotyö |
Perioperatiivinen hoitotyö |
Luonnontieteelliset ja lääketieteelliset opinnot 2 |
Anatomia and Fysiologia 3 |
Terveyden edistäminen ja ohjausosaaminen |
Tiedonlukutaito |
Lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyö |
Lisääntymisterveys ja gynekologinen hoitotyö |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö |
Ikääntyneiden hoitotyö |
Hoitotyön osaamisen kehittyminen |
Tartuntataudit ja rokottaminen |
Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksessa |
Hoitotyön asiantuntijuuden kehittyminen |
Sisätautikirurginen hoitotyö |
Ohjattu harjoittelu 1 |
Ohjattu harjoittelu 2 |
Ohjattu harjoittelu 3 |
Ohjattu harjoittelu 4 |
Ohjattu harjoittelu 5 |
Ohjattu harjoittelu 6 |
Ohjattu harjoittelu 7 |
Ohjattu harjoittelu 8 |
Ohjattu harjoittelu 9 |
Ohjattu harjoittelu 10: Sisätauti-kirurginen hoitotyö 1 |
Ohjattu harjoittelu 11: Sisätauti-kirurginen hoitotyö 2 |
Suomen kieli 6 |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi |
Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely
Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.