Siirry suoraan sisältöön

Metsänhoidon menetelmätLaajuus (10 op)

Tunnus: 6M00GE31

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija monipuolisesti erilaisiin metsänhoidon menetelmiin ja niiden soveltamiseen sekä menetelmien etuihin ja haasteisiin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• tietää metsänomistajien erilaisten tavoitteiden sekä ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen metsänhoidon ratkaisujen ohjaajana
• tietää jaksollisen ja jatkuvan kasvatuksen periaatteet ja menetelmät ja osaa ehdottaa vaihtoehtoisia käsittelyratkaisuja metsikölle tai metsäalueelle
• tietää sekametsien kasvattamisen periaatteet, edut ja haasteet
• tuntee metsälain säädökset ja metsänhoidon suositukset ja ja osaa ottaa ne huomioon toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa
• osaa suunnitella ja toteuttaa metsänhoidon toimenpiteitä ja arvioida toteutettujen toimenpiteiden onnistumista
• tuntee metsien kasvuun ja kehitykseen sekä uudistumisekologiaan vaikuttavat tekijät ja prosessit ja osaa soveltaa tätä tietoa metsänhoidollisia ratkaisuja tehdessään
• on selvillä ilmastonmuutoksen vaikutuksista metsien kasvatukseen
• tuntee metsikön uudistamiskypsyyteen vaikuttavat tekijät ja osaa maastossa määrittää metsikön uudistamiskypsyyden
• tuntee metsänjalostuksen periaatteet sekä siemen- ja taimituotannon menetelmät
• tuntee keskeiset metsätuhojen aiheuttajat ja keinot ennalta ehkäistä tai torjua tuhonaiheuttajia

Sisältö

Metsien hoidon tavoitelähtöisyys
Jaksollisen ja jatkuvan kasvatuksen periaatteet ja menetelmät sekä niiden historiallinen tausta
Kiertoajan käsite
Tavallisimpien toimenpiteiden suunnittelu ja laadun arviointi (taimikonhoito, harvennushakkuut, metsänlannoitus, poiminta- ja pienaukkohakkuut, erilaiset luontaisen uudistamisen hakkuut, metsänviljelyyn liittyvät toimenpiteet)
Metsänjalostus sekä siemen- ja taimituotanto
Ilmastonmuutos ja sen vaikutukset metsien kasvatukseen ja puulajivalintaan
Talousmetsien keskeiset tuhot ja taudit, niiden ennalta ehkäisy ja torjunta
Metsälaki ja metsänhoitosuositukset

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuntee pääpiirteissään keskeiset metsänhoidon menetelmät, mutta osaa valita kohteelle sopivan kasvatus - tai uudistamismenetelmän käytännön kohteelle vain hyvin selkeissä tapauksissa tai avustettuna. Valintojen perustelut ovat puutteelliset. Opiskelijan tiedot metsätuhoista ja niiden ennaltaehkäisystä ja torjunnasta ovat puutteelliset. Opiskelija on perehtynyt metsälain ja metsänhoitosuositusten sisältöön melko pinnallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee erilaiset metsänhoidon menetelmät ja osaa useimmissa tapauksissa valita kohteelle yhden tai useamman vaihtoehtoisen kasvatus - tai uudistamismenetelmän. Hän osaa myös selkeästi perustella valintansa kohteen ominaisuuksiin perustuen. Opiskelija tuntee yleisimmät metsätuhot ja niiden aiheuttajat sekä keinot, joilla voi ennalta ehkäistä tai torjua näitä. Opiskelija tuntee metsälain rajoitteet metsänhoitoratkaisuissa ja on selvillä metsänhoitosuositusten keskeisistä sisällöistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee kattavasti erilaiset metsänhoidon menetelmät ja osaa valita kohteelle sopivan kasvatus- tai uudistamismenetelmän haastavissakin tapauksissa. Hän osaa myös soveltaa erilaisia menetelmiä samallakin metsikkökohteella. Opiskelijalla on kattavat tiedot erilaisista metsätuhoista, niiden ennaltaehkäisystä ja torjunnasta. Hän tunnistaa yleiset metsätuhot maastossa ja osaa metsänkäsittelyehdotusta laatiessaan ottaa huomioon tuholaisen tai taudin esiintymisen kohdealueella. Opiskelija on erittäin hyvin selvillä metsälain vaatimuksista ja metsänhoitosuositusen sisällöstä.