Siirry suoraan sisältöön

Vuorovaikutus- ja esiintymistaidotLaajuus (3 op)

Tunnus: 6M00DQ35

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
- ymmärtää viestintä- ja vuorovaikutustaitojen merkityksen osana ammattitaitoa
-osaa arvioida omaa viestintä- ja vuorovaikutusosaamistaan
- osaa havainnoida ja arvioida muiden viestintää sekä sopeuttaa omaa viestintäänsä tilanteeseen sopivaksi
-osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
-osaa valmistella ja pitää kohdeyleisölle suullisen esityksen, jota osaa tarvittaessa havainnollistaa
- tietää, miten erilaiset viestintä- ja vuorovaikutustilanteet (asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet, palaverit, neuvottelut, kokoukset) tyypillisesti etenevät, ja osaa toimia niissä vastuullisesti ja vakiintuneiden toimintatapojen mukaisesti
- osaa hyödyntää saamaansa palautetta.

Sisältö

Asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet metsäalalla. Vuorovaikutuksen tasot. Viestintätyylit. Sanaton viestintä. Puhe-esityksen sisällön suunnittelu. Havainnollistaminen. Esityksen pitäminen. Kokous- ja neuvottelutaidon teoria ja tapakulttuuri. Ryhmädynamiikka.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija viestii asiatyylisesti ja ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellä mainitun lisäksi:
Vuorovaikutus- ja esiintymistilanteet ovat vastaanottajan ja tilanteen huomioivia ja rakenteeltaan toimivia. Esiintyessään opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellä mainitun lisäksi: Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Lotta Markkula
Vastuuhenkilö

Lotta Markkula

Ryhmät
  • 21IM
    Metsätalous 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- ymmärtää viestintä- ja vuorovaikutustaitojen merkityksen osana ammattitaitoa
-osaa arvioida omaa viestintä- ja vuorovaikutusosaamistaan
- osaa havainnoida ja arvioida muiden viestintää sekä sopeuttaa omaa viestintäänsä tilanteeseen sopivaksi
-osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
-osaa valmistella ja pitää kohdeyleisölle suullisen esityksen, jota osaa tarvittaessa havainnollistaa
- tietää, miten erilaiset viestintä- ja vuorovaikutustilanteet (asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet, palaverit, neuvottelut, kokoukset) tyypillisesti etenevät, ja osaa toimia niissä vastuullisesti ja vakiintuneiden toimintatapojen mukaisesti
- osaa hyödyntää saamaansa palautetta.

Sisältö (OJ)

Asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet metsäalalla. Vuorovaikutuksen tasot. Viestintätyylit. Sanaton viestintä. Puhe-esityksen sisällön suunnittelu. Havainnollistaminen. Esityksen pitäminen. Kokous- ja neuvottelutaidon teoria ja tapakulttuuri. Ryhmädynamiikka.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija viestii asiatyylisesti ja ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Edellä mainitun lisäksi:
Vuorovaikutus- ja esiintymistilanteet ovat vastaanottajan ja tilanteen huomioivia ja rakenteeltaan toimivia. Esiintyessään opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Edellä mainitun lisäksi: Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan.

Aika ja paikka

Lähiopetus, kevät 2024 TAMKilla

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Opintojakson hyväksyttyyn suoritukseen kuuluu kaksi arvioitavaa tehtävää sekä kirjallinen suoritus.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksyttyyn suoritukseen kuuluu kaksi arvioitavaa tehtävää sekä kirjallinen suoritus. Arviointiperusteet esitellään kunkin tehtävän yhteydessä erikseen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Puhe-viestinnälliset harjoituksia
Kirjoitustehtäviä
Yksilö-, ryhmä- ja paritehtävät

Oppimateriaalit

Materiaali on pääasiassa Moodlessa
Ajankohtaiset materiaalit esim. eri medioista

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetusta on lukujärjestyksen mukaan helmikuusta alkaen

Kurssin eteneminen ja arviointiperusteet esitellään, ja tarvittaessa muokataan, toteutuksen ensimmäisellä opetuskerralla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 08.03.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 28.04.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Lotta Markkula
Vastuuhenkilö

Lotta Markkula

Ryhmät
  • 20IM
    Metsätalous 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- ymmärtää viestintä- ja vuorovaikutustaitojen merkityksen osana ammattitaitoa
-osaa arvioida omaa viestintä- ja vuorovaikutusosaamistaan
- osaa havainnoida ja arvioida muiden viestintää sekä sopeuttaa omaa viestintäänsä tilanteeseen sopivaksi
-osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
-osaa valmistella ja pitää kohdeyleisölle suullisen esityksen, jota osaa tarvittaessa havainnollistaa
- tietää, miten erilaiset viestintä- ja vuorovaikutustilanteet (asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet, palaverit, neuvottelut, kokoukset) tyypillisesti etenevät, ja osaa toimia niissä vastuullisesti ja vakiintuneiden toimintatapojen mukaisesti
- osaa hyödyntää saamaansa palautetta.

Sisältö (OJ)

Asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet metsäalalla. Vuorovaikutuksen tasot. Viestintätyylit. Sanaton viestintä. Puhe-esityksen sisällön suunnittelu. Havainnollistaminen. Esityksen pitäminen. Kokous- ja neuvottelutaidon teoria ja tapakulttuuri. Ryhmädynamiikka.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija viestii asiatyylisesti ja ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Edellä mainitun lisäksi:
Vuorovaikutus- ja esiintymistilanteet ovat vastaanottajan ja tilanteen huomioivia ja rakenteeltaan toimivia. Esiintyessään opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Edellä mainitun lisäksi: Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan.

Aika ja paikka

Lähiopetus, kevät 2023 TAMKilla

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Opintojakson hyväksyttyyn suoritukseen kuuluu kaksi arvioitavaa tehtävää sekä kirjallinen suoritus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Puhe-viestinnälliset harjoituksia
Kirjoitustehtäviä
Yksilö-,ryhmä- ja paritehtävät

Oppimateriaalit

Materiaali on pääasiassa Moodlessa
Ajankohtaiset materiaalit esim. eri medioista

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus alkaa viikon 9 jälkeen. Opetusta on noin 3 tuntia viikossa noin 8 viikon ajan.

Kurssin eteneminen ja arviointiperusteet esitellään, ja tarvittaessa muokataan, toteutuksen ensimmäisellä opetuskerralla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Ilmoittautumisaika

11.12.2021 - 27.03.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 29.04.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Lotta Markkula
Vastuuhenkilö

Lotta Markkula

Ryhmät
  • 19IM
    Metsätalous 2019

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- ymmärtää viestintä- ja vuorovaikutustaitojen merkityksen osana ammattitaitoa
-osaa arvioida omaa viestintä- ja vuorovaikutusosaamistaan
- osaa havainnoida ja arvioida muiden viestintää sekä sopeuttaa omaa viestintäänsä tilanteeseen sopivaksi
-osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
-osaa valmistella ja pitää kohdeyleisölle suullisen esityksen, jota osaa tarvittaessa havainnollistaa
- tietää, miten erilaiset viestintä- ja vuorovaikutustilanteet (asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet, palaverit, neuvottelut, kokoukset) tyypillisesti etenevät, ja osaa toimia niissä vastuullisesti ja vakiintuneiden toimintatapojen mukaisesti
- osaa hyödyntää saamaansa palautetta.

Sisältö (OJ)

Asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet metsäalalla. Vuorovaikutuksen tasot. Viestintätyylit. Sanaton viestintä. Puhe-esityksen sisällön suunnittelu. Havainnollistaminen. Esityksen pitäminen. Kokous- ja neuvottelutaidon teoria ja tapakulttuuri. Ryhmädynamiikka.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija viestii asiatyylisesti ja ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Edellä mainitun lisäksi:
Vuorovaikutus- ja esiintymistilanteet ovat vastaanottajan ja tilanteen huomioivia ja rakenteeltaan toimivia. Esiintyessään opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Edellä mainitun lisäksi: Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan.

Arviointiasteikko

0-5